Permalänk

amd phenom II x3 720

Tjena! kunde inte hitta något svar på min fråga i dom andra 720 trådarna så ja skapar en ny för att hoppas på det bästa! Nu till min fråga.

Jag kolla i (visa systeminformation) och där står det att min cpu ligger på 2.8 ghz. Inte clockad. Men efter en stund så står det tex 1.6ghz eller 786 mhz. ?
Varför ändras det? vissa säger att amd är budget men vad vet jag.

Tack på förhand!

Permalänk

det är Cool N' Quiet som klockar ner den i idle, strömspar läge

Visa signatur

i7 3930k | Rampage IV Gene | 32GB RAM | HD7950 | Silverstone SG10
Retina 15" | Sennheiser RS180 | Audioengine A5+ | Sound Blaster X-Fi HD

Permalänk
Medlem

När den inte används så klockar den ner sig, dra igång nå program/spel så kan du se att det höjs.

Visa signatur

Burk: AMD FX-8320 | Radeon R9 270X | 8GB RAM | ASUS M5A97 R2.0 | CM 550W | FDD R4 | Samsung Evo 840 250GB

Permalänk

okej jag tog bort cool n quiet från datorn men den ligger fortfarande lågt. Men kanske inte spelar så mycket roll. Tack så mycket för svaren!!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av supermormor
okej jag tog bort cool n quiet från datorn men den ligger fortfarande lågt. Men kanske inte spelar så mycket roll. Tack så mycket för svaren!!

Den drar ju mindre ström om du har det aktiverat.

Permalänk
Hedersmedlem

Som sagt så klockar den upp sig när du behöver, och med CnQ igång så behöver ju inte fläktar köra lika snabbt/hårt vilket tystar ner den också.
Intel har liknade system, men då heter det EIST, så det har ingenting med att AMD är budget, om du nu skulle tro det

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Avstängd

Så du kunde inte hitta nån tråd med det problemet? Vet i fan hur många trådar det finns om just den frågan här på sweclockers :D, men det måste vara den mest vanliga frågan utan tvekan

Visa signatur

AMD Phenom II 955BE x4 @3.61GHz|SamSung 2 x 500GB 7200 RPM|Asus M4A79T Deluxe|4GB OCZ Black Edition 12800@1600MHz|Sapphire HD5870 1GB RAM|OS varierar, men mest Win XP x64

Permalänk
Medlem

När tråden ändå är skapad, Om jag har överklockat min 720 BE i BIOS till 3.4ghz och slår på Cool n Quiet, kommer överklockningen fungera som vanligt? Eller ska jag köra med CnQ avslagen?

Visa signatur

Citera för snabbare svar.

Permalänk
Medlem

Stäng inte av CnQ, som sagt så sparar den ström och det innebär att dina fläktar kommer gå tystare, ta det lugnt din klockning kommer funka utmärkt.

Permalänk

Cool N Quiet funkar bra för mig när jag klockar, tror dock att du kan få problem om du drar upp fsb högt

men på tex mitt moderkort så kan man ändra vcore som används när cool n quiet är aktiverat

Visa signatur

i7 3930k | Rampage IV Gene | 32GB RAM | HD7950 | Silverstone SG10
Retina 15" | Sennheiser RS180 | Audioengine A5+ | Sound Blaster X-Fi HD