Trädvy Permalänk
Avstängd
Plats
Västra Götaland
Registrerad
Sep 2009

Koppla in skrivare i router ?

Tjenare alla Sweclockare!

Jag tänkte att jag skulle koppla min skrivare (HP Photosmart D7100-series) till min router (Thompson RGW787), från Telia. Routern har USB-anslutning och likaså skrivaren.

Kan jag få internetanslutning + IP via USB?

OM, hur identifierar jag skrivaren och installerar den så att jag slutligen kan skriva ut? (Jag använder Windows 7 64-bit).
Hoppas jag gett den information som behövs, tacksam för hjälp

God eftermiddag!

Jacobski Thuné

För Sverige - i tiden

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Västra Götaland
Registrerad
Jul 2008

Hittade följande på ett annat forum:

"Hantera inlägg

Så efter en timme i kö hos Telia och eget forskande har jag svaret! Telia lämnar ingen support på hur man ansluter kringutrustning, fast man utlovat. Thomson TG 787, liksom D-link DI-524UP, är utrustade med USB port. För att du ska kunna koppla in en vanlig USB-skrivare krävs det att den stöder LPD (Line Printer Deamon Protocol). Min Brother stöder inte detta utan endast GDI (Graphics Device Interface). Detta är olika standarder för att hantera bild och typsnitt.

Så slutsatsen är: Ska du koppla in en USB-skrivare i Telia smart så måste den kunna hantera LPD. Så det får bli ny skrivare...

//Marcus"

Quad-quad core med kvävekylning och kokvattenreaktor.

Trädvy Permalänk
Avstängd
Plats
Västra Götaland
Registrerad
Sep 2009

Tackar och bugar för svaret, men hur vet jag ifall min skrivare har stöd för LPD? I och för sig så pratade jag med HP's onlinechatt och där sa dem att min skrivare inte är en nätverksskrivare....

// Jacob

Jacobski Thuné

För Sverige - i tiden

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Västra Götaland
Registrerad
Jul 2008
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Chieftain
Tackar och bugar för svaret, men hur vet jag ifall min skrivare har stöd för LPD? I och för sig så pratade jag med HP's onlinechatt och där sa dem att min skrivare inte är en nätverksskrivare....

// Jacob

Ja goddag yxskaft... jag hoppas du tackade för den upplysningen.

Har du ingen manual till routern?
Syns skrivaren om du loggar in i routern när den är ansluten?

Quad-quad core med kvävekylning och kokvattenreaktor.

Trädvy Permalänk
Avstängd
Plats
Västra Götaland
Registrerad
Sep 2009

Manual kan jag ta och rota fram.

Jag har inte tittat i routern om den syns, men den syntes inte inne på "Nätverk", kan ta och kolla upp det angående routersidan iaf.

Jacobski Thuné

För Sverige - i tiden

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Jan 2010

Hej,

(Can read Swedish, cannot write Swedish enough to reply. Sorry)

To use the Telia Thomson Gateway TG787 as a printer server for my Epson SX210 printer, I used this howto:

http://www.auberg.se/index.php?option=com_content&view=articl...

Works like a charm for me

Now I need to see how I can get the scanner on it to work as well, but I fear that's going to be impossible.

Ha det så bra!

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Sep 2009
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Chieftain

Kan jag få internetanslutning + IP via USB?

Qinx verkar ha lösningen men tänkte ändå förtydliga att det inte handlar om att skrivaren får IP eller inernetanslutning via USB så HP har iofs rätt. Det som det handlar om är att Thomson kan fungera som printserver.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Göteborg
Registrerad
Aug 2004

Vet inte hur det fungerar på din router.
Men till min DLink DIR-655 så kär man ett program på datorn som gör att man kan ansluta och använd skrivare eller var det nu är man anslutigt via USB på routern. Så om du inte redan gjort det titta på tillverkarens hemsida efter instruktioner och tillhörande program,

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Wexiö
Registrerad
Dec 2011

TG789vn och printserver

Skrivet av Qinx:

Hej,

(Can read Swedish, cannot write Swedish enough to reply. Sorry)

To use the Telia Thomson Gateway TG787 as a printer server for my Epson SX210 printer, I used this howto:

http://www.auberg.se/index.php?option=com_content&view=articl...

Works like a charm for me

Now I need to see how I can get the scanner on it to work as well, but I fear that's going to be impossible.

Ha det så bra!

Thanks for your knowledge!
Very good solutions and it works very good with that IP on my D-Link DP-300U!
/Mr southmill

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jan 2012

There!

Skrivet av aniron:

Hittade följande på ett annat forum:

"Hantera inlägg

Så efter en timme i kö hos Telia och eget forskande har jag svaret! Telia lämnar ingen support på hur man ansluter kringutrustning, fast man utlovat. Thomson TG 787, liksom D-link DI-524UP, är utrustade med USB port. För att du ska kunna koppla in en vanlig USB-skrivare krävs det att den stöder LPD (Line Printer Deamon Protocol). Min Brother stöder inte detta utan endast GDI (Graphics Device Interface). Detta är olika standarder för att hantera bild och typsnitt.

Så slutsatsen är: Ska du koppla in en USB-skrivare i Telia smart så måste den kunna hantera LPD. Så det får bli ny skrivare...

//Marcus"

"You can connect to the printer using IP. An IP printer is a network printer that uses TCP/IP protocol (such as JetDirect, LPD/LPR, IPP) to communicate with your printer. You need to know the IP address or DNS name."