Får ingen bild "no signal detected"

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Östersund
Registrerad
Apr 2008

Får ingen bild "no signal detected"

God jul o gott nytt år

Problemet började när min dator mystiskt stangdes av *poff*

så jag öppnade datorn och kollade CPU-fläkten som tydligen var full med damm. Efter jag hade städat, tagit bort damm och bytt kylpasta på processorn så testade jag att starta igen *sprak* *drar snabbt ut sladden* gnistor på moderkortet inträffade i en sekund men som tur så var jag snabb o kapa strömmen...

efter jag hade omplacerat fläkten och kollat efter skador så testade jag igen FELFRITT, utom en sak - inget kommer upp på skärmen NO SIGNAL DETECTED-

jag har testat att byta grafikkort men det är samma grej så jag antar att moderkortet kan ligga illa till vad tror ni?

ställ frågor om ni behöver, hjälp uppskattas

mvh Jonas

[ASUS GTX 470] [ASUS M4N82 DELUXE MOBO AM3 (tri sli)] [CORSAIR 8GB DDR2 XMS2 PC8500 CL5 (4X2GB)] [WESTERN DIGITAL CAVIAR BLUE 640GB SATA/300 16MB] [ANTEC SONATA III 500 SVART MIDITOWER] [AMD PHENOM X4 9950 2.6GHZ SOCKET AM2+ BLACK BOX EDITION]

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Mölnlycke
Registrerad
Dec 2009

Låter ju definitivt som om det är fel på moderkortet, testa att sätta in alla dina delar på din kompis moderkort eller något, funkar det så är det moderkortet som är sönder. Funkar det inte så är det skärmen.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Falkenberg
Registrerad
Dec 2007

Moderkortet skall inte 'spraka'... det tyder på att någon komponent där är kortsluten.
Grafikkortet kopplas inte på, om något på moderkortet är felaktigt under första BIOS -testerna.
Om processorn över huvud taget startar så får man tidigt ett Okay -eller flera Fel -pip i interna PC-högtalaren.

Windows 10 Pro x64 | Zalman HD160XT Plus | Fractal Design 800W | AMD Ryzen 7 1800x | Asus Crosshair VI Hero | Corsair Vengeance LPX 3200MHz 16GB | ASUS Radeon R9 290 4.5GHz | Samsung SSD M.2. 960 Pro. 1TB | Philips Brilliance 40" BDM4065

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Östersund
Registrerad
Apr 2008

Inget borde vara fel i BIOS eftersom jag inte har pillat eller överklockat, dessutom har jag använt BIOS RESET-knappen på moderkortet

[ASUS GTX 470] [ASUS M4N82 DELUXE MOBO AM3 (tri sli)] [CORSAIR 8GB DDR2 XMS2 PC8500 CL5 (4X2GB)] [WESTERN DIGITAL CAVIAR BLUE 640GB SATA/300 16MB] [ANTEC SONATA III 500 SVART MIDITOWER] [AMD PHENOM X4 9950 2.6GHZ SOCKET AM2+ BLACK BOX EDITION]

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Mar 2006
Citat:

Ursprungligen inskrivet av JonTech91
Inget borde vara fel i BIOS eftersom jag inte har pillat eller överklockat, dessutom har jag använt BIOS RESET-knappen på moderkortet

Det är inte riktigt så han menar. När datorn startar upp så görs ett självtest. Klarar den inte det så sätts inte komponenterna på. Så tolkar jag texten.

Piper det om datorn? För beroende på hur det piper så är det olika fel. Vilka fel det är kan du läsa om i din moderkortsmanual. Jag skulle gissa på att ditt moderkort blev kortslutet på något sätt. Du glömde inte något kvar efter pillandet?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Östersund
Registrerad
Apr 2008

ok, missförstod.

Det kommer inga pip från datorn, det är bara ljuden från komponenterna.

Och när jag rensade så kopplade jag bara bort grafikkortet och CPU-fläkten så jag fattar inte hur kortslutningen kan ha inträffat :S datorn har ju flutit på bra i nått år.

Men om vi säger kortslutning nurå, är moderkortet helt kört eller finns det chans att det faktskt går att fixa?

Hela kortet är iaf inte dött det lyser dioder och komponenter fungerar tilsammans...

en grej aom jag har märkt är att två röda dioder lyser vid ram minnet-

Kan det vara så att ram minnena är döda? känns lite konstigt om båda skulle dött samtidigt men det kunde förklara dioderna

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Östersund
Registrerad
Apr 2008

problemet är löst det var moderkortet!