Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sentenced
SAAB har inte gått på vinst på evighets evighet med eller utan GM. Så det känns fåfängt att försöka skylla på att det skulle vara pengaförflyttning inom GM som gör att SAAB inte går med vinst.

Känner du inte besvikelse över att de belgiska anställda nu inte får möjlighet att få bli kvar på sina arbetsplatser om inte den flytten blir av? SAAB hade ju kunnat trygga deras tillvaro istället i sådant fall.

Arbetstillfällen kommer och går och det har inget med staten att göra utan det är privata företag som i stor utsträckning agerar arbetsgivare. Staten skall ha så lite som möjligt med ägande i företag att göra då det hör inte till staten att idka sådan verksamhet. De sätter bara marknadsekonomin ur spel genom sådant fifflande.

Vaddå evigheters evighet?
I vilken värld lever du i? Nu är det upp till bevis att se om SAAB som fristående bolag eller ihop med Spyker kan ändra situationen i bolaget till "riktiga" siffror som man kan ta på. Skall bli spännande att se.

Angående Belgien så hör inte det hit. SAAB tillverkas till stor del i Trollhättan och bör stanna där. Finns ingen större mening att flytta fabriken till Belgien förutom kostnader.

Jag kan hålla med om att staten inte skall äga bilfabriker. Men de SKALL söka och stödja genom de olika stöd som finns som går att söka. Och i detta fall fanns det möjlighet att söka stöd från EU genom EIB-lånet och efter 18 månader verkar det som om regeringen kommer att gå med på att stå som borgenär.
Så ditt resonemang om att jag vill att staten skall äga SAAB är påhitt för det har jag inte sagt. SKulle SAAB /Spyker ändå gå under så kommer staten stå som fodringsägare till de materiella "ting" som finns kvar och på så vis har de väl kalkylerat att de kommer kunna få tillbaka insatsen om företaget i dess nya konstellation går under.

Visa signatur

q9550@3,4Ghz, GTX275, 4GB DDR2 Corsair XMS2//HTPC AmdX2 4600+ passivt kyld med scythe ninja mini, Antec NSK 2480

Fractal design arc midi r2// core i7 4770k@ 4,4ghz :)
// corsair h100i // corsair hx 850m// asus maximus VI hero//
Corsair vengeance pro 2400mhz// intel ssd 335 180gb// gigabyte gtx 780 OC@1200mhz Core//win 8.1

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Pantheus
Vaddå evigheters evighet?
I vilken värld lever du i? Nu är det upp till bevis att se om SAAB som fristående bolag eller ihop med Spyker kan ändra situationen i bolaget till "riktiga" siffror som man kan ta på. Skall bli spännande att se.

Angående Belgien så hör inte det hit. SAAB tillverkas till stor del i Trollhättan och bör stanna där. Finns ingen större mening att flytta fabriken till Belgien förutom kostnader.

Jag kan hålla med om att staten inte skall äga bilfabriker men de SKALL söka och stödja genom de stöd som går att söka för de bolag som finns inom landets gränser. Och i detta fall fanns det möjlighet att söka stöd från EU genom EIB-lånet och efter 18 månader verkar det som om regeringen kommer att gå med på att stå som borgenär.
Så ditt resonemang om att jag vill att staten skall äga SAAB är påhitt för det har jag inte sagt.

När gick SAAB med vinst senast? SAAB har i princip alltid varit ett förlustföretag och det är ett under att de existerat så här länge. Dvs automobil-delen. Anledningen att de finns kvar är för att de tidigare kunnat ha stöd av de mer framgångsrika delarna av SAAB som fanns förrut som kunde ha kvar bildelen som kuriosa. När SAAB skulle stå på egna fötter gick det inge bra. Ingen verkar vilja ha bilen som de tillverkar.

Vaddå bör stanan där? SAAB bör vara där det är mest ekonomiskt försvarbart för det att kunna skapa arbetstillfällen. Vad jag givetvis försökte visa för dig är att det givetvis alltid är synd att folk blir arbetslösa. Det har inget med om SAAB ska vara här eller där att göra utan det är så det fungerar. Går ett företag inte med vinst så läggs det ner alldeles oavsett om de har 3 anställda eller 1000 anställda. Icke lönsamma företag försvinner hela tiden. Nya arbeten skapas, människor flyttar och anpassar sig efter situationen , precis som det ska alltså. Finns det inga ekonomiska möjligheter för SAAB att existera i trollhättan så får de lägga ner eller flytta någostans där sådana finns. Detsamma gäller även de anställda.

http://www.e24.se/business/verkstadsindustri/saab-har-forlora...

"Utan ständigt nya pengar från ägaren GM, totalt 18,5 miljarder sedan 2001 varav nästan 7 miljarder det senaste året, hade Saab gått omkull för länge sedan."

"Inte under ett enda år sedan 1997 har Saab redovisat vinst på nedersta raden. Några få år har rörelseresultatet varit svagt positivt, som mest 196 miljoner kronor år 2000."

Visa signatur

"It's Tommy this, and Tommy that, And chuck him out the brute,
But it's 'Savior of his Country,' When the guns begin to shoot!"

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Pantheus
Vaddå evigheters evighet?
I vilken värld lever du i?

Den som alla andra lever i antar jag. Saab har haft problem med lönsamheten sedan 80-talet och det blev faktiskt marginellt bättre sedan GM tog över på 90-talet men det har ju knappast vänt.

Permalänk
Medlem

Ja, fast att titta på enskilda bolags resultat i en koncern så pass stor som GM:s är ju som jag påpekat tidigare inte alltid så sanningsenligt. Framförallt med tanke på att GM delade plattformar mellan så pass många olika märken. Saab var i princip alltid tvunget att köpa teknik från Opel. Således kan man rätt så enkelt flytta ut eventuella vinster från t ex Saab genom sin intra-group pricing policy.

Min poäng är den att man inte ska lita blint på företagets redovisning. Den går att manipulera om man vill. Är inte själv tillräckligt insatt för att uttala mig om huruvida de har gått med vinst eller ej.

För övrigt är E24 ett skämt och jag skulle aldrig referera till något dylikt i någorlunda seriösa sammanhang. Men nu är detta sweclockers, så låt gå då.

Visa signatur

Dekadens

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sentenced
När gick SAAB med vinst senast? SAAB har i princip alltid varit ett förlustföretag och det är ett under att de existerat så här länge. Dvs automobil-delen. Anledningen att de finns kvar är för att de tidigare kunnat ha stöd av de mer framgångsrika delarna av SAAB som fanns förrut som kunde ha kvar bildelen som kuriosa. När SAAB skulle stå på egna fötter gick det inge bra. Ingen verkar vilja ha bilen som de tillverkar.

Vaddå bör stanan där? SAAB bör vara där det är mest ekonomiskt försvarbart för det att kunna skapa arbetstillfällen. Vad jag givetvis försökte visa för dig är att det givetvis alltid är synd att folk blir arbetslösa. Det har inget med om SAAB ska vara här eller där att göra utan det är så det fungerar. Går ett företag inte med vinst så läggs det ner alldeles oavsett om de har 3 anställda eller 1000 anställda. Icke lönsamma företag försvinner hela tiden. Nya arbeten skapas, människor flyttar och anpassar sig efter situationen , precis som det ska alltså. Finns det inga ekonomiska möjligheter för SAAB att existera i trollhättan så får de lägga ner eller flytta någostans där sådana finns. Detsamma gäller även de anställda.

http://www.e24.se/business/verkstadsindustri/saab-har-forlora...

"Utan ständigt nya pengar från ägaren GM, totalt 18,5 miljarder sedan 2001 varav nästan 7 miljarder det senaste året, hade Saab gått omkull för länge sedan."

"Inte under ett enda år sedan 1997 har Saab redovisat vinst på nedersta raden. Några få år har rörelseresultatet varit svagt positivt, som mest 196 miljoner kronor år 2000."

Jag tror du har bestämt dig att du inte gillar varumärket SAAB, så enkelt är det.
Du verkar inte heller glad över att jobben tillfälligt räddats i Trollhättan utan dina nyliberala ideologier genomsyrar resonemanget.

Visa signatur

q9550@3,4Ghz, GTX275, 4GB DDR2 Corsair XMS2//HTPC AmdX2 4600+ passivt kyld med scythe ninja mini, Antec NSK 2480

Fractal design arc midi r2// core i7 4770k@ 4,4ghz :)
// corsair h100i // corsair hx 850m// asus maximus VI hero//
Corsair vengeance pro 2400mhz// intel ssd 335 180gb// gigabyte gtx 780 OC@1200mhz Core//win 8.1

Permalänk
Medlem

Och dina socialistiska Pantheus?

Bara för att GM är kapitalistiskt har de begått något du fortfarande inte kunnat bevisa? Teoretisk möjligt javisst, men du verkar mer än övertygad så vad har du för belägg?

Har du inga så är du lika illa ute som Sentenced när det gäller ideologisk vridning.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Pantheus
Jag tror du har bestämt dig att du inte gillar varumärket SAAB, så enkelt är det.
Du verkar inte heller glad över att jobben tillfälligt räddats i Trollhättan utan dina nyliberala ideologier genomsyrar resonemanget.

Vad är det för trams? Jag har inget emot något bilmärke överhuvudtaget förutom de bilar som gjort det onödigt komplicerat att mecka i dem.

Det som är problemet med SAAB är inte om jag tycker om dem eller inte. Folk köper inte bilarna. Dvs potentiella kunder alltså. SAAB har gått med förlust i evighets evighet precis som jag sa tidigare. Du verkar bara inte vilja inse det. Ska jag tolka det som att du har aktier i SAAB eller är en SAAB-fantast?

Vad tillför det? Absolut noll. Du får gärna tycka om SAAB, det får andra också göra. De SAAB bilar jag kört kortare stunder har inte haft några större fel faktiskt. Däremot så har inte heller det något med saken att göra. Om de går med förlust så kommer de att få lägga ner.

Varför ska jag vara glad, ledsen , uppgiven osv om arbetena blir kvar i trollhättan eller inte? Rent subjektivt är det givetvis trevligt att de får behålla sina arbeten. Det är inget självändamål dock. Funkar inte företaget där så ska det inte heller vara där. Alldeles oavsett om de har anställda eller inte. Då ska entrepenörer skapa företag där de anställda kan tillverka något som efterfrågas.

Om ingen vill ha bilarna, ja då är det inte alls bra att företaget blir kvar där. Då är det ett förlustföretag. Då ska man givetivs producera något annat eller så får man lägga ner och flytta till ställen där det finns arbeten/efterfrågan på något.

Annars kan vi göra som i Sovjet och "utrota" all arbetslöshet. Det är inte riktigt produktivt eller fungerande system. Utbud efterfrågan är det som fungerar.

oggan: SAABS vinstresultat är allmängods och jag tog första bästa sökresultat då somliga i tråden verkar trots upprepade försök att inte vilja förstå verkligheten. Precis som jag skulle hänvisat till aftonbladet om det varit första träffen på frågan om jorden verkligen är rund. Jag kan sitta och copy-pasta in alla svenska och flertal utländska tidningar om SAABs resultat men det känns som att det inte tillför något mer överhuvudtaget. Det är ju inte så att det råder delade meningar om huruvida SAAB gått med vinst eller inte. Förutom möjligen som en konspirationsteori.

*** EDIT ***

DN:

http://www.dn.se/ekonomi/gm-lagger-ned-saab-1.1016315
"Under 1994 och 1995 visar Saab Automobile vinst, det är de enda vinståren under GM:s ägande."

DI:

http://di.se/Nyheter/?page=/Avdelningar/Artikel.aspx%3Fstat%3...

"Under de decennier som Saab har ägts av GM har bolaget gått back med hela 39 miljarder kronor. Av dessa delade GM på 90-talet cirka 12 miljarder kronor i förluster med den dåvarande delägaren Investor. Återstoden har det amerikanska bilföretaget fått stå för på egen hand."

SVD:
http://www.svd.se/naringsliv/nyheter/kan-saab-raddas_2488991....

"Sannolikt inte. Oddsen för att Saab Automobile överlever till årets slut är synnerligen höga. Om inte jätten General Motors vill ha Saab i sin märkesflora och inte under sina 19 år som ägare lyckats få bolaget lönsamt, vem ska i så fall vara intresserad att ta över?"

*** EDIT 2 ***

Däremot ska det bli intressant med Spyker som ägare då de inte heller är världskända för att driva företag med vinst precis. Men det är ju även en lite mindre marknad de riktat sig till förrut.

Visa signatur

"It's Tommy this, and Tommy that, And chuck him out the brute,
But it's 'Savior of his Country,' When the guns begin to shoot!"

Permalänk
Medlem

Uppenbarligen kunde du inte riktigt förstå vad jag skrev. Det var inte E24s fakta jag ifrågasatte (det är, precis som du säger, hämtat från samma källa oavsett tidning), utan mest själva sajten i sig.

Huruvida Saab har gått med vinst eller ej vet inga halvmesyrer till journalister. Det krävs insyn i GM för att kunna göra ett yttrande som står på rejäl grund. Vad Saab Automobile AB redovisar är rätt så irrelevant då siffrorna är väldigt lätta att manipulera, framförallt med tanke på hur stor GM-koncernen är/var.

"Råda delade meningar?" Ja, men återigen så är det folk utan insyn som uttalar sig. De har ju bara Saab Automobiles årsredovisning att gå på. Klart att vilken outbildad jöns som helst kan uttala sig om man bara ser till den (det handlar ju om att bedöma huruvida det är rött eller svart vid sista raden). Min poäng är den att det mycket väl kan vara andra förhållanden bakom denna redovisning som vi inte vet om. Dessa förhållanden vet, förmodligen, bara högt uppsatta inom GM om.

För att sammanfatta. Svensk media har inte lyckats bredda sina perspektiv och stampar istället på en ytterst irrelevant grund (jag menar, det faktum att man ens försöker använda sig av redovisningen som någon säker källa visar ju på rätt så bristande kunskaper i företagsekonomi). Tänk om vi skulle få se lite riktig och grävande journalistik där man kanske försökte besvara, på ett djupare plan, varför GM ens har behållt Saab så pass länge? Då kanske man skulle kunna börja närma sig sanningen.

Visa signatur

Dekadens

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av oggan
Uppenbarligen kunde du inte riktigt förstå vad jag skrev. Det var inte E24s fakta jag ifrågasatte (det är, precis som du säger, hämtat från samma källa oavsett tidning), utan mest själva sajten i sig.

Huruvida Saab har gått med vinst eller ej vet inga halvmesyrer till journalister. Det krävs insyn i GM för att kunna göra ett yttrande som står på rejäl grund. Vad Saab Automobile AB redovisar är rätt så irrelevant då siffrorna är väldigt lätta att manipulera, framförallt med tanke på hur stor GM-koncernen är/var.

"Råda delade meningar?" Ja, men återigen så är det folk utan insyn som uttalar sig. De har ju bara Saab Automobiles årsredovisning att gå på. Klart att vilken outbildad jöns som helst kan uttala sig om man bara ser till den (det handlar ju om att bedöma huruvida det är rött eller svart vid sista raden). Min poäng är att det mycket väl kan vara andra förhållanden bakom denna redovisning som vi inte vet om. Dessa förhållanden vet, förmodligen, bara högt uppsatta inom GM om.

För att sammanfatta. Svensk media har inte lyckats bredda sina perspektiv och stampar på en ytterst irrelevant grund. Tänk om vi skulle få se lite riktig och grävande journalistik där man kanske försökte besvara, på ett djupare plan, varför GM ens har behållt Saab så pass länge? Då kanske man skulle kunna börja närma sig sanningen.

Ja det låter ju som du redan "vet sanningen" och då är det ju lätt att uttala sig om det. Vad har Sveriges röda journalistkår för nytta av att försöka svartmåla SAAB i det hela och även detta i någon slags gemensam större konspiration då får man anta? Läs artiklarna istället det är ju inte precis så det enbart är journalister som uttalar sig i dem.

Visa signatur

"It's Tommy this, and Tommy that, And chuck him out the brute,
But it's 'Savior of his Country,' When the guns begin to shoot!"

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sentenced
Ja det låter ju som du redan "vet sanningen" och då är det ju lätt att uttala sig om det. Vad har Sveriges röda journalistkår för nytta av att försöka svartmåla SAAB i det hela och även detta i någon slags gemensam större konspiration då får man anta? Läs artiklarna istället det är ju inte precis så det enbart är journalister som uttalar sig i dem.

Jag har följt rapporteringen med nyfikenhet, och gång på gång blivit besviken. Enligt mig är det fullkomligt otroligt att ingen journalist har kläckt idén om att det kanske är något i bakgrunden som bör utredas.

För nytta att svartmåla Saab? Jag vet ärligt talat inte, men det har ju, stundtals i Mediasverige varit något av ett korståg gentemot Saab. Oklart varför... Sälja lösnummer kanske?

Jag vet inte hur sanningen ser ut. Men däremot vet jag att sanningen inte är lika enkel som Saab Automobiles redovisade resultat. Det krävs mer för att klarlägga i vilken sits bolaget har varit under GMs regi. Som jag tidigare sade så är det nog bara GM som sitter på den informationen (samt ledningen i Saab Auto såklart).

Men men, jag ska inte klandra dig Sentenced, Sveriges journalistkår har ju trots allt begått samma misstag som du. Undra vem det säger mest om. Dig själv eller journalistkåren? Förmodligen det senare.

Visa signatur

Dekadens

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av oggan
Jag har följt rapporteringen med nyfikenhet, och gång på gång blivit besviken. Enligt mig är det fullkomligt otroligt att ingen journalist har kläckt idén om att det kanske är något i bakgrunden som bör utredas.

För nytta att svartmåla Saab? Jag vet ärligt talat inte, men det har ju, stundtals i Mediasverige varit något av ett korståg gentemot Saab. Oklart varför... Sälja lösnummer kanske?

Jag vet inte hur sanningen ser ut. Men däremot vet jag att sanningen inte är lika enkel som Saab Automobiles redovisade resultat. Det krävs mer för att klarlägga i vilken sits bolaget har varit under GMs regi. Som jag tidigare sade så är det nog bara GM som sitter på den informationen (samt ledningen i Saab Auto såklart).

Men men, jag ska inte klandra dig Sentenced, Sveriges journalistkår har ju trots allt begått samma misstag som du. Undra vem det säger mest om. Dig själv eller journalistkåren? Förmodligen det senare.

Vad baserar du att det skulle existera ett korståg? Som sagt är det inte enbart journalister. Återigen läs källorna, är det journalisterna enbart som uttalar sig?

SAABs vinst/förlust har knappast enbart med GM att göra. SAAB gick inte bra innan GM heller för den delen. Du spekulerar en massa och kommer inte med något konkret förutom att du misstänker att det är något mysko och det baserar du på att det råder koncensus i artiklar som handlar om SAAB? Det är ju helt befängt.

Givetvis säljer inte ekonomiska analyser av företag några lösnummer, dessutom lever inte alla tidningarna som presenteras på löpsedlar eller lösnummer för den delen.

Kom med nåt konkret istället vad du baserar allt detta på. Det kan inte vara så att du menar att bara för att allt verkar samstämmigt så måste det vara fel. Självklart kan inte en så stor konspiration gry hos hela den svenska journalistkåren. Du agerar som första gradens foliehatt om du tror något sådant.

Läs utländsk press då. Daily Telegraph har också artiklar. SAABs ledning har också uttalat sig om vinstprognoser. osv osv osv.

Jag är helt säker på att du hoppas att SAAB inte går dåligt. Men det är inget du kan belägga med någon som helst fakta förutom att det skulle råda någon slags hemlig konspiration som går ända från GM till SAAB och vidare ut i hela mediasverige samt ett antal utländska tidningar som vill sälja lösnummer? Långsökt? Jag tror det.

Visa signatur

"It's Tommy this, and Tommy that, And chuck him out the brute,
But it's 'Savior of his Country,' When the guns begin to shoot!"

Permalänk
Medlem

Visst kan jag väl hosta fram konkreta exempel. Men detta skulle kräva att jag involverade en ny källa, vilket han dock aldrig skulle ställa upp på. Vi pratar närmare bestämt om min egen far.

Det jag dock kan säga är att han var relativt djupt involverad (läs styrelseuppdrag) i det svenska investmentbolag som fram tills år 2000 ägde 50% av Saab Automobile tillsammans med GM.

Så, att jag har någon slags grund för mina påståenden behöver du inte oroa dig för. Jag kan dock inte, rent faktamässigt, själv beskriva dem bättre än vad jag redan har gjort. Detta är givetvis väldigt tråkigt och jag önskar att jag kunde ge mer konkreta exempel.

Vad är det för övrigt för konspiration du svamlar om? Här diskuterar jag redovisningstekniska möjligheter i en koncern, inte konspirationer.

Att det finns stolpskott i den svenska journalistkåren (eller vilken annan som helst) trodde jag dessutom var allmänt känt.

Det är ju inte direkt så att det är förstahandskällor i de artiklarna som finns skrivna heller. GM har varit väldigt tysta kring Saab och sällan sagt mer än vad de verkligen måste. Likväl har locket legat på från Saabs sida också under relativt långa perioder. Korståg kanske var en tokig formulering, men jag ska försöka förtydliga lite nedan.

Teoretiskt exempel: Tusen journalister och "branschexperter" kommenterar läget. Alla har samma källor och ingen verkar vara intresserad av/kapabel till att gräva djupare än så.

Det är alltså den senare delen som jag fann så otroligt mystisk. Varför har man inte tagit rapporteringen till någon högre nivå än så? I de banorna tänker jag. Någon konspiration är det väl ändå inte tal om?

Visa signatur

Dekadens

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av oggan
Visst kan jag väl hosta fram konkreta exempel. Men detta skulle kräva att jag involverade en ny källa, vilket han dock aldrig skulle ställa upp på. Vi pratar närmare bestämt om min egen far.

Det jag dock kan säga är att han var relativt djupt involverad (läs styrelseuppdrag) i det svenska investmentbolag som fram tills år 2000 ägde 50% av Saab Automobile tillsammans med GM.

Så, att jag har någon slags grund för mina påståenden behöver du inte oroa dig för. Jag kan dock inte, rent faktamässigt, själv beskriva dem bättre än vad jag redan har gjort. Detta är givetvis väldigt tråkigt och jag önskar att jag kunde ge mer konkreta exempel.

Vad är det för övrigt för konspiration du svamlar om? Här diskuterar jag redovisningstekniska möjligheter i en koncern, inte konspirationer.

Att det finns stolpskott i den svenska journalistkåren (eller vilken annan som helst) trodde jag dessutom var allmänt känt.

Det är ju inte direkt så att det är förstahandskällor i de artiklarna som finns skrivna heller. GM har varit väldigt tysta kring Saab och sällan sagt mer än vad de verkligen måste. Likväl har locket legat på från Saabs sida också under relativt långa perioder. Korståg kanske var en tokig formulering, men jag ska försöka förtydliga lite nedan.

Teoretiskt exempel: Tusen journalister och "branschexperter" kommenterar läget. Alla har samma källor och ingen verkar vara intresserad av/kapabel till att gräva djupare än så.

Det är alltså den senare delen som jag fann så otroligt mystisk. Varför har man inte tagit rapporteringen till någon högre nivå än så? I de banorna tänker jag. Någon konspiration är det väl ändå inte tal om?

Då har ju givetvis din far miljoner att tjäna på att få ut detta i media. Där om något har han möjligheter att tjäna miljonbelopp. Och som du mycket riktigt säger så i och med att du inte kan redovisa detta så kan jag lika gärna hävda att min nästkusin haft sex med VDn för SAAB och att hon minsann också har insyn men inte vill stiga fram och berätta om hur dåligt SAAB är skött.

Det ÄR en konspiration om du menar att både SAAB, GM, mediasverige samt alla andra ekonomer och liknande som uttalat sig i media och i rapporter både i Sverige och utomlands och har brutalt fel i sina antaganden och det är du, din far samt några andra initierade som har den korrekta bilden om framgånssagan SAAB som GM dragit i botten.

Att ingen vill gräva djupare kan även ha den enkla lösningen att man HAR grävt djupare och kommit fram till att det inte finns något. Förstår du inte att om det skulle finnas nån möjlighet att gräva djupare i saken så skulle man givetvis göra det. Även detta skulle ju sälja lösnummer som du var inne på tidigare.

Att man inte tagit rapporteringen till någon högre nivå är ju något som får stå för dig. Det är ju inget som säger att så inte skett. Varken du eller någon annan lägger fram några sådana belägg.

tusentals journalister och branschexperter kan inte alla samstämmigt MISSA att gräva djupare än det är möjligt. Då är det en konspiration du pratar om.

Visa signatur

"It's Tommy this, and Tommy that, And chuck him out the brute,
But it's 'Savior of his Country,' When the guns begin to shoot!"

Permalänk
Medlem

Sentenced, det är ingen konspiration, förstå det, det är inget märkligt överhuvudtaget. Företag redovisar vinsten där den är mest fördelaktig, handlar bl a om vinstskatter osv. T.ex. för varje såld SAAB i USA gick vinsten till GM, inte tillbaka till SAAB Automobile (hittar tyvärr inte källan nu, men har för mig det var en artikel i Aftonbladet eller liknande). Det finns tusen sätt att flytta vinsten dit man vill ha den i ett så stort företag. Kan varit så att SAAB fick köpa delar från Opel dyrt medan Cadillac fick sina delar från SAAB snorbilligt.

GM har ju uppenbarligen haft en god anledning att behålla SAAB, varför hade man annars ägt/varit delägare i ett företag som "gått med förlust 20 år"? Jag säger inte att SAAB egentligen gått med vinst i 20 år men uppenbarligen har SAAB haft något som gjorde det värt för GM att pytsa in miljarder efter miljarder. Kanske var det så att GM använde SAAB snarare som en utvecklingsenhet än en medelmåttig biltillverkare.

Mvh Marcus

Visa signatur

| Asus P8P67 EVO B3, P67 Socket 1155 | Intel® Core i5 2500K | MSI GeForce GTX 580 OC 1536MB GDDR5, (800Mhz) | Corsair 8GB DDR3 1600MHz/CL9/VENGEANCE | INTEL 320 Serie SSD 120GB SATA II |

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av slender
Sentenced, det är ingen konspiration, förstå det, det är inget märkligt överhuvudtaget. Företag redovisar vinsten där den är mest fördelaktig, handlar bl a om vinstskatter osv. T.ex. för varje såld SAAB i USA gick vinsten till GM, inte tillbaka till SAAB Automobile (hittar tyvärr inte källan nu, men har för mig det var en artikel i Aftonbladet eller liknande). Det finns tusen sätt att flytta vinsten dit man vill ha den i ett så stort företag. Kan varit så att SAAB fick köpa delar från Opel dyrt medan Cadillac fick sina delar från SAAB snorbilligt.

GM har ju uppenbarligen haft en god anledning att behålla SAAB, varför hade man annars ägt/varit delägare i ett företag som "gått med förlust 20 år"?

Mvh Marcus

För att man hade råd att ha ett sådant företag där märket ändå var väletablerat förstås.

Givetvis är det en konspiration även om du har en länk från aftonbladet som säger annorlunda

Och som sagt allt detta kommer att komma fram nu när Spyder tar över. Något sådant myglande går inte att dölja i räkenskaperna. Antingen dyker det huxflux upp massa pengar från ingenstans som undanhållits av GM eller så gör det det inte.

Du borde snarare fråga dig varför man vill så gärna bli av med SAAB till vilket pris som helst om det är en hemlig kassako.

Dessutom återigen. SAAB har inte enbart gått dåligt under GM utan även innan dess. SAAB har alltid i princip levt på andras vinster inte på sina egna. De har varit en lekstuga för SAAB Aeoro och liknande där man haft vinster under guldåldern att kunna spendera. Sedan tog det slut och då fick man panik att försöka bli av med SAABs bilverksamhet. De har intressanta och roliga bilar på många sätt men det är inget som säljer som det visat sig gång på gång.

Tidigare i tråden tar t.ex. Djonn upp:

"Om något skulle GM vara intresserade av att trolla fram plus i det svenska bokslutet, för att i sin tur få ned vinsten i det amerikanska eller kanadensiska ditot, just för att GM får dra av föregående års underskott. Det innebär att de har åtskilliga miljarder de kan tjäna in i Sverige utan att skatta en krona på resultatet."

Jag vet inte riktigt hur du får till det att GM skulle tjäna på att SAAB skulle gå dåligt. Särskilt inte i Sverige med svenska skatter. GM blir ju stöttat av USA om de går dåligt. De kan ju glömma att USA kommer hjälpa SAAB i Sverige på fötter för det. Så inte ens där finns någon anledning.

Det finns ingen som helst logik i att man försöker dölja att det går bra för SAAB. Man har allt att förlora på det både ekonomiskt och i prestige.

Alldeles oavsett vad era pappor och aftonbladet säger eller hur många lösnummer som reportrarna kan sälja till tidningarna. Det finns ingen som helst förnuft i ett sådant resonemang förutom konspirationer och rena chansningar. Håll er till fakta om ni ska resonera på det sättet. Annars är det foliehatten på och över till tråden om konspirationer.

Istället för att ta premissen att

*Mediasverige vill inte gräva för att de vill sälja lösnummer
*ogges pappa har sagt att SAAB går med vinst men GM vill inte visa det
*Experter och branschkunniga har fel
*GM vill av någon anledning dra av förluster i Sverige
*GM vill bli av med en kassako i form av SAAB

så finns det något som brukar kallas "Ockhams rakkniv" som i allra högsta grad vore något ni två + pantheus borde fundera på.

Det är ingen allomfattande konspiration på högsta nivå
Mediasverige hatar inte saab
GM har inte haft SAAB som en hemlig kassako

Läs igenom artiklarna som jag länkade till förrut. Läs även utländsk press. Utländska experter. Både om SAABs framtid och hur SAAB har drivits. Google är din vän. Kolla vad de säger och fundera om det verkligen inte kan vara liiiiite av en konspiration att hävda att ALLA är emot SAAB och att världen egentligen är tvärtom.

Där beviset till det här är en länk på aftonbladet du inte hittar och ogges gamla farsgubbe som tagit ett samtal med honom om världen efter fredagsölen men som tyvärr är svuren till tystnad. + Pantheus förstås som är en borgerlig konspiration på spåren där Reinfeldt med Olofsson i spetsen är ute efter att ge den svenska arbetarklassen en känga bara för att de ska återigen få sparka på den som ligger ner och spotta på de arbetslösa allt i samråd med GM och SAABs högsta ledning förstås med en liten gnutta USA imperalism säkert i bakgrunden osv osv.

Visa signatur

"It's Tommy this, and Tommy that, And chuck him out the brute,
But it's 'Savior of his Country,' When the guns begin to shoot!"

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av oggan
Visst kan jag väl hosta fram konkreta exempel. Men detta skulle kräva att jag involverade en ny källa, vilket han dock aldrig skulle ställa upp på. Vi pratar närmare bestämt om min egen far.

Det jag dock kan säga är att han var relativt djupt involverad (läs styrelseuppdrag) i det svenska investmentbolag som fram tills år 2000 ägde 50% av Saab Automobile tillsammans med GM.

Så, att jag har någon slags grund för mina påståenden behöver du inte oroa dig för. Jag kan dock inte, rent faktamässigt, själv beskriva dem bättre än vad jag redan har gjort. Detta är givetvis väldigt tråkigt och jag önskar att jag kunde ge mer konkreta exempel.

Vad är det för övrigt för konspiration du svamlar om? Här diskuterar jag redovisningstekniska möjligheter i en koncern, inte konspirationer.

Att det finns stolpskott i den svenska journalistkåren (eller vilken annan som helst) trodde jag dessutom var allmänt känt.

Det är ju inte direkt så att det är förstahandskällor i de artiklarna som finns skrivna heller. GM har varit väldigt tysta kring Saab och sällan sagt mer än vad de verkligen måste. Likväl har locket legat på från Saabs sida också under relativt långa perioder. Korståg kanske var en tokig formulering, men jag ska försöka förtydliga lite nedan.

Teoretiskt exempel: Tusen journalister och "branschexperter" kommenterar läget. Alla har samma källor och ingen verkar vara intresserad av/kapabel till att gräva djupare än så.

Det är alltså den senare delen som jag fann så otroligt mystisk. Varför har man inte tagit rapporteringen till någon högre nivå än så? I de banorna tänker jag. Någon konspiration är det väl ändå inte tal om?

Du har alltså ingen faktagrund i dina påståenden? Jag tror säkert att Saab har gått bättre än det gjort på pappret, men vinst? Det är kanske att ta i, Spykers VD sa ju för övrigt i en intervju att Saab hade utvecklat teknik som inte skulle finnas i någon Saab bil, så en viss kostnad som inte behövs i Saab fanns ju, han sa dock i samma intervju att bli av med den kostnaden gjorde ju inte Saab till lönsamt. (skall iväg nu så hinner inte leta artikeln, var dock i DI).

Visa signatur

Spel: Dell U2412M -:::- Intel i5 2500k, Corsair XMS3 16 GB 1600 MHz Ram, Samsung 830 256 GB, Asus P8P67-M B3, MSI GTX 660 Ti OC
Laptop: 2012 Macbook Air 13"

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sentenced
Pantheus förstås som är en borgerlig konspiration på spåren där Reinfeldt med Olofsson i spetsen är ute efter att ge den svenska arbetarklassen en känga bara för att de ska återigen få sparka på den som ligger ner och spotta på de arbetslösa allt i samråd med GM och SAABs högsta ledning förstås med en liten gnutta USA imperalism säkert i bakgrunden osv osv.

Ge dig nu. Du gillar verkligen ordet konspiration har jag märkt. Dessutom var du inte speciellt insatt i hur EIB-lånet fungerade och istället har du i hela tråden malt ut dina resonemang om att staten inte skall lägga sig i enskilda företag.
Jag tycker det säger allt.

Visa signatur

q9550@3,4Ghz, GTX275, 4GB DDR2 Corsair XMS2//HTPC AmdX2 4600+ passivt kyld med scythe ninja mini, Antec NSK 2480

Fractal design arc midi r2// core i7 4770k@ 4,4ghz :)
// corsair h100i // corsair hx 850m// asus maximus VI hero//
Corsair vengeance pro 2400mhz// intel ssd 335 180gb// gigabyte gtx 780 OC@1200mhz Core//win 8.1

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Pantheus
Ge dig nu. Du gillar verkligen ordet konspiration har jag märkt. Dessutom var du inte speciellt insatt i hur EIB-lånet fungerade och istället har du i hela tråden malt ut dina resonemang om att staten inte skall lägga sig i enskilda företag.
Jag tycker det säger allt.

Det ÄR ju det som är det relevanta. Staten skall inte lägga sig i hur företagen styrs. Det har inget med EIB-lånet att göra. Det visade bara din övertro för att staten skulle vara någon slags garanterad "kvalitets"märkning vilket bara visar på att du inte har någon koll på hur världen fungerar utanför sverige. Där är det givetvis självklart att inte ta det staten gör för något som automatiskt är gott utan det skall givetvis kritiseras.

Så ja, staten ska inte lägga sig i enskilda företag. Det är inte deras uppgift. Det spelar ingen roll om det skulle "sända ut signaler" att SAAB är värd att satsas på, vilket det inte gör. Det är bara löjligt att tro så och att våra gemensamma pengar ska användas till sådant trams.

SAAB ska precis som alla andra företag klara sig utan statens inblandning. Det ser mörkt ut för SAAB kan inte skapa lönsamhet. Har i princip aldrig gjort det och det finns inget som pekar på att de gör så i framtiden heller.

Du har inget mer att komma med förutom din konspiration som du har noll bevis för att SAAB i själva verket skulle vara lönsam. Läs vad folk skriver åt dig istället innan du börjar om på ruta ett istället. Kom med något konkret som du baserar det på eller är det du som är ogges pappa eller reportern på aftonbladet som skrev artikeln som slender läst?

Dessa två har i alla fall försökt belägga sina åsikter på något sätt. Du däremot verkar ha hakat upp dig?

Ordet konspiration är bra att använda när det är helt uppenbart att man har foliehatt-åsikter.

Visa signatur

"It's Tommy this, and Tommy that, And chuck him out the brute,
But it's 'Savior of his Country,' When the guns begin to shoot!"

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sentenced
Då har ju givetvis din far miljoner att tjäna på att få ut detta i media. Där om något har han möjligheter att tjäna miljonbelopp. Och som du mycket riktigt säger så i och med att du inte kan redovisa detta så kan jag lika gärna hävda att min nästkusin haft sex med VDn för SAAB och att hon minsann också har insyn men inte vill stiga fram och berätta om hur dåligt SAAB är skött.

Det ÄR en konspiration om du menar att både SAAB, GM, mediasverige samt alla andra ekonomer och liknande som uttalat sig i media och i rapporter både i Sverige och utomlands och har brutalt fel i sina antaganden och det är du, din far samt några andra initierade som har den korrekta bilden om framgånssagan SAAB som GM dragit i botten.

Att ingen vill gräva djupare kan även ha den enkla lösningen att man HAR grävt djupare och kommit fram till att det inte finns något. Förstår du inte att om det skulle finnas nån möjlighet att gräva djupare i saken så skulle man givetvis göra det. Även detta skulle ju sälja lösnummer som du var inne på tidigare.

Att man inte tagit rapporteringen till någon högre nivå är ju något som får stå för dig. Det är ju inget som säger att så inte skett. Varken du eller någon annan lägger fram några sådana belägg.

tusentals journalister och branschexperter kan inte alla samstämmigt MISSA att gräva djupare än det är möjligt. Då är det en konspiration du pratar om.

Jag tror visserligen inte att informationen skulle vara värd ett dyft. Nada. Zadabing. Fredagsöl och svuren till tystnad? Det handlar väl snarare om att min far inte direkt är intresserad av att diskutera detta med folk på Internet. Sedan så sitter han absolut på information som han faktiskt inte får gå ut med, huruvida detta vore relevant i deras delägande av Saab eller ej har jag ingen aning om.

Jo, den viktigaste delen av kunskapen är ändå fullt tillgänglig för alla, bara det att man inte har orkat lyfta fram det i media. Informationen i sig är inte att Saab har gått med vinst (vilket ni gärna vill hävda att jag hela tiden säger), utan informationen är den att man inte kan titta på Saabs redovisning i Sverige och sedan dra en omfattande slutsats utifrån denna.

Samt att Saab var i relativt dåligt skick vid försäljning betvivlar jag inte. Förlusterna lär ha hopats den senaste tiden.

Jo, Derox, jag har en faktagrund, men syftet med mina inlägg är inte att sitta och dissa och tro att jag är cool på Internet (med tanke på Sentenceds spydigheter i sina inlägg). Jag försöker inte heller överbevisa, det inser jag att jag inte kan.

Det jag försöker påvisa här är som sagt mycket svårt att bevisa, fast det handlar inte heller om att bevisa. Jag vill bara poängtera att det inte alltid ter sig så lätt som att dra slutsatser utifrån ett dotterbolags redovisning.

Diskussionen i sig kommer tyvärr inte komma längre än såhär. Jag kan inte med, idag åtminstone, styrka mina påståenden med otvivelaktiga fakta.

Nu måste jag tyvärr springa till tåget. Checkar in på eftermiddagen igen.

Visa signatur

Dekadens

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av oggan
Jag tror visserligen inte att informationen skulle vara värd ett dyft. Nada. Zadabing. Fredagsöl och svuren till tystnad? Det handlar väl snarare om att min far inte direkt är intresserad av att diskutera detta med folk på Internet. Sedan så sitter han absolut på information som han faktiskt inte får gå ut med, huruvida detta vore relevant i deras delägande av Saab eller ej har jag ingen aning om.

Jo, den viktigaste delen av kunskapen är ändå fullt tillgänglig för alla, bara det att man inte har orkat lyfta fram det i media. Informationen i sig är inte att Saab har gått med vinst (vilket ni gärna vill hävda att jag hela tiden säger), utan informationen är den att man inte kan titta på Saabs redovisning i Sverige och sedan dra en omfattande slutsats utifrån denna.

Samt att Saab var i relativt dåligt skick vid försäljning betvivlar jag inte. Förlusterna lär ha hopats den senaste tiden.

Jo, Derox, jag har en faktagrund, men syftet med mina inlägg är inte att sitta och dissa och tro att jag är cool på Internet (med tanke på Sentenceds spydigheter i sina inlägg). Jag försöker inte heller överbevisa, det inser jag att jag inte kan.

Det jag försöker påvisa här är som sagt mycket svårt att bevisa, fast det handlar inte heller om att bevisa. Jag vill bara poängtera att det inte alltid ter sig så lätt som att dra slutsatser utifrån ett dotterbolags redovisning.

Diskussionen i sig kommer tyvärr inte komma längre än såhär. Jag kan inte med, idag åtminstone, styrka mina påståenden med otvivelaktiga fakta.

Nu måste jag tyvärr springa till tåget. Checkar in på eftermiddagen igen.

Inte vara värd något alls? Har din far bevis för att SAAB till skillnad för vad världens samlade media och experter tror i själva verket har systematiskt blivit nedvärderat så är det guld värt.

Du menar att din tes hela tiden handlat om att man inte kan dra slutsatser genom att se på SAABs redovisningar? Det är inga omfattande slutsatser man dragit av detta utan krassa konstateranden.

Så vad är det egentligen din far vet då överhuvudtaget? SAAB är alltså i dåligt skick, SAAB har haft förluster osv? Så VAD är det din far sitter inne med förutom att man inte kan dra några slutsatser av ekonomiska redovisningar som experter och proffs gjort världen över? Det gäller ju ALLA företag förövrigt, vad ska man annars dra för slutsater om något företag. Du menar väl ändå inte att all sådan information är värdelöst och att man endast kan bedöma ett företag om man sitter i ledningen?

Det är ju inte precis som att om inte din far ger motsatt information till siffrorna och att det enbart är en marginell skillnad så förändrar det ju ingenting.

Antingen har han något sensationellt, att SAAB i själva verket inte alls går med förlust och har varit vinstgenererande för GM som de nu väljer att paniksälja till vem som helst. Eller så är det något annat... Men det känns ju ytterst långsökt att det skulle förändra något tyvärr.

Dvs din far har garanterat något att komma med i ärendet för att han har en insider-insyn. Men om det inte är något extremt sensationellt nytt så förändrar det inte läget i de redovisningar SAAB gjort.

Visa signatur

"It's Tommy this, and Tommy that, And chuck him out the brute,
But it's 'Savior of his Country,' When the guns begin to shoot!"

Permalänk
Medlem

kul grej om Spyker: http://en.wikipedia.org/wiki/Spyker

läste bara fakta rutan där det stod "fate: Defunct" sen såg jag en länk till "Spyker Cars":p

är dock lite smått orolig för hur det kommer gå för SAAB med Spyker som ägare, men Spyker kanske inte håller tillbaka modeller som GM gjorde;)

Visa signatur

AMD x2 5000+ 4gb DDR2 500GB WD ASUS 8800GTS ECS KA3 MVP

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sentenced
Det ÄR ju det som är det relevanta. Staten skall inte lägga sig i hur företagen styrs. Det har inget med EIB-lånet att göra. Det visade bara din övertro för att staten skulle vara någon slags garanterad "kvalitets"märkning vilket bara visar på att du inte har någon koll på hur världen fungerar utanför sverige. Där är det givetvis självklart att inte ta det staten gör för något som automatiskt är gott utan det skall givetvis kritiseras.

Så ja, staten ska inte lägga sig i enskilda företag. Det är inte deras uppgift. Det spelar ingen roll om det skulle "sända ut signaler" att SAAB är värd att satsas på, vilket det inte gör. Det är bara löjligt att tro så och att våra gemensamma pengar ska användas till sådant trams.

SAAB ska precis som alla andra företag klara sig utan statens inblandning. Det ser mörkt ut för SAAB kan inte skapa lönsamhet. Har i princip aldrig gjort det och det finns inget som pekar på att de gör så i framtiden heller.

Du har inget mer att komma med förutom din konspiration som du har noll bevis för att SAAB i själva verket skulle vara lönsam. Läs vad folk skriver åt dig istället innan du börjar om på ruta ett istället. Kom med något konkret som du baserar det på eller är det du som är ogges pappa eller reportern på aftonbladet som skrev artikeln som slender läst?

Dessa två har i alla fall försökt belägga sina åsikter på något sätt. Du däremot verkar ha hakat upp dig?

Ordet konspiration är bra att använda när det är helt uppenbart att man har foliehatt-åsikter.

Nä jag håller inte med. Staten bör bry sig om sina företag och utnyttja de funktioner som finns inom EU att få bidrag samt söka fördelaktiga ekonomiska lån till företagen som behöver det.

De sände ut signaler om att SAAB inte var värd att satsas på och det gav effekt på tilltänkta intressenter. Jag tolkar det som att de rättar till sina misstag nu genom att gå med på EIB-lånet som borgenär. Det är ju trots allt val i år.
Du har inget mer att komma med att tjafsa för tjafsandets skull samtidigt som du sprider dina ideologiska värderingar som genomsyrar resonemanget.

Tycker följande stämmer ganska bra in på det du försöker förmedla.

Citat:

Nyliberalism är en politisk ideologi som bygger på det klassiskt liberala idéarvet från 1600- och 1700-talet.[1] Begreppet introducerades under sista fjärdedelen av 1900-talet och kan anses stå i kontrast till socialliberalismen.

I en vid betydelse (på engelska neoliberalism) är nyliberalism ett motstånd till keynesianism och statliga ingripanden i ekonomin, där man i stället förespråkar lägre skatter och färre statliga regleringar. Dessa idéer företräddes politiskt i USA av president Ronald Reagan och i Storbritannien av premiärminister Margaret Thatcher.[2]

I Sverige används dock begreppet även inom politisk filosofi.[3] Nyliberalism ges då en ideologisk innebörd som bygger på den äldre liberalismens rättigheter: rätten till liv, frihet och egendom. Den klassiska liberalismen skiljer på stat och samhälle, där stat är tvång medan samhället är en frivillig sammanslutning. Statens uppgifter ska därför vara begränsade till att omfatta polis, militär och ett domstolsväsende, för att upprätthålla individens rättigheter. Denna minimala stat kallas nattväktarstat.[4] En annan beteckning för nyliberalism är libertarianism.[5]

Ur nyliberalismens syn på individuella rättigheter härleder man den ekonomiska liberalismen, med försvar av kapitalismen, liksom drog- och vapenliberalism, privat egendomsrätt och ställningstaganden som fri invandring och total yttrandefrihet. Rättigheterna motiveras utifrån olika slutsatser. Det finns också förespråkare av nyliberalism som inte utgår ifrån rättighetsetik.[6] De utgår då istället ifrån det mer utilitaristiska argumentet att konsekvenserna av ekonomisk och personlig frihet ger ett bra samhälle. Detta är särskilt vanligt inom det ekonomiska området.[7]

http://sv.wikipedia.org/wiki/Nyliberalism

Jag köper inte dina argument överhuvudtaget och tar avstånd från dem. Sen att SAABs räkenskaper ser annorlunda ut om SAAB hade varit fristående borde väl du också begripa.
Om SAAB har stora utgiftsposter till GM , koncernavgifter med mera kommer det leda till röda siffror i slutet.

Det innebär att Oggans uppgifter mycket väl kan stämma bättre än för de länkar till sensationsnyheter du har googlat fram skrivna av journalister som läser på sista raden i bokslutet.

Visa signatur

q9550@3,4Ghz, GTX275, 4GB DDR2 Corsair XMS2//HTPC AmdX2 4600+ passivt kyld med scythe ninja mini, Antec NSK 2480

Fractal design arc midi r2// core i7 4770k@ 4,4ghz :)
// corsair h100i // corsair hx 850m// asus maximus VI hero//
Corsair vengeance pro 2400mhz// intel ssd 335 180gb// gigabyte gtx 780 OC@1200mhz Core//win 8.1

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sentenced
För att man hade råd att ha ett sådant företag där märket ändå var väletablerat förstås.

Givetvis är det en konspiration även om du har en länk från aftonbladet som säger annorlunda

Och som sagt allt detta kommer att komma fram nu när Spyder tar över. Något sådant myglande går inte att dölja i räkenskaperna. Antingen dyker det huxflux upp massa pengar från ingenstans som undanhållits av GM eller så gör det det inte.

Du borde snarare fråga dig varför man vill så gärna bli av med SAAB till vilket pris som helst om det är en hemlig kassako.

Dessutom återigen. SAAB har inte enbart gått dåligt under GM utan även innan dess. SAAB har alltid i princip levt på andras vinster inte på sina egna. De har varit en lekstuga för SAAB Aeoro och liknande där man haft vinster under guldåldern att kunna spendera. Sedan tog det slut och då fick man panik att försöka bli av med SAABs bilverksamhet. De har intressanta och roliga bilar på många sätt men det är inget som säljer som det visat sig gång på gång.

Tidigare i tråden tar t.ex. Djonn upp:

"Om något skulle GM vara intresserade av att trolla fram plus i det svenska bokslutet, för att i sin tur få ned vinsten i det amerikanska eller kanadensiska ditot, just för att GM får dra av föregående års underskott. Det innebär att de har åtskilliga miljarder de kan tjäna in i Sverige utan att skatta en krona på resultatet."

Jag vet inte riktigt hur du får till det att GM skulle tjäna på att SAAB skulle gå dåligt. Särskilt inte i Sverige med svenska skatter. GM blir ju stöttat av USA om de går dåligt. De kan ju glömma att USA kommer hjälpa SAAB i Sverige på fötter för det. Så inte ens där finns någon anledning.

Det finns ingen som helst logik i att man försöker dölja att det går bra för SAAB. Man har allt att förlora på det både ekonomiskt och i prestige.

Alldeles oavsett vad era pappor och aftonbladet säger eller hur många lösnummer som reportrarna kan sälja till tidningarna. Det finns ingen som helst förnuft i ett sådant resonemang förutom konspirationer och rena chansningar. Håll er till fakta om ni ska resonera på det sättet. Annars är det foliehatten på och över till tråden om konspirationer.

Istället för att ta premissen att

*Mediasverige vill inte gräva för att de vill sälja lösnummer
*ogges pappa har sagt att SAAB går med vinst men GM vill inte visa det
*Experter och branschkunniga har fel
*GM vill av någon anledning dra av förluster i Sverige
*GM vill bli av med en kassako i form av SAAB

så finns det något som brukar kallas "Ockhams rakkniv" som i allra högsta grad vore något ni två + pantheus borde fundera på.

Det är ingen allomfattande konspiration på högsta nivå
Mediasverige hatar inte saab
GM har inte haft SAAB som en hemlig kassako

Läs igenom artiklarna som jag länkade till förrut. Läs även utländsk press. Utländska experter. Både om SAABs framtid och hur SAAB har drivits. Google är din vän. Kolla vad de säger och fundera om det verkligen inte kan vara liiiiite av en konspiration att hävda att ALLA är emot SAAB och att världen egentligen är tvärtom.

Där beviset till det här är en länk på aftonbladet du inte hittar och ogges gamla farsgubbe som tagit ett samtal med honom om världen efter fredagsölen men som tyvärr är svuren till tystnad. + Pantheus förstås som är en borgerlig konspiration på spåren där Reinfeldt med Olofsson i spetsen är ute efter att ge den svenska arbetarklassen en känga bara för att de ska återigen få sparka på den som ligger ner och spotta på de arbetslösa allt i samråd med GM och SAABs högsta ledning förstås med en liten gnutta USA imperalism säkert i bakgrunden osv osv.

Försvann visst lite av mitt inlägg där, jag menar givetvis inte att SAAB varit en kassako för GM, jag menar inte att SAAB i själva verket gått med vinst i 20 år. Jag menar att precis som oggan säger så är det väldigt svårt att se hur ett så stort företag med många dotterbolag ter sig egentligen. Det jag menar är att visst, SAAB har uppenbarligen inte sålt tillräckligt med bilar, de sålde väl en 90000 2008 tror jag men de behövde komma upp i en bit över 100000. GM har ju självklart haft nytta av SAAB, även om de inte lyckats sälja ordentligt med bilar, på utvecklingssidan. Finns ju ingen anledning för ett företag att i 20 år pyttsa in miljard efter miljard om de inte drog nytta av företaget?

Sluta påstå att det är en konspiration, det är det inte, inte ens lite.

Mvh Marcus

Visa signatur

| Asus P8P67 EVO B3, P67 Socket 1155 | Intel® Core i5 2500K | MSI GeForce GTX 580 OC 1536MB GDDR5, (800Mhz) | Corsair 8GB DDR3 1600MHz/CL9/VENGEANCE | INTEL 320 Serie SSD 120GB SATA II |

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av oggan

Jo, Derox, jag har en faktagrund, men syftet med mina inlägg är inte att sitta och dissa och tro att jag är cool på Internet (med tanke på Sentenceds spydigheter i sina inlägg). Jag försöker inte heller överbevisa, det inser jag att jag inte kan.

Det jag försöker påvisa här är som sagt mycket svårt att bevisa, fast det handlar inte heller om att bevisa. Jag vill bara poängtera att det inte alltid ter sig så lätt som att dra slutsatser utifrån ett dotterbolags redovisning.

Diskussionen i sig kommer tyvärr inte komma längre än såhär. Jag kan inte med, idag åtminstone, styrka mina påståenden med otvivelaktiga fakta.

Nu måste jag tyvärr springa till tåget. Checkar in på eftermiddagen igen.

Men det relevanta är ju om Saab har gått med vinst eller inte, jag håller med dig om att siffrorna får man ta med en nypa salt, det har ju nu framgått att Saab har utfört "research" med tekniker som Saab aldrig skulle använda (dvs haft utvecklingskostnader för andra bilmärken), men detta gjorde ju tydligen inte att siffrorna skulle visat vinst.

Men jag tycker inte det centrala i diskussionen är ifall siffrorna är exakta eller inte, utan om de korrekta siffrorna visar vinst eller inte. Och i intervjuer med Spykers VD har ju han pratat om kostnader som Saab haft som bara var GM till nytta, och trots att dessa inte existerar efter köp måste de ändå jobba för att få Saab lönsamt.

Visa signatur

Spel: Dell U2412M -:::- Intel i5 2500k, Corsair XMS3 16 GB 1600 MHz Ram, Samsung 830 256 GB, Asus P8P67-M B3, MSI GTX 660 Ti OC
Laptop: 2012 Macbook Air 13"

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Pantheus
Nä jag håller inte med. Staten bör bry sig om sina företag och utnyttja de funktioner som finns inom EU att få bidrag samt söka fördelaktiga ekonomiska lån till företagen som behöver det.

De sände ut signaler om att SAAB inte var värd att satsas på och det gav effekt på tilltänkta intressenter. Jag tolkar det som att de rättar till sina misstag nu genom att gå med på EIB-lånet som borgenär. Det är ju trots allt val i år.
Du har inget mer att komma med att tjafsa för tjafsandets skull samtidigt som du sprider dina ideologiska värderingar som genomsyrar resonemanget.

Tycker följande stämmer ganska bra in på det du försöker förmedla.

http://sv.wikipedia.org/wiki/Nyliberalism

Jag köper inte dina argument överhuvudtaget och tar avstånd från dem. Sen att SAABs räkenskaper ser annorlunda ut om SAAB hade varit fristående borde väl du också begripa.
Om SAAB har stora utgiftsposter till GM , koncernavgifter med mera kommer det leda till röda siffror i slutet.

Det innebär att Oggans uppgifter mycket väl kan stämma bättre än för de länkar till sensationsnyheter du har googlat fram skrivna av journalister som läser på sista raden i bokslutet.

Vad är det för trams om nyliberalismen? Ska jag kontra med att klippa och klistra in om sovjet-kommunismen från wikipedia åt dig alltså?

Det är snarare du som sprider ut ideologiska värderingar genom att inte alls hänvisa till något annat än känsloargument och spekulationer.

Mina länkar är inte enbart från journalister utan från hela spektrumet av branschkännare och experter som alla är förbluffande överrens både internationellt och nationellt om hur det står till med SAAB.

SAAB skulle aldrig existera om de var helt fristående. Det måste du väl ändå också begripa? SAAB har ju aldrig kunnat ensamt leva på att bara tillverka bilar. Vad grundar du det på?

Att du sedan räknar in Oggans uppgifter om hans pappa skulle kunna stämma bättre än det faktiskta underlaget som granskats av experter, branschmänniskor och till och med journalister gör mig väldigt förvånad. Hur kan du överhuvudtaget väga dem mot varandra?

GM FÖRLORAR på att ha förlusterna i SAAB. De vinner inget på det. Detta har flera personer påpekat för dig gång på gång.

Var i mina länkar är det för övrigt journalister som tagit slutsatser? Du har alltså inte ens läst dem.

Släpp sargen nu och peka på vad förutom oggans pappa talar för din sak istället. Du har inte presenterat något överhuvudtaget utan hakar upp dig på ideologier och liberalism samt annat oväsentligt.

Visa signatur

"It's Tommy this, and Tommy that, And chuck him out the brute,
But it's 'Savior of his Country,' When the guns begin to shoot!"

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sentenced
[B]SAAB skulle aldrig existera om de var helt fristående. Det måste du väl ändå också begripa? SAAB har ju aldrig kunnat ensamt leva på att bara tillverka bilar. Vad grundar du det på?

Detta vet du inte ett dyft om för det har varit i GM:s ägo alldeles för lång tid. SAAB KAN ha klarat sig bättre på egna ben om de varit fristående från början.

Citat:

GM FÖRLORAR på att ha förlusterna i SAAB. De vinner inget på det. Detta har flera personer påpekat för dig gång på gång.

Det är inte så enkelt. Amerikanska regeringen har beslutat att stötta GM och det innebar att alla sido och underliggande verksamheter skulle säljas bort eller läggas ned och detta inkluderade SAAB, eftersom GM har krav på sig att satsa på kärnverksamheten, dvs tillverka amerikanska bilar. Därför var GM tvunget att göra sig av med SAAB.

Jag tror och hoppas SAAB kommer att överleva nu, viktigast är att jobben har räddats. Dessutom har SAAB mer i kassan nu för kinesiska BAIC köpte verktyg och maskiner för cirka 2 miljarder.

Visa signatur

q9550@3,4Ghz, GTX275, 4GB DDR2 Corsair XMS2//HTPC AmdX2 4600+ passivt kyld med scythe ninja mini, Antec NSK 2480

Fractal design arc midi r2// core i7 4770k@ 4,4ghz :)
// corsair h100i // corsair hx 850m// asus maximus VI hero//
Corsair vengeance pro 2400mhz// intel ssd 335 180gb// gigabyte gtx 780 OC@1200mhz Core//win 8.1

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Pantheus
Detta vet du inte ett dyft om för det har varit i GM:s ägo alldeles för lång tid. SAAB KAN ha klarat sig bättre på egna ben om de varit fristående från början.

Det är inte så enkelt. Amerikanska regeringen har beslutat att stötta GM och det innebar att alla sido och underliggande verksamheter skulle säljas bort eller läggas ned och detta inkluderade SAAB, eftersom GM har krav på sig att satsa på kärnverksamheten, dvs tillverka amerikanska bilar. Därför var GM tvunget att göra sig av med SAAB.

Jag tror och hoppas SAAB kommer att överleva nu, viktigast är att jobben har räddats. Dessutom har SAAB mer i kassan nu för kinesiska BAIC köpte verktyg och maskiner för cirka 2 miljarder.

Nej DU vet inte ett dyft om hur SAAB automobile klarat sig självständigt då de alltid varit en del av SAAB generellt. Vad SAAB KAN klara av vet du ingenting överhuvudtaget om och du försöker inte ens belägga det på något sätt.

Vad vi vet är att folk inte köper SAAB-bilar i den utsträckning att SAAB kan gå med vinst.

INNAN USAs regering valde att stötta GM så hade GM noll och ingenting på att vinna att SAAB gick med minus. De har tvärtom fått slänga in pengar i SAAB i miljarder för att SAAB överhuvudtaget kan existera. Under goda tider kan det vara bra då SAAB är ett etablerat märke. Men direkt när det blir kris då kapar man bort cancersvulsten som SAAB blivit.

Detta är expertisen och branschen överrens om. Det är du, Ogge och hans pappa samt en journalist på aftonbladet som inte håller med om detta. Eran trovärdighet kontra det faktiska underlaget är inte särskilt starkt. Det blir alltså skvatt omöjligt för en seriöst person att kunna ta den sidan i en diskussion om man inte har något att komma med.

Visa signatur

"It's Tommy this, and Tommy that, And chuck him out the brute,
But it's 'Savior of his Country,' When the guns begin to shoot!"

Permalänk
Medlem

hur tror ni det kommer gå för SAAB under Spykers flagga då?

med tanke på att om en så liten biltillverkare vill köpa ett så stort företag så måste det finns en någorlunda genomförbar plan för att få SAAB på fötter, annars riskerar väl SAAB dra med sig Spyker ner, lr vad tror ni?

Visa signatur

AMD x2 5000+ 4gb DDR2 500GB WD ASUS 8800GTS ECS KA3 MVP

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sentenced
Nej DU vet inte ett dyft om hur SAAB automobile klarat sig självständigt då de alltid varit en del av SAAB generellt. Vad SAAB KAN klara av vet du ingenting överhuvudtaget om och du försöker inte ens belägga det på något sätt.

Vad vi vet är att folk inte köper SAAB-bilar i den utsträckning att SAAB kan gå med vinst.

INNAN USAs regering valde att stötta GM så hade GM noll och ingenting på att vinna att SAAB gick med minus. De har tvärtom fått slänga in pengar i SAAB i miljarder för att SAAB överhuvudtaget kan existera. Under goda tider kan det vara bra då SAAB är ett etablerat märke. Men direkt när det blir kris då kapar man bort cancersvulsten som SAAB blivit.

Detta är expertisen och branschen överrens om. Det är du, Ogge och hans pappa samt en journalist på aftonbladet som inte håller med om detta. Eran trovärdighet kontra det faktiska underlaget är inte särskilt starkt. Det blir alltså skvatt omöjligt för en seriöst person att kunna ta den sidan i en diskussion om man inte har något att komma med.

DU vet inte hur huruvida SAAB hade klarat sig bättre eller sämre utan GM. Jag säger att det kan ha varit så om man hade skött SAAB bättre i ett fristående bolag så kan det ha klarat sig bättre. Växa långsamt är alltid en positiv melodi.

Du vet ingenting om GM och SAABs relationer, om huruvida utvecklingskostnader för SAAB lades i GM eller tvärtom.

Det är INGEN som vet hur det ligger till förutom GM:s ledning.

Du kan inte på så lösa premisser kalla SAAB för cancersvulst för att du vet inte hur ägarskapet och ansvarsfördelningen fungerade. Bara för att SAAB sålde få bilar under finanskrisen säger det ingenting om huruvida bolaget är skött på rätt sätt.

Återigen förkastar jag sensationsjournalisters artiklar som kör runt i BMW som som du länkar till för att de bara handlar om en sak.
Att förkasta SAAB och genom att de läser på sista raden i bokslutet.

Och allt detta under en brinnande lågkonjunktur där många länder har hjälpt sina egna bilföretag för att inte skapa kaos och oordning i de inhemska finanserna.
Protektionism har tillämpats i många länder och är inte alltid av godo men om andra länder tillämpar det bör Sverige göra likaså annars riskerar dessa företag att hamna på efterkälken när konjunkturen börjar vända.

Sen lite positivt om SAAB

Citat:

Antagandet bygger på att Saab når 100.000 sålda bilar under 2012.

Från DI.se, antagande från Victor Muller. (länken går ej klistra in)

Hoppas det stämmer enligt analyserna.

Visa signatur

q9550@3,4Ghz, GTX275, 4GB DDR2 Corsair XMS2//HTPC AmdX2 4600+ passivt kyld med scythe ninja mini, Antec NSK 2480

Fractal design arc midi r2// core i7 4770k@ 4,4ghz :)
// corsair h100i // corsair hx 850m// asus maximus VI hero//
Corsair vengeance pro 2400mhz// intel ssd 335 180gb// gigabyte gtx 780 OC@1200mhz Core//win 8.1

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Pantheus
DU vet inte hur huruvida SAAB hade klarat sig bättre eller sämre utan GM. Jag säger att det kan ha varit så om man hade skött SAAB bättre i ett fristående bolag så kan det ha klarat sig bättre. Växa långsamt är alltid en positiv melodi.

Du vet ingenting om GM och SAABs relationer, om huruvida utvecklingskostnader för SAAB lades i GM eller tvärtom.

Det är INGEN som vet hur det ligger till förutom GM:s ledning.

Du kan inte på så lösa premisser kalla SAAB för cancersvulst för att du vet inte hur ägarskapet och ansvarsfördelningen fungerade. Bara för att SAAB sålde få bilar under finanskrisen säger det ingenting om huruvida bolaget är skött på rätt sätt.

Återigen förkastar jag sensationsjournalisters artiklar som kör runt i BMW som som du länkar till för att de bara handlar om en sak.
Att förkasta SAAB och genom att de läser på sista raden i bokslutet.

Och allt detta under en brinnande lågkonjunktur där många länder har hjälpt sina egna bilföretag för att inte skapa kaos och oordning i de inhemska finanserna.
Protektionism har tillämpats i många länder och är inte alltid av godo men om andra länder tillämpar det bör Sverige göra likaså annars riskerar dessa företag att hamna på efterkälken när konjunkturen börjar vända.

Sen lite positivt om SAAB

Från DI.se, antagande från Victor Muller. (länken går ej klistra in)

Hoppas det stämmer enligt analyserna.

Nu är du förvirrad igen. Det är du som inte har några som helst försök till belägg. Jag har framfört X antal länkar som inte är sensationsjournalistik. Vad menar du med det egentligen?`Peka på vilken av länkarna som handlar om sensationsjournalistik. återigen du har inte ens läst länkarna. Du gör antagenden och vilda gissningar.

Många länder har hjälpt sina företag. Det är de företagen som gått dåligt pga krisen inte företag som gått dåligt konsekvent hela tiden. LÄS vad vi andra skriver åt dig! Du är ju helt oemottaglig för fakta och du har noll källkritik!

Protektionism är ALDRIG av godo. Vad är det för svammel?

Visa signatur

"It's Tommy this, and Tommy that, And chuck him out the brute,
But it's 'Savior of his Country,' When the guns begin to shoot!"