Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Typ Där
Registrerad
Jul 2001

Vilket El-avtal

Nu är det såhär att jag är kund hos E-on sedan en lång tid tillbaka och det är nu dags att förnya el-avtalet.

Jag hade bundit upp mig på ett fastpris liknande avtal i 1 år och vet nu inte vad jag ska välja. Vad blir billigast?

Vad jag har förstått så är elpriserna låga nu och ett rörligt avtal vore att föredra, men är det verkligen så? hur har ni valt?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Örebro
Registrerad
Jul 2001

Hur bor du? Bor du som jag i en hyreslägenhet där uppvärmning och varmvatten ingår i hyran spelar det inte så stor roll hur man väljer, det blir inga höga räkningar iaf.
Jag har Eon med rörligt elpris plus att jag band upp mig i två år eller hur mycket det var och jag tycker det är bra priser.
Jag fick ett par höga räkningar men det tror jag berodde på att infrysningsknappen var intryckt så det var -36 i frysen under ett okänt antal veckor.

Sen har du ju det här företaget som har spammat i radion: http://elskling.se/

HTPC: Gigabyte GA-EP41-UD3L | Intel Dual-Core 2,5Ghz | 2GB RAM | Intel SSD 80GB | WD 1TB | Sapphire Radeon HD 4550 512MB | LG Blu-rayläsare
Reserv: Asus M3A32-MVP Deluxe | AMD Phenom X4 9950 2,61GHz | WD VR 10k RPM 150GB | WD 640GB | 4GB Corsair Dominator | Asus Radeon HD 4870 1GB | LG Blu-raybrännare | Bahnhof 100/100

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Kungsbacka
Registrerad
Maj 2003

www.kundkraft.nu har jag kört på i över 5år. Fungerar riktigt bra och skönt att slippa bry sig. Det är alltså en elmäklare som förhandlar för dig (och andra) automatiskt varje år.

Mvh/Svanteson

Trädvy Permalänk
Avstängd
Plats
Stockholm såklart!:)
Registrerad
Maj 2009
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Svanteson
www.kundkraft.nu har jag kört på i över 5år. Fungerar riktigt bra och skönt att slippa bry sig. Det är alltså en elmäklare som förhandlar för dig (och andra) automatiskt varje år.

Mvh/Svanteson

Jo fast avsäger man sig inte kontrollen (har för mig dom är mycket tydliga med detta:P) och att man ibland får räkna med ett högre pris om deras förhandlingar går sådär?

Here at Sweclockers we are all colleagues with each other! Those of us who just love Apple, we go beyond the: "We are all colleagues with each other"-talk! We ARE The iFamily!(F) Because we iTalk Apple! Simple as that! I am a proud member of The iFamily!<3
R.I.P. Steve Jobs!<3 See you in the iCloud!(F) I feel iSad...:'(
iFamily Sweden!

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Sep 2007

Oftast brukar det vara såhär billig = Miljöfientligt, dyrt = miljövänligt.
Jag kör vattenfall vilket är billigt och kolkraft för hela slanten

- Hon är säkert nåt monster.
- Men vadå? Hon har ju armar och ben och pratar normalt, det gör väl inte monster inte?
- Vi får väl se när vi slår ner henne.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Kungsbacka
Registrerad
Maj 2003
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Enkronan
Jo fast avsäger man sig inte kontrollen (har för mig dom är mycket tydliga med detta:P) och att man ibland får räkna med ett högre pris om deras förhandlingar går sådär?

Ja, deltar man i förhandlingen så är man låst. Fast man får alltid ett maxpris innan och priset blir alltid lägre än det.

Kollar upp mitt elpris med jämna mellanrum och jag har alltid haft bland de lägsta.

Mvh/Svanteson

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Småland
Registrerad
Mar 2005

ju längre man låser sig desto dyrare blir det.
Än om man hade låst sig till halva tiden etc

I am Extrazz.

Trädvy Permalänk
Avstängd
Plats
Stockholm såklart!:)
Registrerad
Maj 2009
Citat:

Ursprungligen inskrivet av -=FULLMOON=-
ju längre man låser sig desto dyrare blir det.
Än om man hade låst sig till halva tiden etc

Hur menar du?:P Menar du om man är med i kundkraft? För på deras sida låter det som att det är billigare ju längre man binder sig, eller menar du rent generellt?:)

Here at Sweclockers we are all colleagues with each other! Those of us who just love Apple, we go beyond the: "We are all colleagues with each other"-talk! We ARE The iFamily!(F) Because we iTalk Apple! Simple as that! I am a proud member of The iFamily!<3
R.I.P. Steve Jobs!<3 See you in the iCloud!(F) I feel iSad...:'(
iFamily Sweden!

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Sundsvall
Registrerad
Dec 2006

Det är ju precis samma sak som med lån, fast pris (/ränta) blir för det mesta dyrare i längden. Det är av den enkla anledningen att fasta avtal är en sorts försäkring som du betalar extra för.

Om vi leker med tanken att ett elhandelsbolag vill sälja dig ett fastavtal för ett år så gör det en prognos på hur mycket elpriset förväntas hamna på och lägger sedan på ett marginal för risken de tar. Alltså blir priset för de allra mesta högre med ett fastavtal, dock såsom med alla försäkringar så kan man ju tjäna på det också om något oväntat inträffar. Men, om man nu inte jobbar på ett kärnkraftverk och har världens inside-info, ska man inte tro att man är smartare än deras prognosmakare och tro sig veta att elpriset blir högre än de tror.

Tycker man att det är värt att betala extra för denna trygghet så visst, men man ska vara medveten om att det är ju tryggheten du köper och att det inte är några klipp man gör genom att teckna fasta avtal. Har man sedan en lägenhet utan elvärme så blir det aldrig några riktigt höga kostnader och det känns därför verkligen onödigt med fasta avtal.

Gå in på www.elprisguiden.se och ta det rörliga pris som blir billigast med din förbrukningsnivå. Lär nog bli något bolag som inte har fasta avgifter (att inte förväxla med nätavgifter som man inte kan påverka) kolla så att de inte har fakturaavgifter också.

e6600@3.2GHz@1.35v + P5B deluxe + corsair 2gb pc6400 + HD4350 m.m.