Nvidia lanserar Tegra för tablet-pc

Permalänk
Melding Plague

Nvidia lanserar Tegra för tablet-pc

En ny generation Tegra visas upp på CES 2010. Med en överlägsen kombination prestanda och strömförbrukning hoppas Nvidia slå konkurrenten Intel Atom på fingrarna.

Läs nyheten

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

1st

Ser trevligt ut det där alltså!

Edit: 500 milliwatt = 0.5w right? Hur kan det vara möjligt?

Visa signatur

O2+ODAC - Denon AH-D2000
MiniDSP SHD - Emotiva UPA1 - Had Oy högtalare

Permalänk
Medlem

och inget om det nya kortet

dock ser jag fram emot mobiltelefoner med Tegra

Permalänk
Medlem

Skit nice.
Men jag undrar vilket pris det kommer landa på. Men verkar helt klart verkligen intressant.

Permalänk
Medlem

Vill ha! Stargate tablet till folket!

Permalänk
Medlem

Hur kan man säga batteritiden? Beror väl på vilket batteri man kopplar den till.

Kommer säkert sitta i Apples nya tablet PC (mac?)

Permalänk

Häftigt värre! Hoppas på att de kommer slå intel hårt, under bältet!

Visa signatur

Balle

Permalänk
Medlem

Är Tegra en klenare variant av Ion?

Permalänk

Bara jag som vill se epic games demonstration på unreal engine? För övrigt så sägs det ju att någon variant av Tegra kommer att vara i uppföljaren till Nintendo DS, så det låter lovande...

Permalänk
Medlem

"Nvidia framhåller att en mobiltelefon aldrig kan fungera som en riktig surfdator eftersom upplösningen är begränsad"

Jag tycker det går väldigt bra att surfa på min iPhone. Allt man behöver göra är att zooma lite vilket går hur lätt som helst. Dubbelklicka på texten du läser så zoomas bilden in på den så den rymmer skärmen precis. Bäst vad jag tycker är att köra i landscape men kör allt för ofta i portrait.
Har inte haft problem med någon hemsida utom Sweclockers och sidor med flash.

(problemet med Sweclockers är att bilden hoppar någon millimeter upp och ner varannan sekund typ hela tiden, och försöker man skriva på forumet hoppar bilden lite här och där och ibland hoppar markören till mitten av ett ord/meningen så hela meningen blir helt knäpp. Har endast detta problem på sweclockers för någon anledning.)

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av apamedvapen
"Nvidia framhåller att en mobiltelefon aldrig kan fungera som en riktig surfdator eftersom upplösningen är begränsad"

Jag tycker det går väldigt bra att surfa på min iPhone. Allt man behöver göra är att zooma lite vilket går hur lätt som helst. Dubbelklicka på texten du läser så zoomas bilden in på den så den rymmer skärmen precis. Bäst vad jag tycker är att köra i landscape men kör allt för ofta i portrait.
Har inte haft problem med någon hemsida utom Sweclockers och sidor med flash.

(problemet med Sweclockers är att bilden hoppar någon millimeter upp och ner varannan sekund typ hela tiden, och försöker man skriva på forumet hoppar bilden lite här och där och ibland hoppar markören till mitten av ett ord/meningen så hela meningen blir helt knäpp. Har endast detta problem på sweclockers för någon anledning.)

Jag surfar på min ipod touch i skolan och diverse caféer där det finns tillgång till wlan. Men endast i nödfall t.ex. när jag vill kolla upp tidtabeller för buss etc.
Kan inte hålla med dig om att det går utmärkt att surfa. Skärmen och upplösningen är på tok för liten för att det ska vara "behagligt" att sura en längre tid. Man tröttnar snabbt på att behöva zooma in och ut för att trycka på diverse länkar och för att kunna läsa hela textrader.

Tegra i tablet-pc Ja tack! Surfa på min ipod Touch Nej Tack!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av apamedvapen
"Nvidia framhåller att en mobiltelefon aldrig kan fungera som en riktig surfdator eftersom upplösningen är begränsad"

Jag tycker det går väldigt bra att surfa på min iPhone. Allt man behöver göra är att zooma lite vilket går hur lätt som helst. Dubbelklicka på texten du läser så zoomas bilden in på den så den rymmer skärmen precis. Bäst vad jag tycker är att köra i landscape men kör allt för ofta i portrait.
Har inte haft problem med någon hemsida utom Sweclockers och sidor med flash.

(problemet med Sweclockers är att bilden hoppar någon millimeter upp och ner varannan sekund typ hela tiden, och försöker man skriva på forumet hoppar bilden lite här och där och ibland hoppar markören till mitten av ett ord/meningen så hela meningen blir helt knäpp. Har endast detta problem på sweclockers för någon anledning.)

Bra, då var jag inte ensam om problemen med sweclockers...

Ett tips är att "hålla fast" sidan med ett finger eller två, men det blir jobbigt i längden, och fungerar inte när man ska skriva:down:

Permalänk
Medlem

Blir att skaffa en sådan här när de släpps:D

500milliwatt, det är ju sjukt, och nästan samma prestanda som ett 3-4 år gammalt nvidia kort? det är riktigt bra!! tror knappast att man kommer spela något avancerat på dessa, så det är mer än nödvändigt!

Hoppas priset inte kommer ligga på 5-6tusen bara, hoppas att priset kommer ligga runt 3k, då kommer nog netbooksen försvinna snabbt!

Permalänk
Medlem

Skulle vara mycket intressant om Nintendo skulle välja att basera sin nästa portabla konsol på detta, påstås ju att Nintendo skrivit ett kontrakt med Nvidia gällande Tegra. Vem vet, DS kan ju ses som ett portabelt N64, GBA som ett SNES och GB som NES, kanske nästa bärbara konsol kan ses som ett portabelt, nedbantat Gamecube? Verkar kanske inte helt orealistiskt om denna krets används.

För övrigt så tycker jag att ASUS tableten i bilden mysig ut, om det kommer mjukvara så att jag på något sett kan nyttja den som multimediekontroll också så är jag såld!

Visa signatur

i7 920 4,0 Ghz / Corsair 6gb DDR3 1600 MHz / Asus P6T Deluxe V2 / Noctua NH-U12P / 2X GTX 285 SLI / Asus Xonar Essence STX / Intel X25-M G2 160

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Celcius
Blir att skaffa en sådan här när de släpps:D

500milliwatt, det är ju sjukt, och nästan samma prestanda som ett 3-4 år gammalt nvidia kort? det är riktigt bra!! tror knappast att man kommer spela något avancerat på dessa, så det är mer än nödvändigt!

Hoppas priset inte kommer ligga på 5-6tusen bara, hoppas att priset kommer ligga runt 3k, då kommer nog netbooksen försvinna snabbt!

Haha.. de har ju lätt betalat honom för att säga så. 3-4 år betyder fyra år och det är väl något riktigt low-end kort han menar, om inte integrerat.

Visa signatur

Q6600 - 4870 1GB - 4GB

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Celcius
Hoppas priset inte kommer ligga på 5-6tusen bara, hoppas att priset kommer ligga runt 3k, då kommer nog netbooksen försvinna snabbt!

De kommer attt vara dyra, några 3000 tror jag inte att det blir...

Visa signatur

Chassi: Corsair 650D | Processor: Intel Core i5 3570K | Moderkort: Gigabyte GA-Z68XP-UD3P | Minne: Corsair 16 GB | SSD: Corsair Force GT 128 GB | Lagring: 3,5 TB | Grafikkort: HIS HD7870 | Nätaggregat: Corsair AX750W | Tangentbord: Microsoft Sidewinder X4 | Mus: Mionix Naos 5000

Permalänk

Det dära kretskortet han håller upp på första bilden....är det verkligen tegra?

Jag menar, allt dom visar nu för tiden behöver ju inte vara produkten som pressfolket får ta del av.
Nu tänker jag på när dom "visade" upp fermi.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Kadjoopplo
Det dära kretskortet han håller upp på första bilden....är det verkligen tegra?

Jag menar, allt dom visar nu för tiden behöver ju inte vara produkten som pressfolket får ta del av.
Nu tänker jag på när dom "visade" upp fermi.

Träskruvar?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Jakezero
Skulle vara mycket intressant om Nintendo skulle välja att basera sin nästa portabla konsol på detta, påstås ju att Nintendo skrivit ett kontrakt med Nvidia gällande Tegra. Vem vet, DS kan ju ses som ett portabelt N64, GBA som ett SNES och GB som NES, kanske nästa bärbara konsol kan ses som ett portabelt, nedbantat Gamecube? Verkar kanske inte helt orealistiskt om denna krets används.

Håller mig dig, hoppas att rykterna stämde

Permalänk
Hedersmedlem

" Enligt Sweeney är den nya kretsen ungefär lika snabb som ett 3-4 år gammalt Geforce-grafikkort och fullt tillräcklig för moderna datorspel, om än i nedbantad skala."
Hehe, mitt 8800GTX är 4 år gammalt (men inte för mig). då ska det visst gå att spela crysis på tegra (men inte maxxat).

Sista inlägget för idag, godnatt.

Visa signatur

Nya Projektet!
Kontakta moderatorkåren via Kontaktformuläret om ni vill något.

Permalänk
Sötast

http://www.youtube.com/watch?v=xCTWkJRxm5E

Här har ni en länk som visar Unreal Engine på Tegran.

2.22 och framåt så visar de enheten med spelet igång.

INTE ILLA!

Jag lär nog köpa en Gillade ASUS designen som fan.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ala_95
500 milliwatt = 0.5w right? Hur kan det vara möjligt?

Ja, http://www.wolframalpha.com/input/?i=500%20miliwatt&t=ff3tb01

Detta ser ju väldigt intressant ut, kanske inte för mej men...

Visa signatur

"Maybe one day you will learn that your way, is not the only way"

Permalänk
Medlem

Ny standard för bärbara enheter. Gogo!

Permalänk
Medlem

Är det en krets som kombinerar grafik och CPU? För det står ju att den konkurrerar med intel Atom (en CPU) men har prestanda som ett 3-4 år gammalt grafikkort. 8 stycken oberoende dual core processorer? Betyder det att man alltså kopplar in 8 stycken sådana dual core prosessorer på samma moderkort, där vardera CPU drar 0,5 W? Jag får inte ihop det riktigt.

Permalänk
Hjälpsam

Det är en ARM-processor, kombinerad med Nvidiagrafik.

http://en.wikipedia.org/wiki/Nvidia_Tegra
http://en.wikipedia.org/wiki/ARM_architecture

Tror det här kommer att bli riktigt stort, tänk er en liten laptop (typ Asus eee) med detta, väntar bara på en Linux-klon.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk

Vet inte om man får länka till andra forum, men kollar ni på denna så bekräftas era tankar om att nya DS kommer använda tegra. Även Apple har beställt en massa kretsar, nya iphone? angående infon om Fermi så får man nog ta det med en nypa salt, det är förmodligen Nvidias egna uppgifter om kortet och de stämmer ju inte allt för ofta.......

http://www.maxishine.com.au/forums/viewtopic.php?f=40&t=9678

Visa signatur

i73820 | P9X79 PRO| Intel 330 120gb | 16gb Corsair 1600 | GTX680OC | Antec P280 |

Permalänk

Apple kanske vill ha till sin läsplatta för böcker mm. De kanske vill kunna spela film mm på den också.

Permalänk

Wow imponerande liten krets. Hoppas den hittar in i nästa generations Nintendo DS!

Visa signatur

Bärbar Speldator: AMD Ryzen 5 5600H I Nvidia RTX 3050 Ti
Xiaomi Poco X3 Pro I Nvidia Shield TV V2 I PS4 I

Permalänk
Medlem

ja, ni kan ju glömma att köra Windows på den här plattformen, vad jag vet så finns inte windows i en ARM-version

Kan ju så klart ändras sig ganska snabbt om många netbooks börjar köra med ARM.

Permalänk
Avstängd

Undrar hur den står sig mot Texas Instruments OMAP?