Permalänk
Medlem

Billig surfdator

Hej!

Har fått som uppdrag av grannen att fixa en dator åt honom. Det enda han ska ha den till är att surfa på internet. Alltså inga spel eller liknande. Bara surfande.

Ungefär så hade jag tänkt, det räcker va? Och allting passar och så?

Visa signatur

O2+ODAC - Denon AH-D2000
MiniDSP SHD - Emotiva UPA1 - Had Oy högtalare

Permalänk
Medlem

Bara till att surfa? Då hade jag rekommenderat en netbook istället. Eftersom du inte köper med skärm etc antar jag han har det redan och på så sätt kan koppla in skärmen till laptopen när han är hemma. Sen om han vill iväg, bara till att ta med den i bakfickan ;D

Visa signatur

Himmabygge - AMD Phenom II 720 BE 2.8Ghz | ATI HD 4770 512Mb | 4096Mb 800Mhz DDR2

Permalänk
Medlem

Jo, han har skärm redan.
Men saken är den att han vill hellre ha en stationär, han tycker inte om bärbara och speciellt inte netbooks.

Visa signatur

O2+ODAC - Denon AH-D2000
MiniDSP SHD - Emotiva UPA1 - Had Oy högtalare

Permalänk
Medlem

Okey, laptopen kmr ju vara ungefär i liknande prestanda som det du tagit ut. Så att välja en laptop före stationär (i detta fallet) ser jag som en självklarhet då den även tar mindre plats. (fungerar som en stationär oxå ju, med skärmen inkopplad) Så hade jag varit du hade jag snackat med han igen om det Bara fördelar med att välja laptop i ert läge imo

Om inte, vad e budgeten på?

Visa signatur

Himmabygge - AMD Phenom II 720 BE 2.8Ghz | ATI HD 4770 512Mb | 4096Mb 800Mhz DDR2

Permalänk
Medlem

Budgeten är att den ska vara så billig som möjligt.

Visa signatur

O2+ODAC - Denon AH-D2000
MiniDSP SHD - Emotiva UPA1 - Had Oy högtalare

Permalänk

Mini-ITX är visserligen smått och energisnålt men med ION blir det inte särskilt prisvärt, en "vanlig" X2 processor med 780G IGP har mkt bättre prestanda för surf och är t.o.m. billigare...

+ AMD Athlon2 X2 240 2.8Ghz, 607:-
+ Asus M4A78-AM, 573:-

Det finns även ännu billigare moderkort från 409:- (http://www.inet.se/artikel/1901713/asrock-n68-s) men det kräver lite googling för att se om det integrerade grafikkortet räcker till.

Permalänk
Medlem

Jag bara tog något som såg bra ut

Grafikkortet räcker med vad som helst, bara det ger bild. Hastigheten spelar inte heller så stor roll, bara den räcker att surfa på vilket jag antar att det gör.

Släng upp ett komplett paket om ni tycker att något är bättre.

Så ungefär?

Visa signatur

O2+ODAC - Denon AH-D2000
MiniDSP SHD - Emotiva UPA1 - Had Oy högtalare

Permalänk
Medlem

FSP 400 finns inte på lager men FSP 350 fungerar nog lika bra, och sedan lite snyggare chassi.

Moderkortet har HD4200 grafikkrets med DVI,HDMI och VGA utgång.

CPU är AMD Athlon2 X3 425 2,7Ghz, AM3

Varför inte Acer Aspire Revo R3610 - 1,6GHz DC 2GB 160GB då får han Windows 7 installerad och klar att användas direkt http://www.webhallen.com/prod.php?id=104823

Visa signatur

janee

Permalänk
Medlem

Han skrev till mig nyss att han ville ha 1tb hårddisk.
Grafikkrets spelar ingen roll, bara det ger bild. Hans son har egen dator och han själv är en bit över 50 och kollar bara på blocket och mailar osv på datorn. Lyssnar även på musik ibland.

Netbook är inget alternativ. Och OS har han redan.

Men är prisskillnaden mellan moderkorten värd att betala för. Han ska ju trots allt bara surfa på internet och lyssna på musik, inget annat. Han har en 19" 4:3 skärm dessutom, ingen värsting direkt. Bör vara VGA på den.

Visa signatur

O2+ODAC - Denon AH-D2000
MiniDSP SHD - Emotiva UPA1 - Had Oy högtalare