Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Svanskog
Registrerad
Jan 2008

Processorn arbetar 100% konstant

Jo det är så att när jag har min processor i så arbetar den 100% konstant om man kollar på aktivitetshanteraren utan att jag gör något och den blir för varm direkt och får bluescreen hela tiden oxå men nu så lånar jag en processor och det är inga problem längre så jag undrar vad kan det vara för problem med min processor?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Hemma
Registrerad
Maj 2009

Säker på att den arbetade 100% och inte bara var defekt ?

Det kan ju va nå fel i den så det blev en trevlig kortslutning.

Citera för svar

Trädvy Permalänk
Hedersmedlem
Plats
Omnipresent
Registrerad
Okt 2004

Min processor, ja och vad är det för en, + lite mer info, tack.

Det är ungefär som att skriva att min bil funkar inte. =/

Gud är Död! - Nietzsche
Nietzsche är Död! - Gud

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Göteborg
Registrerad
Jul 2009

Jag får också detta problemet på en dator ibland, den blir plötsligt sanslöst seg och när jag kollar aktivitetshanteraren så ligger CPU:n på 100%.
Jag får däremot inte bluescreen men det tar flera timmer innan den blir normal igen.

Specs för den datorn:

CPU: AMD Athlon 64 3700+
RAM: 2GB DDR
GPU: Gainward 9600GT 1GB
HDD: 200GB
MOBO: MSI Amethyst-M 1.0
PSU: 300W noname

Skulle uppskatta lite hjälp jag med.

Arkitekt & Grafisk Designer
"Computers are like bicycles for our minds."

Trädvy Permalänk
Hedersmedlem
Plats
Omnipresent
Registrerad
Okt 2004

Vad i enhetshanteraren drar dessa 100%?

Gud är Död! - Nietzsche
Nietzsche är Död! - Gud

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Svanskog
Registrerad
Jan 2008

jalle64: det är ju sant hehe jag har en amd athlon 64 x2 3800 så ingen värsting hehe och jag vet inte vad som tar så mkt ser inget onormalt..

som Grim_reaper_SwE sa att den kan vara defekt men vet inte vad som kan ha hänt heller..

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Göteborg
Registrerad
Jul 2009
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Jalle64
Vad i enhetshanteraren drar dessa 100%?

"Systemets vänteprocess" tror jag den heter.

Trädvy Permalänk
Hedersmedlem
Plats
Omnipresent
Registrerad
Okt 2004
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Skumtomteen

Ja då behöver du inte oroa dig, eftersom den visar när datorn gör ingenting
Ju högre värden desto bättre

Gud är Död! - Nietzsche
Nietzsche är Död! - Gud

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Upplands Väsby
Registrerad
Jul 2001
Citat:

Då var din gamla processor kass. Ovanstående inlägg stämmer helt

i7 7770K @ 4,7 GHz med Noctua NH-D15. 16GB corsair. Asus Prime Z270-P. GTX 1070 @ 2100 / 8500. Samsung 960 EVO nvme. Dell Ultrasharp 2560x1440. Fractal R4. Antec 650Watt PSU.
Logitech G900. Logitech K65.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Göteborg
Registrerad
Jul 2009
Citat:

Ja då behöver du inte oroa dig, eftersom den visar när datorn gör ingenting
Ju högre värden desto bättre

Nej, den visas oavsett vad jag gör. Oftast så olägligt som möjligt känns det som.
Processen skiter i om jag spelar ett spel eller gör ingenting. Är den igång under ett spel så laggar allting förfärligt mycket.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Avesta
Registrerad
Nov 2009

"Systemets vänte process" är ingen process du kan avsluta, rättare sagt det är INTE en process alls, den visar Prestandan som finns över kan man säga,

om din prolle ligger på 40% på tex en film visning i HD så kommer vänte processen visa 60%....

hajar du??

| MB MSI S02 Inet edition | CPU 7700K @ 4.7 Ghz (DELID) | CPU KYL NZXT X52 240mm RAD | GPU MSI GeForce GTX 1080 Ti LIGHTNING Z | RAM 16Gb Corsair 3600Mhz@3600 CL16 | SSD Crucial MX 500Gb | Chassi Phantek P400s TG BW | PSU EVGA Supernova 750W G2 |

Inet fraktfritt

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jul 2001

Som ovanstående har skrivit så är systemets vänteprocess inte något processorn faktiskt gör, utan när den idlar. Ligger den på 100% så betyder det att processorn inte gör något alls - den väntar på att få något att göra.
Om vänteprocessen ligger på höga värden när du spelar så kan det bero på att spelet inte är så CPU beroende, det vill säga att till exempel ditt grafikkort (vilket det oftast är, men det kan även vara minnen eller hårddiskar) är för slött och "flaskhalsar" datorn.

"We're paratroopers, lieutenant. We're supposed to be surrounded!" - Lt. Winters, Bastogne 1944

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Göteborg
Registrerad
Jul 2009

Aha okej, jag förstår vad ni säger.

Det är alltså inte "Systemets vänteprocess".

Med tanke på vad du skrev där Scanian så kan jag spela alla mina spel felfritt när jag inte har det här konstiga problemet. Det är alltså ingen komponent som flaskhalsar.

Nu var det nån månad sen jag hade problemet men det jag kommer ihåg är att då visade CPU-användningen 100% och det stog att "Systemets vänteprocess" använde 99%. Den process som använde näst mest CPU-kraft använde 1-2%.
I det här läget laggade det alltså fruktansvärt mycket oavsett vad jag gjorde.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Kristianstad
Registrerad
Dec 2004

Virus kanske? Kan ju vara ett virus som gör så att den maxar 100% hela tiden.

Derp

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Göteborg
Registrerad
Jul 2009

Jo men det är ju inte hela tiden, 12 timmar konstant varannan månad snarare.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Fagersta
Registrerad
Jan 2008

Var det längesen du omformaterade datorn? Kanske är den simplaste lösningen på problemet och efteråt kommer den kännas bra mkt snabbare än nu.

Gammalt windows kan ha en tendens att börja leva sitt eget liv.

i7 2600K @ 4.7GHz | Sabertooth P67 | SSD: Samsung EVO 850 500Gb | Corsair xms3 2x4Gb 1600Mhz | 2st Gtx 670 SLi | Corsair 750D | Corsair AX850 | CreativeFatal1tyPro | Allt vattenkylt - CPU: XSPC Raystorm | GPU: EK Plexi | Rads: Alphacool XT45 280mm - XSPC EX360 | Pump/Kärl XSPC 5.25 V2 | Personligt OC rekord: 5.41GHz --- http://valid.canardpc.com/2kkg6k

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Samma här
Registrerad
Mar 2002

Virussökning kanske. klicka på visa processer för alla användare så kanske det visas nått..

Stationär: Corsair Obsidian 250D, ASRock FM2A88X-ITX+, AMD A-Series A10-7850K 4,3 GHz, SanDisk Extreme II SSD 240GB, Corsair Vengeance Pro Red DDR3 2400MHz CL11 2x8GB, Seasonic X-400 Fanless, Corsair Hydro H100i

//Kabben

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Göteborg
Registrerad
Jul 2009

Nej, omformaterade den i november i samband med ominstallation av Windows XP.

Använder Bitdefender och det har inte hittat några virus.

Trädvy Permalänk
Avstängd
Registrerad
Mar 2005

Ladda ner "Process Explorer" så ser du vad som äter cpu resurser.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Göteborg
Registrerad
Jul 2009

Antar att "Process Explorer" inte ger så mycket då jag i nuläget inte har problemet.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
närke
Registrerad
Dec 2005
Citat:

hehe den va rolig man kan tro att det är första april och att någon driver med oss här på forumet

när du ändå har aktivitetshanteraren uppe kan du väll titta under fliken prestanda och sedan berätta hur mycket det står där att din cpu använder

tjoo flöjt din skojjare

GA-MA790FXT-UD5P / AMD Phenom™ II X6 1100T BE 4.118GHz 1.45v / Corsair 16GB (4x4096MB) CL9 1600Mhz VENGEANCE LP SVART / Radeon HD7950 X 2 / Fractal Design Define XL / Be quiet dark power 10 850W

Trädvy Permalänk
Avstängd
Plats
Västervik
Registrerad
Jan 2004

Har du lagt in alla drivrutiner du ska ha i datorn? 300W Noname. Kan det inte vara så att du har ett skit nätaggregat?

AMD Phenom II 955BE x4 @3.61GHz|SamSung 2 x 500GB 7200 RPM|Asus M4A79T Deluxe|4GB OCZ Black Edition 12800@1600MHz|Sapphire HD5870 1GB RAM|OS varierar, men mest Win XP x64

Trädvy Permalänk
Hedersmedlem
Plats
Omnipresent
Registrerad
Okt 2004

Det är ett amethyst mobo, vilket antagligen innebär en HP-dator?!

Gud är Död! - Nietzsche
Nietzsche är Död! - Gud

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Göteborg
Registrerad
Jul 2009
Citat:

Ursprungligen inskrivet av bryggarn
hehe den va rolig man kan tro att det är första april och att någon driver med oss här på forumet

när du ändå har aktivitetshanteraren uppe kan du väll titta under fliken prestanda och sedan berätta hur mycket det står där att din cpu använder

tjoo flöjt din skojjare

Just nu står det att CPU:n använder ~10%.
Men återigen: Just nu har jag inte problemet.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Hunter(Swe)
Har du lagt in alla drivrutiner du ska ha i datorn? 300W Noname. Kan det inte vara så att du har ett skit nätaggregat?

Ja, jag har full koll på drivrutiner.
Skulle mycket väl kunna vara nätaggregatet. Men då borde ju datorn bråka varje gång jag spelar lite tyngre spel, vilket den inte gör.

Citat:

Det är ett amethyst mobo, vilket antagligen innebär en HP-dator?!

Det är ursprungligen en HP-dator ja.