Permalänk

Vattenkylning (kondensering?)

Hejsan, jag är inte så hajj på det här med vatten kylning och jag och några kompisar diskuterade det, och vissa kom fram till att det absolut inte skulle gå att han minus rinnande vätska som kylning för då hade det kondenserat osv.

Går det att ha så? eller ej?

Permalänk

"absolut inte skulle gå att han minus rinnande vätska" helt osammanhängande?
fattar inte frågan

Visa signatur

Ryzen m-atx:
|| Windows 10 || MSI B350M || Ryzen 1700X OC@ 3.8GHz || Nvidia 1060 6GB || 32GB RAM || EVGA P2 750W ||
HTPC:
|| Windows 10 || Asrock Z77m-itx || I7 3770k || 8GB RAM || Corsair 620W ||
________________________________________________________________________________________________

Permalänk
Medlem

+1

men jag tror att du menar om man har vätska som är mindre än 0°?
tror de skulle bli ett problem faktiskt, de kan ju komma någon droppe som inte borde kommit:P
men de kan ju även vara så att värmen ifrån komponenterna värmer upp chassit så pass att de inte blir kondens, de är ju ganska tjocka slangar till riktiga vattenkylningar (inte H50 och liknande) så de är inte säkert att dom blir så kalla på utsidan, men man vet inte förän man provat:P

Visa signatur

Stationär " KAIDA" : 5900X | RGB!! | 32GB 3600Mhz CL16 | ASUS RTX 4070 Super
LAPTOP Lenovo P1 | i7 13700H | RTX A1000

Sommarbilen: Toyota Supra

Permalänk
Medlem

vad har kondens med minusgrader att göra öht?

Visa signatur

I used to think I was ambivalent but now I'm not so sure

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Jdad

skojar du?

tar du ut en kall burk läsk från kylen in varm dag så blir den ju full av kondens på utsidan just för att kylan möter värmen.

Visa signatur

Permalänk
Avstängd
Citat:

Om vi säger att vattnet i slangen är 1 minusgrad kall, och lufttemperaturen i lådan är 30 grader. Den kalla slangen kan bilda kondens då kyla möter värme. De hänger ihop med luftfuktigheten.

Visa signatur

Fractal Design Arc Mini. Fractal Design Newton R2 650W. Intel Core i5-2500. Intel Liquid Cooling Solution RTS2011LC. ASUS P8H77-M Pro. 8GB Samsung PC3-10600. ASUS GTX 560 Ti 448-cores DirectCU II 1280MB. 1 St Samsung 830 Series 128GB. 1 st Samsung SpinPoint F1 500GB. 1 st Samsung EcoGreen F4 2TB. Samsung SH-123. ASUS VH238T. SteelSeries Ikari Optical. SteelSeries QcK Mini. SteelSeries G6v2. SteelSeries 4H. Edifier E3300.

Permalänk
Medlem

den bildas kondens om den håller plusgrader också Vattendroppar på ett ölglas på sommaren t. ex. Och vätskan i ett vattenkylt system lär ju kondensera i radiatorn i vilket fall

Visa signatur

Permalänk
Avstängd
Citat:

den bildas kondens om den håller plusgrader också Vattendroppar på ett ölglas på sommaren t. ex. Och vätskan i ett vattenkylt system lär ju kondensera i radiatorn i vilket fall

Dåså, du visste redan de. Så varför frågade du då va de hade med saken att göra?

Visa signatur

Fractal Design Arc Mini. Fractal Design Newton R2 650W. Intel Core i5-2500. Intel Liquid Cooling Solution RTS2011LC. ASUS P8H77-M Pro. 8GB Samsung PC3-10600. ASUS GTX 560 Ti 448-cores DirectCU II 1280MB. 1 St Samsung 830 Series 128GB. 1 st Samsung SpinPoint F1 500GB. 1 st Samsung EcoGreen F4 2TB. Samsung SH-123. ASUS VH238T. SteelSeries Ikari Optical. SteelSeries QcK Mini. SteelSeries G6v2. SteelSeries 4H. Edifier E3300.

Permalänk
Medlem

Ok. Jag byter ? till !

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Det skulle vara intressant att veta hur ni hade tänkt att man skulle få vattnet att hålla en sådan temperatur? Något säger mig att problemet med kondens är av övergående natur. Efter 5 min lär vattnet vara rumstempererat igen...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Szandman
Det skulle vara intressant att veta hur ni hade tänkt att man skulle få vattnet att hålla en sådan temperatur?

skulle vara om man la ner hela radiatorn i en spann med glykol utomhus och sen drog slangarna till datorn skulle ju funka nu på vintern när de är -5° och värre. skulle dock inte offra mitt vatten system för att testa!

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Szandman
Det skulle vara intressant att veta hur ni hade tänkt att man skulle få vattnet att hålla en sådan temperatur? Något säger mig att problemet med kondens är av övergående natur. Efter 5 min lär vattnet vara rumstempererat igen...

Nja.. inte om du placerat radiatorn utomhus... men om du häller i 0gradigt vatten, och sedan kör på så är det ju en annan sak...

Permalänk

Du ska inte bygga in datorn i frysen istället? Det var ju väldigt populärt förut iaf. -_-

Permalänk
Medlem

man kan köra med LN2, då temperaturer ligger på minus 150 ungefär. då kan förekomma kondens och man bygger isolation på hela system för att allt kyla ska gå bara på CPU och för att den ska inte bilda vatten rinnande på moderkortet men med vanlig vatten kylning vätska har rums temperatur ju och efter du startar pc den kommer ha högre temp en luft, det kommer ingen kondensation. Fast om du tycker att köra ngt vätska från tanken med mycket kallare vatten än luft, typ med +1 grader från tanken som sitter i kylskåpet då det blir bättre att isolera slangar och alla block för att det ska inte förekomma kondens, kolla http://www.xtremesystems.org/forums/showthread.php?t=125155 du behöver inte isolera så mycket som med ln2 för där har de ca. -150 grader men det behövs med temps mindre än rums temperatur.