Permalänk
Medlem

BSD med PF och torrents

Vad har ni för config för PF?
Jag får väldiga hopp i hastigheten på upload och funderar på fall det är packetfilter som jag confat lite galet

rdr pass on $ext_if proto tcp from any to $ext_if port $torrent -> $quad port $torrent
rdr pass on $ext_if proto udp from any to $ext_if port $torrent -> $quad port $torrent

pass in quick on $ext_if proto tcp from any to $quad port $torrent keep state
pass in quick on $ext_if proto udp from any to $quad port $torrent keep state

Är reglerna jag kör, $quad är givetvis min dator och $torrent är min port

Permalänk
Medlem

reglerna kan jag inte se något konstigt med.

det som kan vara intressant när man kör torrents är vilken begränsning du har på antalet states?

set limit states 500000

kan vara bra om du har prestanda problem på torrents, jag tror default begränsningen är 20000 eller något sånt vilket ibland kan vara lite snålt.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av nfm
reglerna kan jag inte se något konstigt med.

det som kan vara intressant när man kör torrents är vilken begränsning du har på antalet states?

set limit states 500000

kan vara bra om du har prestanda problem på torrents, jag tror default begränsningen är 20000 eller något sånt vilket ibland kan vara lite snålt.

Mjo har provat uppat states, men det har inte hjälpt... har faktist ställt tebax till default sen jag skrev posten och det börjar fungera bättre

Tror faktist jag har hittat ännu ett problem, höga interupts... kanske ska testa byta hw...