Permalänk
Medlem

Byta moderkort på tisdag, hjälp!!

Vet redan hur man byter delarna etc, men jag har en snabb fråga.
Måste jag hålla på att ta bort chipset drivers innan bytet och sen sätta i nya moderkortet och så på med nya chipset drivers? Eller är det bara att byta utan att göra något innan?

Visa signatur

Antec sixhundred, Corsair XMS3 4GB (2 x 2GB) 1600MHz DDR III 4gb pc12800, Asus DirectCU II GTX 570, Corsair TX 650w V2, Amd Phenom II 965 3,4 ghz, 1TB Samsung HDD + 250 gb hdd maxtor, Asus M4A87TD EVO, Samsung T220 22", Razer Deathadder, Razer Arctosa, Logitech Z-4

Permalänk
Medlem

Du ska väll ändå göra en format c: så det ska väll kvitta?

Visa signatur

CITERA FÖR SVAR

Ah, MX Blues, the power of nuclear bombs at your fingertips!

13700KF / Gigabyte Z790UD / 32gb DDR5@6000mhz / Powercolor RX 6700 XT 12Gb / NZXT HALE90 750 / NZXT H2 White

Permalänk
Medlem

Byter du moderkort till ett med samma eller nästintill likadant chipset är det bara att byta.
Byte till annan tillverkare kan ställa till rejäla problem. Framförallt gäller det om hårddisken sätts på en annan kontrollkrets. Resulterar ofta i blåskärm som kräver ominstallation. Ska du byta till tex AMD chipset så finns det inget sätt att få in AMD sata-driver i din nuvarande windowsinstallation (tänker på moderkortet i signaturen).

Visa signatur

Vägra fx 3of4 Pi 1M 1.84 s Memory remapping
Minnen har ingen egen hastighet. Märkningen anger bara vilken hastighet minnena uppges klara

Permalänk
Medlem

Jag ska som sagt byta från ett Asus M2N-X Plus till ett Asus M4A785D-M Pro.
Båda är ju Asus, men inte alls samma chipset. Det jag har nu använder nvidia chipset medans den andra använder amd (<--tror jag)
Men vaddå, måste jag göra en hel ominstallation på datorn efter bytet så att alla saker jag har på min hårddisk försvinner?!

Visa signatur

Antec sixhundred, Corsair XMS3 4GB (2 x 2GB) 1600MHz DDR III 4gb pc12800, Asus DirectCU II GTX 570, Corsair TX 650w V2, Amd Phenom II 965 3,4 ghz, 1TB Samsung HDD + 250 gb hdd maxtor, Asus M4A87TD EVO, Samsung T220 22", Razer Deathadder, Razer Arctosa, Logitech Z-4

Permalänk
Medlem

Jag antar att jag måste formatera hårddisken? Men jag behöver väl då en ny windows vista nyckel? Det kan man väl få gratis av microsoft?

Men kan någon tipsa mig lite om hur man lättast och smidigast gör en formatering, jag kommer nog få låna min kompis 1tb externa hårddisk, så det är lurre. Men man måste ju hålla på och föra över en jävla massa filer and shit...

Visa signatur

Antec sixhundred, Corsair XMS3 4GB (2 x 2GB) 1600MHz DDR III 4gb pc12800, Asus DirectCU II GTX 570, Corsair TX 650w V2, Amd Phenom II 965 3,4 ghz, 1TB Samsung HDD + 250 gb hdd maxtor, Asus M4A87TD EVO, Samsung T220 22", Razer Deathadder, Razer Arctosa, Logitech Z-4

Permalänk
Medlem

Om du byter moderkort så brukar ms vara snälla och aktivera om din nyckel.

Ta och för över det du vill spara(musik, sparfiler till spel, dokument, senaste drivrutinerna till dina komponenter m.m.
Byt moderkort och stoppa i din gammla disk. Starta installationen och ta bort partitionen och skapa en ny med önskad storlek (förslagsvis 2 så du slipper ta backup nästa gång), installera.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jocke92
Om du byter moderkort så brukar ms vara snälla och aktivera om din nyckel.

Ta och för över det du vill spara(musik, sparfiler till spel, dokument, senaste drivrutinerna till dina komponenter m.m.
Byt moderkort och stoppa i din gammla disk. Starta installationen och ta bort partitionen och skapa en ny med önskad storlek (förslagsvis 2 så du slipper ta backup nästa gång), installera.

Vaddå partitionen? Vad är det?

Visa signatur

Antec sixhundred, Corsair XMS3 4GB (2 x 2GB) 1600MHz DDR III 4gb pc12800, Asus DirectCU II GTX 570, Corsair TX 650w V2, Amd Phenom II 965 3,4 ghz, 1TB Samsung HDD + 250 gb hdd maxtor, Asus M4A87TD EVO, Samsung T220 22", Razer Deathadder, Razer Arctosa, Logitech Z-4

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Oskario
Vaddå partitionen? Vad är det?

Det du skapar för att kunna lagra något på disken. wikipedia
En disk kan bestå av en eller flera sådana.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Oskario
Jag antar att jag måste formatera hårddisken? Men jag behöver väl då en ny windows vista nyckel? Det kan man väl få gratis av microsoft?

Nej du får absolut inte en ny nyckel gratis, har du en OEMversion får du ta och KÖPA en ny.

Visa signatur

Citera om du vill ha svar.

Permalänk
Medlem

Kan någon hjälpa mig att hitta en sida där man kan få tag på en ny nyckel? (Lagligt alltså, typ från Microsofts sida eller nått)
Jag har letat lite på microsofts support sida, men jag hittar inget.

Visa signatur

Antec sixhundred, Corsair XMS3 4GB (2 x 2GB) 1600MHz DDR III 4gb pc12800, Asus DirectCU II GTX 570, Corsair TX 650w V2, Amd Phenom II 965 3,4 ghz, 1TB Samsung HDD + 250 gb hdd maxtor, Asus M4A87TD EVO, Samsung T220 22", Razer Deathadder, Razer Arctosa, Logitech Z-4

Permalänk
Avstängd

Ring och fråga:): Microsoft kundservice: 08-55 99 00 00

Visa signatur

Here at Sweclockers we are all colleagues with each other! Those of us who just love Apple, we go beyond the: "We are all colleagues with each other"-talk! We ARE The iFamily!(F) Because we iTalk Apple! Simple as that! I am a proud member of The iFamily!<3
R.I.P. Steve Jobs!<3 See you in the iCloud!(F) I feel iSad...:'(
iFamily Sweden!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Enkronan
Ring och fråga:): Microsoft kundservice: 08-55 99 00 00

Får la göra det på torsdag. Tack för tipset.

Visa signatur

Antec sixhundred, Corsair XMS3 4GB (2 x 2GB) 1600MHz DDR III 4gb pc12800, Asus DirectCU II GTX 570, Corsair TX 650w V2, Amd Phenom II 965 3,4 ghz, 1TB Samsung HDD + 250 gb hdd maxtor, Asus M4A87TD EVO, Samsung T220 22", Razer Deathadder, Razer Arctosa, Logitech Z-4

Permalänk
Medlem

Ringde supporten idag. Jag frågade då om jag kunde använda samma nyckel igen, men det gick visst inte. Antigen skulle jag köpa ett nytt jävla windows 7/vista paket för att få en ny jävla nyckel, eller så kunde jag testa att ringa imorgon och snacka med någon på produktaktiverings avdelningen dom har. Jag fattar inte riktigt då hon jag pratade med inte förklarade så bra för mig, men jag antar att hon menade att jag kunde aktivera produkten igen på nått sätt?
Men fuck säger jag bara...
Hon frågade mig om jag hade en OEM version av Vista. Jag kollade då på datorn, och det sår "OEM software". Och OEM nyckeln kan man tydligen inte använda igen. Fan. I värsta fall så får jag väl köpa windows 7, men detta ska inte behöva hända. Jävligt dåligt om jag måste köpa igen, jag menar, man måste ju kunna formatera datorn/byta moderkort utan att köpa en ny produkt?
Aja, vi får se imorgon hur det går. Moderkortet kom idag och kylpastan. Hade tänkt att installera skiten imorgon, men nu vette fan...

Visa signatur

Antec sixhundred, Corsair XMS3 4GB (2 x 2GB) 1600MHz DDR III 4gb pc12800, Asus DirectCU II GTX 570, Corsair TX 650w V2, Amd Phenom II 965 3,4 ghz, 1TB Samsung HDD + 250 gb hdd maxtor, Asus M4A87TD EVO, Samsung T220 22", Razer Deathadder, Razer Arctosa, Logitech Z-4

Permalänk

Du behöver inte installera om Windows utan det du kan göra är att precis innan du stänger ner datorn och ska byta moderkortet så tar du bort de gamla chipset-drivarna och lägger in de nya SATA-drivarna för det nya moderkortet. Sen om Windows kommer känna igen att du ändrat hårdvara och på så sätt kräva omaktivering vet jag inte.

Dock skulle jag rekommendera att du rensar datorn ordentligt på gamla drivrutiner efter att du sedan bytt hårdvaran och fått igång systemet igen. Du kan använda Driver Cleaner Pro, samt så får du nog rensa endel manuellt i registret.

Visa signatur

:: i5 2500K @ 4.5GHz 1.34V :: Asus P8P67 Pro :: 4x4GB Corsair Vengeance 1600MHz CL8 :: Asus GTX 670 :: XFX Core 650W ::

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av SubMarine
Du behöver inte installera om Windows utan det du kan göra är att precis innan du stänger ner datorn och ska byta moderkortet så tar du bort de gamla chipset-drivarna och lägger in de nya SATA-drivarna för det nya moderkortet. Sen om Windows kommer känna igen att du ändrat hårdvara och på så sätt kräva omaktivering vet jag inte.

Dock skulle jag rekommendera att du rensar datorn ordentligt på gamla drivrutiner efter att du sedan bytt hårdvaran och fått igång systemet igen. Du kan använda Driver Cleaner Pro, samt så får du nog rensa endel manuellt i registret.

Nej man måste väl ominstallera OS efter att man bytt moderkort? För OS:et kan tydligen inte fungera me nya moderkortet utan helt ny install.

Visa signatur

Antec sixhundred, Corsair XMS3 4GB (2 x 2GB) 1600MHz DDR III 4gb pc12800, Asus DirectCU II GTX 570, Corsair TX 650w V2, Amd Phenom II 965 3,4 ghz, 1TB Samsung HDD + 250 gb hdd maxtor, Asus M4A87TD EVO, Samsung T220 22", Razer Deathadder, Razer Arctosa, Logitech Z-4

Permalänk

Man bör installera om operativet på en nyformaterad hårddisk när man byter moderkort, gör du inte det får du leva med väldigt mycket krångel en bra mycket lång tid. Ett tips är att bränna ut en linuxdist som är lätt att installera ifall du inte vill få tag på en ny windowsnyckel.

Jag skulle aldrig gått och köpt ett helt nytt operativ utan att veta om moderkortet uppfyller mina krav samt om det ens fungerar öht

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Oskario
Nej man måste väl ominstallera OS efter att man bytt moderkort? För OS:et kan tydligen inte fungera me nya moderkortet utan helt ny install.

Nej det fungerar att göra som jag skrev. Gjorde så när jag bytte från Socket A till Socket 775. Dock kan det strula om man går från enkärnig till tvåkärnig CPU, man måste då byta HAL på något sätt vilket jag inte lyckades med utan fick då reparera systemet. Men om man gör det innan man byter moderkortet så kan det nog fungera. Ska gå att göra efter också men jag gjorde nått fel och kunde inte boota sen. Förutom det fungerade det fint att bara lägga in rätt drivare innan bytet.

Att köra repair på en windowsinstallation kan jag verkligen inte rekommendera eftersom det gör att man får problem med oregistrerade dll-filer.

Visa signatur

:: i5 2500K @ 4.5GHz 1.34V :: Asus P8P67 Pro :: 4x4GB Corsair Vengeance 1600MHz CL8 :: Asus GTX 670 :: XFX Core 650W ::

Permalänk
Medlem

Jag behöver ändå formatera datorn, så kan lika gärna göra det nu.

Visa signatur

Antec sixhundred, Corsair XMS3 4GB (2 x 2GB) 1600MHz DDR III 4gb pc12800, Asus DirectCU II GTX 570, Corsair TX 650w V2, Amd Phenom II 965 3,4 ghz, 1TB Samsung HDD + 250 gb hdd maxtor, Asus M4A87TD EVO, Samsung T220 22", Razer Deathadder, Razer Arctosa, Logitech Z-4

Permalänk

Jag bytte också moderkort nyligen men jag har inte installerat om Windows 7, allt verkar fungera bra så långt. Rekommenderar ni att jag installerar om i alla fall?
Ursäkta att jag snor tråden lite

Visa signatur

If it's stupid but works, it's not stupid.

Permalänk
Hedersmedlem

Från vad till vad?

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Medlem

en OEM nyckel funkar bara till en sorts setup därför då dom kostar ca 1k i bästa fall, hade du haft ett vanligt windows så hade de bara vart o installera.

de fick ja reda på den hårda vägen när ja hade köpt nytt mobo till min scaleo 800 som ja fick 2003. då kom de upp 30 dagar till aktivering så ja ringde nummret som stog i rutan o sa att den ploppat upp så dom fundera lite sen sa dom at ja skulle skriva in de o de så funka de normalt igen. dock så var de några år sen så vet inte om dom är lika snälla idag

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av McCullough
Jag bytte också moderkort nyligen men jag har inte installerat om Windows 7, allt verkar fungera bra så långt. Rekommenderar ni att jag installerar om i alla fall?
Ursäkta att jag snor tråden lite

Jag bytte från MSI N1996 socket Am2, Amd 4200+ till MSI P55-CD53 med Intel i5.
den stora grejen är väl att jag bytte från AMD till Intel antar jag.

Visa signatur

If it's stupid but works, it's not stupid.

Permalänk
Hedersmedlem

Känns den nya rappare än din gamla? Har du något utrops eller frågetecken i enhetshanteraren?

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk

Datorn känns mycket snabbare men jag upptäckte nu att jag har ett utropstecken på ATI Tool Driver type ATI tool Utillity.

Står att Windows inte kan verifiera den digitala signaturen.
Detta är dock den enda varning jag kunnat hitta.

Visa signatur

If it's stupid but works, it's not stupid.