Från när börjar garantin räknas vid distansköp

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Örebro
Registrerad
Okt 2006

Från när börjar garantin räknas vid distansköp

Jag undrar från när man börjar räkna ner garantitiden vid distansköp.
- Vid orderläggning?
- Vid leverans?

Det gäller i detta fall dustinhome, men det borde väl inte ha någon betydelse?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Skåne
Registrerad
Mar 2008

Garantin gäller för den tid som står i garantipapperna och kan alltså inte sägas på rak arm, oftast är det vid leverans men kan stå annat. Därimot är reklamationsrätten från den dag du mottagit varan.

MAIN: i7 4790K, 16GB, GF980, 850Pro+850Evo KIDS: i5 750, 16GB, GF770, 860Evo
CLUB: i5 6600K, 16GB, GF680, 840Pro+750Evo #2: Q9550, 4GB, GF460, 840Basic
SONY VAIO: i3 2310M, 6GB, R6470M, 840Evo
AMIGA: A4000/PPC, A4000/060, A1200/060, A600/030, A500/020, A1000 etc.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Sep 2002

Garanti brukar gälla från och med tillverkningsdatum. I och med att det är tillverkaren som står för garantin så är det hans enda sätt att hålla kontroll på hur länge garantin gäller.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Maj 2005
Citat:

Ursprungligen inskrivet av mrc
Garanti brukar gälla från och med tillverkningsdatum. I och med att det är tillverkaren som står för garantin så är det hans enda sätt att hålla kontroll på hur länge garantin gäller.

Ojdå, helt säker på det? Isf borde vi ha en hel del produkter som är "för gamla" för att kunna säljas. Det vore varken bra för producenter, återförsäljare eller kunder och för mig låter det rätt konstigt men säg gärna emot om det stämmer för jag har ingen exakt koll.

Dock skulle jag tippa på att den gäller från den dag du inte kan styrka att du inte använt produkten ännu rent juridiskt men man väldigt sällan tar det så långt att det behöver definieras. Har du kvar kvittot du fick av posten eller liknande borde det gå att använda istället för orderbekräftelse eller liknande för att tjäna några dagar. De kan ju inte direkt neka dig en tid av din garanti pga frakt. (allt är saker jag anser och tror borde stämma, så mitt svar kanske är totalt överflödigt)

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Vimmerby
Registrerad
Nov 2003

Nej, garantin gäller inte från tillverkningsdatum utan från försäljningsdatum. Det kvitto du får från återförsäljaren har ett datum, detta datum är det som gäller. Det datumet kan vara från vilken dag som helst från att du lägger din order tills varan är skickad, oftast dagen då lägger ordern men det varierar.

Tillverkarens garanti påverkar inte kunden(eller ska inte göra det enligt KKL) förrän återförsäljarens egen garanti löpt ut och man använder tillverkarens utökade garanti. Men försäljningsdatum gäller ändå.

"I live, I die, I live again!"

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jul 2002
Citat:

Ursprungligen inskrivet av killawife
Nej, garantin gäller inte från tillverkningsdatum utan från försäljningsdatum. Det kvitto du får från återförsäljaren har ett datum, detta datum är det som gäller. Det datumet kan vara från vilken dag som helst från att du lägger din order tills varan är skickad, oftast dagen då lägger ordern men det varierar.

Tillverkarens garanti påverkar inte kunden(eller ska inte göra det enligt KKL) förrän återförsäljarens egen garanti löpt ut och man använder tillverkarens utökade garanti. Men försäljningsdatum gäller ändå.

Nej du tillverkarens garanti löper ofta efter när de levererats från dem och inte när du köpt varan.

System: i7 4790k | Asus Maximus VII Hero Z97 | 16GB Adata Red | MSI GTX 1070 | Noctua NH-U12S | Lagring SSD: Samsung 850 Pro 256GB, Samsung 850 EVO 1TB, 2x Crucial MX100 512GB | HDD: >20TB | NZXT H440W | EVGA Supernova G2 750W | 32" Philips BDM3270QP | 27" Dell U2713HM | SteelSeries Apex M800 | Logitech G502 Proteus Spectrum | Logitech Z-623 | Windows 10 Eng |

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Örebro
Registrerad
Okt 2006

Jag ringde precis dustinhome och frågade dem.

Det är fakturadatumet som gäller, alltså det datum dom paketerar varan (samtidigt som kolli-nr ges ut).

Sen är ju frågan vilka webbshopar som tillämpar detta, men det låter ju ganska logiskt iallafall att det inte var orderdatumet, eftersom det ibland kan ta väldigt lång tid att få hem en restnoterad produkt.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Sep 2002
Citat:

Ursprungligen inskrivet av killawife
Nej, garantin gäller inte från tillverkningsdatum utan från försäljningsdatum. Det kvitto du får från återförsäljaren har ett datum, detta datum är det som gäller. Det datumet kan vara från vilken dag som helst från att du lägger din order tills varan är skickad, oftast dagen då lägger ordern men det varierar.

Tillverkarens garanti påverkar inte kunden(eller ska inte göra det enligt KKL) förrän återförsäljarens egen garanti löpt ut och man använder tillverkarens utökade garanti. Men försäljningsdatum gäller ändå.

Det finns väl inte många återförsäljare som frivilligt lämnar någon garanti utöver vad tillverkaren lämnar?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Vimmerby
Registrerad
Nov 2003

Jo det finns. Men inga nätbutiker vad jag vet. Vet inte riktigt vad du fick det ifrån dock då det inte står något sånt i mitt inlägg.

"Nej du tillverkarens garanti löper ofta efter när de levererats från dem och inte när du köpt varan." Nej, du har fel.

"I live, I die, I live again!"

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Sep 2002
Citat:

Ursprungligen inskrivet av killawife
Jo det finns. Men inga nätbutiker vad jag vet. Vet inte riktigt vad du fick det ifrån dock då det inte står något sånt i mitt inlägg.

"Nej du tillverkarens garanti löper ofta efter när de levererats från dem och inte när du köpt varan." Nej, du har fel.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av killawife

Tillverkarens garanti påverkar inte kunden(eller ska inte göra det enligt KKL) förrän återförsäljarens egen garanti löpt ut och man använder tillverkarens utökade garanti. Men försäljningsdatum gäller ändå.

Du skriver ju att klart och tydligt återförsäljarens egna garanti.

För att citera Komplett exempelvis
9.1 Våra produkter levereras med de garantier som tillverkare eller leverantörer erbjuder oss. Du kan som kund inte åberopa någon ytterligare produktgaranti från Komplett. Garantin är även personlig vilket innebär att du som köpt en produkt i andra hand inte kan få produkten reparerad hos oss.

http://www.komplett.se/k/k.aspx?action=custserv&topic=cond

Varför jag hakar upp mig på att det är just tillverkningsdatum som är intressant för tillverkarna är just för att det är den metoden de oftast tillämpar. Ska du skicka in en trasig disk till WD eller dator till HP skiter de ofta i vart den är köpt och bryr sig bara om serienumret, genom serienumret kan de se vart och när den är tillverkad och hur länge deras garantigäller. De har ingen insyn över när och vart den är såld.

Exempelvis HP
http://h10025.www1.hp.com/ewfrf/wc/weInput?lc=en&dlc=en&cc=us

Reklamationen gäller från leverans och de flesta ÅF väljer nog att tillämpa garantin efter leverans då det inte kan vara speciellt högt procent produkter som faller mellan stolarna.

EDIT: Med tillverkningsdatum syftar jag även på leveransdatum från tillverkaren.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jul 2002
Citat:

Ursprungligen inskrivet av killawife
Jo det finns. Men inga nätbutiker vad jag vet. Vet inte riktigt vad du fick det ifrån dock då det inte står något sånt i mitt inlägg.

"Nej du tillverkarens garanti löper ofta efter när de levererats från dem och inte när du köpt varan." Nej, du har fel.

Det är vanligt bland tillverkare att de utgår från leveransdatum baserat på serienummer vilket anger leveransdatum från dem.

Exempelvis WD, seagate och Logitech gör så för att nämna några.
Sen om du köpt en vara av kalles båt & data där den legat på hyllan 2år innan du köpte den, lycka till.

System: i7 4790k | Asus Maximus VII Hero Z97 | 16GB Adata Red | MSI GTX 1070 | Noctua NH-U12S | Lagring SSD: Samsung 850 Pro 256GB, Samsung 850 EVO 1TB, 2x Crucial MX100 512GB | HDD: >20TB | NZXT H440W | EVGA Supernova G2 750W | 32" Philips BDM3270QP | 27" Dell U2713HM | SteelSeries Apex M800 | Logitech G502 Proteus Spectrum | Logitech Z-623 | Windows 10 Eng |

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Feb 2006

När det gäller garantier så kan affärer och företag försöka friskriva sig hur mycket som helst från dessa men följande gäller:

Reklamationsrätt i 3 år. Åberopa ursprungligt fel på varan
Första 6 månaderna är det säljarens ansvar att bevisa att varan ej varit felaktig.

Övrig tid är det ditt.

När det gäller tillverkarens garantier så är det från köpdatumet, även om vissa försöker friskriva sig detta.
Det är ej rimligt att förvänta sig att en produkt som ej använts under 1 års tid och säljs ett år efter tillverkning förlorar samtidigt garanti.
(Har ej kollat upp detta i lagen, eller domstolarna )
Dessutom så står det oftast i tillverkarnas "villkor" att garantin gäller si och så länge, men att lokala lagar och regler kan göra att den gäller längre, eller på annat sätt.

Sen är det också svenska företag som säljer till kunder i sverige, har ett ansvar gentemot kunderna.
Du som kund behöver inte fundera på vem som är tillverkare, du går till det stället du köpte varan.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Göteborg
Registrerad
Nov 2008
Citat:

Ursprungligen inskrivet av SUMITOMO
Det är vanligt bland tillverkare att de utgår från leveransdatum baserat på serienummer vilket anger leveransdatum från dem.

Exempelvis WD, seagate och Logitech gör så för att nämna några.
Sen om du köpt en vara av kalles båt & data där den legat på hyllan 2år innan du köpte den, lycka till.

Majoriteten av tillverkarna frågar efter orginalkvitto för att se när slutkunden har köpt varan för att kunna räkna garantistart från den datumet, saknas kvittot utgår man från tillverkningsdatumet och det är då kunden kan hamna i pottkanten ifall tillverkningsdatumet är såpass gammalt att garantitiden hunnit gå ut. Finns dock några tillverkare som bara går efter tillverkningsdatum.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Vimmerby
Registrerad
Nov 2003

"Tillverkarens garanti påverkar inte kunden(eller ska inte göra det enligt KKL) förrän återförsäljarens egen garanti löpt ut och man använder tillverkarens utökade garanti. Men försäljningsdatum gäller ändå."

"Det finns väl inte många återförsäljare som frivilligt lämnar någon garanti utöver vad tillverkaren lämnar?"

Okej, jag förstår vad ni hänger upp er på men gjorde inte det först, men det är ganska vanligt att företag som säljer dataprylar, både fysiskt och på nätet har en EGEN garanti, som deras företag ger, som inte är kopplad till den så kallade fabriksgarantin. Garantin brukar ligga på ett eller två år och innebär att kunden reklamerar till företaget och företaget sköter ärendet åt kunden. De tar alltså beslut om reklamationen ska godkännas eller ej utan inblandning av tillverkaren.
Använder man fabriksgarantin så vänder man sig till tillverkaren och reklamerar där direkt. Det är då tillverkaren som godkänner eller avslår.
Om Återförsäljarens garantiåtagande är fullföljt så har man inget annat val än att vända sig till tillverkaren vid GARANTIÄRENDE, man kan fortfarande reklamera en vara enligt KKL hos återförsäljaren.

En del företag har ingen garanti alls men använder då de första 6 månadernas reklamationsrätt som "garanti", då alla fel räknas som ursprungsfel under denna tid. Snålt värre.

"I live, I die, I live again!"