Permalänk
Medlem

Sockeln trasig, hjälp!

God afton!
Sitter här på lan och kompisens cpukylare (AMD) började gnälla och tjuta som fan!
Vi stod inte ut med ljudet och försökte därför ta bort kylaren!

Men den satt som sten trots att vi öppnat alla spärrar, så vi började att dra lite hårdare och tillslut fick vi loss skiten. Dock så åkte processorn med som satt som fastklistrad i kylaren. Vi lyckades få bort den från kylaren med en "spackelspade". Sedan bytte vi kylpasta och gjorde rent från damm.

Grejen är det när processorn åkte med så öppnades inte sockeln utan spärren satt kvar!

Nu när vi satte in allt och startar datorn så går cpufläkten igång grafikkortsfläkten igång och allt verkar vara som vanligt. Dock så får vi ingen bild och tangentbordet och musen lyser inte vid uppstart!

Vad kan vara felet? Är det sockeln som gått sönder och processorn sitter inte i ordentligt?

Tack för all hjälp!

Permalänk

kolla så ni inte har böjt några pinnar på processorn, lätt hänt om man använder lite våld.

Visa signatur

i7 3930k | Rampage IV Gene | 32GB RAM | HD7950 | Silverstone SG10
Retina 15" | Sennheiser RS180 | Audioengine A5+ | Sound Blaster X-Fi HD

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Pinguulol
kolla så ni inte har böjt några pinnar på processorn, lätt hänt om man använder lite våld.

Du hade rätt! Flera stycken som är böjda, en var så böjd så att den gick av direkt vi böjde tillbaka den! Är det kört?

Det är helt och hållet AMD:s fel då det är deras kylpasta som fungerar som lim! Utan den hade detta hänt!

Permalänk
Medlem

det blir så med i princip all kylpasta.. man får använda lite teknik.. jag brukar använda en liten mejsel som jag försiktigt lyfter på hörnet av kylaren samtidigt som jag vrider på kylaren fram och tillbaka, funkar klockrent.

Visa signatur

| MB MSI S02 Inet edition | CPU 7700K @ 4.8 Ghz (DELID) | CPU KYL NZXT X52 240mm RAD | GPU EVGA RTX3080 FTW3 ULTRA GAMING | RAM 16Gb Corsair 3600Mhz@3600 CL16 | SSD Gigabyte NVMe 1Tb | Chassi Fractal Design S2 TG | PSU EVGA Supernova 750W G2 |

Permalänk
Medlem

Så blir det inte alls med all kylpasta, jag har plockat isär mina intelburkar flera gånger under ett par månader då jag provat ett helt gäng olika i5 750's och kylare till de och då även ett par olika kylpastor. Då utan problem med att saker sitter som berget, varm pasta ska inte vara torr.

Jag minns mitt förra AMDsystem, som dog på precis samma sätt som datorn i första inlägget Stockkylare var det minsann också.

Visa signatur

4690k 1.25V 4.8 ghz |16 gb Corsair Plat|Slitmoddat 780TI 1250 mhz|Z97x SOC force|Seasonic plat 750W|Evo 850 250 gb.

Permalänk
Proffsmobbare
Citat:

Ursprungligen inskrivet av knosen
Du hade rätt! Flera stycken som är böjda, en var så böjd så att den gick av direkt vi böjde tillbaka den! Är det kört?

Det är helt och hållet AMD:s fel då det är deras kylpasta som fungerar som lim! Utan den hade detta hänt!

Det brukar finnas en del pins som inte är totalt livsviktiga för processorn, så med lite tur kanske ni bara böjde av en av dessa.

Det enda sättet att kolla är väl egentligen att montera processorn med tillbakaböjda pins och kolla om datorn är stabil.

Permalänk

Datorn bör vara uppvärmd innan man tar av en kylare. Sen ska man helst vrida lite försiktigt på kylare, fram och tillbaka en stund tills den lossnar.

I ditt fall låter det helt klart som processorn är paj. Du kan ju ta loss den och sätta dit den igen, samt kolla så att alla pinnar är oböjda, annars är det bara att hiva den.

Visa signatur

i7 2600K@4,6ghz - ASUS GTX 670 DC2 - MSI P67A-GD55 - Corsair Vengeance 8GB - Samsung 830-Series 256 GB
Corsair H80 - Xonar Essence STX - XFX XXX 750W - Fractal Design XL - DELL U2412m

Var snäll mot nördar. Det är stor risk att du får en som chef en dag.

Permalänk
Medlem

Vi var försiktiga till en början. Men det satt verkligen som klister! Vi var tvugna att ta till våld!

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av knosen
Det är helt och hållet AMD:s fel då det är deras kylpasta som fungerar som lim! Utan den hade detta hänt!

Felet är ditt eget. Du försökte dig på en manöver utan rätt kunskaper helt enkelt. Skyll inte på andra när du själv "dummat" dig.

Permalänk
Medlem

byta till ny kylpasta då och då (6 månader? ) är bra .

kan också säga att han där processorn är rökt ...

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av eXim
byta till ny kylpasta då och då (6 månader? ) är bra .

kan också säga att han där processorn är rökt ...

Tyvärr förmodligen både varm och kallrökt.:P Prollen känner sig säkert som en våldtagen spindel med alla ben spretandes åt alla håll.:P

Visa signatur

Here at Sweclockers we are all colleagues with each other! Those of us who just love Apple, we go beyond the: "We are all colleagues with each other"-talk! We ARE The iFamily!(F) Because we iTalk Apple! Simple as that! I am a proud member of The iFamily!<3
R.I.P. Steve Jobs!<3 See you in the iCloud!(F) I feel iSad...:'(
iFamily Sweden!

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Enkronan
Tyvärr förmodligen både varm och kallrökt.:P Prollen känner sig säkert som en våldtagen spindel med alla ben spretandes åt alla håll.:P

Våldtagen spindel Snygg bild man fick framför sig där.

Permalänk
Avstängd

Epic fail..

Permalänk
Medlem

Haha vad alla har kul åt detta? Datorn var varm och hade stått på i timmar. Ni snackar om att byta kylpasta då och då. Det var inte min dator i fråga för då hade kylpastan redan varit bytt!

Men självklart kan jag hålla med om att det låter väldigt oruttinerat, vi hade försökt att få bort den med vickande och alla möjliga metoder.. Men det ville sig inte!

Kompisen har köpt nytt moderkort och processor nu och själv klart blev valet Intel.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av knosen

Kompisen har köpt nytt moderkort och processor nu och själv klart blev valet Intel.

På tal om att inte få bort processorer från kylare så vill jag minnas att intel är de enda jag inte fått bort... Visserligen på den gamla goda tiden när man kunde ta och dra lös processor "spaken" med kylare och allt på plats.

En liten ide är att byta ut kylpastan när man monterar processorn första gången dels för att få bort den lättare senare och dels för att den medföljande kan vara dålig

Visa signatur

CPU: Phenom 2 X6 1100T BE @4.0GHz by Corsair Hydro H100i RAM: 16GB 1866Mhz Corsair Vengance GPU: Zotac GTX 670 MB: MSI 990XFA GD65 HDD: Corsair Force 3 120GB PSU: Corsair VX550 Chassi: Corsair Obsidian 550D
"Filserver": Chieftec Mesh AMD Athlon x2 5200+ 4GB RAM HDD: 4x1TB 2X320GB +40GB SSD Power by Corsair HX750