Programerings hjälp för ett LOGO! 230R relä från siemens.

Permalänk

Programerings hjälp för ett LOGO! 230R relä från siemens.

Hej.

Jag har ett LOGO! 230R relä som har blivit opålitlig med att leverera ström till utgång 3 (Q3) då den borde göra det.

DVS reläet är programmerat att leverera ström till Q3 i ett visst intervall och i bland när det indikeras att ström leverras så kommer det inget från utgången (jag hoppas att min beskrivning är förståelig). Det har konstaterats efter diverse test att det är själva reläet som beter sig konstigt och inte någon sladd som blivit fel.

Nu min fråga är, går det att på något enkelt sätt byta Q3 mot Q4 i själva programmet (Q4 är oanvänd) utan att behöva skriva om programmet från början för Q4.

De manualer jag har hittat för reläet ger ingen information om i fall detta är möjligt och då det är ett begagnat system så jag har inte programmerat det från början och vet därav inte hur det ska göras inom rimlig tid och med ett bra resultat.

Då systemet är kopplat för en pellets brännare som just nu måste gå för fullt (-17 ute) så skulle en snabb enkel lösning för byte Q3 => Q4 i befintligt program vara att föredra framför att kopiera ner programmet för Q3 och skriva det på nytt för Q4

Visa signatur

Intel Core i7-950 | Noctuna NH-U12P SE2 | ASUS P6X58D-E | Corsair XMS3 6GB (3 x 2GB) 1600MHz DDR III | Gigabyte ATI Radeon HD 5770 Silent Cell 1 GB GDDR5 | Corsair Force Series F80 80GB SSD | Western Digital Caviar Green 2TB SATA/300 64MB | Corsair VX550W PSU | Windows 7 Ultimate 64-bit

Permalänk
Medlem

Det borde ju verkligen gå att gå in i programmet och editera. Hur ser det ut? Har aldrig pillat med LOGO.
I annat fall om du har microrelän eller kan få tag på det någonstans så kan du ju testa med att byta relä. Löda bort, samt löda dit en ny.
Sen i framtiden...
Vet inte hur stor last du har på relät men jag rekommenderar att du lägger in ett mellanrelä. Det förlänger livet på nästa microrelä i PLCn.

Edit: Kan du växla relä? Alltså ta Q4ns relä och byta ut det trasiga?

Visa signatur

tack o bock

Permalänk
Medlem

Jag kan i princip lova dig att det går att byta Q3 mot Q4 i programmet, förutsatt att båda är samma typ av utgångar.

Men som Timpa sa så är det nog kontakterna i själva reläet som blivit brända. Så risken är att samma sak kommer att hända även om du byter utgång. Så hans tips om att lägga in ett mellanrelä är helt rätt.

Tyvärr så kan jag inte ge några praktiska tips för hur du ska gå tillväga eftersom jag aldrig har jobbat något med LOGO! systemen.

Visa signatur

AMD Athlon XP 2000+(Palomino) | 512MiB DDR333 | Gigabyte GA-7VRXP | Point of View GeForce 4 Ti4200 XP | 2x IBM Deskstar 80GB i Raid 0 | Chieftec Dragon | Win2k |

AMD Ryzen R7 5700X | 16GiB DDR4 3200 CL14 | MSI B450 Tomahawk II | Sapphire RX5700 Pulse | Intel 660p 1TiB | Nanoxia Deep Silence | AOC CQ32G1 144Hz 1440p | Win 10 |

Permalänk

Reläet är det väll inget problem med att byta, det är snarare tillfället som inte är det bästa och det verkar inte som om det går att byta just ut-fasen då den ligger först i programmeringen enligt manualerna.

Visa signatur

Intel Core i7-950 | Noctuna NH-U12P SE2 | ASUS P6X58D-E | Corsair XMS3 6GB (3 x 2GB) 1600MHz DDR III | Gigabyte ATI Radeon HD 5770 Silent Cell 1 GB GDDR5 | Corsair Force Series F80 80GB SSD | Western Digital Caviar Green 2TB SATA/300 64MB | Corsair VX550W PSU | Windows 7 Ultimate 64-bit

Permalänk
Medlem

Klart det går att byta utgång! Spelar väl ingen roll vart i programmet den ligger? Det skulle ju vara om tillverkaren av brännaren satt copy protection på nått sätt så att det inte går att komma åt i sånna fall.

Visa signatur

AMD Athlon XP 2000+(Palomino) | 512MiB DDR333 | Gigabyte GA-7VRXP | Point of View GeForce 4 Ti4200 XP | 2x IBM Deskstar 80GB i Raid 0 | Chieftec Dragon | Win2k |

AMD Ryzen R7 5700X | 16GiB DDR4 3200 CL14 | MSI B450 Tomahawk II | Sapphire RX5700 Pulse | Intel 660p 1TiB | Nanoxia Deep Silence | AOC CQ32G1 144Hz 1440p | Win 10 |

Permalänk

Det jag har försökt med har inte lyckats och pga dess kritiska funktion (just nu när det är så kallt) så vill jag inte hålla på och mucka runt på måfå och kanske totalt förstöra ett till synes fungerande program som jag inte vet hur det ser ut med ett felaktigt kommando.

Instruktionerna i manualen går ut på att utfasen ställs in först för att man där efter knappar in de olika kommandona AND, OR, (what ever) i form av block och de knapp kommandon som har gett någon form av reaktion i programmet har enbart indikerat förändringar i funktions blocken utan at jag har kunnat flytta till utfasen och kunnat fiddla med den.
Jag kanske ska tillägga att jag enbart har tillgång till reläets inbyggda program editor så jag har inte så stora möjligheter att göra något utan att det kanske blir fel.

Så om någon har erfarenhet av att programmera denna typ av relä Siemens LOGO! 230R och vet hur man byter Q3 mot Q4 i ett färdigt program så skulle jag uppskatta en snabb guide

Visa signatur

Intel Core i7-950 | Noctuna NH-U12P SE2 | ASUS P6X58D-E | Corsair XMS3 6GB (3 x 2GB) 1600MHz DDR III | Gigabyte ATI Radeon HD 5770 Silent Cell 1 GB GDDR5 | Corsair Force Series F80 80GB SSD | Western Digital Caviar Green 2TB SATA/300 64MB | Corsair VX550W PSU | Windows 7 Ultimate 64-bit

Permalänk
Medlem

Nu har jag inte pysslat med Siemens PLC, men om det är samma som Mitsubishi så borde det räcka med att byta ut alla Q3 du kan hitta mot Q4. Om det nu är adressen i programmeringen. På Mitsubishi heter alla utgångar Y#

Visa signatur

"Get your facts first, and then you can distort them as much as you please." - Mark Twain
På internet kommunicerar vi huvudsakligen i textform, så skriver du som en idiot kommer du således att uppfattas som en idiot.

Permalänk

Att det borde fungera det vet jag med, men då jag inte vill hålla på och pilla runt på måfå allt för mycket så skulle en mera utförlig beskrivning av den proceduren för att genomföra bytet vara av stort värde. Tyvär så verkar det vara med reläer som med måga olika programspråk, bara för att en sak går att göra lika bra i de flesta av dem så betyder inte det att komandona för att genomföra den är det samma.

Visa signatur

Intel Core i7-950 | Noctuna NH-U12P SE2 | ASUS P6X58D-E | Corsair XMS3 6GB (3 x 2GB) 1600MHz DDR III | Gigabyte ATI Radeon HD 5770 Silent Cell 1 GB GDDR5 | Corsair Force Series F80 80GB SSD | Western Digital Caviar Green 2TB SATA/300 64MB | Corsair VX550W PSU | Windows 7 Ultimate 64-bit