Permalänk
Medlem

AMD PhII 955 @ 49 grader???

Hej!
Har en Phenom II 955 som ligger på 3632MHz, men temperaturen ligger på 49 grader (idle)??? (45-47 orörd) En kompis till mig som har sin stock, ligger på 37 grader.. det enda jag har gjort är att höja min VCore till 1.36V, och tempen borde knappast höjas 10+ grader för det. :S Borde väl tillägga att det är första gången jag klockar en processor.

Kan väl tänkas vara min kylning i chassiet.. eller? Har 2 st. Schyte Slip Stream 800RPM (snålfläktar), som jag själv inte tycker blåser på något bra.

Tacksam för hjälp!
/B

Permalänk
Avstängd

1.350 V är väl standard och då kan du inte har höjt speciellt mycket
Vad händer om du sätter fläktarna på Optimal i BIOS? blir lite mer oväsen, men vilket är viktigast?

Visa signatur

AMD Phenom II 955BE x4 @3.61GHz|SamSung 2 x 500GB 7200 RPM|Asus M4A79T Deluxe|4GB OCZ Black Edition 12800@1600MHz|Sapphire HD5870 1GB RAM|OS varierar, men mest Win XP x64

Permalänk
Medlem

Ska titta.. man får väl hoppas att det hjälper.

Permalänk
Medlem

stock kylare reagerar kraftigt på även små volt justeringar. För att kolla om det bara är volten som påverkar så kan du ställa den på stock så du har ett värde att utgå ifrån som inte en annan processor.

Men som sagt, stock kylare i ett chassi med sisådär luftgenomströmmning så blir det varmt i chassit och då blåser det varmt mot prollen, då kan små förändringar göra mycket.

Permalänk
Medlem

Ah,
Ang. volten så är det inte det.. den låg på ca. 45-47 grader orörd.
Har funderat på att köpa ett nytt chassi, typ ett Antec three hundred eller något liknande. Plus att det kommer väl att komma en ny kylare till prollen också.

Tack!

Permalänk
Medlem

Olika processorer är olika varma, även om det är samma modell, t.om samma revision.

Det finns ingen processor som är lik en annan, alla är unika, typ.

Dina temps är inte farliga.

Permalänk
Medlem

Idle-temperaturen har ingen betydelse. Processorfläkten är tempstyrd. Slå av tempstyrningen i bios så ska du se på lägre temperatur, och även högre ljudnivå.
Olika moderkortstillverkare har valt olika tröskelvärden där fläkthastigheten ökar. På en del moderkort kan man själv välja.

Visa signatur

Vägra fx 3of4 Pi 1M 1.84 s Memory remapping
Minnen har ingen egen hastighet. Märkningen anger bara vilken hastighet minnena uppges klara