Datorn köpt på datorbuitken - Trasig

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Katrineholm
Registrerad
Mar 2004

Datorn köpt på datorbuitken - Trasig

Hej!

För några år sedan(kommer inte ihåg exakt när jag byggde datorn) så byggde jag ihop en dator vars komponenter köptes från datorbutiken.com _innan_ de gick i konkurs. Datorn fungerade felfritt framtill igår då ljudet har blivit förvrängt, det låter nästan som en alien som pratar, svårt att beskriva.

Jag vet att jag inte har någon garanti kvar, men med tanke på att jag personligen inte har orsakat problemet utan det har dykt upp på egen hand är väl en ursäkt för att skicka in den och få den reparerad eller är jag helt ute och cyklar?

Vad kan jag göra, vad bör jag göra?

Tack på förhand.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Aug 2003

Prova att uppdatera drivarna till ljudkortet.

Lobben

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Filipstad
Registrerad
Mar 2004

de har inte blivit nå strul med drivrutiner annars?.. Testat installera om dom?

Edit: Damn,, Lobben hann före.. ;P

| 990FX | FX-8120 | Intel Pro 1500 + 2Tb | 16Gb XMP1866 | R9-280x |
| i5-3470 | 4x4Gb PC3-1600 | 6Tb | FreeNAS-9.10.2 |
| Yamaha HTR-4065 | Dynavoice Magic F-5 EX |
| iPhone 7 128Gb GagatBlack|

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Aug 2003
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Nevil
Edit: Damn,, Lobben hann före.. ;P [/B]

Haha!

Lobben

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Katrineholm
Registrerad
Mar 2004

Det fungerade att avinstallera - installera om, tack ska ni ha, tusen tack!

Men jag vill trots detta få svar på frågan om jag har rätt att skicka in datorn om det inte är jag som har vållat problemet?

Tack på förhand.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
västragötalands län
Registrerad
Jan 2008

Du har inte rätt att skicka in delar och kräva att de lagas på tillverkarens bekostnad efter att garantin har gått ut.
Detta oberoende av om du har orsakat skadan eller den uppstått av sig själv.

Vattenkyld AMD 955 och ATI 4890 xXx
inbyggd i ett Armor chassie

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Katrineholm
Registrerad
Mar 2004
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Hellgore666
Du har inte rätt att skicka in delar och kräva att de lagas på tillverkarens bekostnad efter att garantin har gått ut.
Detta oberoende av om du har orsakat skadan eller den uppstått av sig själv.

Jaha okej, tradigt. Hade hoppats på att man kunde göra det i alla fall men det är bara att bita i det sura äpplet.

Tack för upplysningen!

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
~
Registrerad
Jul 2001

Det finns dock något som heter reklamationsrätt. Reklamationsrätten gäller i tre år (från 2005) och bevisbördan ligger då på kunden.

Eftersom bevisbördan ligger på kunden kan det vara mycket svårt att få till en gratis reparation om butiken sätter sig på tvären.

Elgiganten förklarar det ganska bra:

Citat:

Reklamationsrätt
Enligt Konsumentköplagen gäller alltid rätten att reklamera fel i 3 år. (fr.o.m. 1 april 2005 mot tidigare 2 år) Det betyder, att du i upp till 3 år från köpdatumet kan reklamera eventuella fel på produkten.

Bevisbördan
Enligt konsumentköplagen är det köparen som har bevisbördan för att visa att ett fel på produkten fanns redan vid köpet. Fel som uppkommer inom 6 mån från köpet antas dock vara ett ursprungsfel om inte säljaren påvisar motsatsen. Detta betyder, för att en säljare inte ska behöva stå för ett fel som uppstår inom 6 mån från köpet måste säljaren enligt konsumentköplagen kunna visa att det inte är ett ursprungligt fel. Resterande tid av reklamationsperioden har köparen bevisbördan för att felet är ursprungligt.

http://www.elgiganten.se/is-bin/INTERSHOP.enfinity/WFS/store-...

~warez the phuture~

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Feb 2006

En butik som har gått i konkurs, och som återuppstår sedan har inga som helst krav på sig att utföra garantiåtgärder mot kunder som köpt varan där tidigare.

Oavsett om varan är köpt för 1 dag sen eller 3 år sen. Så garantifrågan är irrelevant.
Du kan inte kräva garanti på produkter från datorbutiken.com som är köpta innan de gick i konkurs.