Ubuntu Linux: No root file system is defined

Permalänk

Ubuntu Linux: No root file system is defined

Tjena!

Jag sitter här och ska installera Ubuntu Linux för första gången. När jag kom till partitionering så valde jag Manual som metod så att jag själv får bestämma mer hur partitioneringen ska gå till.

Jag har en 40 GB disk som jag vill installera Ubuntu på. Jag vill dela upp den så att 15 GB går åt system volymen, 8 GB åt en separat volym för växlingsfilen (swap), och resterande 17 GB åt en andra separat volym för användarprofilen och mina dokument.

Hårddisken som Ubuntu ska installeras på är helt tom, och till och med lågnivåformaterad. Så det finns inga filer på den, inga partitioner från tidigare heller, ingenting. Den listas som /dev/sda i listan med hårddiskar och partitioner.

Jag har markerat det fria utrymmet (free space) på disken, och valt New partition. I dialogrutan som visas har jag valt Primary som typ av partition, 15000 MB, Beginning som position för den nya partitionen, Ext3 som filsystem och ingenting under Mount point. Sedan har jag bara klickat på OK och en ny partition skapades. Jag har sedan markerat den nya partitionen och valt Forward för att komma vidare med installationen. Då visades följande felmeddelande.

Citat:

No root file system is defined.

Please correct this from the partitioning menu

Jag har då återställt allt genom knappen "Undo changes to partitions". Sedan har jag skapat samma partition igen men den här gången valde jag /boot som Mount point. Det gjorde dock ingen skillnad.

Jag tänkte skapa endast system volymen och installera Ubuntu. De övriga tänkte jag skapa efteråt. Är det kanske så att jag måste skapa samtliga partitioner redan nu under installationen?

Hur gör jag för att komma vidare med installationen av Ubuntu?

Tack på förhand!

Permalänk
Medlem

Markera den som
/

altså bara ett snestreck.

Rekommenderar dig även att formatera resterande partioner eftersom du vill köra /home på en annan partition.

Permalänk
Medlem

Alltså,
/ - 15 GB
home - 17 GB
swap - 8GB

Ska du göra något speciellt eftersom du valt en växlingsfil på 8 GB? Annars är ju 512 MB till 2 GB nog så mycket för "normal" användning. Hur man definierar normal är ju en annan sak.

Själv skulle jag köra med "/" (root) på 10 GB, "swap" 1GB och övriga 29 GB som "home". Men det beror ju som sagt på vad man ska använda datorn till.

Edit: kom på att egentligen är ju inte / = root, utan det är hela systemet. Fast om du lägger /home på en annan partition så blir det typ så. Det blir fel om man tänker C:\ och D:\ osv under Linux

Permalänk

Jag har följande monteringspunkter (mount point) att välja mellan när jag skapar partitioner under installationen av Ubuntu.

/
/boot
/home
/tmp
/usr
/var
/srv
/opt
/usr/local

Det är alltså / som är root. Vad är då boot till för? Är inte det samma sak?

Vilken av de här är Swap? Kan det vara /tmp?

Jag hittade en artikel om de här olika katalogerna på http://en.wikipedia.org/wiki/Filesystem_Hierarchy_Standard och jag gick igenom dem men det står inget specifikt om just Swap.

Kan jag välja NTFS som filsystem för Home? Om inte, hur får jag tillgång till mina Linux filer även under Windows?

Permalänk
Medlem

/boot är väll där boot-laddaren ligger i detta fallet grub.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Smurfn
[...] Ska du göra något speciellt eftersom du valt en växlingsfil på 8 GB? Annars är ju 512 MB till 2 GB nog så mycket för "normal" användning. Hur man definierar normal är ju en annan sak.

Själv skulle jag köra med "/" (root) på 10 GB, "swap" 1GB och övriga 29 GB som "home". Men det beror ju som sagt på vad man ska använda datorn till.[...]

Jag gick efter det som Microsoft rekommenderar att man ska ha som storlek på växlingsfilen i Windows. De rekommenderar att man har 1,5 till 3 gånger det fysiska minnet. Jag har 4096 MB i datorn, alltså borde jag då ha mellan 6144 MB och 12288 MB som storlek på växlingsfilen (Swap). Jag valde att sätta storleken till det dubbla, alltså 8192 MB.

Jag vet inte om samma saker gäller för Linux som för Windows när det gäller storleken på växlingsfilen, men rent logiskt så bör man ju ha minst lika mycket diskutrymme för växlingsfilen också kallat det virtuella minnet som man har fysiskt minne i datorn. Åtminstone i Windows så skapas en minnesdump av det fysiska minnet på samma partition som växlingsfilen finns på när systemet kraschar. Då ska man alltså i mitt exempel ha både plats för växlingsfilen (4096 MB) som kan ses som en kopia av det fysiska minnet (som är 4096 MB), och dels måste man ha plats för att skapa en kopia av växlingsfilen, alltså ytterligare 4096 MB. När datorn startas efter en krasch så tar växlingsfilen upp till 4096 MB i sig, och bredvid den finns då också en temporär kopia av växlingsfilen från senaste körningen när datorn kraschade. Den kan man då studera och analysera för att försöka förstå varför datorn kraschade senast.

Därför har jag alltså valt 8192 MB (eller 8 GB) som storlek på Swap. Men än har jag inte gjort det, för det finns ingen katalog som heter /swap. Jag misstänker att det är /tmp men det får jag väl veta snart. Men storleken på system volymen (root) har jag ändrat till 10 GB nu, istället för 15 GB.

Permalänk
Medlem

ett: tumregeln med 1,5-3 ggr minnet gäller inte när man har mycket minne, det gäller om du har säg 256 MiB minne.

Räkna inte heller med at ubuntu får kernel panic, det sker helt enkelt oerhört sällsynt, får du problem visar det sig oftast genom att något specifikt inte fungerar.

Det är egentligen nästan onödigt att överhuvudtaget ha swap, jag skulle nog sätta swap till 2 GiB.

Permalänk

Jag måste nog ha varit blind eller nåt när jag inte såg att "Swap area" fanns tillgängligt från "Use as" listan där man väljer filsystem. Jag förväntade mig att den skulle finnas under Mount point.Sedan undrade jag vilken monteringspunkt man skulle ha till Swap. Error! Jag var nog för uppspelt och ivrig med att få igång det.

Jag gjorde en sökning på Google och hittade flera bra guider som beskriver just partitionering vid installation av Ubuntu.

Här är två jag fick bra hjälp av:
http://www.pcmech.com/article/installing-ubuntu-linux/
http://news.softpedia.com/news/Installing-Ubuntu-8-04-LTS-843...

I den senare guiden har man skapat en primär partition för Root, logisk partition för Home, och en till logisk partition för Swap.

Varför vill någon välja logisk partition för Home och Swap, men primär för Root? Finns det något typiskt scenario för det?

För alla tre partitioner har man valt standardalternativet Beginning som position för partitionerna. I den andra guiden har killen (Jason) valt End som position.

Är det bra eller dåligt att sätta Swap partitionen på slutet av hårddisken?

Vad får det för konsekvens om jag väljer något annat filsystem för Home partitionen? Jag vill gärna kunna läsa av min Home volym under Windows Vista.

I den senare guiden såg jag också att man rekommenderar att man använder två gånger storleken på det fysiska minnet som storlek för Swap.

Citat:

Select "Logical" for the partition type, set the size of the partition (in megabytes) twice your RAM (e.g. if you have 512 RAM, set the size to 1024), leave the "Location for the new partition" option as it is and set the "Use as" option to 'swap'.

Så jag väljer att hålla mig till det jag också, jag vill inte snåla på det känner jag. Men jag förstår era argument om att det inte är alls nödvändigt eftersom Linux sällan kraschar.

Till sist, behöver jag tänka på något speciellt om jag installerar Ubuntu men har Windows Vista på en annan hårddisk men i samma system? Blir det någon konflikt? Börjar de slåss om saken då?!

Tack för att ni hjälper mig!

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ElectroGeeza

Till sist, behöver jag tänka på något speciellt om jag installerar Ubuntu men har Windows Vista på en annan hårddisk men i samma system? Blir det någon konflikt? Börjar de slåss om saken då?!

Tack för att ni hjälper mig!

Ubuntu kommer installera GRUB, vilket är en starthanterare som kommer visa en lista med OS när du startar, Ubuntu, Ubuntu recovery-mode, Windows Vista, Memtest86, etc.

Några konflikter ska det inte bli, Ubuntu kommer visa din Windows-disk under "Dator", och du kommer även kunna komma åt dina filer på den disken. Windows kan dock inte läsa ext3.

Roligt att se att du tittar på lite alternativa OS Electro.

Permalänk
Medlem

Det finns tredjeparts program till Windows för att läsa ext2 och ext3 filsystem. T.ex.:
http://www.diskinternals.com/linux-reader/
http://jorgen.bertholdsson.com/2007/10/15/mounta-en-ext3-disk...

Partitionen, som Linux startar från skall helst vara en primär partition. Det finns ingen orsak att använda utökade och logiska partitioner om du inte behöver ha fler än 4 partitioner på hårddisken.