Permalänk
Medlem

Byta till 32bit

Installerade linux mint idag och allt funkar som det ska, dock så har jag problemet att jag inte kan ändra från 16bits färg till 32. Har provar xorg configen, får upp den men den är tom av någon anledning.

Hoppas någon har lösningen, och Ja har googlat men inte hittat svaret till mitt problem.

God jul på er alla också denna Jul natt:D

Permalänk
Medlem

Vad har du för grafikkort?

Permalänk
Medlem

Kan du använda dig av 24-bitars färgdjup?

I verkligheten är det ingen skillnad på antalet färger mellan 24- och 32-bitars färgdjup.

Som sagt vilket grafikkort har du?

God jul!

Permalänk
Avstängd

Den bör nog använda sig utav 24-bitars färgdjup av sig själv.
Allting bör fungera utan att du ens behöver peta i Xorg config filen.

Sätt DefaultDepth till 24 under Section Screen.

Det ska vara 24, inte 32. Folk förstår inte det här med 24/32-bit färgdjup.

http://en.wikipedia.org/wiki/Color_depth#32-bit_color

Permalänk
Medlem

Har intel 4500hd.

Jo vet det där med 24 och 32 bit men det ser ut som allt är i 16bit då färgerna inte räcker till om man säger så. Och kan inte byta färgdjupet någonstans

Permalänk
Inaktiv

What, jag har samma grafikkort, har inte behövt göra ett skit. Ubuntu 9.10 kör jag, allt funkade ootb. Mint bör ju vara ännu enklare :S

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av KlavKalashj
What, jag har samma grafikkort, har inte behövt göra ett skit. Ubuntu 9.10 kör jag, allt funkade ootb. Mint bör ju vara ännu enklare :S

Ja allt annat har funkat fint. Har googlat lite mer och det är tydligen en bug i linux mint 8 att xorg filen är helt tom eller delvis tom :S

Permalänk
Medlem

Det är ingen bug. I de lite nyare xorg versionerna behöver man inte överhuvudtaget ha en xorg.conf fil för att xorg ska fungera. Det är bara att skapa den om den inte finns och fylla i med det du vill ändra

Permalänk
Medlem

Eftersom Xorg filen är hemsk att skapa ny kan du alltid testa köra "dpkg-reconfiugre -phigh xserver-xorg" som root utan ". Detta är debians metod för omkonfiguration (när man misslyckasts) och det fungerar i Ubuntu, så jag förutsätter att det fungerar i mint.