VIA satsar på USB 3.0

Permalänk
Melding Plague

VIA satsar på USB 3.0

Taiwanesiska VIA lanserar en krets som klarar av upp till fyra USB 3.0-enheter.

Läs nyheten

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Avstängd

Bara 4?
Sämst.
ICH10 har stöd för 6.
Platform Controller Hub (PCH) har stöd för 12.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Silverknife
Bara 4?
Sämst.
ICH10 har stöd för 6.
Platform Controller Hub (PCH) har stöd för 12.

Är det usb 3,0 då?

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Silverknife
Bara 4?
Sämst.
ICH10 har stöd för 6.
Platform Controller Hub (PCH) har stöd för 12.

Nu pratar du ju om USB 2.0, och nyheten handlar ju om USB 3.0 ICH10 stödjer ju bara 2.0.

Men jag tycker denna lösning inte är någon värd att satsa på. Varför skulle de inte kunna göra en sydbrygga istället?

Edit: EDIT

Visa signatur

Balle

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av TeKGubben
Men jag tycker denna lösning inte är någon värd att satsa på. Varför skulle de inte kunna göra en sydbrygga istället?

Om det hade varit en satakontakt som huben ansluts med tycker jag det är en bra idé. Om du, som jag kanske skulle vilja ha USB 3.0 i front USB-portarna utan att byta moderkort.

Men jag vet inte vad denna sak ansluts med? Ser ut som en skrivarsladd för USB. Då får man ju inte USB 3.0 om den ansluts till ett moderkort som har USB 2.0

Hmm?

Edit: Haha, ingen idé att den stödjer USB 3 när den ansluts med USB 2. Inte konstigt att utvecklingen inte rör sig framåt.

Visa signatur

Intel i7 860 @ 3,8 GHz | Asus P7P55D | Corsair XMS3 (4x2 GB) 8-8-8-24 @ 1600MHz | Seagate 7200.8/11/12 - 2 TB | MSI Hydrogen GTX 480 | Corsair HX 750W | Creative Soundblaster X-fi ExtremeMusic | Silverstone LC 17 (HTPC)
Vattenkylning: Biloljekyl: 52x35x5,5 cm | Grunfos cirkulationspump för hus | EK Supreme HF Nickel för CPU | Galleri: http://sweclockers.com/album/?id=2053 Uppdaterat: 10-11-23

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jOnÄTÄn
Är det usb 3,0 då?

Nej, dom är USB 2.0.
Men ändå.
Dom har 12 stycken.
Så kommer VIA med bara 4.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av EoZ
Edit: Haha, ingen idé att den stödjer USB 3 när den ansluts med USB 2. Inte konstigt att utvecklingen inte rör sig framåt.

Du har nog missuppfattat hela grejjen här.

Kontakterna för USB2.0 och USB3.0 är fullständigt kompatibla. Denna enheten är fullständigt kompatibel med både USB2.0 och 3.0.
Därför får du fyra portar av vad du ansluter den till.

Till exempel: har ditt moderkort en USB3.0 kontakt? Anslut denna enhet till den porten och du får helt plötsligt fyra USB3.0 kontakter istället.
Har du även USB2.0 kontakter? Är du även dum? Anslut denna enheten till en av dem, och du utnyttjar inte enheten fullt ut.
Har du bara USB2.0? Nothing to see here, please move along. Eller följ dumvägen, eftersom det för dig finns bättre/billigare lösningar.

Precis som när du ansluter en USB3.0 enhet till en USB2.0 port.
Eller en USB2.0 enhet till en USB1.1 port.
Det funkar, men du får inte fulla hastigheten.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Silverknife
Nej, dom är USB 2.0.
Men ändå.
Dom har 12 stycken.
Så kommer VIA med bara 4.

Waow!

Visa signatur

Du som inte behärskar när du skall använda de och dem så finns en mycket enkel lösning. Skriv dom så blir det inte fel.
Första egna datorn -> ZX Spectrum 48k '82.
Linux Mint, Asus B550-F, Ryzen 5600X, LPX 64GB 3600, GT730

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Silverknife
Nej, dom är USB 2.0.
Men ändå.
Dom har 12 stycken.
Så kommer VIA med bara 4.

Visst, det är "bara" 4 portar, men du får tänka på vilken plattform den preliminärt lanseras till.

Visa signatur

Akashiro 0.9: Ryzen 5 7600, Radeon RX 7800XT Pure: 64/2000
https://podcasters.spotify.com/pod/show/thomaseron

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Xake
Du har nog missuppfattat hela grejjen här.

Kontakterna för USB2.0 och USB3.0 är fullständigt kompatibla. Denna enheten är fullständigt kompatibel med både USB2.0 och 3.0.
Därför får du fyra portar av vad du ansluter den till.

Till exempel: har ditt moderkort en USB3.0 kontakt? Anslut denna enhet till den porten och du får helt plötsligt fyra USB3.0 kontakter istället.
Har du även USB2.0 kontakter? Är du även dum? Anslut denna enheten till en av dem, och du utnyttjar inte enheten fullt ut.
Har du bara USB2.0? Nothing to see here, please move along. Eller följ dumvägen, eftersom det för dig finns bättre/billigare lösningar.

Precis som när du ansluter en USB3.0 enhet till en USB2.0 port.
Eller en USB2.0 enhet till en USB1.1 port.
Det funkar, men du får inte fulla hastigheten.

Syftade på att man vill ju kunna få ut USB 3.0 i alla lägen, det får man inte om brädan stödjer 2.0, och nej jag är inte dum. Jag anser att dom kunde anslutit den med S-ATA istället för en USB, då hade ALLA fått USB 3.0 på ett smidigt sett UTAN att byta moderkort.

Läsa och fundera över vad jag skriver istället för tolka fritt och kasta skit, du kommer ingen stanns med det.

Visa signatur

Intel i7 860 @ 3,8 GHz | Asus P7P55D | Corsair XMS3 (4x2 GB) 8-8-8-24 @ 1600MHz | Seagate 7200.8/11/12 - 2 TB | MSI Hydrogen GTX 480 | Corsair HX 750W | Creative Soundblaster X-fi ExtremeMusic | Silverstone LC 17 (HTPC)
Vattenkylning: Biloljekyl: 52x35x5,5 cm | Grunfos cirkulationspump för hus | EK Supreme HF Nickel för CPU | Galleri: http://sweclockers.com/album/?id=2053 Uppdaterat: 10-11-23