Permalänk
Medlem

brandvägg o annat

efter att ha läst lite måste jag säga att jag känner mig fortfarande lite förvirrad.
behöver jag en brandvägg (har firestarter installerad) och om ja, hur lägger jag till den i autostart (behöver en väldigt!! basic förklaring)

En annan sak är fortfarande upplösningen, jag har installerad drivrutiner för mitt 5870, kan köra 1650x 1050 men i ubuntu är det "not supportet hardware", då känns det lika bra att ta bort drivrutinen men utan de kan jag inte välja denna upplösning, hur kan man använder upplösningen 1650x1050 utan drivrutinerna?
mvh

Visa signatur

5800x -- 32Gb DDR4@3600 -- 3080Ti -- 500Gb M2+1Tb M2 +2x1Tb sata SSD

Permalänk
Medlem

Ditt inlägg är något förvirrande eller så är jag bara trött efter knappt 3 timmars sömn inatt. Som jag fattar det så har du installerat Ubuntu, vilken version?

Direkt efter installation, kan du då välja rätt upplösning eller inte? Hur installerade du drivrutinen? Tog du kanske den som föreslås direkt efter du loggat in första gången? Gjorde det saken bättre eller sämre?

Visa signatur

Mac mini 2018 with external GPU over Thundelbolt 3 - Radeon RX580

Permalänk
Medlem

Firestarter är inte själva brandväggen, utan den sätter in regler för brandväggen "iptables". Du behöver inte sätta något i autostart, och firestarter behöver inte vara igång för att den ska fungera. Du har installerat de drivrutiner som finns på AMDs hemsida då eller? Unsupported hardware innebär nog helt enkelt att Ubuntu inte hade drivrutiner från början, så kör vidare på de drivrutiner du har nu.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

tack för svaren,
det är ubuntu 9.10 och drivrutinerna hämtades automatisk dvs jag installerade de som ubuntu föreslog. jag kan dock inte öppna ccc och i vänstra hörnet blir det ett "watermark" (kommer inte på rätta ordet) med amd loggan och "not supported hardware".
Eftersom systemet funkar lika bra utan drivrutinerna var min tanke att avinstallera de men då kan jag som sagt inte väljer den upplösningen jag vill ha utan enbart 14xx X xxxx
Det jag är ute efter är att köra upplösningen 1650x1050 utan att använder de drivrutiner jag installerade då de inte verka vara kompatibel.
hoppas det var bättre formulerat

Visa signatur

5800x -- 32Gb DDR4@3600 -- 3080Ti -- 500Gb M2+1Tb M2 +2x1Tb sata SSD

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av rosaluxenburg
tack för svaren,
det är ubuntu 9.10 och drivrutinerna hämtades automatisk dvs jag installerade de som ubuntu föreslog. jag kan dock inte öppna ccc och i vänstra hörnet blir det ett "watermark" (kommer inte på rätta ordet) med amd loggan och "not supported hardware".
Eftersom systemet funkar lika bra utan drivrutinerna var min tanke att avinstallera de men då kan jag som sagt inte väljer den upplösningen jag vill ha utan enbart 14xx X xxxx
Det jag är ute efter är att köra upplösningen 1650x1050 utan att använder de drivrutiner jag installerade då de inte verka vara kompatibel.
hoppas det var bättre formulerat

Har du provat drivrutinerna från AMD's hemsida? Ta hem, öppna en terminal, gå in i rätt katalog, skriv in "sudo sh ./FILNAMN".

Visa signatur
Permalänk
Medlem

hur navigera jag med terminalen till download foldern? är säkert jätteenkelt men jag får inte till det
provade med
holgn@holgn-desktop:~$ cd /
holgn@holgn-desktop:/$ cd
holgn@holgn-desktop:~$ cd-
No command 'cd-' found, did you mean:
Command 'cda' from package 'xmcd' (universe)
Command 'cdb' from package 'tinycdb' (main)
Command 'cdo' from package 'cdo' (universe)
Command 'cdv' from package 'codeville' (universe)
Command 'cdp' from package 'irpas' (multiverse)
Command 'cdw' from package 'cdw' (universe)
cd-: command not found
holgn@holgn-desktop:~$ cd~/Downloads
bash: cd~/Downloads: No such file or directory
holgn@holgn-desktop:~$ cd~/home/holgn/Downloads
bash: cd~/home/holgn/Downloads: No such file or directory
holgn@holgn-desktop:~$ cd-
No command 'cd-' found, did you mean:
Command 'cda' from package 'xmcd' (universe)
Command 'cdb' from package 'tinycdb' (main)
Command 'cdo' from package 'cdo' (universe)
Command 'cdv' from package 'codeville' (universe)
Command 'cdp' from package 'irpas' (multiverse)
Command 'cdw' from package 'cdw' (universe)
cd-: command not found
holgn@holgn-desktop:~$

har laddat ner driver för linux nu men har ingen ide hur jag ska öppna de -(
tacksam för hjälp

Visa signatur

5800x -- 32Gb DDR4@3600 -- 3080Ti -- 500Gb M2+1Tb M2 +2x1Tb sata SSD

Permalänk
Medlem

utan citattecken:
"cd /mappnamn1/mappnamn2" osv. ett tips är att använda tab
skriver du bara "cd" så kommer du till hemmamappen
"cd .." så går du bakåt ett steg i mapp-strukturen
"ls" för att visa filerna i mappen, "ls -a" för att även visa dolda

Permalänk
Medlem

holgn@holgn-desktop:~$ cd /home
holgn@holgn-desktop:/home$ cd /holgn
bash: cd: /holgn: No such file or directory
holgn@holgn-desktop:/home$ cd /Downloads
bash: cd: /Downloads: No such file or directory
holgn@holgn-desktop:/home$

????????????
location (om man går på properties är home/holgn/Downloads

fattar nada

Visa signatur

5800x -- 32Gb DDR4@3600 -- 3080Ti -- 500Gb M2+1Tb M2 +2x1Tb sata SSD

Permalänk
Medlem

cd /home/holgn/Downloads

eller så skriver du cd Downlods bara inte /:et innan.

Visa signatur

Battlestation: 12700k - RTX3090 - 32gb ram - 1tb M2 990 PRO - 2TB M2 crucial
Server: 2x Xeon E5-2670 - 64GB Ecc ram

Permalänk
Medlem

... ,-(, är ju (helt) säker att jag provade även detta innan men men,
en sista för idag: när jag då vill installera drivers (sudo ./namn funkar inte ) med sh ./namn.run börja den men det kommer meddelandet "you need to run this installer as the super user" .....trodde jag var admin???

Visa signatur

5800x -- 32Gb DDR4@3600 -- 3080Ti -- 500Gb M2+1Tb M2 +2x1Tb sata SSD

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av rosaluxenburg
holgn@holgn-desktop:~$ cd /home
holgn@holgn-desktop:/home$ cd /holgn
bash: cd: /holgn: No such file or directory
holgn@holgn-desktop:/home$ cd /Downloads
bash: cd: /Downloads: No such file or directory
holgn@holgn-desktop:/home$
fattar nada

du skulle skippat / framför holgn. istället skrivar bara "cd holgn". skriver du ett /holgn syftar du på en mapp i rootmappen, där ligger home så därför funkar det att skriva /home men ingen mapp med namnet holgn därav felet. som jag tipsade om tidigare så kan du ta "ls" för att se vilka filer och mappar som är tillgängliga i den aktiva mappne. Och skriver du bara "cd" så kommer du till din home map /home/holgn/ (där du även startade från första början) så allt du behöver göra är att skrvia "cd Downloads" (testa skriva "cd Down" och tryck sedan på tab tagenten så kommer den komplettera resten av ordet så länge du inte har något annat som börjar på Down.)

blev lite långdraget men hoppas du fattar mer än nada iaf
basn har den korta förklaringen, skriver du som hen sa så blir det bra men antar att du ska vidare in i någon mapp

edit
du måste ha med "sudo". lägg bara till det framför det kommandot så ska det gå fin fint sudo sh ./namn.run

Permalänk
Medlem

Om jag inte minns fel med ubuntu kan man dra in filen i terminalen och få sökvägen inskriven.

Permalänk
Medlem

tack så mycket för hjälpen och tålamod. fick till det till slut, tja, vet man allt detta är det verkligen enkelt.
Well well, nånstans måste man börja, tack

Visa signatur

5800x -- 32Gb DDR4@3600 -- 3080Ti -- 500Gb M2+1Tb M2 +2x1Tb sata SSD

Permalänk
Medlem

Re: brandvägg o annat

Citat:

Ursprungligen inskrivet av rosaluxenburg
efter att ha läst lite måste jag säga att jag känner mig fortfarande lite förvirrad.
behöver jag en brandvägg (har firestarter installerad) och om ja, hur lägger jag till den i autostart (behöver en väldigt!! basic förklaring)

Angående brandväggen så kan du skriva sudo ufw enable så aktiverar du brandväggen i ubuntu. Jag har för mig att brandväggen i ubuntu är disabled som standard. Brandväggen kommer att vara aktiverad nästa gång du startar datorn så om du måste avaktivera den skriver du sudo ufw disable.

Om du skriver sudo ufw status så kan du se vilka portar som är öppna i brandväggen om du har ställt in det. För mer info kan du skriva man ufw om commandon och liknande.

För övrigt så borde du inte förlita dig till enbart en mjukvarubrandvägg om du vill ha säkerhet.

Visa signatur

Antec Sonata III - e4300 - true . 8800gts 320mb

Permalänk
Medlem

Okej, har nu enabled ufw , datorn sitter bakom en router med FW aktiverat, räcker det eller måste man konfigurera ufw ytterligare? finns ju otaliga kommandon till ufw verka det som.

Visa signatur

5800x -- 32Gb DDR4@3600 -- 3080Ti -- 500Gb M2+1Tb M2 +2x1Tb sata SSD

Permalänk
Medlem

"sudo ufw default deny" (portar stängda som standard)
("sudo ufw enable" var redan gjort)

Sen om du behöver någon port öppen så lägger du till den t.ex såhär
"sudo ufw allow portnr"
för att ta bort regeln. lägger du till delete
"sudo ufw delete allow portnr"

Permalänk
Medlem

'sudo apt-get install gufw'
'sudo gufw'

Så har du ett grafiskt gränssnitt till ufw.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

tackar

Visa signatur

5800x -- 32Gb DDR4@3600 -- 3080Ti -- 500Gb M2+1Tb M2 +2x1Tb sata SSD