Permalänk

Köpa ett nytt moderkort

Jag har en dator som är ca 2 år gammal och jag funderar på att köpa ett nytt moderkort och en ny processor.

Min nuvarande datalåda:

2x1GB DDR2 RAM-Minnen PC6400 (400 MHz)
AMD Athlon 64 X2 4400+ (Socket AM2 (940))
Gigabyte Technology (M57SLI-S4) (Chipset: NVIDIA nForce 570 SLI) Rev. A2
500 W Nätagg.
250GB S-ATA Intern Hårddisk
DVD-Brännare, IDE-Channel
1TB Extern Hårddisk, USB-Connected
Nvidia Gforce 8600 GT Grafikkort, PCI-express
Nätverkskort D-Link, PCI-express
Chassit: http://maxpoint.de/de/products/cases.php?pid=1_1_1&we_objectI...

Kan ni då rekommendera vilket moderkort och vilken processor jag ska köpa för att alla andra delarna ska fungera som förut.
Det ska helst vara billigt, men så bra som möjligt

Permalänk
Medlem

Det här kanske http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=323785Så kan du använda minnena som du har.

Visa signatur

Fractal Design define R5 Black | Intel Core i5 8600K 3.6 GHz 9MB | ASUS ROG STRIX Z370-H GAMING| M.2 Samsung 970 EVO 250GB | Corsair RM750X | Corsair 8gb DDR4 2666Mhz | EVGA GTX980 | Win10 home

Permalänk

Lite väl dyrt

RAM-Minnen är faktiskt inget problem just nu, det är att jag vill uppgradera min 2.3 GHz prolle till en runt 3 GHz. Och om jag ska göra det så måste jag byta mitt moderkort, pga att jag har en AM2 socket. Och jag hittar inga bra o billiga AM2 socket prollar :/

Permalänk
Medlem

Ditt moderkort har ju redan stöd för AM3, så varför vill du egentligen byta moderkort då? Sen är det mycket sämre att byta sig till 775. Usch!

Permalänk

Ja, jag tyckte det när jag läste på deras hemsida

Det borde då bara vara att köpa en AM3 prolle o koppla in den.
Behövs en BIOS uppdatering, hur gör man det isf?
Behöver jag ominstallera operativsystemet?

Kan jag köpa en Phenom X2 eller måste det vara Phenom X4?

Permalänk

Tack

Jag har kollat runt på Gigabyte's hemsida och BIOS versionen jag har just nu heter "FE", och den finns bara på rev 2.0. Inte på rev 1.0 och rev 1.1. Det måste betyda att jag har rev 2.0

Har nyss laddat hem den nya BIOS versionen, men hur gör jag för att uppdatera BIOS?
Har ingen diskett-läsare, vilket betyder att jag inte kan göra någon bootbar diskett.

Permalänk
Hedersmedlem

Lägg filen på en USB-sticka, flasha genom Q-Flash.

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk

Okej.
Ursäkta min noobighet men: När jag har lagt in filen på mitt USB-Minne (ska jag formatera minnet? Ska jag lägga filen i någon speciell mapp? Har flera t ex Documents) vad ska jag sedan göra med Q-Flash?

Permalänk
Hedersmedlem

Du skall låta stickan vara formaterad som den är/var från början (Fat-32), så lägg filen rätt upp och ned på roten, inte i någon mapp, det blir lättare för dig att hitta den där Filen skall/bör komma i XXXXX.bin format? Är den inte det, så är den inte uppackad, då får du göra det isf.

Good Luck!

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk

Hade glömt att packa upp den först

Har nu installerat det nya BIOS'et till FHL. Jag har ett GA-M57SLI-S4 Rev 2.0 moderkort

Tack för all hjälp