Intel på CES 2010

Trädvy Permalänk
Inhibitor
Registrerad
Dec 1999

Intel på CES 2010

Processorjätten Intel slår på stort och sätter upp en av mässans absolut mest påkostade montrar. Givetvis vankas processorer och datorer i mängder.

Läs nyheten

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa leder till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
elfenbenskusten
Registrerad
Jan 2008

shit skulle jag springa runt där skulle man ha värsta bongen.

| Fractal Design R4|Asus P8Z68-V PRO/GEN3|Intel Core i7 2600K|Cooler Master Hyper 212 Plus|Crucial M4 256GB|Corsair VENGEANCE/LP 16GB 1600MHz|ASUS Strix GTX 970|Corsair HX 850W|Dell 24" U2412M|Logitech G400|QPAD MK-85 Pro|

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Göteborg (Hising island)
Registrerad
Nov 2005

Verkar va nåt fel på videon!

Edit: Now it does.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Skurup
Registrerad
Maj 2009

Nej videon fungerar för mig. Skulle vara helt otroligt roligt att åka dit och se vad dom visar upp.

Intel 6700K @ 4,6 ( 1.370V) DDR4 2133Mhz 8GB KFA2 1070 Corsair RM850W Samsung M.2 850 500GB, Samsung 840 SSD 250GB

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
hässleholm
Registrerad
Feb 2007

Man hade ju sprungigt runt där som ett barn i en leksaksaffär. Någon gång hade det varit kul att åka dit.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Lidingö
Registrerad
Nov 2007

Fast en roligare fakta hade ju varit:
Om Usain Bolt hade tagit 32nm långa steg med samma frekvens som i 100-metersfinalen i friidrottsVM 2009 hade det tagit honom 726'744'186 sekunder eller 23 år, 10 dagar, 15 timmar, 23 minuter och 6 sekunder att springa 100m.

P67A-GD65 | 2600K | GTX580 SLI | NH-D14 | 4x4GB @ 1600MHz 9-9-9-24 | Vertex 3 120GB | Newton R2 800W | NZXT H2

Dell U2711 | Logitech Illuminated + QPad MK-85 | QPad 5K | QPad CT Large | Sennheizer PC360 | Logitech Extreme 3D Pro

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jan 2005

Jag tror inte punkten på min skärm är märkbar mindre än en nålspets....

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Origin
Registrerad
Aug 2003
Citat:

Om rymdraketer utvecklats i samma takt som processorer, hade människan haft möjlighet att färdas i ljusets hastighet idag.

Om det ändå vore så

"Maybe one day you will learn that your way, is not the only way"

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jul 2003
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Fjafjan
Jag tror inte punkten på min skärm är märkbar mindre än en nålspets....

NOG.

En punkt för mig är 4 pixlar. En pixel har större area än en nålspets. En riktigt vass nålspets har dessutom bara arean av en molekyl, eller i vassaste fallet en atom! Tror dock inte den nålen kan köpas på Hemtex.

Citera, tack!
Har du läst tråden om strandhögtalare och andra musiklådor?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Dec 2003
Citat:

Ursprungligen inskrivet av putana
shit skulle jag springa runt där skulle man ha värsta bongen.

O-K

i7 4790K @ 5.0 GHz 24/7 • Noctua NH-D15 • Gigabyte Z97X-SLI • Crucial 2x8GB DDR3 9-9-9-24 • ASUS ROG STRIX Geforce 1080 GTX @ 2075MHz Core • Samsung 24" SM2443 + Philips 220CW 22" • X-Fi XtremeMusic • CM HAF X • Fractal Design Integra R2 750W

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Hemma
Registrerad
Nov 2009
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Orici
Om det ändå vore så

Fysiskt omöjligt om jag inte minns fel..?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Malmö
Registrerad
Maj 2004
Citat:

Ursprungligen inskrivet av TampongTomte
Om Usain Bolt hade tagit 32nm långa steg med samma frekvens som i 100-metersfinalen i friidrottsVM 2009 hade det tagit honom 726'744'186 sekunder eller 23 år, 10 dagar, 15 timmar, 23 minuter och 6 sekunder att springa 100m.

Ja, och i deras exempel är det totalt irrelevant att det är världens snabbaste man.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Norrköping
Registrerad
Jan 2003

Jag skulle ju helt klart kunna överleva att ha en sådan skärm här i vardagsrummet så att säga

Xbox Live - Firaphex
Jag har inte alltid rätt, men jag utgår från det tills jag ser bevis på annat. Citera för svar
2008-06-18, Dagen då integriteten ställdes tå mot tå med maktmissbruket och förlorade.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Lund
Registrerad
Apr 2003
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Slashcare
Fysiskt omöjligt om jag inte minns fel..?

Inte i teorin, men det är något svårt att få tag i all den energi som skulle krävas för att förflytta exempelvis en rymdfärja i ljusetshastighet.

System: CPU: 4790K, MB: Asus Z97-A, Memory: 16GB DDR3, GPU: 1x GTX 1070

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Gbg
Registrerad
Apr 2007

Det har redan kommenterats, men en nålspets är knappast femton gånger större än en punkt. Antingen har det smugit in sig några nollor nånstans som inte hör hemma där, eller så kanske man menar knappnålshuvud. Ett sådant skulle kunna vara femton gånger störrre än en punkt.

/Hast

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Origin
Registrerad
Aug 2003
Citat:

Ursprungligen inskrivet av FredrikMH
Inte i teorin, men det är något svårt att få tag i all den energi som skulle krävas för att förflytta exempelvis en rymdfärja i ljusetshastighet.

Antimateria?

"Maybe one day you will learn that your way, is not the only way"

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jan 2007
Citat:

Ursprungligen inskrivet av FredrikMH

Det är väl nästan omöjligt i teorin också.. eftersom det skulle krävas oändligt mkt energi för att färdas med ljusets hastighet..

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Datorn
Registrerad
Dec 2001

Kanske har blivit galet i översättningen och det ska vara ett knappnålshuvud och inte en nålspets?

m96:
Hur kan något vara nästan omöjligt i teorin? Antingen går det eller så går det inte.

i7 930 @ 3.8 | P6X58D-E | 6GB Corsair XMS3 | 2x R9280X | Intel SSD|
Dell UltraSharp 2707WFP | Logitech Z5500 | Logitech Illuminated | MIONIX Saiph 1800 |

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Eskilstuna
Registrerad
Jan 2003
Citat:

Ursprungligen inskrivet av m96
Det är väl nästan omöjligt i teorin också.. eftersom det skulle krävas oändligt mkt energi för att färdas med ljusets hastighet..

Precis. Så länge föremålet har en massa (vilket fotoner inte har) så kommer behovet av energi vara oändligt.

i7-920 || Asus P6T SE || 12 GB DDR3 || GTX 970

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Uppsala
Registrerad
Nov 2005
Citat:

Ursprungligen inskrivet av m96

Det är därför man vill färdas fortare än ljuset
Warp speed - engage!

WS: Asus X370-F, Ryzen 1800X, 2x8GB G.Skill Flare, Asus GTX1080-A8G
FS: Q9550+TRUE, P5K Deluxe, 2x2GB 8500C5D, GT520, CM Stacker
HTPC: Asus F2A85-M, A10-5800K, 2x4GB G.Skill 2133MHz

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Dec 2008

Ofta en nål är 15 ggr tjockare än en punkt.

Edit, det är väl så att det når en gräns där massan blir så stor att energin inte räcker till. Även om man hade haft energin så hade massan ökat mer än vad den klarat av att röra.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Trelleborg
Registrerad
Dec 2005

Jag funderar mer på hur de får ihop att den senaste processorn drar 4000 gånger mindre(!) än deras första... Jag tror aldrig någonsin att någon av deras processorer dragit över 10kW ens.

Elektriska komponenter placerade i en stållåda.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Dec 2008

Tror att dom jämför i samma prestanda kanske. Marknadsföring.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Lappland
Registrerad
Feb 2008
Citat:

Ursprungligen inskrivet av 13th.Marine
Jag funderar mer på hur de får ihop att den senaste processorn drar 4000 gånger mindre(!) än deras första... Jag tror aldrig någonsin att någon av deras processorer dragit över 10kW ens.

måste ju vara för samma arbete dom menar, vart också fundersam på flera siffror

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Dec 2004
Citat:

Ursprungligen inskrivet av martin_p
Precis. Så länge föremålet har en massa (vilket fotoner inte har) så kommer behovet av energi vara oändligt.

Om du förutsätter att man måste accelera för att ändra ens hastighet.

"Nothing is impossible because impossible itself says I M Possible..."

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Göteborg
Registrerad
Okt 2007
Citat:

Om "världens snabbaste man" Usain Bolt tog steg som endast var 32 nanometer långa skulle det ta över tre miljarder steg för att springa hundra meter.

Jaha...?

Man ska kramas inte slåss!

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
gbg
Registrerad
Feb 2007

Om "världens snabbaste man" Usain Bolt tog steg som endast var 32 nanometer långa skulle det ta över tre miljarder steg för att springa hundra meter.

Samma sak om jag skulle springa.

Hej

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Falun
Registrerad
Dec 2003

"4 000 000 stycken 32 nm-transistorer får plats i punkten som avslutar denna mening."

Underbar jämförelse. Faktiskt helt otroligt.

ηλί, ηλί, λαμά σαβαχθανί!?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Umeå
Registrerad
Nov 2009
Citat:

Ursprungligen inskrivet av TampongTomte

Skickar du det till intel är du anställd som marknadsföringschef inom kort

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Halmstad
Registrerad
Apr 2003
Citat:

Ursprungligen inskrivet av onlyleif
Skickar du det till intel är du anställd som marknadsföringschef inom kort

Ja för hittills jobbar det bara klåpare på Intel?

Hur kan syltkakor överleva i det vilda utan ögon?