Utvärdering av X4 620, X3 720 och X2 550

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Sep 2004

Utvärdering av X4 620, X3 720 och X2 550

Hej.

Jag funderar på att rekommendera en uppgradering av några datorer (som jag byggt åt andra och då underhåller då och då). Har själv inte hunnit eller haft råd att byta från min X2 5600+ till AM3 än (se sig). Så jag tänkte fråga er vilka erfarenheter och åsikter ni har om dessa tre CPU's? Vilken av dem torde vara bäst som allroundlösning?

Vad är de bra på tycker ni och vart känns de att de inte hänger med. Skriv gärna i vilka program ni upplevt en klar förbättring samt vilken CPU ni bytt från. Övrig info som skulle uppskattas är OS, 32 eller 64-bit, plattform (780 G/ Am2 RD580, 790FX) och val av GPU.

1. X4 620
2. X3 720
3. X2 550

MVH / Regert.

Laptop: HP Spectre X2 13.3.
WS : AMD PII X6 1100 Thuban. ASUS Crosshair IV Formula, 16 GB RAM, XFX Radeon HD 6970 Ref, SSD + HDD i en mix.
WS II: i7 , Gigabyte mb, 12 GB RAM, HD 5970. Windows 10 Tech Preview.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Malmö
Registrerad
Feb 2009

Det beror ju helt på vad de ska användas till. Spel är 720 bra till spel(överklockar lättare, mer cache), 620 skulle jag nog använda till en kraftfull allrounddator. Billigare, mer strömsnål och en extra kärna.

Q6600 - 4870 1GB - 4GB

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Sep 2004
Citat:

Ursprungligen inskrivet av tofupunk
Det beror ju helt på vad de ska användas till. Spel är 720 bra till spel(överklockar lättare, mer cache), 620 skulle jag nog använda till en kraftfull allrounddator. Billigare, mer strömsnål och en extra kärna.

Jo, det håller jag med om att det verkar. Men det är just att jag vill höra med dem som faktiskt har eller haft haft dessa CPU's.

Som det ser ut nu så finns har ju tex X4 620 fler kärnor, men mindre cache, medan X2 550 har ju bara två kärnor, men det blir väl 3 MB cache per kärna vilket är något extremt trevligt för en del applikationer (typ kompilering).

WS : AMD PII X6 1100 Thuban. ASUS Crosshair IV Formula, 16 GB RAM, XFX Radeon HD 6970 Ref, SSD + HDD i en mix.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Feb 2009

Jag hade en 720BE innan min nuvarande 965BE. Jag var väldigt nöjd med den! Den ända anledningen till mitt byte var att jag behövde den 4:e kärnan och mer kraft när jag sitter och mixar/proddar.
I spel känner jag ingen större skillnad i CPU'erna, kan tillägga att jag köra med 720 i 3.8ghz med stock och min 9650BE i 4.2ghz med Ninja 2.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Malmö
Registrerad
Feb 2009
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Regert
Jo, det håller jag med om att det verkar. Men det är just att jag vill höra med dem som faktiskt har eller haft haft dessa CPU's.

Som det ser ut nu så finns har ju tex X4 620 fler kärnor, men mindre cache, medan X2 550 har ju bara två kärnor, men det blir väl 3 MB cache per kärna vilket är något extremt trevligt för en del applikationer (typ kompilering).

Vad kompilerar du som kräver cache? Hade ingen aning om att det spelade stor roll vid kompilering över huvud taget.

Hittade det här http://www.tomshardware.com/reviews/athlon-l3-cache,2416-7.ht...

Q6600 - 4870 1GB - 4GB

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Göteborg
Registrerad
Okt 2008

Jag hade en Athlon x4 620. hade tänk att ha den i en extradator men när jag märkte att jag fick ett phenom exemplar och kunde låsa upp L3 cachet så används den uteslutande till spelande. Men jag hade en jäkla tur iof.... svårt å få tag på en upplåsningsbar 620 nu antar jag. Den presterar bra. och överklockar hyffsat. Skulle nog köpt en 720 x3 då det nog är et mer säkert kort. Och du kan låsa upp sista kärnan om du har tur.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Östhammar
Registrerad
Nov 2009

http://www.tomshardware.com/reviews/athlon-ii-propus,2414-8.h...
där har du ett väldigt varierande test av x4 620 och x2 550

lite lustig jämnförelse i denna tråd enligt mig och det är ju ganska kul faktiskt
menar att du valt 3 processorer alla för olika uppgifter och inte jämnfört 4 st dual cores.

alltså överlag så är 550n bäst för spel dock finns det spel som väldigt väl utnyttjar 4 kärnor ! och där kommer 620n fram från mörkret och passerar dom 2 andra trots dess begränsade cache minne som är en fördel vid just spel

720n är väl en kompromiss -1 kärna +lite cache minne lämpar sig nog väldigt bra åt dom som gör lite av varje vid datorn

550n är ju bästa alternativet för spel annars då det är väldigt få spel som utnyttjar mer än 2 kärnor och den har ju högre frekvenser och mer/lika mycket cache minne.

för den som surfar och behandlar bilder osv framför datorn är ju 620n ett billigt och väldigt bra alternativ

Jag brukade ha mina dator komponenter listade här men efter att ha bytt vissa och sedan glömt bort vilka som nu sitter i datorn får jag skriva den här tråkiga texten istället. Om någon mot förmodan läser så här långt kan jag inte annat än be om ursäkt för hur meningslös min signatur nu är...

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Sep 2004
Citat:

Ursprungligen inskrivet av tofupunk
Vad kompilerar du som kräver cache? Hade ingen aning om att det spelade stor roll vid kompilering över huvud taget.

Hittade det här http://www.tomshardware.com/reviews/athlon-l3-cache,2416-7.ht...

Jag själv gör nog inget idag som kräver mycket cache. Men jag har hört med två servertekniker som jag jobbar med (både certifierade) som menar att cache gör stor skillnad vid kompileringar, inte bara ren pipeline och GHz-hastighet. Sen hur det fungerar i CPU'n vet jag inte. Någon får gärna förklara. Jag misstänker att det har med stackar att göra.

Den enda jämförelsen jag kunnat göra är mellan opteron och "vanlig" dual-core för 939 och Am2 i Photoshop. Det går aningen snabbare att lägga på filter på cpu's med mer cache, trots lägre CPU hastighet i övrigt verkar det som.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Se33
http://www.tomshardware.com/reviews/athlon-ii-propus,2414-8.h...
där har du ett väldigt varierande test av x4 620 och x2 550

lite lustig jämnförelse i denna tråd enligt mig och det är ju ganska kul faktiskt
menar att du valt 3 processorer alla för olika uppgifter och inte jämnfört 4 st dual cores.

massa text.

Jo, jag vet.

Anledningen är just för att de har fler kärnor -> mindre cache, och eftersom de kostar ändå lika mycket (förutom tri-core) så ville jag höra om man faktiskt märker antingen den där extra cache mängden eller fler kärnor. Intressant att höra liksom.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Sep 2008

HAr haft både x4 620 och x2 550 och det är ingen stor skillnad, det ända man märker skillnad är i spel, som Crysis då flyter bättre och laddar snabbare med X2 550

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Borta
Registrerad
Jan 2008

Re: Utvärdering av X4 620, X3 720 och X2 550

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Regert
Hej.

Jag funderar på att rekommendera en uppgradering av några datorer (som jag byggt åt andra och då underhåller då och då). Har själv inte hunnit eller haft råd att byta från min X2 5600+ till AM3 än (se sig). Så jag tänkte fråga er vilka erfarenheter och åsikter ni har om dessa tre CPU's? Vilken av dem torde vara bäst som allroundlösning?

Vad är de bra på tycker ni och vart känns de att de inte hänger med. Skriv gärna i vilka program ni upplevt en klar förbättring samt vilken CPU ni bytt från. Övrig info som skulle uppskattas är OS, 32 eller 64-bit, plattform (780 G/ Am2 RD580, 790FX) och val av GPU.

1. X4 620
2. X3 720
3. X2 550

MVH / Regert.

Kör w7 x64 med en x3 720 nu på ett 790x mobo. Bytte upp mig från en 550 som inte låste upp. 550:n var snabbare i vardagsanvändning då jag körde den i 3,6ghz(1,32v) mot 720:n som jag kör i stockhastighet@x4 för det mesta. I spel väg har jag bara lirat bf2 och lite need for speed shift som funkade lika bra med båda prcessorerna. Överlag skulle jag nog köpa en 550 och hoppas på att den låser upp till x3/x4 men om den inte gör det är det en bra överklockare som duger till de mesta x4 620 har jag ingen erfarenhet av så har ingen kommentar angående den.

Religion and greed cause millions to bleed

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Avesta
Registrerad
Nov 2009

jag har haft en x4 620 men har nu en 720 BE x3, kan säga att i 3d mark och andra benchmark program så va min 620 snabbare än min stock 720.

men när/om man lyckas låsa upp 4:e kärnan som jag har gjort så blir 720 riktigt snabb och bra.

jag kör min 3,4 x4 och det funkar kalas utan att prestera nån nämnbar värme.

ska man se till "vardags använande" så märker jag nästan ingen skillnad mellan 620:in och 720:in, windows bootar dock snabbare med 720 (dock klockad) och vissa spel jag har flyter lite bättre, men som sagt det är knappt märkbart i real life..

| MB MSI S02 Inet edition | CPU 7700K @ 5.1 Ghz (DELID) | GPU MSI GeForce GTX 1080 Ti LIGHTNING X | RAM 16Gb Corsair 3600Mhz@3600 CL16 | Intel 600P 512Gb NVMe SSD | Chassi Phantek P400s TG BW | PSU EVGA Supernova 750W G2 |

Inet fraktfritt

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Sep 2004
Citat:

Ursprungligen inskrivet av p_stman
jag har haft en x4 620 men har nu en 720 BE x3, kan säga att i 3d mark och andra benchmark program så va min 620 snabbare än min stock 720.

men när/om man lyckas låsa upp 4:e kärnan som jag har gjort så blir 720 riktigt snabb och bra.

jag kör min 3,4 x4 och det funkar kalas utan att prestera nån nämnbar värme.

ska man se till "vardags använande" så märker jag nästan ingen skillnad mellan 620:in och 720:in, windows bootar dock snabbare med 720 (dock klockad) och vissa spel jag har flyter lite bättre, men som sagt det är knappt märkbart i real life..

Det blev en uppgradering till X3 720 på en av datorerna. Verkar helt OK CPU. Datorn används mest till spel och film, så det bör räcka.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Avesta
Registrerad
Nov 2009

Har du provat och låsa upp 4:e kärnan??

| MB MSI S02 Inet edition | CPU 7700K @ 5.1 Ghz (DELID) | GPU MSI GeForce GTX 1080 Ti LIGHTNING X | RAM 16Gb Corsair 3600Mhz@3600 CL16 | Intel 600P 512Gb NVMe SSD | Chassi Phantek P400s TG BW | PSU EVGA Supernova 750W G2 |

Inet fraktfritt

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Sundsvall
Registrerad
Jan 2010

Jag kan rekommendera 550.. Det är många som lyckas upp de 2 sista kärnorna. Jag är en av dem Det blir ju då som en x4 955:a...

Server: CPU - i7 3960x | GIGABYTE X79-UD3 | RAM 24GB 1600MHz | Corsair HX750(MDPC-X) | Fractal Design R4 | Intel 530 SSD 240GB | Dell U2311h
HTPC: i5 6600k, 1060 GTX, 8GB Ram, 256 GB SSD.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Sep 2004
Citat:

Ursprungligen inskrivet av p_stman
Har du provat och låsa upp 4:e kärnan??

Nej, inte än. Faktiskt inte helt säker på hur man gör det.

Så länge skall vi köra på default och se till så att allt är stabilt.

Datorn i övrigt blev:

Uppgradering från:
AMD X2 3800 +
6 GB blandat ram
MSI K-ngt Platinum Crossfire Express 3200
Sapphire 1950 GT

Till:
AMD Phenom II X3 720 BE
4 GB DDR2 800 MHz Corsair XMS2 (de gamla ramstickorna var för långsamma).
ASUS nForce 980a
XFX GeForce 260 (ref design).
3 x WD 500 Caviar Black i Mediashield (softraid) RAID-5.

Några tester som ni skulle vilja se på processorn eller så?