begagnad AMD 940BE går inte stabilt i prime95

Permalänk
Medlem

begagnad AMD 940BE går inte stabilt i prime95

Hejsan,
Nu i veckan bytade jag min 940BE mot en 550BE + pengar i mellan.
Nu när köparen fått processorn testade han köra den i prime95 och han får error efter Ca. 5-6 minuter.
Detta förbryllar oss båda två, och jag är väldigt förvirrad eftersom jag aldrig överklockade processorn och den satt väl kyld i ett antec 1200 med noctua's torn kylare.
Köparen har skickat bilder på när han kör prime95.
Eftersom jag inte överklockade processorn körde jag heller aldrig något stabilitets program då det flöt på bra för mig.
Och nu när han har köpt den så upptäcks detta problem.
Jag tycker detta är så synd, jag vill givetvis lösa detta och likaså han.
I värsta fall har jag erbjudit mig att skicka tillbaka hans processor samt pengarna och jag får tillbaka 940'n, men det tyckte han inte var nödvändigt.
Jag skickade order bekräftelsen jag fick från inet.se när jag köpte den där 31/4-09.
Jag har pratat med honom över telefon nu ett par gånger och det verkar som kärna Nr.2 är den som havererar, stänger man av den så tickar den på som vanligt men som en tre kärnig.
Han har nu varit i kontakt med inet och dem sa att han får i sådana fall skicka in den, och visar den samma fel när dem testar den blir han tyvärr inte ersatt med en likvärdig processor utan processorn skall skickas till AMD för undersökning och eventuell lagning.
Eftersom han använder sin dator i jobbet så blir hela scenariot lite komplicerat,

jag vill givetvis att rätt ska bli rätt och tycker det hela är så olyckligt.
Jag har lite dåligt samvete eftersom han köpt en vara och givetvis förväntar sig att denna skall fungera, och tyvärr visste jag inte om att felet fanns och därför får jag dåligt samvete över det hela.
Så nu vänder jag mig till er, vad tycker ni är bästa lösningen eller hur skall vi gå tillväga från här ?

Mvh,

Visa signatur

M'kay !

Permalänk
Medlem

Du kan läsa denna tråden http://www.sweclockers.com/forum/showthread.php?s=&threadid=8...

Köparen hade läst specifikationerna för ett snarlikt moderkort, så han trodde han hade ett kompatibelt moderkort, men i själva verket var det hans moderkort som inte hade stöd för den Phenom II han köpt begagnad.

Visa signatur

Vägra fx 3of4 Pi 1M 1.84 s Memory remapping
Minnen har ingen egen hastighet. Märkningen anger bara vilken hastighet minnena uppges klara