Permalänk

dvi vs vga?

Jag har en benQ 22 tums full HD skärm och 5770 grafikkort.
jag kör med vga kabel,med en omkopplare på grafikkortet.
blir de bättre blid på skärmen om jag kör med en hdmi/ dvi sladd ,eller vad det heter?
det enda jag vet är att det är nyare, min skärm har utag för båda.

Visa signatur

[B] OS: Windows 7 Ultimate 64 Bitars l HP Pavilion DV6-2165eo.

Permalänk
Avstängd

Jag kör min BenQ G2220HD med DVI och det blev bättre bild och djup med DVI jämfört med VGA, så jag tycker att du ska byte..

Du slipper dessutom få Filmer utdragna över hela skärmen utan du får dom svarta kanterna över och under som det ska vara...

MVH

Permalänk

aha ok, för vad jag förstått så utnyttjas inte HD.n fullt ut med vga sladd?
eller har jag fel. är de värt 150-200 kr för dvi sladd?
jag har svarta kanter som de ska vara iaf,vad jag vet xD

Visa signatur

[B] OS: Windows 7 Ultimate 64 Bitars l HP Pavilion DV6-2165eo.

Permalänk

Använder du DVI skickas signalen digitalt hela vägen till din skärm.

VGA är en analog signal.

Klart grabben ska köra digitalt!

Visa signatur

AZRock Z87 Extreme4 | i5 4670K | MSI GTX780 TwinFrozr | 8GB Corsair Vengance | Samsung 840 EVO 250GB | WD 3 TB | Corsair HX520 | HP LP3065 + 2x HP LP2065 (4960x1600) | Trulyergonomic keyboard (bruna) | Mionix Castor

Permalänk

VGA är ju analogt i jämförelse med DVI som oftast är digitalt, så det borde väll bli bättre bild i vissa former.

*EDIT* Mackansson hann före

Visa signatur

#1 Antec 300 | P5E X48 Deluxe | Q9550 @ 3,8GHz, Scythe Orochi | 4GB XMS2 @ 1066MHz | 2x HD4870 1GB - CF X - Accelero S1 R2 x2 | Corsair TX650W |
#2 Antec 300 | Gigabyte GA-P35-DS4 | E6850 3Ghz @ 3,6Ghz, Scythe Ninja | HyperX 2GB @ 1066Mhz | NX8800GT 512MB OC | Corsair CX 400W |

Permalänk

aha ok då vet jag de,får nog bli en lite dvi sladd:) tack för snabba svar

Visa signatur

[B] OS: Windows 7 Ultimate 64 Bitars l HP Pavilion DV6-2165eo.

Permalänk
Medlem

För 50:- får den en 3 meter lång dvi sladd på dustinhome.se om du är student!

Det är värt det!

Permalänk
Medlem

Om jag inte minns helt fel går rangordningen:

VGA
HDMI
DVI (både DVI-I och DVI-D)
DisplayPort

Med "sämst" längst upp

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Lambi
Om jag inte minns helt fel går rangordningen:

VGA
HDMI
DVI (både DVI-I och DVI-D)
DisplayPort

Med "sämst" längst upp

HDMI och DVI ger väl lika bra bild bara att HDMI sänder ljud också?
Ger Displayport ännu bättre bild?

Visa signatur

PhenomII x4 955 3.2Ghz @ 3.8Ghz | Corsair A50 | Lancool PC-K62 | PC HD5770 PCS+ | GA-MA790GPT-UD3H | 6GB DDR3 1333mhz (1x2GB, 1x4GB) | WD Black 640GB | Corsair VX550 | Samsung S223C | Scythe Kaze Master Pro 5.25"

Permalänk

VGA ger sämst bildkvalitet i nuläget.

HDMI sänder bild OCH ljud i samma kabel.

DVI sänder endast bild (inte ljud), med samma bildkvalitet som HDMI.

Displayport vet jag ingenting om

Så, kör på DVI, det är värt det. väldigt stor skillnad jämfört med VGA

Visa signatur

🖥️ Gigabyte Aorus B450I Pro (mITX), AMD Ryzen 5 3600, Corsair Vengeance LPX 16GB 3000MHz, Corsair SF600 V2, ASUS GeForce GTX 1070 ROG Strix, Corsair Force MP510 960GB, Samsung 850 EVO 250GB & OCZ Vector 256GB, ASUS VG248QE & DELL U2312HM
📱OnePlus 6
🏍️ 2018 Kawasaki Ninja 650

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Lambi
Om jag inte minns helt fel går rangordningen:

VGA
HDMI
DVI (både DVI-I och DVI-D)
DisplayPort

Med "sämst" längst upp

Varför är HDMI sämre än DVI?

HDMI är DVI fast med ljud + en slimmare kabel?

Mvh Daniel

Permalänk

aha ok när jag köpte mitt HP dator kitt så fick jag bENQ skärmen till, men fick satan ingen DVI sladd.
men vad är de för skillnad på DVI-D och DVI-I ??
Sen så har jag sålt HP Datorn och byggt en helt egen som ni ser under mej:)

Visa signatur

[B] OS: Windows 7 Ultimate 64 Bitars l HP Pavilion DV6-2165eo.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Lambi
Om jag inte minns helt fel går rangordningen:

VGA
HDMI
DVI (både DVI-I och DVI-D)
DisplayPort

Med "sämst" längst upp

På vilket sätt skulle HDMI vara sämre än DVI? Video signalen i HDMI är identiskt med den i DVI.
Kvalitén på digitala signalen som alla skickar okomprimerad sRGB är identiskt, dvs. kvalitén på bilden blir identiskt oavsett ifall man kör med DVI, HDMI eller Displayport.

Visa signatur

Intel Core i7-3770K | NVIDIA Geforce GTX 980 | 16 GB DDR3 | DELL P2415Q | DELL U2711 | DELL U2410

Permalänk
Medlem

Har provat både VGA & DVI på min skärm & märker ingen skillnad.

Btw: Att det inte går att nyttja HD med vga är nonsens då QSXGA stöder 2560*2048 i upplösning.
http://sv.wikipedia.org/wiki/Video_Graphics_Array

Duallink DVI klarar bara vad jag förstått 2048 x 1536 i upplösning.

Rätta mig gärna om jag har fel.

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MagnusL
Video signalen i HDMI är identiskt med den i DVI.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av n0m0ney

HDMI är DVI fast med ljud + en slimmare kabel?
l

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Goodia
HDMI och DVI ger väl lika bra bild bara att HDMI sänder ljud också?

Ni har rätt, jag har fel. DVI och HDMI (och DisplayPort?) har samma kvalitet. Läste inte på ordentligt innan jag skrev.

Permalänk
Medlem

faktiskt, så är det så att dvi och hdmi skickar likadana signaler men kvaliten kan det vara skillnad på. beroende på hur långa sladdar man använder och självklart kvaliten på sladden, om man använder en hdmi jämfört med en dvi så skickas både bilden och ljudet vilket gör att signal reflektioner kan uppstå lättare i en hdmi kabel än i en dvi kabel. Men om man använder en kort sladd så blir det ingen skillnad alls precis som ni sagt.

EDIT: oj, fick för mig att detta var postat igår sorry för att dra upp en död thread.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Niad91:

faktiskt, så är det så att dvi och hdmi skickar likadana signaler men kvaliten kan det vara skillnad på. beroende på hur långa sladdar man använder och självklart kvaliten på sladden, om man använder en hdmi jämfört med en dvi så skickas både bilden och ljudet vilket gör att signal reflektioner kan uppstå lättare i en hdmi kabel än i en dvi kabel. Men om man använder en kort sladd så blir det ingen skillnad alls precis som ni sagt.

EDIT: oj, fick för mig att detta var postat igår sorry för att dra upp en död thread.

jeez, vi snackar ettor och nollor här, får du bild så är den identisk.

Permalänk

Kommer att granska skillnaderna.

Har haft en 24" monitor kapabel för DVI ett bra tag, men av någon anledning har jag blivit fast med VGA-stumpen som följde med skärmen. Idag har jag köpt en regelrätt DVI-sladd, och ämnar plugga in den nu. Kommer naturligtvis att hålla er uppdaterade med det jag märker av i skillnad. Givetvis är detta egentligen onödigt, som man otvivelaktigt uppnår bättre bildkvalitet genom att gå digitalt och binärt hela vägen, än genom att "besudla" den visuella informationen á D-Sub. However, jag kommer ändå att kartlägga de uppenbara skillnaderna. Till min hjälp kommer jag att ha diverse optiska mackapärer, detta som klassiska benchwork tools inte tyder och täcker an actual difference in regards of quality.

Håll i hatten, mina damer och herrar!
Digital Visual Interface, här kommer jag!

Visa signatur

Skriver en bok om hur det är att leva i underjorden..

Permalänk
Medlem
Skrivet av Skogswald:

Har haft en 24" monitor kapabel för DVI ett bra tag, men av någon anledning har jag blivit fast med VGA-stumpen som följde med skärmen. Idag har jag köpt en regelrätt DVI-sladd, och ämnar plugga in den nu. Kommer naturligtvis att hålla er uppdaterade med det jag märker av i skillnad. Givetvis är detta egentligen onödigt, som man otvivelaktigt uppnår bättre bildkvalitet genom att gå digitalt och binärt hela vägen, än genom att "besudla" den visuella informationen á D-Sub. However, jag kommer ändå att kartlägga de uppenbara skillnaderna. Till min hjälp kommer jag att ha diverse optiska mackapärer, detta som klassiska benchwork tools inte tyder och täcker an actual difference in regards of quality.

Håll i hatten, mina damer och herrar!
Digital Visual Interface, här kommer jag!

Sökte just runt på detta eftersom jag ville ha svar på frågan "blir det en märkbar skillnad mellan VGA och DVI sladd?", att det teoretiskt sätt blir bättre det fattar vi nog alla. Men är det något som ögat kan urskilja?

Visa signatur

Specs: Fräsig dator

Permalänk
Medlem

Dags för en update kanske?

Det börjar bli på tiden att få en liten update

Skrivet av Skogswald:

Har haft en 24" monitor kapabel för DVI ett bra tag, men av någon anledning har jag blivit fast med VGA-stumpen som följde med skärmen. Idag har jag köpt en regelrätt DVI-sladd, och ämnar plugga in den nu. Kommer naturligtvis att hålla er uppdaterade med det jag märker av i skillnad. Givetvis är detta egentligen onödigt, som man otvivelaktigt uppnår bättre bildkvalitet genom att gå digitalt och binärt hela vägen, än genom att "besudla" den visuella informationen á D-Sub. However, jag kommer ändå att kartlägga de uppenbara skillnaderna. Till min hjälp kommer jag att ha diverse optiska mackapärer, detta som klassiska benchwork tools inte tyder och täcker an actual difference in regards of quality.

Håll i hatten, mina damer och herrar!
Digital Visual Interface, här kommer jag!