Månadens prestandadator februari

Permalänk
Inaktiv

Re: Re: Månadens prestandadator februari

Citat:

Ursprungligen inskrivet av MX510.
Massa skit

Det ÄR mer prisvärt med I7 920. Med hyperthreading är den oslagbar i stort sett allt, nej, kanske inte spel nej då man faktiskt kan gå minus med HT i spel, jo vad gör man då? Jo, man stänger av HT och vips så är det fortfarande en bra bit bättre än 965.

Jag föredrar AMD, utan tvekan. Men att rekommendera 965 över i7 920 när man har 13000 att lägga på en dator, är inget annat än dumt.

Dessutom, snälla sluta säg fail och win överallt, det är extremt svårt att ta dig seriöst och du ser ut som en larvig barnunge när du håller på så.

Permalänk
Avstängd

Usch för 17000:- skulle jag välja andra grejer, ajag menar slänger man 17000:- så borde man välja ett fulltower ifall man skaffar riktig vattenkylning i framtiden så man kan kräma ur allt ur komponenterna. Förutom det lilla skitchassit såg paketet bra ut.

Permalänk
Medlem

http://www.tomshardware.com/reviews/phenom-x4-965,2389-9.html

http://www.techspot.com/review/193-intel-core-i5-750/page9.ht...

Visa signatur

"Maybe one day you will learn that your way, is not the only way"

Permalänk
Medlem

Re: Re: Re: Månadens prestandadator februari

Citat:

Ursprungligen inskrivet av SprengdPanda
Jag föredrar AMD, utan tvekan. Men att rekommendera 965 över i7 920 när man har 13000 att lägga på en dator, är inget annat än dumt.

Beror på vilka program du kör. Vilket operativ. Linux så är AMD är klart bättre val. Jämför du mer normala program som att surfa, kanske kör en del applikationer som inte har enorma budgetar på att köpa in utvecklingsverktyg där de optimerar för en processor, då fungerar också AMD mycket bra, ofta bättre.

Permalänk
Medlem

*suck*
Det känns som om att många spyr galla över månadens datorpaket bara för att just Er datorkonfiguration inte blev månadens dator.

Sen är det för mig en gåta varför folk fortfarande säger att SSD som systemdisk är dumt/dåligt.

Det är väll pricken över I när man är i dessa prisklasser

Visa signatur

Skärm: Acer XB271 HU, Keyboard: Corsair k95
Moderkort: Asus Prime-A Z690, GPU: RTX 4080
CPU: Intel i7 13700k, Ram: 32Gb DDR5 6000Hz
Chassi: Lian Li Lancool 3, Högtalare: ALTEC LANSING 5.1 THX
Disk 1: WD 850x 1Tb, Disk 2: WD 850x 2Tb,PSU: Seasonic Prime 1000w

Permalänk
Medlem

Jovisst, men tomshardware ..

Du måste ju jämföra vid samma klockfrekvens.
Intels processorer klockar bättre än AMD:s -OCH- ger bättre prestanda vid samma klock.

Mvh

Permalänk
Medlem

Hade valt andra saker om jag fått en datorn för 17000.

-Bland annat bytt ut ssd mot intels 40gb = +1000kr
-Valt billigare moderkort (Dock kanske man är noga med nya sata) + 1500 kr
-Sedan andra små-saker som annat nätagg osv

Sen lagt dessa pengar på ett till 5870 och köra crossfire, visst man får inte 100% bättre prestanda men köper man en dator för 17000kr så är man nog inte ute efter prisvärdhet, utan att vara värst;)

Alternativt hade jag i alla fall sparat in på moderkortet / ssd och köpt ett riktigt ljudkort. En dator för 17000 kr med integrerat ljudkort liksom =/

Visa signatur

Intel I7 2600K, 4gb ddr3, gtx 560ti + geforce 9800gt physx. Ocz modxtream 700w nätagg

Permalänk
Medlem

Re: Re: Re: Månadens prestandadator februari

Citat:

Ursprungligen inskrivet av SprengdPanda
Massa skit

Otrevlig du låter när du skriver så.

Win och Fail är uttryck på mycket effektiva sammanfattningar om något är lyckat eller inte.

Permalänk
Medlem

Att tycka och tänka om vilka cpu:er är bättre än den andra osv är ibland ganska tröttsamt.
Se vad ett mer extremt datortest säger... ganska jämt

edit: och win/fail är inte ett bra sätt att kommunicera med andra. Visst, det går bra vänner emellan. Men att tro att det fungerar överallt är nog dumt. Lika dumt som att tro att jargongen som används polare emellan fungerar lika bra på en middag med svärföräldrarna Det skulle vara epic fail.

edit2: roligt att "Kristers bensin" skrev det som jag var för lat att skriva ner

Visa signatur

Ominous Doctrines Of The Perpetual Mystical Macrocosm

Permalänk

Re: Re: Re: Månadens prestandadator februari

Citat:

Ursprungligen inskrivet av SprengdPanda
Det ÄR mer prisvärt med I7 920. Med hyperthreading är den oslagbar i stort sett allt, nej, kanske inte spel nej då man faktiskt kan gå minus med HT i spel, jo vad gör man då? Jo, man stänger av HT och vips så är det fortfarande en bra bit bättre än 965.

Jag föredrar AMD, utan tvekan. Men att rekommendera 965 över i7 920 när man har 13000 att lägga på en dator, är inget annat än dumt.

Dessutom, snälla sluta säg fail och win överallt, det är extremt svårt att ta dig seriöst och du ser ut som en larvig barnunge när du håller på så.

Ja visst är i7 920 snabbare än 965 i stort sett alla benchmarks, men märker du att i7:an är 2000kr (cpu+mobo) snabbare vid vanligt spelande, filmtittande, surfande, videoredigering och fotoredigering etc. ? i7:an är ett säkert kort men verkligen inte prisvärt i allas ögon.

KlosterKatten skrev att en i7:a nästan flaskar ett 5870 och varför skulle en AMD vara bättre? Ja för dagens spel flaskas verkligen inte av fyrkärninga processorer, med undantag på far cry 2 som är otroligt bra optimerat. De flesta är GPU bundna, därtill Crysis. Många spel reagerar inte ens då du överklockar från 2.6 till 4.0GHz. Dagens spel tar inte vara på all kraft, mest pga att de utvecklas till konsoler och sedan portas till PC.

Om man har 13-17k att lägga på dator lär man köpa det som passar en själv, känns bara som att sweclockers har tagit ett allround system, som är bra men inte bäst på något område till ett ovettigt pris.
O varför säger alla att CrossfireX är så dåligt? säger ni samma sak om SLI? man kan ofta få bättre prestanda med två svagare kort till ett mindre pris än att köpa det värsta som finns, se bara på 2x5770 och 2xGTX260.

SSD borde för övrigt vara ett måste på en så dyr dator.
Jag tycker också att mx510's inlägg är lite småbarnsliga men han har rätt då han säger att man ska lägga pengar där det märks.

Visa signatur

CPU: Intel i7 12700K Mem: 32GB DDR5 GPU: Nvidia RTX 4070
Storage: SN850 2x2TB + 3x2TB 860 EVO MB: ASUS Z690 Hero
Chassi: Phanteks P600S PSU: Corsair RM750x OS: Windows 11

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av klk
Beror på vilka program du kör. Vilket operativ. Linux så är AMD är klart bättre val. Jämför du mer normala program som att surfa, kanske kör en del applikationer som inte har enorma budgetar på att köpa in utvecklingsverktyg där de optimerar för en processor, då fungerar också AMD mycket bra, ofta bättre.

Vad menar du med att AMD fungerar bättre i Linux, bättre stöd?
Jag vet att openSUSE är sponsrad av AMD men är inte stödet detsamma ändå?
Är det någon som har en förklaring varför man måste aktivera virtualisering i BIOS på en intel maskin men det är standard på AMD? Lite offtopic men jag blev ledd dit

Visa signatur

HTPC Lian Li PC-A05FNB | Intel Core i5-13400 | 32 GB DDR5-6000 | 4,5 TB SSD | RTX 4070 12 GB
Laptop Razer Blade 15 Base 2021 | Intel Core i7-10750H | 16 GB DDR4-2933 | 1,5 TB SSD | RTX 3070 8 GB
Laptop Lenovo ThinkPad E585 | AMD Ryzen 5 2500U | 16 GB DDR4-2400 | 756 GB SSD | Radeon Vega 8

Klocka GTX 460 med NiBiTor 5.8

Permalänk
Musikälskare

Hu-jeda mig 17 lök

Jag behöver ett jobb...

Visa signatur

❀ Monitor: ASUS Swift 27" @ 1440p/165Hz ❀ CPU: Ryzen 7700X ❀ Cooling: Corsair H170i ELITE 420mm ❀ GPU: MSI 3080 Ti SUPRIM X ❀ Memory: Corsair 32GB DDR5 Vengeance ❀ Motherboard: ASUS Crosshair X670E Hero ❀ M.2: Samsung 980 Pro ❀ PSU: Corsair HX1200 ❀ Chassi: Corsair 7000X ❀ Time Spy: 19 340

📷 Mina fotografier
🎧 Vad lyssnar du på just nu?

Permalänk
Medlem

Tycker att det ser ut som ett riktigt bra system bortsett från budgetchassit. En del gör verkligen allt för att klaga. Synd bara att det är en massa smörja man får läsa.

Visa signatur

Fractal Design Define R5 | Corsair AX860 | Asus X99-A | Intel Core i7 5820K 3,3 GHz | Noctua NH-D15 | Corsair Vengeance LPX 2666 MHz 32GB (4x8GB) | Asus ROG Strix GeForce GTX 1080 | Intel SSD 750-series 400 GB | 3 x WD Black 6+1+1 TB | LG GGW-H20L | Asus Xonar Essence STX | Windows 10 Pro | Xiaomi 34" | B&W MM-1 | Ducky Shine 5 | Logitech G Pro

Permalänk
Medlem

Re: Re: Re: Re: Månadens prestandadator februari

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Kristers bensin
Om man har 13-17k att lägga på dator lär man köpa det som passar en själv, känns bara som att sweclockers har tagit ett allround system, som är bra men inte bäst på något område till ett ovettigt pris.

Detta är den mycket stora bristen som Sweclockers förslag har. Det allvarliga ligger i att de rekommenderar paketet.

Sweclockers borde till nästa månad ha ett primärt och sekundärt syfte för datorpaketet. Annars så kan man ju bara kötta på med pengar och säga det är bra och en kraftfull dator.

Dock misstänker jag att Sweclockers staff skapade artikeln under stor tidspress och därmed inte tänkte efter så noga.

För att balansera feedbacken, så gjorde Sweclockers även många rätt i artikeln.

Permalänk
Medlem

Re: Re: Re: Re: Månadens prestandadator februari

Citat:

Ursprungligen inskrivet av klk
Beror på vilka program du kör. Vilket operativ. Linux så är AMD är klart bättre val. Jämför du mer normala program som att surfa, kanske kör en del applikationer som inte har enorma budgetar på att köpa in utvecklingsverktyg där de optimerar för en processor, då fungerar också AMD mycket bra, ofta bättre.

Vad menar du med att AMD är bättre om man kör Linux???
Beror det på vilken dist du kör?

Hade bekant här från Holland som köpte dator här i sverige. Han har kört i Linux disten debian och han skulle absolut ha Intel processor även om den va dyrare. Han har arbetat med Linux distar i 15år men han kanske gör dumma hårdvaruköp??? Va vet jag, kan inget om Linux själv.

Visa signatur

Skärm: Acer XB271 HU, Keyboard: Corsair k95
Moderkort: Asus Prime-A Z690, GPU: RTX 4080
CPU: Intel i7 13700k, Ram: 32Gb DDR5 6000Hz
Chassi: Lian Li Lancool 3, Högtalare: ALTEC LANSING 5.1 THX
Disk 1: WD 850x 1Tb, Disk 2: WD 850x 2Tb,PSU: Seasonic Prime 1000w

Permalänk

Re: Re: Re: Re: Månadens prestandadator februari

KLOCKERS
Helt ärligt, allt beror på ens egna prioriteringar, tycker man att de helt otroliga laddningstiderna är värda 2000kr så är det ju självklart att man ska köpa en ssd-disk, den behöver inte alls vara stor - en 40gb g2 funkar perfekt att ha os och mindre program på, i spel är skillnaden så liten att det sällan lönar sig att ha spel på ssd-partitionerna så då är det bättre att lämna plats för OS och program. Men spelar man mer än man sitter och slösurfar/jobbar i windows så är det ju helt klart ett bättre val att lägga pengarna på ett till/bättre grafikkort eller kanske en fetare processor?

Det blev ju samma diskussion då MooNWeeD80 la upp sitt LAN-galleri, man tyckte det var så förbannat ovärt men ändå fränt att någon överhuvudtaget lade ner pengar på att göra det, men som någon påpekade där så gör man ju som man själv vill, Istället för att köpa en ny bil för 400k så kan du ju köpa en bil för 300k och EN eller FLERA datorer för de 100k som blir kvar. Sen behöver det ju inte röra sig om SÅ mycket pengar, istället för att t.ex. köpa en LED-tv för 15k så kan man ju nöja sig med en vanlig LCD för 8k och dessutom ha råd att köpa 2st 5870 utöver det, vilket enligt mig vore ett mer "värt" alternativ under förutsättning att man inte har en skyhög inkomst och kan köpa både och.

Ni säger att det finns få spel med Crossfire stöd? Shit gubbar, ta en titt på ett par benchmarks med crossfire vs single och säg det igen, om man sitter bakom spakarna med mindre iq än decimaler i ens 3dmark är det ju inte konstigt att man inte får skiten att fungera som den ska.

Jag tycker Sweclockers paket ser bra ut, själv hade jag nog skippat blu-ray läsaren och köpt en vanlig DVD och ett bättre chassi, exempelvis PC-K62. Men som allround-dator tror jag det är svårt att sätta ihop något bättre.

Visa signatur

7800X3D / 7900XT

R.I.P PALE

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av astrob0y
edit: och win/fail är inte ett bra sätt att kommunicera med andra. Visst, det går bra vänner emellan. Men att tro att det fungerar överallt är nog dumt. Lika dumt som att tro att jargongen som används polare emellan fungerar lika bra på en middag med svärföräldrarna Det skulle vara epic fail.

Jag använder inte win, fail och andra moderna uttryck med personer jag vet inte förstår dom.

Dock gillar jag uttrycken, då de är effektiva på det sättet att man snabbt får fram budskapet.

Samt att på ett forum, på ett datorforum, så förväntar jag mig att även om folk är 40+ så stör de sig inte på uttryck som de själva inte använder.

Permalänk
Medlem

Re: Re: Re: Re: Re: Månadens prestandadator februari

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Nautilus011
Vad menar du med att AMD är bättre om man kör Linux???
Beror det på vilken dist du kör?

Hade bekant här från Holland som köpte dator här i sverige. Han har kört i Linux disten debian och han skulle absolut ha Intel processor även om den va dyrare. Han har arbetat med Linux distar i 15år men han kanske gör dumma hårdvaruköp??? Va vet jag, kan inget om Linux själv.

Vi ställde fråga, väntar på svar....

Visa signatur

HTPC Lian Li PC-A05FNB | Intel Core i5-13400 | 32 GB DDR5-6000 | 4,5 TB SSD | RTX 4070 12 GB
Laptop Razer Blade 15 Base 2021 | Intel Core i7-10750H | 16 GB DDR4-2933 | 1,5 TB SSD | RTX 3070 8 GB
Laptop Lenovo ThinkPad E585 | AMD Ryzen 5 2500U | 16 GB DDR4-2400 | 756 GB SSD | Radeon Vega 8

Klocka GTX 460 med NiBiTor 5.8

Permalänk
Medlem

Dåligt chassi för en prestanda dator. Twelvehundred och CP-850 är en kombo värd prestandadator, inte Fractal Design budgetlådor.

Visa signatur

Core i5 2500K@4Ghz, 8 Gb Kingston Hyper X 1600 DDR3, MSI Z68-GD55, OCZ Vertex 4, Asus GTX670 DC2, Corsair VX 450.
Kyld av Hyper 212 Plus Evo: Corsair SP120 Quiet PWM, 3 Nexus Real Silent 120 mm @ 7V.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Typhonos
Dåligt chassi för en prestanda dator. Twelvehundred och CP-850 är en kombo värd prestandadator, inte Fractal Design budgetlådor.

Varför just 1200 och CP-850?

Jag tycker då att 800d och HX750 skulle vara ett betydligt vassare val

Visa signatur

7800X3D / 7900XT

R.I.P PALE

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MX510.
Jag använder inte win, fail och andra moderna uttryck med personer jag vet inte förstår dom.

Dock gillar jag uttrycken, då de är effektiva på det sättet att man snabbt får fram budskapet.

Samt att på ett forum, på ett datorforum, så förväntar jag mig att även om folk är 40+ så stör de sig inte på uttryck som de själva inte använder.

Om du gillar dem så kör på. Vi är alla här för att byta tankar :). Men då får du räkna med att det kan bli förvirrad reaktioner även på ett forum som sweclockers. Som någon skrev här för ett tag sedan och som jag önskar att min svenskalärare kunde ha sagt till mig: (1) skriv med mottagaren i åtanke.

Visa signatur

Ominous Doctrines Of The Perpetual Mystical Macrocosm

Permalänk
Medlem

Skall man verkligen behöva stå ut med Realtek skit en sådan burk? Nej ett riktigt ljudkort bör man ha!

Visa signatur

Min:ABIT NF7-S V2.0,Barton 2500+AQXEA XPMW@2,35Ghz,2x521Mb Adata Cas 2-3-3-6,Lt 6800LE 1,3v 16x1,6@440-930,SLK900A,Mustek A806 5:1 Dolby Digital Amp. Frugans:ESC K7-SEM,Duron1600,512Mb DDR. Antons:Aopen AK73(A)-V,512Mb Sdr,Xp1600+Parlomino AGOIA GREEN@1875Mhz@1.9v,Volcano7+Moddad@92mm,Gf 4200Ti@305-610 Zalman HP-80.

Permalänk
Medlem

Re: Re: Re: Re: Månadens prestandadator februari

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Kristers bensin
Ja visst är i7 920 snabbare än 965 i stort sett alla benchmarks, men märker du att i7:an är 2000kr (cpu+mobo) snabbare vid vanligt spelande, filmtittande, surfande, videoredigering och fotoredigering etc. ? i7:an är ett säkert kort men verkligen inte prisvärt i allas ögon.

Du har helt klart en poäng här, om prisvärdhet är prio ett. Är det det går även SSD bort ..
(Jag är ändå SSD-frälst (iaf tills aset kraschar) & rekommenderar ofta G2-SSD-köp.)

Steget/skillnaden mellan maxklockad X4 & dito I7 är förvisso mindre än mekanisk disk -> SSD á 2000:-.
(Utan att räkna in spelprestanda.)
Är det bang-for-the-buck man vill ha heter nog esset "I5+F3". Mest/bäst allround.
Nu tror jag inte att det är en en snik-dator man är ute efter med 17 loppor i fickan?

Mvh

Permalänk
Medlem

Bra paket!
Bara så ni vet så går det otroligt mycket fortare att komma in i spel med SSD hdd, märks som tydligast i Dirt2, det går ca. 10 sekunder snabbare att ladda en bana nu än innan.

I BFBC2 så är laddningstiden ca. 1 sekund mellan lagbytena, polarna får vänta i 5-6 sekunder innan dom kan trycka "Join".

Visa signatur

Antingen ska du hålla dig lugn, eller slå så det känns.

Permalänk
Avstängd

nice men tycker det borde göra en prestanda dator "AMD Edition" med samma budget ;D

Visa signatur

2600x||16GB @3000Mhz 14-14-10-14-32-46||Vega 64||1TB SSD||HX1000 plat||FD R6 TG vit||CH VII||H100i V2||SST-ARM22SC||SG 32" QHD 144 Hz VA|| https://folding.extremeoverclocking.com/team_summary.php?s=&t...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av linxz
Skall man verkligen behöva stå ut med Realtek skit en sådan burk? Nej ett riktigt ljudkort bör man ha!

Ptja, kör man optisk ut så kvittar det om det heter Realtek eller Rasmus Nalle

Visa signatur

Varför får inte rika bli rikare? Varför är det så farligt att va rasist? Vad är vitsen med att ha minst en särskrivning per mening? Hur kan man med att ge sig själv ett oseriöst intryck genom att skriva dåligt? 100% av alla mac-ägare kan inte ha fel.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Piece of Cake
Jag är inte helt säker, men jag tror att det är för att det är en blu-ray.

Det var blu-ray, du hade rätt, fel av mig..

Visa signatur

CPU I9 9900K@4,7Ghz |EVGA GTX 2070 Super 10365p Timespy 3DMark |Ram 32GB CorsAir DDR4 Vengence PRO |Define R6| ASUS Strix Z390F | M.2 SSD Evo 970 1TB |CorsAir 750W | Acer 27" Predator XB271HU | Win 11 Pro

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Esseboy
nice men tycker det borde göra en prestanda dator "AMD Edition" med samma budget ;D

Verkar vara där skon klämmer för många dvs. att det inte är ett rent AMD system.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Valiumballong
Core i7 860 slår väl i7 920 i princip allt? Billigare moderkort också.

Nej.

Se:
http://www.anandtech.com/bench/default.aspx?p=47&p2=108

Dock är i7 860 riktigt bra. Men det var en sak jag klagade på i ett tidigare inlägg, de har inte kört någon överklockning alls, köper man en i7 920 så kan man ju utan problem klocka upp den 40% och i flera fall ännu mer. Själv har jag iofs min enbart på 3.2ghz, 20% klockning, men har haft lite för mycket annat att göra och inte haft behovet men det bli kanske till helgen eller nästa.. I7 860 är till sockel 1156 och de moderkorten har i regel inte lika bra som i7 9xx moderkorten som kräver sockel 1366 och de har ofta fler och aningen bättre kompoenter, som endel behöver och andra inte alls. Dock kan man säkert klocka i7 860 en hel del också men det är jag inte lika påläst om.

Visa signatur

Intel Core i7 8700K, MSI GeForce GTX 1080 Ti 11GB Gaming X, Samsung 960 EVO 1TB, MSI Z370 GAMING M5, Corsair 32GB (4x8GB) DDR4 3200MHz CL16 Vengeance, EVGA Supernova G3 850W

INTEL CORE I7 3930K 3.20GHZ 12MB S-2011, FRACTAL DESIGN MIDITOWER DEFINE R3, CORSAIR HX 1050W, ASUS RAMPAGE IV FORMULA, Asus STRIX GTX970, CORSAIR 16GB DDR3 DOMINATOR QUAD 1866MHZ CL9 (4X4GB) Ljud: ASUS Xonar D2X/XDT 7.1 | Elac 5.1 +förstärkare | Cambridge dacmagic plus | Astro gaming A40 | Sennheiser HD 650
You ask me if I have a god complex? Let me tell you something, I am god!

Permalänk
Medlem

Re: Re: Re: Re: Re: Månadens prestandadator februari

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Nautilus011
Vad menar du med att AMD är bättre om man kör Linux???
Beror det på vilken dist du kör?

Linux kan köras på flera olika processorer vilket gör att man optimerar inte för en processor som man ibland gör i windows. Intel dominerar så extremt på windows att det där lönar sig betydligt mer.
Några av de program som ofta används i prestandatest använder intel själva som reklam för deras egna utvecklingsverktyg