Nvidia visar fungerade GF100 på CES 2010

Permalänk
Hedersmedlem

kanon då kan man skippa fermi ifall det är riktigt dålig prestanda/pris (nvidia pga f@h).

Permalänk
Medlem

Inget gott tecken att det var så klent med information om Fermi. Hade Nvidia haft ett fullt fungerande kort och var nöjd med prestandan hade de vågat visa de siffrorna. Då hade de inte haft något att förlora på det utan bara gjort en vinst i.o.m. att några potentiella köpare av 5800-kort hade väntat. Eftersom de inte gjorde det har jag två gissningar:

1. Prestandan är fortfarande inte det den borde vara. Kanske har de fungerande kort men de går bara i 300 MHz eller har hälften av Cuda-kärnorna deaktiverade p.g.a tillverkningsfel eller liknande.

2. Prestandan är redan så bra som den kan bli, men det är inte tillräckligt och Nvidia vet om det.

Om det är #1 betyder ju det att vi lär få vänta mycket, mycket länge på korten. Om det är #2 är det ännu värre för Nvidia eftersom deras kretsar är 1/3 större än AMD's, d.v.s dyrare att tillverka, drar mer ström o.s.v. och ändå måste säljas till lägre pris än Radeon.

Bara objektiva gissningar från min sida, men jag är övertygat om att ifall de hade siffror som de var nöjda med hade de visat dem. Hoppas ändå att Fermi blir lyckat för det betyder lägre priser och högre prestanda på mid-range korten när jag uppgraderar nästa gång, oavsett om det blir Radeon eller GeForce.

Visa signatur

Ryzen 7 3800X, Asus Prime X370 Pro, 32 GB LPX 3600, Gainward RTX 3060 Ti Ghost, 7 TB SSD + 4 TB HDD

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Elgot
Dock var det ju maximalt fem potentiellt bra minuter man missade, och han sade ju faktiskt att volymproduktionen var igång.

Jo men man hade ju bunkrat upp och satt och väntade på den stora avslutningen, sedan var det ju lite intressant med tegra2 men som sagt det var ju bara förspel...

Citat:

Ursprungligen inskrivet av havoc
På tomshardware börjar dom prata om certifierade chassin med speciellt anpassade kylkanaler för fermi, dom nämner också att korten skall gå väldigt varma. Dvs hetare än något av ATI's kort.

Nvidia Edition cases hitting the market along with Fermi.
http://www.tomshardware.com/news/thermaltake-nvidia-chassis-c...

Nvidia's Fermi Cards Said to Run Very Hot
http://www.tomshardware.com/news/nvidia-fermi-gpu-graphics,93...

Låter inte bra, men vi får väl se. Hoppas de går tyst, men är tveksam då fläkten lär få jobba på bra isf. gtx2xx serien var ju bra (o)ljudmässigt, men om inte annat så får vi se fram emot lägre priser på ati's kort.

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Aser
kanon då kan man skippa fermi ifall det är riktigt dålig prestanda/pris (nvidia pga f@h).

Effektivaste foldningen just nu är troligen BIGADV-foldning med i7 860 eller bättre vid ca 4GHz eller högre. Jag testkör min första sådanna WU med min i7 920 @3,8GHz och jag kommer få ut ca 25 000PPD tack vare de bonusar man får om man klarar av att utföra dessa på rätt tid. Då kan jag även bidra med att kylningen går tyst.

Nu vet jag ju inte hur pass effektiv Fermi är men jag har otroligt svårt att tro att kortet skulle kunna gå effektivare än ett i7-system och med tanke på att priset för dessa Fermis troligen lär vara ganska högt. Fördelen med dessa Fermis är ju att de går att montera flera i samma problem, men om ryktena(?) om hur varma de blir så kan det ju bli extrakostnader i extra kylning och så.

Vad som börjar intressera mig mer och mer är hur HD6000-serien kommer prestera mot Fermi. Då vi knappt vet något om någon av dessa två serier så ser året ut att kunna bli rätt intressant.

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av anders.149
Effektivaste foldningen just nu är troligen BIGADV-foldning med i7 860 eller bättre vid ca 4GHz eller högre. Jag testkör min första sådanna WU med min i7 920 @3,8GHz och jag kommer få ut ca 25 000PPD tack vare de bonusar man får om man klarar av att utföra dessa på rätt tid. Då kan jag även bidra med att kylningen går tyst.

Nu vet jag ju inte hur pass effektiv Fermi är men jag har otroligt svårt att tro att kortet skulle kunna gå effektivare än ett i7-system och med tanke på att priset för dessa Fermis troligen lär vara ganska högt. Fördelen med dessa Fermis är ju att de går att montera flera i samma problem, men om ryktena(?) om hur varma de blir så kan det ju bli extrakostnader i extra kylning och så.

Vad som börjar intressera mig mer och mer är hur HD6000-serien kommer prestera mot Fermi. Då vi knappt vet något om någon av dessa två serier så ser året ut att kunna bli rätt intressant.

sry för OT, jo men sedan jag installerade w7 får jag inte igång cpu klienten... mkt skumt

edit: det är väl dessutom i linux? (har försökt krångla med VM men utan framgång)

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Pepsin
Om det är #1 betyder ju det att vi lär få vänta mycket, mycket länge på korten.

En grej som du inte tänkt på är att drivrutiner lär vara rätt komplexa att göra med tanke på att GF100 är en helt ny struktur där de avvikit från de klassiska grafikkortsdesignen och även jobbat mycket för att bli starka i HPC-segmentet.

Nu är det säkert inte den stora delen i fördröjningen, men jag tror att vi kan få se en ny generation grafikkort, där drivers kan göra markanta framsteg i spelprestanda allteftersom de mognar.

Permalänk
Medlem

Fermi Tri-SLI Vattenkylt.
Rykten säger att dom ska ligga på 300W (!) styck, därför börjar chassitillverkare fixa "Nvidia SLI certified" lådor tills Fermi kommer ut.
Huruvida det stämmer låter jag vara osagt.
Coolermaster, Thermaltake m.m håller på för fullt iallafall.

http://www.hwupgrade.it/news/skvideo/nvidia-fermi-alcune-nuov...

Visa signatur

i7 920 @ 4.4 Ghz - HT On | HD5870 | Vertex SSD | Thermochill 120.4 - Heatkiller 3.0 - EK5870 | Silverstone TJ07
TJ07 WeeMaan Edition :D

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av WeeMaan
Fermi Tri-SLI Vattenkylt.
Rykten säger att dom ska ligga på 300W (!) styck

Knappast med 6+8, men troligen över 225W max i alla fall.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Buio
Knappast med 6+8, men troligen över 225W max i alla fall.

Varför inte? 6 + 8 klarar ju av att leverera upp till 300w.

Länk

Visa signatur

i7 920 @ 4.4 Ghz - HT On | HD5870 | Vertex SSD | Thermochill 120.4 - Heatkiller 3.0 - EK5870 | Silverstone TJ07
TJ07 WeeMaan Edition :D

Permalänk
Medlem

Det är max som är 300W, och det går inte att ligga på marginalen, speciellt inte om man tänkt att ge tillverkare chans att göra snabbare specialutgåvor och även låta överklockare få lite spelrum.

Permalänk
Medlem

Alltså, det är väl bara en teoretisk gräns. 5970 går ju att kräma på över 300W om man klockar själv. Gränsen är som sagt bara en effekt utav standardiseringen på 300W som de måste hålla sig inom. 5970 är ju nedklockat pga just detta faktum och det är inga problem för klockare att dra på mer.
Ändrar de standarden blir det ju andra bullar. Jag hoppas att dom inte ändrar den så kanske vi kan hoppas på att de siktar mer på att ge mer prestanda med mindre strömslukande saker. 300W ska väl vara gott och väl nog.

Snart är det fysiskt omöjligt att behålla den befintliga kylardesignen på grafikkorten om man samtidigt vill ha "tysta" system. Chassina för värstinggrafikkorten kommer ju bli tvugna att ändras annars. En trippel-radiator i taket med heatpipes eller ett slutet vattenkylningspaket som är en variant på Corsairs H50 fast med högre kapacitet då.

Själv bryr jag mig inte så jättemycket än för egen del då jag kör vattenkylt men jag tänker på alla andra stackars folk som måste byta chassin å greja med fläktar hit och fläktar dit.

Visa signatur

Is it "for fucks sake" or "for fuck sake"? Its for a work email so it has to sound professional.

Permalänk

dom får väll börja med att ta en plats till, kylare likt 280gtx borde klara rätt mkt, håller ju ett klockat(+ vmod) 285gtx på 50c load o dumpar desutom inte värmen utanför

Visa signatur

Surf: FD S/\Msi Mpg Gaming Edge/\i9 9900k
(H150i pro)/\5700 xt (H90)/\32G 3200mhz/\970 pro/\860 evo

Htpc/spel: Ghost S1/\Msi Gaming Edge/\ 9600k
GTX 1660TI windforce 3x/\ 16G 3000mhz/\860 evo

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av blade80
Alltså, det är väl bara en teoretisk gräns. 5970 går ju att kräma på över 300W om man klockar själv. Gränsen är som sagt bara en effekt utav standardiseringen på 300W som de måste hålla sig inom.

Tror knappast tillverkare börjar bryta på dessa gränser bara för det. Gissningsvis ligger den nog runt 230-260W skulle jag tro.

Permalänk
Medlem

Enligt statistik från steam så har ändå Nvidia ca. dubbelt så många användare som ATI trots 4xxx och 5xxx serien

Lite roligt att 5% hade "intel grafikort" precis som att man skulle kunna spela på sådana :/

Och tydligen så var det 20% av alla som hade Nvidias senaste drivisar instalerade, men av ATI användarna endast 10%. Kan ju dock bero på att ATIs drivisar oftast mest innehåller massa buggfixar och liknande

Källa: http://www.bit-tech.net/news/gaming/2010/01/08/steam-publishe...

Visa signatur

Intel E6600 @3,0GHz, GTX 260 SLI, 6 Gb DDR2 800MHz, Western Digital 1 Tb, win7, Xigmatek 850w, XFX 680i, Creative SB X-Fi xtreame

Permalänk
Medlem

Det mest intressanta med steam-statistiken är att Windows 7 ökar hyfsat snabbt och att Windows 7 64-bit dominerar över 32-bit versionen. Totalt har Vista+Windows 7 olika versioner nu högre andel än Windows XP (runt 53% Vista+Windows 7 mot 46% XP)

Citat:

Windows XP 32 bit (-3.20%) 44.77%
Windows Vista 32 bit (-0.27%) 20.71%
Windows 7 64 bit (+2.45%) 15.61%
Windows Vista 64 bit (+0.81%) 10.00%
Windows 7 (+0.02%) 7.45%

Sorry för OT.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av t22t2
Enligt statistik från steam så har ändå Nvidia ca. dubbelt så många användare som ATI trots 4xxx och 5xxx serien

Lite roligt att 5% hade "intel grafikort" precis som att man skulle kunna spela på sådana :/

Och tydligen så var det 20% av alla som hade Nvidias senaste drivisar instalerade, men av ATI användarna endast 10%. Kan ju dock bero på att ATIs drivisar oftast mest innehåller massa buggfixar och liknande

Källa: http://www.bit-tech.net/news/gaming/2010/01/08/steam-publishe...

lite of men men, jag spelade med intels grafik kort, på 7900/x1900 tiden, hade det åtminstone 2 år innan jag köppte x1950pro, så går gör det, cs 1.6 funkar bra

Visa signatur

Surf: FD S/\Msi Mpg Gaming Edge/\i9 9900k
(H150i pro)/\5700 xt (H90)/\32G 3200mhz/\970 pro/\860 evo

Htpc/spel: Ghost S1/\Msi Gaming Edge/\ 9600k
GTX 1660TI windforce 3x/\ 16G 3000mhz/\860 evo

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Pepsin
Inget gott tecken att det var så klent med information om Fermi. Hade Nvidia haft ett fullt fungerande kort och var nöjd med prestandan hade de vågat visa de siffrorna. Då hade de inte haft något att förlora på det utan bara gjort en vinst i.o.m. att några potentiella köpare av 5800-kort hade väntat.

Eller så håller dom inne med infon tills dom lanserar korten för att förhindra att AMD kan lansera typ HD5790 som skulle kunna konkurrera bättre med Fermi.

Visa signatur

"Maybe one day you will learn that your way, is not the only way"

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Orici
Eller så håller dom inne med infon tills dom lanserar korten för att förhindra att AMD kan lansera typ HD5790 som skulle kunna konkurrera bättre med Fermi.

Eller så har dom inget att komma med. Hade de haft det så borde de verkligen vilja få ut hur bra Fermi presterar så potentiella köpare väntar att köpa tills Fermi kommer ut.

Men men, hur som helst kommer Fermi prestera bättre än 5870 så klart. Annars kan dom ju lika gärna strunta med lanseringen eftersom om vi nu leker med tanken att Fermi bara skulle vara lika bra. Skulle de ha en chans att konkurrera prismässigt? Nej!

Om Fermi är 40% bättre än 5870 så kanske det kan gå bra även 30%
Men att det skulle fungera att köra en dubbelmacka kan man nog bara drömma om. Det är nog inte ens påtänkt än. Så det ska nog till ett under om nVidia ska ta prestandatronen med ett grafikkort oavsett om det är en eller två gpuer på kortet.

ja mycket spekulationer igen men det är många om och men när det gäller Fermi. Men jag tror att tystnaden denna gång = att de har problem. Tror inte att de gör om G80-prestationen. AMD är ikapp och har en jävligt bra gpu som de kan jobba vidare på nu. Det är dax för nVidia att släppa sina överpriser nu först å främst...
Priserna på deras GTX285 och GTX295 är för höga...

Visa signatur

Is it "for fucks sake" or "for fuck sake"? Its for a work email so it has to sound professional.

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av blade80
Men men, hur som helst kommer Fermi prestera bättre än 5870 så klart. Annars kan dom ju lika gärna strunta med lanseringen eftersom om vi nu leker med tanken att Fermi bara skulle vara lika bra. Skulle de ha en chans att konkurrera prismässigt? Nej!

Även om de skulle prestera sämre skulle de väl knappast ge upp? Kanske skulle de istället satsa ännu hårdare på att få spel att använda physx och liknande och därmed utnyttja sin sin förmodligen överlägsna prestanda i sådana tillämpningar? Eller de där 3d-visionprylarna.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Elgot
Även om de skulle prestera sämre skulle de väl knappast ge upp? Kanske skulle de istället satsa ännu hårdare på att få spel att använda physx och liknande och därmed utnyttja sin sin förmodligen överlägsna prestanda i sådana tillämpningar? Eller de där 3d-visionprylarna.

Helt rätt, de kan så klart inte göra det. Men att försöka överleva på physx och annat trams om man nu inte har bra fart i kortet i grunden skulle bara vara löjligt och knappast något som folk skulle betala tusenlappar för att få. Innan fysiken skulle utgöra en så stor del är det andra kort på g i alla fall.

Spännande blir det i alla fall... vi får väl se om det är ett nVidiakort eller ett AMkort man håller i härnäst Så jäkla kul med teknik i allmänhet och grafikkort i synnerhet just nu i alla fall.

Visa signatur

Is it "for fucks sake" or "for fuck sake"? Its for a work email so it has to sound professional.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av blade80
Eller så har dom inget att komma med. Hade de haft det så borde de verkligen vilja få ut hur bra Fermi presterar så potentiella köpare väntar att köpa tills Fermi kommer ut.

Eller så vill dom inte avslöja för mycket tills dom är klara för lansering, vilket kanske är lite jobbigt för oss konsumenter men desto bättre för nVIDIA.

Visa signatur

"Maybe one day you will learn that your way, is not the only way"

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Orici
Eller så vill dom inte avslöja för mycket tills dom är klara för lansering, vilket kanske är lite jobbigt för oss konsumenter men desto bättre för nVIDIA.

Hur skulle det vara bättre?, de är ju i underläge.

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Aser
Hur skulle det vara bättre?, de är ju i underläge.

Då vet ju inte folk hur bra korten är och väntar istället för att köpa Amd.

Visa signatur

Nya Projektet!
Kontakta moderatorkåren via Kontaktformuläret om ni vill något.

Permalänk
Medlem

Jag tror bara det är dåligt för Nvidia att inte släppa på information. Folk kommer ju att undra vad de håller på med och bli less på att vänta och köper 5870 istället. Om de släpper information(och den är någorlunda bra) så kommer ju folk att orka vänta längre.

Visa signatur

Chassi: Corsair 650D | Processor: Intel Core i5 3570K | Moderkort: Gigabyte GA-Z68XP-UD3P | Minne: Corsair 16 GB | SSD: Corsair Force GT 128 GB | Lagring: 3,5 TB | Grafikkort: HIS HD7870 | Nätaggregat: Corsair AX750W | Tangentbord: Microsoft Sidewinder X4 | Mus: Mionix Naos 5000

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MulleEng
Då vet ju inte folk hur bra korten är och väntar istället för att köpa Amd.

Orsaken till tystnaden kan bara vara för att folk ska fortsätta vänta. Samma stund som pris och prestanda blir känd kommer alla icke fanboys att köpa HD5k.

Visa signatur

Vägra fx 3of4 Pi 1M 1.84 s Memory remapping
Minnen har ingen egen hastighet. Märkningen anger bara vilken hastighet minnena uppges klara

Permalänk
Permalänk
Hedersmedlem

gött gött, får bli en till session då eventuellt

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Palle Pung
Så javla ballt he he

Hello Africa!!!

Fast Tio små moppepojkar är ju lätt skönast

Visa signatur

Intel E6600 @3,0GHz, GTX 260 SLI, 6 Gb DDR2 800MHz, Western Digital 1 Tb, win7, Xigmatek 850w, XFX 680i, Creative SB X-Fi xtreame

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MulleEng
Då vet ju inte folk hur bra korten är och väntar istället för att köpa Amd.

Tvärtom. Hade Nvidia varit helt tillfredsställda med sina kommande grafikkort hade de slagit på stora trumman.

Visa signatur

Antec Performance P182 | Intel Core i7 920 | Gigabyte GeForce GTX 660Ti | Gigabyte GA-EX58-DS4 | Corsair XMS3 1333 MHz 6 GB | Samsung SpinPoint F3 | Corsair 650TX | Windows 7 x86-64 | QPAD MK-50