SweClockers drop!
Permalänk
Medlem

Tips på bättre kylning

Hej!
Nu är det så att jag har en i5-processor som är klockad till 3.5Ghz med vcore 1.2V. Mina temperaturer på processorn med Scythe Ninja 2 Rev B är följande:

Idle: 36-40C
Load: 63-64C (Prime95) 65-67C (OCCT Linpack)
Spel: 55-56C

Finns det något sätt att kanske sänka temperaturen ett par grader? Just nu har jag Fractal R2 med 2st 120mm fläktar som blåser ut i toppen, 1st 120mm inblås i botten, 1st 120mm inblås i bakkant, 2st 120mm inblås i fronten, 1st 120mm slim inblås i sidan samt 1st 120mm som medföljer kyltornet.

Kyltornet är lite ojämnt, använt rakblad och kan se en lite ljusstrimma under rakbladet. Kan det vara lönt att lappa kyltornets heatspreader för det?

Som sagt jag vill gärna ha lite tips på hur jag kan sänka min temp på CPUn ytterligare några grader om det går.

Tack!

Permalänk
Medlem

"1st 120mm inblås i bakkant", Vänd denna så den blåser utåt istället. inflöde från botten sidan och framåt. utflöde från toppen och i bakkant. det är "normen".

sen kan du ju prova att lappa din kylare om du tycker den är väldigt oplan. men om den är konvex, alltså bygger utåt, och det inte är väldigt mkt då såklart, så hade jag låtit den vara som den är. det hjälper till att hålla ett högre tryck och bättre kontakt över mitten av cpun, alltså där kärnorna och själva värmekällan sitter.

snabbare fläkt på kylaren hjälper lite men skapar samtidigt oljud.

kanske är inte kylaren monterad med optimal mängd pasta, kan finnas nån grad att hämta här. men kan även ge motsatt effekt om du lyckats få en bra montering från början!

rent spontant tycker jag dina temps ser jättefina ut, och jag hade nog itne gjort nånting alls åt dom. det finns inte så många grader att hämta, och i överklockningspotential är det inte mer än ett par mhz..

Visa signatur

Luftkyld AMD Phenom II X2 550BE @ 3.7ghz (Alla kärnor upplåsta!),2x2gb Corsair XMS2 ram, GTX460 1gb SLI!, iPhone 3GS 16gb Jailbroken med BlackRa1n!

Permalänk
Medlem

Varför jag har ett inblås i bakkant är endast för att min cpu-fläkt är monterad så att den har det inblåset i "ryggen" på cpu-fläkten som blåser igenom kyltornet. Finns ingen plats för mig att ha cpu-fläkten åt ett annat håll då jag har dominator-minnen som är typ 5m höga..sen när det gäller kylpastan så har jag gått efter 1-1½ riskorn, men kanske inte blev riktigt bra endå.

Permalänk
Medlem

kan du inte vända fläkten på CPU med?

Permalänk
Medlem

Lånar tråden lite grann om det är okej. Vad har mängden kylpasta för påverkan av kylningen/tempen på processorn? Att man inte ska ta för lite kan jag förstå, men vad har det för påverkan om man har MER än 1-1½ riskorn?

mvh / P

Permalänk
Medlem

faktisk mindre är bättre, att ha för lite bättre en för mycket
bäst överför värme metall mot metall men det finns ju många små sprickor som man ser inte riktig och om du sätter kylare direkt på CPU utan kylpasta då finns i de sprickor små luft bubblor som leder värme riktig kass, för att fylla de sprickor du ska ha en halv riskorn kylpasta inte mer en hel riskorn och det handlar om okokt, blir det för mycket då kan hamna luft i kylpasta med och kanske det blir bara kylpasta som ska leda värme mellan CPU o kylare, det är bättre en luft men värre en direktkontakt mellan metall ytor. Många lappar CPU och kylare för att ha så plan yta och ha mindre kylpasta för att den ska leda värme bäst.
Så en gång till kör bara halv, okokt riskonr kylpasta på cpu och sen tryck mot den din kylare för att ha bästa efekt

Permalänk
Medlem

Okej, tack så mkt! Då får jag helt enkelt ta loss kylaren igen, göra rent och bara lägga dit mindre kylpasta.. har nämligen tryckt ut en avsevärt större mängd än ett riskorm XP