Permalänk
Medlem
Skrivet av kode:

http://www.lysator.liu.se/~busk/saab.jpg

Inte för att nervärdera känslorna som underleverantörer och de anställda har, men det här skulle ha skett för länge sedan. Det handlar trots allt om en biltillverkare som inte tillverkat en bil sedan i maj (väl?), och som inte kunnat betala ut de anställdas löner (eller för den delen kunnat fullgöra sina åtaganden mot underleverantörer) på ett halvår. Vem vet, kanske grundas det några bärkraftiga företag som följd av denna konkurs? Erfarna verkstadsarbetare verkar det ju bli gott om i Trollhättetrakten nu, i alla fall.

Gutår.

Vem vill starta företag? Inte är de som sitter på kapitalet iaf. De är mer intresserade av snabba pengar och aktieklipp.
Finns väldigt få i det här landet som faktiskt gör något som vi kan exportera.

"SAAB gör dåliga bilar bla bla" Men se till att de INTE gör det då.

En riktig hjälte hade försökt få SAAB på banan igen. Tror det var vad WM ville. (har ju dock hört rykten (ja just rykten) om att han skulle vilja sko sig på SAAB för egen vinning, då är han ingen hjälte.)

Visa signatur

Ryzen 9 5950X, 32GB 3600MHz CL16, SN850 500GB SN750 2TB, B550 ROG, 3090 24 GB
Har haft dessa GPUer: Tseng ET6000, Matrox M3D, 3DFX Voodoo 1-3, nVidia Riva 128, TNT, TNT2, Geforce 256 SDR+DDR, Geforce 2mx, 3, GT 8600m, GTX460 SLI, GTX580, GTX670 SLI, 1080 ti, 2080 ti, 3090 AMD Radeon 9200, 4850 CF, 6950@70, 6870 CF, 7850 CF, R9 390, R9 Nano, Vega 64, RX 6800 XT
Lista beg. priser GPUer ESD for dummies

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sentenced:

Vem har sagt något om bevis. Du verkar uppenbarligen inte tro det. Fine. Men jag är knappast heller ensam om att tro att herr Muller inte varit ute efter lite snabba pengar. Alldeles särskilt med hans kopplingar till Antonov. Jag tror inte Muller har plundrat SAAB. Jag tror han har utnyttjat situationen och skaffat sig X antal extra miljoner på ett högriskprojekt som han vetat kommer sluta i konkurs så länge han bara kunnat. De flesta har sedan länge insett att SAAB inte kan överleva utan det har bara varit tal om när konkursen skall komma.

Du kan få äran att förvalta medicindelen av min portfölj. Den är nämligen rätt beroende av att kunna sia rätt vad gäller utfall av studier och dylikt. Sugen?

Visa signatur

Dekadens

Permalänk
Medlem
Skrivet av oggan:

Du kan få äran att förvalta medicindelen av min portfölj. Den är nämligen rätt beroende av att kunna sia rätt vad gäller utfall av studier och dylikt. Sugen?

Du får allt förvalta din egen portfölj. Men du kan i vart fall då få lära dig att försöka kritiskt granska vad personer i ledande ställning gör och vilken bakgrund de har. Vad är det Viktor Muller är känd för egentligen? Vad i hans bakgrund pekar på att han skulle vara ute efter att få SAAB att fungera som ett företag och vad i hans målbild med att skapa lyxbilar av ett bilmärke som ingen vill ha pekar på att ens den ideen skulle vara hållbar?

Studera sedan Antonovs bakgrund och vilka kopplingar han har till Viktor Muller. Vad innebär det om Antonov har kunnat pumpa in pengar till SAAB i smyg och vart kommer dessa pengar ifrån?

Visa signatur

"It's Tommy this, and Tommy that, And chuck him out the brute,
But it's 'Savior of his Country,' When the guns begin to shoot!"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Herr Kantarell:

Vem vill starta företag? Inte är de som sitter på kapitalet iaf. De är mer intresserade av snabba pengar och aktieklipp.
Finns väldigt få i det här landet som faktiskt gör något som vi kan exportera.

Fast nu har ju inte bil-Saab tillverkat något som kan exporteras på 9 månader heller. Lyckas man inte lösa finansiering på så lång tid så finns det knappast argument för att låta Bolagen leva längre på lånad tid. Vidare är det helt klart få driftiga vanliga anställda som säger upp sig för att starta eget när de fortfarande efter ett halvårs försenade löner har ett stockholmssyndrom av sällan skådat mått. Om några veckor kanske de fattar att konkursen är ett faktum.

Skrivet av Herr Kantarell:

"SAAB gör dåliga bilar bla bla" Men se till att de INTE gör det då.

Nu vet jag inte om du försöker lägga ord i min mun, men så har jag inte sagt i alla fall. Det spelar ingen roll, däremot, hur bra eller dåliga bilarna är om företaget inte kan bygga och sälja dem med vinst. Utifrån vad jag hört gick väl saab ganska mycket back på varje såld bil? Det är inte direkt en sund affärsidé.

Skrivet av Herr Kantarell:

En riktig hjälte hade försökt få SAAB på banan igen. Tror det var vad WM ville. (har ju dock hört rykten (ja just rykten) om att han skulle vilja sko sig på SAAB för egen vinning, då är han ingen hjälte.)

En riktig hjälte hade kanske lyckats. Men framtiden lär väl eventuellt utvisa vad Mullers verkliga agenda var.

Visa signatur

The power of GNU compiles you!
"Often statistics are used as a drunken man uses lampposts -- for support rather than illumination."

Permalänk
Medlem

Saab Automobile 1990-2011 :D

God jul och gott nytt år. Nu släpper vi Saab Automobile och vänder blad.
Konkursfärdiga företag kan bara sluta på ett sätt, KONKURS.
http://www.youtube.com/watch?v=zk92_9jWw9s

Permalänk
Medlem
Skrivet av PerZerk:

God jul och gott nytt år. Nu släpper vi Saab Automobile och vänder blad.
Konkursfärdiga företag kan bara sluta på ett sätt, KONKURS.
http://www.youtube.com/watch?v=zk92_9jWw9s

Förtag som gått i konkurs brukar sluta med att stora delar av företaget köps upp billigt av något annat företag!

Visa signatur

HD5770 1GB| Phenom 2 x2 555 3.2ghz BE@ x3 3.6Ghz| 2x2048ddr3 corsair xms3 1600mhz | Corsair HX520w | HP w2207| Antec 180b

Permalänk
Medlem
Skrivet av jonazz:

Förtag som gått i konkurs brukar sluta med att stora delar av företaget köps upp billigt av något annat företag!

Japp och de får man se som något bra. Jag tror att det var det bästa som kunde hända.

Permalänk
Medlem

Det verkar väldigt tyst om SAAB nuförtiden. Är det någon som har mer exakt koll på vad de håller på med? Har visserligen inte googlat ämnet men media verkar lugna i alla fall så antar att det egentligen inte finns något nytt.

Till alla gnällspikar tidigare som yrade om att jag hatar SAAB som märke osv osv kan jag meddela att jag i dagsläget till och med kör en SAAB 9-3se -00 2.0l turbo och den funkar helt okay. (och jag har ändå inte ändrat åsikt)

Visa signatur

"It's Tommy this, and Tommy that, And chuck him out the brute,
But it's 'Savior of his Country,' When the guns begin to shoot!"

Permalänk
Rekordmedlem

Biltillverkaren finns inte längre, NEVS har köpt konkursboet och håller på förhandla om de sista detaljerna i köpet.
Idag har det varit ett sista evenemang för fd anställda http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=125&artik... Men nu är det bara museet som är kvar.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

NEVS som valdes för att dom kunde visa flis har inte lyckats skrapa fram några finanser än, deadline var i fredags...

Visa signatur

| Asus P8P67 EVO B3, P67 Socket 1155 | Intel® Core i5 2500K | MSI GeForce GTX 580 OC 1536MB GDDR5, (800Mhz) | Corsair 8GB DDR3 1600MHz/CL9/VENGEANCE | INTEL 320 Serie SSD 120GB SATA II |

Permalänk

dock är det väll betalt nu kontant vad jag kunde läsa?

Visa signatur

Amd Ryzen 3900x -I- H100i -I- Asus ROG STRIX X470-F Gaming -I- Asus GTX 3060 12GB -I- 32gb HyperX RGB @3600mhz -I- Chieftec nitro 650w Bronze -I- Corsair MP510 1gb m.2, Ocz trion 150 128gb och 240gb -I- Windows 10 Home -I- Fractal R4

Permalänk
Medlem

Man måste bara skratta när Muller har varit i farten.

http://www.svd.se/naringsliv/victor-muller-upptaxerad_7519990...