Dålig OpenCL-prestanda med Radeon HD 4000

Permalänk
Melding Plague

Dålig OpenCL-prestanda med Radeon HD 4000

En ingenjör på AMD avslöjar att Radeon HD 4000-serien av grafikkort inte bjuder på den bästa prestandan i OpenCL och att det inte finns några planer att förbättra den.

Läs nyheten

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

jag som precis köpte ett 4770 ....

Visa signatur

// ursäkta stavfelen
WTF ?

Permalänk

Äsch...

Visa signatur

| Fractal Design Define R2 | AMD Phenom II X6 1100T BE @ 3.6GHZ stock volt | Asus Crosshair IV Formula | 8GB Corsair DDR3 1600Mhz | HD 5870 + VF3000A | Cooler Master Real Power 620W | Samsung 840 Pro 256GB |
Submerged Computer Bygglogg

Permalänk

Jaha men när har man nytta av bra OpenCl-prestanda då?

Permalänk
Medlem

Inte bara Nvidia som skiter i sina kunder då.

hmm... vad har ni ATI fanboi's att säga om detta?

Visa signatur

[Phanteks Enthoo Pro TG] [ASUS ROG Strix 850W Vit] [Delidad i7 7700K] [Corsair iCUE Hydro H150i ELITE CAPELLIX Vit] [Corsair Vengeance RGB PRO SL DDR4 16GB 3200MHz/CL16 Vit] [ASUS Z270-F] [Gigabyte RTX 2070 Super 8GB GAMING OC Vit] [C:WD Black SSD 256GB M.2, E:Seagate Firecuda 1TB, F:Samsung 860 EVO 1TB, G:Seagate IronWolf 4TB & H:Seagate Momentus XT 7200.1 500]

Permalänk
Medlem

Köp 5XXX serie?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ant3
Inte bara Nvidia som skiter i sina kunder då.

hmm... vad har ni ATI fanboi's att säga om detta?

Visa signatur

Save us from fate, save us from hate. Save ourselves before it's too late

Permalänk
Medlem

Jag kan ärligt talat säga att jag inte känner några som helst problem med det här..

Och knappast en fanboy, har både nvidia- och ati-kort ur senaste serierna.

Permalänk
Medlem

Äsch, OpenCL-prestanda är intressant först om några månader. Bra att de lägger fokus på 5xxx-serien i första hand.

Visa signatur

i7-4790K | Noctua NH-D14 | ASUS Z97-A | Geforce 780 GTX | Samsung 850 PRO 512GB | Plextor M3PRO 128 GB | Fractial Design XL | MacBook Pro Retina 13"

Permalänk
Medlem

Det var tråkigt att de inte bryr sig om sina kunder på en högre nivå.

Visa signatur

Citera om du vill ha svar.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av zatzy
jag som precis köpte ett 4770 ....

Köpte du det för OpenCL eller?

Visa signatur

Antec Twelwe Hundred | Asus M4A78-E | Phenom 2 x4 940 Black Edition, Corsair H50 Hydro | Sapphire 5870 1GB Vapor-X | Fractal Design 650W | Kingston 4GB 800MHz DDR2 | Samsung SyncMaster P2450H | Apple iPhone 3GS 16GB | Sony PlayStation 3 Slim 250GB

Permalänk
Medlem

Inte direkt så man förväntar sig att ett företag ska lägga ner särskilt mycket tid på gammal skit eller?

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ant3
Inte bara Nvidia som skiter i sina kunder då.

hmm... vad har ni ATI fanboi's att säga om detta?

Som dom sa, 4xxx var inte gjord för det här men 5xxx var. Onödigt att börja jobba massa på den äldre generationen som inte ens var byggd för det då dom kan använda all den tid på att förbättra den nya!

Visa signatur

Antec Twelwe Hundred | Asus M4A78-E | Phenom 2 x4 940 Black Edition, Corsair H50 Hydro | Sapphire 5870 1GB Vapor-X | Fractal Design 650W | Kingston 4GB 800MHz DDR2 | Samsung SyncMaster P2450H | Apple iPhone 3GS 16GB | Sony PlayStation 3 Slim 250GB

Permalänk
Avstängd

Hade det vart Nvidia då hade det spytts galla över hela tråden =P

Visa signatur

ASUS Maximus III Formula || Intel i5-760@4.0Ghz || Noctua NH-D14 || Gigabyte GTX480 || 2x1TB sataIII raid0 || Corsair Dominator 1600Mhz@1800Mhz || Sound Blaster X-Fi Titanium - Fatal1ty Champion Series || Corsair HX850W || Logitech Z-5500 || AOC 619VH 26" || Obsidian 800D || Logitech G19 || Razer Copperhead 3G ||

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Catman
Hade det vart Nvidia då hade det spytts galla över hela tråden =P

Ojaaa... trots att det skulle handla om tex 8 och 9 serien från Nvidia hade det spytts galla så hälften vore nog!

Visa signatur

Luftkyld AMD Phenom II X2 550BE @ 3.7ghz (Alla kärnor upplåsta!),2x2gb Corsair XMS2 ram, GTX460 1gb SLI!, iPhone 3GS 16gb Jailbroken med BlackRa1n!

Permalänk
Medlem

Varför skall en produkt prestera bäst inom allt? Ser inget märkligt med detta.

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk
Medlem

Är det mjukvaru eller hårdvarurellaterat? Framgår ju inte direkt av nyheten. Är det sunktiga drivers så är det ju lite dålig stil, men som jag förstått det så har väll ATI haft problem med att prestera i annat än rena grafiktillämpningar, t.e.x. folding jämfört med Nvidia, så problemet är väll antagligen delvis rent arkitektur relaterat.

Visa signatur

"Jag har inte gått 5 år på Chalmers, men till och med jag vet att det är en dum idé att blanda vatten och elektronik"
Min Fru

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jOnÄTÄn
Inte direkt så man förväntar sig att ett företag ska lägga ner särskilt mycket tid på gammal skit eller?

Precis!

Visa signatur

i7 4790k | Gigabyte GA-Z87X-UD4H | 16GB CL11 2400MHz | GTX 1060 | SSDx2 HDDx3
Kringutrustning: BenQ XL2411Z 144Hz, SteelSeries 6Gv2, Zowie FK, Qpad QH-90, Asus Xonar DX

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av lideri
Är det mjukvaru eller hårdvarurellaterat? Framgår ju inte direkt av nyheten. Är det sunktiga drivers så är det ju lite dålig stil, men som jag förstått det så har väll ATI haft problem med att prestera i annat än rena grafiktillämpningar, t.e.x. folding jämfört med Nvidia, så problemet är väll antagligen delvis rent arkitektur relaterat.

Jag tycker det framgår att det är både och. Hårdvarumässigt är dom inte gjorde för det och dom vill inte ödsla resurser på att optimera det, prestandan kan bli bättre, men inte så mycket bättre att det känns värt att lägga ner resurser på det.
Så tänker jag mig det iaf.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av zatzy
jag som precis köpte ett 4770 ....

Du skulle nog satsat på ett 5770 istället

Visa signatur

AMD Phenom II 955BE x4 @3.61GHz|SamSung 2 x 500GB 7200 RPM|Asus M4A79T Deluxe|4GB OCZ Black Edition 12800@1600MHz|Sapphire HD5870 1GB RAM|OS varierar, men mest Win XP x64

Permalänk
Medlem

Har ett 4850 själv, men kan inte säga direkt att det är ett dåligt beslut.
Jag menar, dom ska ju fokusera på syn nyare serie istället, rätt logiskt.
4000 serien är gammal nu

Visa signatur

Stationära: Ryzen 7 3700X | 32GB DDR4 3200MHz | EVGA Geforce 1070 8GB | 120GB Intel 520 SSD | 500GB Samsung 850EVO |
Server/ NAS : Phenom2 X4 965 | 6GB DDR2 RAM | Nvidia 6600LE 128MB | WD Red 3TB | Ubuntu server 16.04
HTPC: Raspberry Pi 2 | 8GB class 6 SD card | 900MHz quad core

Permalänk
Medlem

4000-serien är inte pitchad som en OpenCL-serie. Visst är det trist -- och lite underligt till och med -- att en GPU med prestanda snarlik Nvidias motsvarighet inte kan användas för generella beräkningar i samma utsträckning.

AMD har ju tighta marginaler så jag kan förstå att de inte lägger massa resurser på att förbättra läget där. Det är bra att de lägger krutet i nya projekt, även fast konsumenttryggheten dessvärre blir lidande om de "överger" en produktgeneration.

Visa signatur

Kom-pa-TI-bilitet

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Nyhet
The HD4XXX series was not designed for OpenCL whereas the HD5XXX series was.

jag förstår inte vad man skulle kunna klaga på egentligen?
OpenCL på HD4XXX-serien är ju egentligen bara en bonus.

Verkar onekligen lite mer logiskt att utveckla OpenCL på den serie som troligtvis kommer vara dominant när OpenCL-stöd i blir vanligare, och dessutom är designad för just det ändamålet.

btw, så har ni forumlänken där man diskuterar detta här

Visa signatur

• Intel® Core™ i7-4770K • ASUS Z97-A • Noctua NH-D14 • Kingston HyperX 8GB DDR3 1600MHz • Corsair AX850
• PowerColor R9 290X 4GB PCS+ • Intel® SSD 520 240GB • Cooler Master HAF X • Dell U2410 • SteelSeries H Wireless

Permalänk
Medlem

Lite elakt utav Sweclockers att inte ta med det viktigaste!

De började utveckla Radeon 4000-serien 2006 och OpenCl fastställdes 2008 om jag minns rätt. Inte så konstigt att den inte presterar så bra

Visa signatur

Arch Linux - i5 12500@4.75GHz - Asrock B760M PG Riptide - 32GB DDR5 6000MHz - RTX 2070 Super - 1TB SN770 - 1TB SN550 - U32PWQU 4K
Dell Latitude 7400 2 in 1 - Arch Linux - i5 8265u

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Catman
Hade det vart Nvidia då hade det spytts galla över hela tråden =P

Detta är skitkasst av ATI. Blir ett nVIDIA kort nästa gång. Blev du nöjd nu?

Visa signatur

Intel Pentium 2 MMX 233 @263 MHz, 192 mb, Nvidia TNT 16mb, 40gb hdd

Permalänk
Medlem

Angående problemet; 4xxx-Serien har inte stöd för LDS i hårdvara men 5xxx-serien har det. Portar man direkt från Cuda utan att göra justeringar för 4xxx-serien och programet använder sig av LDS så får man sämre prestanda då LDS sker via emulering på 4xxx-serien. Drog ut de 2 inläggen som ger lite mer information om detta. Själva nyhetsartiklen är lite väl dåligt researchad får man nog säga. 5xxx-Serien har stöd för LDS i hårdvara.

Citat:

holomatix,
I wouldn't say that it is a turkey, it just has to be programmed differently than the 5XXX series to get performance because of the lack of proper hardware local support. It is possible to get good performance, just not with a direct port from Cuda.

Citat:

For example, if you are using local memory, they are all currently emulated in global memory. So it is possible you are going out to main memory twice as often as you do on NVidia. This can cause a fairly large performance hit if the application is memory bound. On the HD5XXX series, local memory is mapped to hardware local and thus is many times faster than the HD4XXX series.

Länk från Mikrokiwi, AMD Developer Forum

Permalänk
Medlem

Okey, men detta gäller bara OpenCL? Dock kanske de andra är utdöende nu?

När man testar gpgpu i sisoft sandra så presterar det väll hyffsat bra, tex stream... verkar inte ha nått problem mod nvidia där? Compute Shader får rejält sämre resultat...

OpenCL kan ju ha stöd för mer och därför få dålig prestanda...

Permalänk
Medlem

Jag tycker inte att AMD's svar är konstigt alls. De säger ju att förbättringar för HD5000-serien även kommer att ge förbättringar för HD4000-serien. Självklart ska de fokusera på att utveckla till deras senaste och se eventuella förbättringar hos HD4000-serien som ett plus i kanten.

Det är ju inte direkt så att varken nvidia eller AMD tillverkar drivrutiner till deras utgångna serier?

Visa signatur

AMD 5700X@Vatten | asus prime x370pro | Asus 2080 Strix | 2x16GB Kingston Fury Renegade RGB DDR4 3.6GHZ | Lian Li O11d EVO + 2x240 EKWB RAD + 6 Lian Li AL120 | CoolerMaster V850 | NVME 2TB Seagate Firecuda 510 + NVME 1TB WD BLACK + 3 SSD | Samsung Odyssey 49" G9| DELL 2713HM | Varmilo VA69 Clear/brown | Logitech G502 2016.

Phenom X6 1045T | Corsair TWIN2X PC6400C4DHX 2x2GB + Crucial Ballistix Sport 2x2GB | Gigabyte ma785gmt-us2h | Silverstone Temjin 08 | Corsair VX450

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av DeluxXxe
Jag tycker inte att AMD's svar är konstigt alls. De säger ju att förbättringar för HD5000-serien även kommer att ge förbättringar för HD4000-serien. Självklart ska de fokusera på att utveckla till deras senaste och se eventuella förbättringar hos HD4000-serien som ett plus i kanten.

Plus i kanten? 5x prestandan är inte lite

4000 serien kommer garanterat inte att kunna köra OpenCL, tex fysik i twimtp eller vad Nvidia nu har, Nvidia sponsrade lägger säkert till ett extra anrop för att Ati användarna ska gå på knäna. 4000 serien kommer att dö tidigt på det här sättet då det blir för slö prestanda enligt mej. Tänk er Mirrors Edge utan Physx accel, det flyter inte bra.

Tråkigt iaf att Ati inte fick ordning på det bättre på denna serie, vi tvingas uppgradera pga detta... korten är ju annars snabba på allt, men har dom inte bra stöd så har dom inte... sen hur länge det tar innan OpenCL används är väll en sak.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Gustavsberg
Jaha men när har man nytta av bra OpenCl-prestanda då?

Undrar även om detta, var väl Apple ursprungligen, vad används det till i PC miljö som inte CPUn kan sköta om nu min 4890 GPU inte orkar? http://www.khronos.org/opencl/ var måttligt informativt.

Visa signatur

LianLiPC-V355bequiet!E9-480W-MSIB350M-MortarW10-WD-BlackSN750Ryzen7™2700MSI RX6500XTSONY-65"TV-ZD9
Övriga datorer ej i drift

Permalänk
Medlem

Sitter på ett 4850.. Funkar riktigt bra till alla spel jag testat osv.. Klockar riktigt fint..

Och nu får man veta att OpenCL inte kommer funka specielt bra och det gör mig ingenting.. Köpte inte mitt grafikkort för att köra OpenCL.
Ifall jag köper nytt skulle jag självklart se till att OpenCL funkar som det ska. Som 5870 osv, men annars bryr jag mig inte.

Har aldrig förväntat mig att köra något OpenCL liknande på ett 4850 så jag är fortfarande nöjd