Permalänk
Medlem

Tips för att "sätta igång"?

Visste inte hur jag skulle formulera rubriken riktigt.

Men i alla fall, jag har ofta stora problem med att komma igång med saker.
Kan vara t.ex dammsuga lägenheten, diska, tvätta, skriva på en inlämning, plugga till en tenta eller liknande.
Alltså nödvändiga men tråkiga saker.

Blir ofta att jag går upp, äter frukost, slösurfar i en timme innan jag funderar på att börja. När jag väl börjat fundera finns det massa annat som kommer mellan.
Därefter gör jag kaffe och ytterligare massa tid går.

Har haft stora problem när det kommer till att plugga till tentor. Omöjligt för mig att sitta hemma och göra det så senaste åren har jag packat min väska och vandrat iväg till skolan.

Nu vet ni lite av min situation. Säkert många som har det likadant.

Jag söker nu lite tips

God jul!

Visa signatur

Solen i africa! Hjälp snabbt. Tävling i klassen!
Det var High noon.
Om solen i Africa en truckförare kommer från East till Weast på huvudvägen. och exact vid eqvatorn vid Africa. Landskapet är totalt slät. På en tidpunkt var solen så ett par telestolpar gjorde så att det blev skugga.
3 gissar jag på, men kan inte förklara?

Permalänk

Japp har samma problem dock om man har en vission hur man ska ha det och man sen sätter igång och stöter på lite problem så får man antagligen fixa det senare elelr ta hjälp av någon med ideer. oftat räcker det bara om man har rätt verktyg och en liten knuff så är man igång.

Visa signatur

I am Extrazz.

Permalänk
Medlem

Bara att bita ihop och köra. Inte sätta sig ner.
Det fungerar bra för mig i alla fall. Som med träning, bara släppa jobbgrejjerna och ta träningskläderna direkt och dra, inte sätta sig i soffan för då blir man ju kvar där

Oftast med städning så gör ja så, drar igång, och så efter 20min så flyter det på. Gäller bara att tvinga sig

Visa signatur

"It is our attitude at the beginning of a difficult task which, more than anything else, will affect its successful outcome." - William James

Permalänk
Medlem

Enda sättet är att stålsätta sig själv och börja med sakerna direkt, bryta på den dåliga vanan man skaffat sig.

Jag skulle ha börjat städa runt 10 idag, sitter här nu 3 timmar senare och funderar på sätta igång... (Och då hamnade man här på forumet för att slösa lite tid istället för att faktiskt ta tummen ur...)

Permalänk
Medlem

Jag har också problem med det.
Exempel: Jag ska städa rummet, sitter vid datorn och slösurfar. Sätter på lite musik som jag ska ha medans jag ska städa rummet. Har svårt för att bestämma mig vad jag ska lyssna på, lyssnar på musik i 20 minuter och sen fortsätter jag att slösurfa (glömt bort att jag ska städa) och sedan glöms det bort eller så kommer jag på det alldeles för sent.

Vad ska man göra?

Visa signatur

O2+ODAC - Denon AH-D2000
MiniDSP SHD - Emotiva UPA1 - Had Oy högtalare

Permalänk
Medlem

Skriv upp det på en lista och bocka för när det är klart, det kan vara skönt att få ned eländet på papper och inte bara ha allt i huvudet.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ala_95
Jag har också problem med det.
Exempel: Jag ska städa rummet, sitter vid datorn och slösurfar. Sätter på lite musik som jag ska ha medans jag ska städa rummet. Har svårt för att bestämma mig vad jag ska lyssna på, lyssnar på musik i 20 minuter och sen fortsätter jag att slösurfa (glömt bort att jag ska städa) och sedan glöms det bort eller så kommer jag på det alldeles för sent.

Vad ska man göra?

Stäng av datorn så fins det ingen risk att du tröttnar på att städa och sätter dig igen

Visa signatur

Project: Dark [color="#B7BAB7"]Snow[/color] |GTX 670| i5 750 @3,8GHz med H50| Evga P55 sli FTW| Corsair Dominator 2x2gb| Corsair HX750w MDPC-X Black 'n White|
|Samsung 840 120gb SSD|1TB Hdd| Lian Li v1000b Plus II|
Spelare för Team prOpertys Starcraft II lag

Permalänk
Medlem

fundera inte, vet man tex att man ska städa är det bara att sätta igång direkt, inget "ska bara...".

Visa signatur

På A svarar jag B, och på C vill jag höra om frågan.

Permalänk
Medlem

Hade det varit så enkelt att bara tänka "sätt igång" så hade ju ingen haft detta problem? Stör mig på folk som resonerar så i vardagen.

Personligen behöver jag känna piskan. Morot är inget för mig. Bjud hem folk på fika så du känner dig tvungen att städa t.ex.

Mina fem...

Visa signatur

"Nightcrawl tipsar om Kvinnofängelset, som alternativ till den kan jag rekommendera att du istället skär av stora kroppspulsådern på dig själv och lägger dig ner och dör en utdragen, smärtsam död. Kan garantera att det är roligare än att se 700 avsnitt av den serien." -Loaded

Permalänk
Medlem

sätta igång bra musik som gör att man kan köra på snabbare så går de undan

Permalänk
Medlem

Alltså, om det är mycket stora problem kan det vara adhd/add. Det är oftast ganska lätt att klura ut eller avfärda. Ett tecken på adhd/add är om du märker att det beror på kraftig tankspriddhet, typ ok nu ska jag dra om 5 minuter det räcker precis för att klä på mig sen kommer man kanske på att man måste plocka ihop böckerna man skulle ha med sig sen när det är klart kanske man kommer på att hundarna ska ha sin mat precis som varje dag innan man drar osv... och vips är man 10 minuter sen.
Om fokuset mer eller mindre lever sitt eget liv är det nog bra att läsa på om adhd/add. Om ens fokus i princip inte styr sig själv så är det å andra sidan ett ganska starkt tecken på att man inte har adhd.

Alla har nog sina sätt, jag kör med rätt simpla metoder för att få saker gjorde/komma igång. Tex slå av tv och dator osv, eller kort sagt jag eliminerar så många saker som möjligt som jag kan tänkas pyssla med i stället för att göra det jag vill göra.
Visst det verkar skittråkigt men det fungerar.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Samus
Hade det varit så enkelt att bara tänka "sätt igång" så hade ju ingen haft detta problem? Stör mig på folk som resonerar så i vardagen.

Personligen behöver jag känna piskan. Morot är inget för mig. Bjud hem folk på fika så du känner dig tvungen att städa t.ex.

Mina fem...

Håller med där!

Bjuda hem folk har också funkat riktigt bra för att få mig att städa.
Städa är förresten inte så farligt för min del.

Plugga däremot, speciellt om man ska sitta vid en dator, kan vara riktigt knivigt att göra effektivt. Ibland kommer jag dock in i något "rus" där man kör på utan avbrott och utan att fundera så mycket. Måste lära mig att komma in i det där lättare.

Visa signatur

Solen i africa! Hjälp snabbt. Tävling i klassen!
Det var High noon.
Om solen i Africa en truckförare kommer från East till Weast på huvudvägen. och exact vid eqvatorn vid Africa. Landskapet är totalt slät. På en tidpunkt var solen så ett par telestolpar gjorde så att det blev skugga.
3 gissar jag på, men kan inte förklara?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av mrc
Skriv upp det på en lista och bocka för när det är klart, det kan vara skönt att få ned eländet på papper och inte bara ha allt i huvudet.

Word, jag använder en veckokalender som jag skriver upp saker jag behöver göra och kryssar av dom. Man känner mer kontroll över vardagen och det är även lite mer motiverande.

Sen kan jag berätta, min dator var trasig i en ca 40 dagar, jag gjorde garanterat mer nyttigare saker. Men ack vad man saknar datorn endå x).

Visa signatur

Citera så får du svar :)

Permalänk
Medlem

Det här är inte en lösning, men det är relaterat till diskussionen.

Alla hatar personen som utbrister "Nej, om man skulle ta och göra ett ryck!?"

Permalänk
Medlem

Har också grova problem, ju länge man väntar desto längre ner i "kvicksanden" har tanken sjunkit så nästa gång tänk inte så mycket utan gör ett ryck för att få städningen gjord sen mår man mycket bättre efteråt eftersom det oftast vart lättare gjort än tänkt.

Permalänk
Medlem

En "ToDo-lista" som mrc sade är ett bra hjälpmedel. Kombinera med att ta regelbundna pauser och se till att du har något att belöna dig själv med när du är klar.

Visa signatur

Desktop: AMD 3950X, 64 GB RAM, Nvidia 4070 ... (Windows 11)
Serverdesktop: AMD 5600G, 64 GB RAM (Proxmox)
Labbmiljö: Supermicro SC825 X9DRi-F 2xE5-2667v2 64GB RAM
Kamera: Canon R5, Canon RF 100-500, Laowa 100mm f/2.8, Canon RF 24-70 f/2,8

Permalänk
Medlem

För att göra dammsugningen har jag faktiskt ett tips!

I varje rum som du ska dammsuga ställer du en snaps jäger eller valfri spritsort i varje hörn.

När du är klar med rummet så får du ta 4 snaps. Och plötsligt blev det mycket roligare!

Visa signatur

CITERA FÖR SVAR

Ah, MX Blues, the power of nuclear bombs at your fingertips!

13700KF / Gigabyte Z790UD / 32gb DDR5@6000mhz / Powercolor RX 6700 XT 12Gb / NZXT HALE90 750 / NZXT H2 White

Permalänk

Stänga av datorn är ett bra tips, det funkar för mig å efter att man har diskat å det är torrt, ställ upp det i skåpen å låt det inte ligga i diskstället för då känns det tyngre att diska, så funkar jag iallafall

Visa signatur

Mera COOP åt folket

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Holic
Bara att bita ihop och köra. Inte sätta sig ner.
Det fungerar bra för mig i alla fall. Som med träning, bara släppa jobbgrejjerna och ta träningskläderna direkt och dra, inte sätta sig i soffan för då blir man ju kvar där

Oftast med städning så gör ja så, drar igång, och så efter 20min så flyter det på. Gäller bara att tvinga sig

Word! Sen när man väl kommit igång med städ/disk-rutiner osv så går det mycket mycket snabbare och enklare.

Visa signatur

Intel i7 2700k | Asus P8Z77-V PRO | Noctua NH-D14 | Gigabyte GTX 670 | Corsair 8GB LP | Samsung 830 128GB | Define R3 | Corsair HX 650W
Thinkpad X41 | Thinkpad X200 - RIP | Thinkpad X220 | Thinkpad T480s | Fri frakt - Inet.se | Dagens fynd

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ang3r
För att göra dammsugningen har jag faktiskt ett tips!

I varje rum som du ska dammsuga ställer du en snaps jäger eller valfri spritsort i varje hörn.

När du är klar med rummet så får du ta 4 snaps. Och plötsligt blev det mycket roligare!

Smart!
Bara lite tungt för dom som har hus och 5-6+ rum

Permalänk
Medlem

Har man svårt att komma igång med t ex dammsuga sitt rum, går man ut och tar en rejäl näve sand och slänger på golvet. Sen är man fan så illa tvungen...

Men jag känner igen problemet och det är alltid datorn som lockar.

Permalänk
Medlem

Städning:
Min största bov här är att jag oftast måste börja med att rensa undan alla grejer jag har "släpat fram" som ligger på alla fria ytor sedan förra städningen. Har kommit till bukt med detta genom att skaffa lite bättre förvaringsmöjligheter. Att också bjuda hem folk är en bra morot. Att ta 5 minuter varje dag för att lägga tillbaks saker funkar också.

Studier:
Mitt problem är att jag alltid börjar städa och diska (vilket iofs är positivt, men helt fel tillfälle) innan jag ska plugga för att få någon studiero. Ett tag tog jag med mig det jag behövde för att plugga till närmaste bibliotek. Ganska avslappnande miljö, samt att du har mycket fakta att hitta i andra böcker. Alltid bra med fler källor.

Det var mina tips

Visa signatur

Spelar mestadels Arma 3, men även sådant som Factorio och Rimworld.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Jckssn
Smart!
Bara lite tungt för dom som har hus och 5-6+ rum

Jag har dock 7 rum :(. Dock dammsuger vi aldrig andra delen utav kåken eftersom vi har det som tvättstuga och gästrum

Visa signatur

CITERA FÖR SVAR

Ah, MX Blues, the power of nuclear bombs at your fingertips!

13700KF / Gigabyte Z790UD / 32gb DDR5@6000mhz / Powercolor RX 6700 XT 12Gb / NZXT HALE90 750 / NZXT H2 White

Permalänk
Medlem

Concerta.

Visa signatur
Permalänk

förstår inte riktigt vad problemet är.
GÖR det bara!whats the problem?
skit i om det är tråkigt,gör det bara om det nu MÅSTE göras.
diciplin och lite vilja är det magiska receptet...till ALLT här i livet.

Visa signatur

keep your friends close but your enemies even closer

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av mangemani
förstår inte riktigt vad problemet är.
GÖR det bara!whats the problem?
skit i om det är tråkigt,gör det bara om det nu MÅSTE göras.
diciplin och lite vilja är det magiska receptet...till ALLT här i livet.

Håller med dig, satt och försökte komma igång med disken tidigare idag..
Till slut var de bara "Fuck it", slängde på lite go musik. Gick på kanske 10 minuter, sen var man i full rulle så man fortsatte städa i lägenheten

Visa signatur

Irish today, hungover tomorrow

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av glemmy
Håller med där!

Bjuda hem folk har också funkat riktigt bra för att få mig att städa.
Städa är förresten inte så farligt för min del.

Plugga däremot, speciellt om man ska sitta vid en dator, kan vara riktigt knivigt att göra effektivt. Ibland kommer jag dock in i något "rus" där man kör på utan avbrott och utan att fundera så mycket. Måste lära mig att komma in i det där lättare.

+1

Visa signatur

7800X3D / 7900XTX

R.I.P PALE