Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Firkraag
Varför blåsa 2800kr på ett chassi när man kan få ett bra för runt 1000 lappen och lägga resten på nått som faktiskt ökar prestanda? Jag har inte byggt dator sen det i signaturen så ni får gärna rätta mig om jag har fel, men det känns som grovt slösade pengar på chassi.

Ett chassi är som en god vän. Man behåller det många många år framåt.

Permalänk
Medlem

Skulle säga att om man inte har ett "skruva i datorer" intresse så duger ett chassi för en tusenlapp gott, man bryr sig inte om snygga kabellösningar och smarta funktioner om man inte bygger själv och ofta.
Skulle säga att ett Antec P18x eller ett Fractal design R2 är vettiga val av chassi. Inte billigaste skiten men inte överdrivet dyra.

SSD har man inte för lagring därför är Gb/kr rätt ointressant, bara den är tillräckligt stor för att svälja operativsystem och viktiga program. Ger ett ruskigt lyft i hur datorn svarar vid program start och boot.

Sen slänger man in konventionella diskar för lagring efter behov.
Att bygga en ny dator för nästan 20k utan att lägga in en SSD är nästan skamligt.

Visa signatur

"Jag har inte gått 5 år på Chalmers, men till och med jag vet att det är en dum idé att blanda vatten och elektronik"
Min Fru

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av JozEr
Angående SSD så ser tycker jag inte att fördelarna väger upp nackdelarna, inte i dagsläget när jag får betydligt mer GB/kr med en konventionell hårddisk.

Jag gör ett nytt försök: <länk>

Det är extremt stor skillnad, laddningstider och programstart blir såpass mycket snabbare att jag absolut tycker du kan spara in på något annat och lägga till en SSD disk, kolla på sweclockers video här så kanske du förstår hur stor skillnaden är.

http://www.youtube.com/watch?v=MCEkBxgomxA

Visa signatur

7800X3D / 7900XTX

R.I.P PALE

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av lideri
Att bygga en ny dator för nästan 20k utan att lägga in en SSD är nästan skamligt.

Visa signatur

7800X3D / 7900XTX

R.I.P PALE

Permalänk

SSD i dagens läge känns lika prisvärt som den cd-brännare jag köpte på 90-talet för 3300kr...

Dessutom är SSD nåt man kan köpa till när priserna har gått ner.

Visa signatur

Framtiden är aldrig säker (detta gäller även datorer...)

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av GammelFarbror
SSD i dagens läge känns lika prisvärt som den cd-brännare jag köpte på 90-talet för 3300kr...

Dessutom är SSD nåt man kan köpa till när priserna har gått ner.

Japp, men vill man vara först så vill man! Har man pengarna för det så är det ju bara att slå till! När SSD är lika billigt som en vanlig HDD idag så kommer det säkert finnas någon ny teknik runt hörnet som är 10 ggr bättre än SSD är idag!

Visa signatur

GTX 295 | Core i5 750 @ 4.1 GHz | Zalman CNPS-10X Extreme | Antec 900 | Gigabyte GA-P55A-UD5 | Corsair 4 GB 1600 MHz, CL9 | Samsung 2233RZ @ 120 Hz | 3Dmark06 score: 25000p

Permalänk
Medlem

Idag får du en bra modern dator för 19k. En dator utan SSD har jag svårt att kalla modern. För 19k ser jag nästan SSD som ett måste!

Jag håller med om att chassit är lite overkill för någon som inte meckar med datorer. Borde inte till och med Fractal Design Define D2 klara vad som krävs (kanske inte för 5970 iofs) eller är det något med det chassit som inte är så bra som det verkade när det kom?

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Thes
Idag får du en bra modern dator för 19k. En dator utan SSD har jag svårt att kalla modern. För 19k ser jag nästan SSD som ett måste!

Det är exakt så man brukar marknadsföra nya grejer som är dyra och i början av sin utvecklingstadie. Nya elektronikprylar är sällan köpvärda den första tiden när dom kommer ut på marknaden.

Om vi ser på min cd-brännare från 90-talet så klarade den av hela 4x brännhastighet´men var kinkig mot vissa märken av (svindyra) cd-r skivor så jag hade en trave med felbrända skivor på skrivbordet.

Måste dock säga att den gjorde ju något nytt, jag kunde bränna ner data från hårddisken och ta med hela 650 MB istället för att ha 30st disketter i fickan.

En SSD kortar ner windos starttid med ett antal sekunder, det är ju också revolutionerande...

Så om du kan leva med att inte vara "modern", skippa SSD, spara pengarna eller köp nån annan hårdvara för dom.

ps. har full förståelse för alla som är teknikintresserade och köper den senaste hårdvaran. Men kom inte och säg att det är prisvärt för gemene man.

//GammelFarbror

Visa signatur

Framtiden är aldrig säker (detta gäller även datorer...)

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av GammelFarbror
Det är exakt så man brukar marknadsföra nya grejer som är dyra och i början av sin utvecklingstadie. Nya elektronikprylar är sällan köpvärda den första tiden när dom kommer ut på marknaden.

Om vi ser på min cd-brännare från 90-talet så klarade den av hela 4x brännhastighet´men var kinkig mot vissa märken av (svindyra) cd-r skivor så jag hade en trave med felbrända skivor på skrivbordet.

Måste dock säga att den gjorde ju något nytt, jag kunde bränna ner data från hårddisken och ta med hela 650 MB istället för att ha 30st disketter i fickan.

En SSD kortar ner windos starttid med ett antal sekunder, det är ju också revolutionerande...

Så om du kan leva med att inte vara "modern", skippa SSD, spara pengarna eller köp nån annan hårdvara för dom.

ps. har full förståelse för alla som är teknikintresserade och köper den senaste hårdvaran. Men kom inte och säg att det är prisvärt för gemene man.

//GammelFarbror

Precis, handlar ju om att prioritera. Jag spelar mest spel så jag satsade på dyr skärm med 3dglasögon, fett grafikkort och en snabb CPU. Andra som inte gillar att spela riktigt lika mycket som jag kanske köper en SSD istället! Om jag inte redan haft en raptor så hade jag nog köpt en SSD, tycker dock min raptor är tillräckligt snabb, men långt från SSD.

Visa signatur

GTX 295 | Core i5 750 @ 4.1 GHz | Zalman CNPS-10X Extreme | Antec 900 | Gigabyte GA-P55A-UD5 | Corsair 4 GB 1600 MHz, CL9 | Samsung 2233RZ @ 120 Hz | 3Dmark06 score: 25000p

Permalänk
Medlem

Vist SSD är en prioriteringsfråga, precis som en CD bärnnare på 90-talet.
Men man får ett 5970 eller ett 5870+ en 80GB SSD för ungefär samma pengar. De flesta tycker att det är vettigare att för given budget lägga pengarna på ett 5870+SSD i stället för ett 5970, då 5870 är tillräckligt snabb för det mesta.
Nu framgår det ju i och för sig inte hur stor skärm JozEr har men antar att han inte spela på en 30" med 2560x1600 då skulle jag säga att ett 5970 är mer värt än en SSD

Sen är ju både 5970 och SSD diskar rena lyxprodukter som man klarar sig utan. Om man sänker budgeten några tusenlappar så hamnar man i ett annat läge, om valet är 5870 eller 5770+SSD så tycker nog många att det antagligen är värt att offra lite HD prestanda för att få lite spel prestanda.

Visa signatur

"Jag har inte gått 5 år på Chalmers, men till och med jag vet att det är en dum idé att blanda vatten och elektronik"
Min Fru