Permalänk
Medlem

Skölja ris?

Ja jag äter ris ganska ofta men har aldrig sköljt av den bland annat för att jag misslyckats med att köpa ett durkslag. Men det står ju på risförpackningen att man ska sköja riset innan man kokar det. Varför?

Brukar ni göra det?

Visa signatur

HD5770 1GB| Phenom 2 x2 555 3.2ghz BE@ x3 3.6Ghz| 2x2048ddr3 corsair xms3 1600mhz | Corsair HX520w | HP w2207| Antec 180b

Permalänk
Hedersmedlem

har aldrig sköljt ris :S

Permalänk
Medlem

Det är för att få bort stärkelsen typ (minns inte varför) men jag har märkt stor skillnad på riset sen jag börjat skölja det, rekommenderar det varmt!

Permalänk

Ris är ofta väldigt smutsigt. Det är en anledning till att skölja det. En annan är att tvätta bort lite stärkelse och annan skit som får det att smaka lite sämre. Dessutom blir vissa rissorter renare och "fluffigare".

Du märker nog att vattnet blir alldeles grumligt om du häller det på osköljt ris ^^.

Permalänk
Medlem

Häll ut vattnet ur kastrullen med en liten glipa mellan lock och kastrull istället för med ett durkslag.

Permalänk
Medlem

Läste en intressant artikel för några månader sedan vilken handlade om färdigtvättat ris, och vad skillnaden är mot vanligt otvättat ris.

http://search.japantimes.co.jp/cgi-bin/ek20090416wh.html

Visa signatur

Bleak

Permalänk
Medlem

Köper jag vanligt parboiled ris ifrån hemköp brukar det stå att det inte ska sköljas men köper man basmati eller jasmin på turk affären på stan brukar man få skölja det ett par gånger.

Visa signatur

Fuck fruit! Sitting around being all smug on trees and in pies.
En vänlig liten puff blev en hatisk knuff.
Keso är köttfärs gjord på mumintroll.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Generalkyckling
Ris är ofta väldigt smutsigt. Det är en anledning till att skölja det. En annan är att tvätta bort lite stärkelse och annan skit som får det att smaka lite sämre. Dessutom blir vissa rissorter renare och "fluffigare".

Du märker nog att vattnet blir alldeles grumligt om du häller det på osköljt ris ^^.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av P-NILZ
Köper jag vanligt parboiled ris ifrån hemköp brukar det stå att det inte ska sköljas men köper man basmati eller jasmin på turk affären på stan brukar man få skölja det ett par gånger.

På nittiotalet, när jasminriset tog sig in i vanliga butiker visste iaf inte jag hur man skulle tillaga det.
Innan fanns det "bara" Uncle Bens eller liknande förutom grötriset & på jasminrissäckarna fanns ingen instruktion.

I familjen fanns det dock en ingift kinesiska som jag frågade om bäst metod & detta var vad hon sa:

"Häll riset i en kastrull, skölj/häll av det i ljummet vatten tills sköljvattnet inte är grumligt.
Stick sedan ner fingret & "ta mått" på hur tjockt rislagret i botten är,
häll sedan på iskallt vatten dubbelt så högt som riset i botten.
(Har du ett två cm tjockt rislager ska det alltså vara ca fyra cm vatten, ögonmått-mätt.)
Koka upp & låt puttra tills vattnet nästan är borta, riset får inte brännas vid.
Ställ grytan åt sidan med locket på i tio minuter. Klart."

Perfekt kokt - nästan ångkokt - Jasmin/Basmati.

Mvh

Permalänk
Medlem

Jag sköljer alltid riset flera gånger om...

Apropå ris. Skaffa riskokare. Det blir så JÄVLA mycket godare och bättre än att koka ris i kastrull!

Visa signatur

Hiroshima 45, Tjernobyl 86, Windows 95.

Leeloo Dallas Multipass

Permalänk
Medlem

Har för mig att jag läste om antimögel medel eller något liknande. Kanske var anti kackerlacks medel.
Iaf. så behandlar de riset med sådant. Det vill man inte äta. Lika bra att skölja. Det kan ju bara bli bättre.

Visa signatur

tack o bock

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Leeloo
Jag sköljer alltid riset flera gånger om...

Apropå ris. Skaffa riskokare. Det blir så JÄVLA mycket godare och bättre än att koka ris i kastrull!

Du har inte det rätta knycket bara

Visa signatur

Motherboard:Asrock Z370 Extreme4
Cpu:Intel I5 8600K@Stock
Memory: Corsair Vengeance LPX 16Gig 3200Mhz
Gpu:PNY GTX 1080 8GB

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Leeloo
Jag sköljer alltid riset flera gånger om...

Apropå ris. Skaffa riskokare. Det blir så JÄVLA mycket godare och bättre än att koka ris i kastrull!

Hur skulle en MC hjälpa till med ris?

Visa signatur

Xbox Live - Firaphex
Jag har inte alltid rätt, men jag utgår från det tills jag ser bevis på annat. Citera för svar
2008-06-18, Dagen då integriteten ställdes tå mot tå med maktmissbruket och förlorade.

Permalänk
Medlem

Re: Skölja ris?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av jonazz
har aldrig sköljt av den bland annat för att jag misslyckats med att köpa ett durkslag.

Men... Hur fan kan man misslyckas med att köpa ett durkslag undrar jag!

Permalänk
Medlem

Re: Re: Skölja ris?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ako
Men... Hur fan kan man misslyckas med att köpa ett durkslag undrar jag!

Aldrig när jag varit i en affär som har durkslag så har jag tänkt på att jag behöver det. Bara när jag just behöver det så kommer jag på att jag aldrig köpt något.

Tack för alla tipsen i tråden nu ska jag nog bli en bättre riskkokare!

Visa signatur

HD5770 1GB| Phenom 2 x2 555 3.2ghz BE@ x3 3.6Ghz| 2x2048ddr3 corsair xms3 1600mhz | Corsair HX520w | HP w2207| Antec 180b

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jonazz
Aldrig när jag varit i en affär som har durkslag så har jag tänkt på att jag behöver det. Bara när jag just behöver det så kommer jag på att jag aldrig köpt något.

Tack för alla tipsen i tråden nu ska jag nog bli en bättre riskkokare!

Det där är ju en klassiker. Man ska bara springa ner på lokala ICA och handla 3 grejer. När man kommer ner dit så står man som ett frågetecken och det slutar med att man kommer hem med en kasse full av grejer, utom de 3 man skulle köpa! Inköpslista är underskattat.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ako
Det där är ju en klassiker. Man ska bara springa ner på lokala ICA och handla 3 grejer. När man kommer ner dit så står man som ett frågetecken och det slutar med att man kommer hem med en kasse full av grejer, utom de 3 man skulle köpa! Inköpslista är underskattat.

Eller 2 av de 3 saker man skulle ha, bara så att man nere på affären ska känna sig nöjd över att man kommit ihåg "allt" och sen få en facepalm när man kommer hem.

Visa signatur

Xbox Live - Firaphex
Jag har inte alltid rätt, men jag utgår från det tills jag ser bevis på annat. Citera för svar
2008-06-18, Dagen då integriteten ställdes tå mot tå med maktmissbruket och förlorade.