Standard för trådlös laddning inom ett halvår

Trädvy Permalänk
Inhibitor
Registrerad
Dec 1999

Standard för trådlös laddning inom ett halvår

Mänskligheten har länge plågats av de till elektronikprylar medföljande laddningskablarna, något som arbetsgruppen Wireless Power Consortium nu säger sig ha den slutgiltiga lösningen för.

Läs nyheten

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa leder till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Göteborgsområdet
Registrerad
Okt 2003

Undrar vad överföringen har för effektivitet?

Är det inte bättre att behålla kablarna ur ett ekonomiskt/miljö perspektiv...
Standardisera istället kontakterna till alla apparater istället!!

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Sverige
Registrerad
Dec 2007

"Mänskligheten har länge plågats av de till elektronikprylar medföljande laddningskablarna"
Västvärlden har det inte lätt

Det hade varit riktigt nice att ha en standard som t.ex. kan byggas in i skrivbord och andra ytor.

Att förespråka Mac på Swec är som att förespråka hybridbilar på en raggarträff i Mora.

Trädvy Permalänk
Hedersmedlem
Plats
göteborg
Registrerad
Okt 2006

iofs så kommer nog till en första början problemet bara vara flyttat en bit:P "Mattan" lär ju komma med en check liten svart ac-dc som är precis lika okompatibel med annat som alla andra laddare är idag.

Kontakta mig direkt vid frågor om eller synpunkter på min moderering.
Glöm inte att tala om vilken tråd ditt ärende gäller.
Kontaktvägar: via PM eller via E-post: michaswe@sweclockers.com
Mina System: HePC och Gaming

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Aug 2008

En matta man lägger telefon, mp3 etc på och som laddar automatiskt skulle vara fett nice, eller inbyggt i skrivbord eller liknande. Speciellt om man slipper ha en matta för varje produkt utan den bara funkar till alla portabla enheters batterier.

Neon
Citera mig om du vill ha svar!

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Luleå
Registrerad
Nov 2009

Fundering då, hur ser man till att varje enhet bara får så mycket ström den behöver?

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jul 2008
Citat:

Ursprungligen inskrivet av LimEJET
Fundering då, hur ser man till att varje enhet bara får så mycket ström den behöver?

Gissar på att batteriet väljer att koppla bort sig från "spolen" när den inte laddas

Citera för svar!

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Dalsjöfors
Registrerad
Aug 2008
Citat:

Ursprungligen inskrivet av LimEJET

Man Parallel kopplar dom på något sätt. Serieloppling kommer mobilen sprängas om mikrovågsugnen drar igång

Näh men det är en bra fråga. Tror varje komponent kommer vara ihopkopplad på något sätt med mattan eller liknanden.

Intel i7 8700k|Noctua NH-D15|EVGA GTX 1080 FTW|Asus Maximus X Hero|16GB Corsair DDR4 3600MHz|Seasonic Prime Titanium 750W|Samsung SSD 960 PRO 512GB|Phantek Enthoo Primo||Acer XB270HU IPS 144Hz Gsync|BenQ XL2410T 120Hz|Logitech G903|Qpad MK-90|Sennheiser Game Zero Black|

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Byske, Skellefteå
Registrerad
Aug 2009

Härligt!

Chassi: Corsair 650D | Processor: Intel Core i5 3570K | Moderkort: Gigabyte GA-Z68XP-UD3P | Minne: Corsair 16 GB | SSD: Corsair Force GT 128 GB | Lagring: 3,5 TB | Grafikkort: HIS HD7870 | Nätaggregat: Corsair AX750W | Tangentbord: Microsoft Sidewinder X4 | Mus: Mionix Naos 5000

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Datorn
Registrerad
Dec 2001
Citat:

Ursprungligen inskrivet av loefet

Effektiviteten måste ju vara värdelös om det rör sig om en matta och inte en hållare som begränsar utrymmet enheten kan laddas på?

i7 930 @ 3.8 | P6X58D-E | 6GB Corsair XMS3 | 2x R9280X | Intel SSD|
Dell UltraSharp 2707WFP | Logitech Z5500 | Logitech Illuminated | MIONIX Saiph 1800 |

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Skara
Registrerad
Mar 2003
Citat:

Mmm, håller med! Borde ha gjorts för 20 år sedan!

Asus Gryphon Z87 | i5 4670K | 16 GB Vengeance| MSI 390 Gaming 8 GB | Newton R2 650 W | W10 | BF4: Livhusar
Asus VivoTab 64 GB

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Dec 2008

Blir att fixa det här till chassit. Bästa kabeldragningen!

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Upplands Väsby, Stockholm
Registrerad
Jul 2005

Kul att saker och ting utvecklas, detta hade man nog inte kunnat föreställa sig för 50 år sedan.

PC: Intel i7 8700K @ 1,24 vcore > 4,8GHz x6 + Noctua NH-D15 w/ 2x Noctua NF-A15 PWM mounted +3 extra NF-A15 PWM | Gainward GTX 1080 GLH GS @ 2,114/11,45GHz | 32GB 3066MHz DDR4 SSDs: Samsung NVMe 960 EVO 500GB SSD | Samsung 850 EVO 1TB SSD + HDD Seagate 10TB, WD Red 3TB | Skärmar: Asus ROG Swift PG279Q 27" 144Hz 1440p IPS + Dell 27" U2711 Foto: Canon EOS 60D, Canon EF-S 17-55/2,8 IS USM, Canon EF 70-200/2,8L IS II USM, Canon EF 100/2,8L IS USM Macro, Canon SpeedLite 430EX II x2, Think Tank Spectral 15

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Norrköping
Registrerad
Feb 2006
Citat:

Tänkte precis samma sak. Det är väl sämre effektivitet för induktionsladdning (=större energiförbrukning). Har de inte bestämt sig för en gemensam standard för mobilladdare redan? I så fall är det väl bara för kamerorna o.dyl. att haka på den.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Göteborg (Hising island)
Registrerad
Nov 2005

Men vad är det för mening med att ha en matta man skall ladda allting på? Blir ju jätte obekvämt och tappar ju alla lösningar vad gäller mobilitet.. Då kan man ju lika bra behålla sladdarna och ändå kunna ha mobilen eller prylen en bit bort från laddaren..

Vill inte låta negativ men fattar faktiskt inte grejjen.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
:)
Registrerad
Okt 2008

USE THE FORCE!

Apple Mac Mini

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Falun
Registrerad
Dec 2003

Jag har ingen aning om vad en sådan matta skulle kosta. Någon som har en bra gissning?

ηλί, ηλί, λαμά σαβαχθανί!?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Höör
Registrerad
Jun 2002

Jag vet, vi drar en kabel till en matta som vi lägger mobilen på istället för att stoppa kabeln i mobilen. Sjukt sämst effektivitet dessutom. Vad är poängen?

Citera mig för svar.
Arch Linux

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
gbg
Registrerad
Jul 2007

det finns redan sådana mattor att importera för usa för 100 dollar, problemet är att mobila enheter också kräver externa batteripack som är ganska klumpiga. undra hur dem löser det problemet?

|| Intel Quad Q6600, 3.6Ghz @ 1.46v ||||GIGABYTE X38-DQ6- F7||Corsair DOMINATOR 2GB DDR2@1066mhz||XFX8800GTS 512mb@800/1920/2170 (24/7)||Corsair HX620W||WD320GB||Cooler Master STACKER 832|| Tuniq Tower 120||Windows Vista Ultimate x84||HPW2207

Trädvy Permalänk
Hedersmedlem
Plats
Linköping
Registrerad
Apr 2004
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Leedow
Jag har ingen aning om vad en sådan matta skulle kosta. Någon som har en bra gissning?

Från Networkworld:

Citat:

"We're done for now until the standard is complete," said Serge Traylor, brand manager for charging and rechargeable systems with Energizer. When the standard is done, Energizer will release a mat for charging as many as two devices, for about $100, and charging sleeves for iPhone and Blackberry devices, for $30 to $40, he said.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Södertälje
Registrerad
Feb 2005
Citat:

Väl talat!.

Viktigare att standardisera kontakter istället för att hålla på med sånt här.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Feb 2009
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Leedow

Källan som denna nyhet grundar sig på, var faktiskt mycket mer informativ

Citat:

Energizer will release a mat for charging as many as two devices, for about $100, and charging sleeves for iPhone and Blackberry devices, for $30 to $40, he said.

Edit, var visst lite seg där ^^

SLI Titan X - i7 5960x 8-kärnig - Asus Rampage V - 32 GB Corsair Dominator - Intel 750 2200 MB/s Pcie-disk.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Nov 2002

90+% effektivitet, ett standard och inga ökade kostnader för apparater så köper jag.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jan 2002

Idén är väldigt bra. Tänk om alla bord vid restauranger, bord i tågen, bord på arbetsplattser mm hade detta. Bara att ställa ner sin kamera under tiden man äter så är det fulladdad när man har ätit klart.

Det dåliga är ju att det blir massa energiförluster på det här sättet. Men det är kanske det dom ska lösa innan det lanseras. Laddaren kommer ju känna av att en produkt läggs på plattan genom strömökningen som sker, då skulle ju det kunna vara en variabel spänning/strömstyrka. Så när inget ligger på plattan så är det extremt liten ström som går åt. När du lägger en kamera så känner plattan av det genom strömökningen som sker och ökar då allt så den laddas. Om man lägger på kameror på plattan så ändras det mer o.s.v.

Men problemet NU ligger ju egentligen inte på kablarna, problemet är att alla enheter/märken prompt alltid ska ha en egen spänning, egen polaritet och eget utag.

varför, jag säger igen... VARFÖR används inte USB-uttaget som standard i dom apparater som det fungerar på (typ alla kameror, mobiltelefoner, usb-spelare mm mm mm mm). Då kan man ha EN (1) laddare till så gott som alla sina prylar.

Det är lite konstigt att dom lägger massa energi och pengar för att få en standard mellan märkena via trådlös laddning när dom prompt inte kan ha en standard genom att ha en standard via trådbunden laddning. Helt sjukt.
Tänk om alla hade en typ av laddare som ger ut 20V med 5A. Då skulle så gott som alla apparatur kunna använda den laddaren. Även om det sitter ett 1.2 V batteri i apparaten så är det ju bara att sänka ner den enkelt och lätt i apparaten.

Tycker dom skulle lägga energin på det istället för trådlöst i FÖRSTA hand.
Sedan när dom löst det kan dom fixa trådlös laddning.

Dator: Core i7 4770K @ 3.50 GHz | MSI Z87-S02 | 1600 MHz DDR3 16 GByte | MSI GeForce GTX 580 oc 1536 Mbyte |
Kamera: Canon EOS 6d | EF 17-40mm f/4L USM | EF 35mm f/2 IS USM | EF 100-200mm f/4.5 | Speedlite 430EX II |
Mina Flickr-bilder: www.flickr.com

Trädvy Permalänk
Hedersmedlem
Plats
Linköping
Registrerad
Apr 2004
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Knashatt

Vissa försök har väl gjorts även på den fronten ( http://www.sweclockers.com/nyhet/9572-mobiltelefonladdare_pa_... ), men kanske är det lättare om standarden är klar innan alla börjar hitta på egna lösningar?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Mjölby
Registrerad
Maj 2009
Citat:

Idén är väldigt bra. Tänk om alla bord vid restauranger, bord i tågen, bord på arbetsplattser mm hade detta. Bara att ställa ner sin kamera under tiden man äter så är det fulladdad när man har ätit klart.

Det dåliga är ju att det blir massa energiförluster på det här sättet. Men det är kanske det dom ska lösa innan det lanseras. Laddaren kommer ju känna av att en produkt läggs på plattan genom strömökningen som sker, då skulle ju det kunna vara en variabel spänning/strömstyrka. Så när inget ligger på plattan så är det extremt liten ström som går åt. När du lägger en kamera så känner plattan av det genom strömökningen som sker och ökar då allt så den laddas. Om man lägger på kameror på plattan så ändras det mer o.s.v.

Men problemet NU ligger ju egentligen inte på kablarna, problemet är att alla enheter/märken prompt alltid ska ha en egen spänning, egen polaritet och eget utag.

varför, jag säger igen... VARFÖR används inte USB-uttaget som standard i dom apparater som det fungerar på (typ alla kameror, mobiltelefoner, usb-spelare mm mm mm mm). Då kan man ha EN (1) laddare till så gott som alla sina prylar.

Det är lite konstigt att dom lägger massa energi och pengar för att få en standard mellan märkena via trådlös laddning när dom prompt inte kan ha en standard genom att ha en standard via trådbunden laddning. Helt sjukt.
Tänk om alla hade en typ av laddare som ger ut 20V med 5A. Då skulle så gott som alla apparatur kunna använda den laddaren. Även om det sitter ett 1.2 V batteri i apparaten så är det ju bara att sänka ner den enkelt och lätt i apparaten.

Alla tillverkade vill ju att deras kontakt ska bli standard, så att de kan tjäna mer pengar på det

''Du kanske kan spela, MEN KAN DU KÖTTA?!?!?!''

Spelrigg: Intel i5 3570k 3.4Ghz [/B], Asus Nåt med Z77 4Gb DDR3, Asus GTX560Ti, 500gb HDD,Tagan Twoforce II 500w
Server: DL380G3, 6Gb ECC-minne, 2x Xeon @ 2,4Ghz, 72Gb 10k rpm SCSI, ESX Hypervisor 3.5

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
STHLM
Registrerad
Apr 2008
Citat:

Det första steget är redan taget och USB blir faktiskt standard på alla telefoner och MP3-spelare mm. Från när vet jag dock inte... Edit 2: Första generationen skall tydligen komma redan i år.

Edit:
En av många länkar i ämnet: http://ec.europa.eu/finland/news/press/090701b_sv.htm

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Göteborg
Registrerad
Maj 2003

Jag tycker detta är mycket intressant och magnetisk resonans går säkerligen göra hyfsat effektiv.
Jag kan riktigt se mig framför att framtida mobiltelefoner och dylikt medföljer inte ett skit, man får apparaten direkt i handen, vill man ha en laddare får man köpa en separat. Vilket i sin tur gör produkten billigare, då man slipper betala för den varje gång.

Nå jag tror dock det dröjer ett tag innan detta blir vanligt.

*edit*
Säkerligen kommer samma sak hända om mobilerna får en standardkontakt, att tillverkarna slutar skicka med dem.
Lite som när jag köpte ett adsl-modem till en bekant, till min stora förvåning ingick inte telefonkontakten den skulle köpa löst för en hundring. (eller vad den nu kostade, d.v.s. den med filter i sig så man kan använda samma jack till telefonen)

[Core i7-3930K med 32GB ram, 2*256GB SSD] & [Core i7 3770K med 16 GB RAM, 256GB SSD] som tillsammans har ett [HD 5850 1GB] och 3st 24".

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Linköping
Registrerad
Jun 2004

Bara att sätta up stora tesla coils överallt och ha alla människor gå runt i rullande stålburar som skydd =P

Dreamcast is forever. Shenmue lives!

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
STHLM
Registrerad
Apr 2008
Citat:

Ursprungligen inskrivet av bud_bundy
Jag tycker detta är mycket intressant och magnetisk resonans går säkerligen göra hyfsat effektiv.

Som gammal el-teletekniker är jag inte riktigt bekväm med "megnetisk resonans". Jag associerar det med sk magnetisk röntgen. Induktionsladdare däremot är jag mer bekant med och det är väl det som avses?

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net