Dålig OpenCL-prestanda med Radeon HD 4000

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av mrfisse
Skönt med såna som har noll koll.

Förklara vad det e jag inte har koll på?

Visa signatur

MacKnight - Order XIII, The Last Order. Pirate For Life!
Windows 10 - Pro Edition 64-bit, AMD Ryzen 5 6C 3,6Ghz AM4v3, Powercolor Radeon RX VEGA 56 8GB Red Dragon, Corsair 32GB (2x16GB) DDR4 3200MHz CL16, 19 TB HDD, WD Green SSD 240GB M.2, Gigabyte X570 UD, Phanteks Enthoo Pro 2 D-RGB Tempered Glass, Fractal Design Integra M 750W 80+ Guld

Permalänk
Medlem

Tja, det är ganska enkelt, hårdvaran hade "tidigare deadline" än OpenCL, dessutom så ploppar det inte fram OpenCL-spel med en gång, så motivationen att vänta med 4000-serien närmade sig noll. Man kan få lite ok prestanda för vissa OpenCL-grejer som bonus. Inget o klaga på direkt.

Vad som är _mycket_intressantare_ än om riktiga applikationer kommer att portas till det inom rimlig framtid, och hur bra de presterar kontra strömförbrukning/utrymme då om man jämför med samma mjukvaror på olika CPUer.

Givet att hela kedjan hårdvara-kompilator-API blir rimligt lika för gpu<->cpu.

Visa signatur

|[●▪▪●]| #Lekburk#: Ryzen 3700X >-< GB-X570-AE >-< 32GB DDR4 >-< MSI RTX 3070 >-< 970 EVO 1TB SSD>--
--< Arctic Freezer 34 >-< FD Define R4 >-< Seasonic F.+ 650W >-< Acer XF270HUA >-< AOC Q2778VQE >--
#Servering#: Ryzen 1700@3,6GHz >-< Prime X470 Pro >-< 16GB DDR4 >-< GTX 1030 >-< 970 EVO 500GB SSD >--
--< Stockkylare >-< Antec P182 >-< Silver Power 600W >-< Samsung 245T |[●▪▪●]|

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Hemlighet
vad det e jag inte har koll på?

Hur beräkningskapaciteten hos processorer och grafikkort skiljer sig, till exempel (tips: processorer presterar oerhört mycket sämre i typiska openCL-uppgifter; det är inte bara att "köpa en bättre")

Permalänk
Medlem

tur att alla köper 5750 till 5970 kort just nu :3

Permalänk
Medlem

Det är väl ändå detta som är det viktigaste:
"As our compiler stack matures, we will be able to do more device specific optimizations so the user does not have to do it."
Att de sedan kommer att titta mest på de nyare korten är väl ingen överraskning.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Hemlighet
Förklara vad det e jag inte har koll på?

Att grafikkort och processorer är gjorda för olika saker. Enkelt förklarat kan man säga att en cpu är j*vulskt snabb på att göra enstaka komplexa beräkningar, medan ett gpuernas arena är att göra en väldigt stor mängd enklare beräkningar på en gång.

Vill man gå lite djupare i det kan man dessutom nämna att cpu:erna är sådär bra på att göra en väldig massa olika typer av beräkningar, medans gpu:er är optimerade för att klara av en väldigt begränsad mängd operationer (beräkningar), men gör å andra sidan just dem väldigt bra.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Hemlighet
vad jag tycker så fattar jag inte meningen med OpenCL eller CUDA.
Värdelösa saker. Du har ju en processor som sköter det här jobbet väl?
Funkar inte det bra så skaffa en bättre processor för tusan!

Processor har jag en Dual Core från AMD, 64 Bit, sköter allt galant.

Du undrade vad det var du hade noll koll på, jag tycker noll koll var lite onödigt hårt uttryckt men som redan påpekats så verkar du helt missat att man kan få sådär 20x bättre prestanda av en GPU jämfört med en CPU från likvärdig generation/prisklass i vissa applikationer.
Hur menar du att det är värdelöst?

CUDA håller jag med om att det är värdelöst eftersom det är en tillverkarspecifik standard och inte en allmän eller öppen.

Permalänk
Hedersmedlem

En typisk icke-nyhet. Det är klart att ett grafikkort som är framtaget före den standard som det försöker uppfylla inte kan vara expert på att göra allt som standarden säger. Tycker ATI gör helt rätt i att satsa framåt.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Kilroy
Du undrade vad det var du hade noll koll på, jag tycker noll koll var lite onödigt hårt uttryckt men som redan påpekats så verkar du helt missat att man kan få sådär 20x bättre prestanda av en GPU jämfört med en CPU från likvärdig generation/prisklass i vissa applikationer.
Hur menar du att det är värdelöst?

CUDA håller jag med om att det är värdelöst eftersom det är en tillverkarspecifik standard och inte en allmän eller öppen.

Äntligen ett svar som jag gillar... Ok
Vad jag menar med värdelöst e att det är ingen gigantisk skillnad i prestanda i spelen om man har OpenCL eller inte.
Jag märker ingen stor skillnad.

P.S: Till folk som säger ''Du har ingen koll, klart det e skillnad''.
Så säger jag ''Jag HAR kollat allt från YouTube och hos kompisar som använder både CUDA och OpenCL i sina graffen och liknande (JA, även 5000-serien) Vi märker INTE någon asevärd skillnad i spelupplevelsen. Skiljer något på 5-7 FPS var det enda vi märkte.

Visa signatur

MacKnight - Order XIII, The Last Order. Pirate For Life!
Windows 10 - Pro Edition 64-bit, AMD Ryzen 5 6C 3,6Ghz AM4v3, Powercolor Radeon RX VEGA 56 8GB Red Dragon, Corsair 32GB (2x16GB) DDR4 3200MHz CL16, 19 TB HDD, WD Green SSD 240GB M.2, Gigabyte X570 UD, Phanteks Enthoo Pro 2 D-RGB Tempered Glass, Fractal Design Integra M 750W 80+ Guld

Permalänk
Medlem

Jag köpte inte mina gamla grafikkort heller för OCL

Visa signatur

Min:ABIT NF7-S V2.0,Barton 2500+AQXEA XPMW@2,35Ghz,2x521Mb Adata Cas 2-3-3-6,Lt 6800LE 1,3v 16x1,6@440-930,SLK900A,Mustek A806 5:1 Dolby Digital Amp. Frugans:ESC K7-SEM,Duron1600,512Mb DDR. Antons:Aopen AK73(A)-V,512Mb Sdr,Xp1600+Parlomino AGOIA GREEN@1875Mhz@1.9v,Volcano7+Moddad@92mm,Gf 4200Ti@305-610 Zalman HP-80.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Hemlighet
Äntligen ett svar som jag gillar... Ok
Vad jag menar med värdelöst e att det är ingen gigantisk skillnad i prestanda i spelen om man har OpenCL eller inte.
Jag märker ingen stor skillnad.

P.S: Till folk som säger ''Du har ingen koll, klart det e skillnad''.
Så säger jag ''Jag HAR kollat allt från YouTube och hos kompisar som använder både CUDA och OpenCL i sina graffen och liknande (JA, även 5000-serien) Vi märker INTE någon asevärd skillnad i spelupplevelsen. Skiljer något på 5-7 FPS var det enda vi märkte.

Du pratar om spelupplevelsen, det är också en av dom sakerna jag antar att folk syftar på när dom säger att du har noll koll.
OpenCL är framförallt ett sätt att använda GPUn till andra saker än spel, i spel så har GPUn fullt upp med grafiken ändå.
Men fysik och andra saker kan läggas på GPUn istället för CPUn och ge väldigt stora prestandavinster med hjälp av OpenCL också.
Sen vet jag inte vad det är för OpenCL grejer du provat och uttalar sig så mycket om då det mest handlar om kommande saker.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Catman
Hade det vart Nvidia då hade det spytts galla över hela tråden =P

Nonsens. Sådana här uttalanden är rent ut sagt löjliga och ger ett milt sagt dumt intryck.

Nvidia får faktiskt väldigt lite galla med tanke på hur mycket dumheter de har gjort de senaste året. Dessutom brukar Nvidiapöbeln vara aggressivare än Atipöbeln. Nvidiaflocken är dock fortfarande ovan vid att inte få härja fritt.

Jag ser det här oftare och oftare: Fanboys som sitter bakom skärmen och är ensidigt "känsliga" för att "deras" företag får kritik. Vare sig den är befogad eller inte. Så till den milda grad att de måste skita ner sig i trådar om det andra företaget.

Trist, småaktigt och okreativt.

Visa signatur

Bänktester är i värsta fall som foton utan blixt i ett mörkt rum. Väggarna blir svarta. Med fantastisk repeterbarhet.
Q9450@3,6, Asus P5E deluxe (x48), True Rev. C PP
Hd5870@1052/1331
Silverstone Fortess II, Corsair HX750

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Hemlighet
Äntligen ett svar som jag gillar... Ok
Vad jag menar med värdelöst e att det är ingen gigantisk skillnad i prestanda i spelen om man har OpenCL eller inte.
Jag märker ingen stor skillnad.

P.S: Till folk som säger ''Du har ingen koll, klart det e skillnad''.
Så säger jag ''Jag HAR kollat allt från YouTube och hos kompisar som använder både CUDA och OpenCL i sina graffen och liknande (JA, även 5000-serien) Vi märker INTE någon asevärd skillnad i spelupplevelsen. Skiljer något på 5-7 FPS var det enda vi märkte.

Detta inlägg visar bara att du (och dina polare) har ännu mer noll koll tyvärr, OpenCL är ännu inte implementerat i spel, därför märker du ingen skillnad mellan de två. OpenCL används inte automatiskt, man måste ha stöd i spelet, likt physx...

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Dalton Sleeper
Detta inlägg visar bara att du (och dina polare) har ännu mer noll koll tyvärr, OpenCL är ännu inte implementerat i spel, därför märker du ingen skillnad mellan de två. OpenCL används inte automatiskt, man måste ha stöd i spelet, likt physx...

Ok, tack först för att du med ''finare'' ord säger att vi är Idioter. Tackar. (Förolämpande Arse...).
Sen det där med att spelet måste ha stöd för CL m.m är en detalj som vi har missat, tack för att du sa det.

Visa signatur

MacKnight - Order XIII, The Last Order. Pirate For Life!
Windows 10 - Pro Edition 64-bit, AMD Ryzen 5 6C 3,6Ghz AM4v3, Powercolor Radeon RX VEGA 56 8GB Red Dragon, Corsair 32GB (2x16GB) DDR4 3200MHz CL16, 19 TB HDD, WD Green SSD 240GB M.2, Gigabyte X570 UD, Phanteks Enthoo Pro 2 D-RGB Tempered Glass, Fractal Design Integra M 750W 80+ Guld

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Kilroy

CUDA håller jag med om att det är värdelöst eftersom det är en tillverkarspecifik standard och inte en allmän eller öppen.

Cuda är ungerfär lika värdelöst som ATI Stream SDK då. Båda används för realisera Open CL

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Hemlighet
Ok, tack först för att du med ''finare'' ord säger att vi är Idioter. Tackar. (Förolämpande Arse...).
Sen det där med att spelet måste ha stöd för CL m.m är en detalj som vi har missat, tack för att du sa det.

Det var den attityden jag fick genom att läsa dina inlägg, om du böjer mina ord på det sättet, så varsågod.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Dalton Sleeper
Det var den attityden jag fick genom att läsa dina inlägg, om du böjer mina ord på det sättet, så varsågod.

Fick du? då menade jag det inte.
Fråga, var fan hittade du ett 1500W nätagg nånstans??

Visa signatur

MacKnight - Order XIII, The Last Order. Pirate For Life!
Windows 10 - Pro Edition 64-bit, AMD Ryzen 5 6C 3,6Ghz AM4v3, Powercolor Radeon RX VEGA 56 8GB Red Dragon, Corsair 32GB (2x16GB) DDR4 3200MHz CL16, 19 TB HDD, WD Green SSD 240GB M.2, Gigabyte X570 UD, Phanteks Enthoo Pro 2 D-RGB Tempered Glass, Fractal Design Integra M 750W 80+ Guld

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av igelkotte
Detta är skitkasst av ATI. Blir ett nVIDIA kort nästa gång. Blev du nöjd nu?

hahaha , skrattade gott åt ditt inlägg.. det är så det brukar låta.

Visa signatur

Intel Q9550 @ 2,83 GHz | Asus Maximus II Formula | Corsair Dominator TWIN2X8500C5DF 4GB | Noctua NH-C12P | XFX Geforce GTX280 XXX | 2 x 250GB WD Caviar Blue RAID + 1 TB Hitachi Deskstar | Thermaltake 850W | LianLi PC-A17A | W7 64-bit

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Micah Willmow
There will be performance improvements on this series because of improvements in the HD5XXX series, so it will get better, but it is not our focus.

Sluta bara läsa rubriken. Det kommer förbättringar till 4xxx när 5xxx för bättras. De skiter inte totalt i 4xxx. Dock så kommer de inte fokusera på att förbättra 4xxx då den serien hårdvarumässigt inte är bra för fysik till att börja med.

Vill du ha bra fysik i den prisklassen så köp ett 260. 4xxx serien är inget dåligt kort. Det bara suger på fysik vilket var när kortet kom (och fortfarande är) en väldigt liten del av den normala användarens GPU användning.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Hemlighet
Fråga, var fan hittade du ett 1500W nätagg nånstans??

komplett.se, kostade dock några spenar

Citat:

Ursprungligen inskrivet av thomas_skane
Sluta bara läsa rubriken. Det kommer förbättringar till 4xxx när 5xxx för bättras. De skiter inte totalt i 4xxx. Dock så kommer de inte fokusera på att förbättra 4xxx då den serien hårdvarumässigt inte är bra för fysik till att börja med.

Vill du ha bra fysik i den prisklassen så köp ett 260. 4xxx serien är inget dåligt kort. Det bara suger på fysik vilket var när kortet kom (och fortfarande är) en väldigt liten del av den normala användarens GPU användning.

Grejen är väll den att man bör överge 4k serien om man tänker lite framåt, förr var min rekommendation den, snabbt dx10.1 etc, nvidias 260 har ju bara dx10 vilket tappar upp till 25% i sådana spel som stöder men får nu bättre opencl prestanda. Det enda man kan rekommendera i stort sätt är tex ett 5850 som presterar bättre (eller billiga & lite sämre 5770), har dx11 stöd, presterar bra i opencl, dock är prislappen en bra bit över :S

De skiter inte totalt i 4k serien nej, men att snappa upp ett försprång på ca 5x vilket troligen är/blir standard nivån för opencl blir omöjligt...

Permalänk
Medlem

men gud vad ska man göra ? det är ju idiotiskt att man inte kan förvänta sig att ATI och nvidia ser til att de gamla generationerna med grafikkort presterar lika bra som dom nya ! Stäm dom för det också, det finns länder där sånt är möjligt.
Har vi tur så förlorar dom så många rättegångar att dom gåt i konkurs och slutar utvecklas, så får vi klara oss med de grafikkort som redan finns nu i framtiden. Är det inte bra sen ? Då har alla lika vilkor och tjänar inga pengar på konsumenterna och man blir tvungen att göra spel och aplikationer som alla kan köra.... Ner med utveckling och konkurens det är bara skit.....