Nvidia visar Geforce GF100 bakom stängda dörrar

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Mr.Borka
Nvidia är ju bara för töntiga. Hela tiden får AMD iväg sina kort, detta medan Nvidia försöker bygga någon form av religion runt sin nya installation - vilket knappast är en speciellt hälsosam marknadsföringsplan.

Visa skiten, för varje gång dem inte visar produkten så slutar det trots allt i en tro om att kortet helt enkelt suger - rätt upp och ned, åtminstone i spelprestanda vilket är Nvidias mål med sina dyrare produkter i konsumentkatalogen.

Ah ha haaa, humor. Kommer ni inte ihåg Nvidias 9-serie? Hypen inför den produktserien var precis lika hög och ogrundad där folk hittade på dumheter som 600% högre prestanda än 8-seriens värstingar, och slutade med samma produkter som tidigare med andra klistermärken.

Och det krävs att man har mycket alkohol i blodet för att ta detta som något annat än ett skämt då inte någon, varken en journalist eller Nvidia själva, delar ut specifikationer för prestanda i specifika program bara i största allmänhet. Det är ju som att AMD skulle gått ut och sagt "Lol, vi får 500fps i Half Life 2" utan att följa upp med några detaljer alls.

Resten, såsom "ny SLI-renderingmetod" är bara för dåligt. Och att man skriver "kostar mindre än X produkt" säger ingenting då man måste ha detaljerat prisuppgifter då priset i handeln varierar från ställe till ställe och kan ändras utan förvarning.

Det är med en hype på detta sättet som folk blir besvikna även hur bra Fermi än blir. För Nvidia är trots allt inte gudar utan är bundna till samma fysiska restriktioner som alla andra tillverkare - och det finns absolut inga tecken på att Nvidia lyckats med något allt för häftigt trots allt, då de vägrar visa äkta kort och vägrar visa preliminära prestandatest... fram tills nu kanske nästa vecka, men jag väntar mig inget då heller.

Håller med helt och fullt!

Visa signatur

Is it "for fucks sake" or "for fuck sake"? Its for a work email so it has to sound professional.

Permalänk
Avstängd

Tror även Nvidia kommer ha lite problem eller otroligt strypt X2 kort då grafikkorten idag endast får dra max 300watt

Med tanke på att Gf100 gpun är 50% större så kommer den inte dra mindre ström än 5870 som lullar på 150+w (osäker på vad det drar men gissar på 180w?)

Visa signatur

Chassi: Antec 300 ][ CPU: AMD FX 8320 4,2Ghz ][ Kylning: Zalman CNPS14X ][ Ram:8,00 Gb DDR3 1600 ][
Moderkort: ASUS M5A99 ][ Skärm: ASUS MX279H ][ Grafik: ______ ][ Psu: Corsair CX600M ][
SSD:OCZ Vertex plus 120gb

Permalänk
Medlem

Vill man spela i 3D som jag måste man vänta på Nvidia hur som happ... Fast jag börjar nog fundera över hur Nvidia egentligen ser på oss konsumenter, lite mer respekt och öppenhet önskar vi få.

Visa signatur

Intel 9700 i7@4.7GHz | LG55G920V | Silverstone Raven RV02 | Thermaltake MAX | Asus TUF 3080 OC | g-string 32GB RAM 1833mhz | Hyper 880W Gold | Intel 9700 Pro mNVME 1TB |
Intel 2700K@4.7GHz | VIEWSONIC 4K PROJ | SILVERSTONE HTPC | Zalman 9900CCMAX | MSI GTX970 4096Mb SLi | Kingston 16Gb DDR3 1866Mhz | Windows 8 64 Bit | Hyper 880W Gold | LG BH10LS30 | Asus P8P67 Maximus IV Extreme| Samsung 840 Pro 256GB SSD | Acer

Permalänk
Medlem

Hoppas verkligen på att priset kommer bli bra.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av dealerovski
Vill man spela i 3D som jag måste man vänta på Nvidia hur som happ... Fast jag börjar nog fundera över hur Nvidia egentligen ser på oss konsumenter, lite mer respekt och öppenhet önskar vi få.

Ati kom väl med fullt 3d stöd för några dagar sedan.?

Edit:

http://www.rage3d.com/board/showthread.php?p=1336131398

Citat:

- CrossFire X profiles per application will now be in a separate XML file that it will be possible to update independently of the driver itself
- ATI CrossFire X with PowerPlay for the Radeon 5x00s: reduced energy consumption of additional cards
-AMD Dual Graphics: Possibility of combining performances of the IGP of the RS880 with the forthcoming entry level GPUs from the Cedar and Park ranges.
- 3D Stereoscopics: Update of the D3D driver so as to allow third party firms such as IZ3D to use their 3D solution with 120 Hz screens. Support for Bit Cauldron glasses.
- Eyefinity: Bezel Management
- Better GPU acceleration in Windows 7 Video Converter
- Support for DisplayPort Audio (already in the 9.12 hotfix)
- If laptop manufacturers allow it, possibility of installing the Catalysts on a laptop in Vista and 7
- Improvement of 2D performance in Linux
- Support for Ubuntu 9.10 and OpenSUSE 11.2

Visa signatur

i7 920 @ 4.4 Ghz - HT On | HD5870 | Vertex SSD | Thermochill 120.4 - Heatkiller 3.0 - EK5870 | Silverstone TJ07
TJ07 WeeMaan Edition :D

Permalänk
Medlem

Nvidia lägger en veckas NDA för att journalister ska hinna skriva en riktigt bra recension/artikel utav kortet, utan att behöva känna press på att vara först ut med info =c) (teori)

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av SolidReactor
Nvidia lägger en veckas NDA för att journalister ska hinna skriva en riktigt bra recension/artikel utav kortet, utan att behöva känna press på att vara först ut med info =c) (teori)

Ja det låter faktiskt ganska rimligt. Själv är jag pessimist, men vi får väl hoppas att just detta är fallet.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av SolidReactor
Nvidia lägger en veckas NDA för att journalister ska hinna skriva en riktigt bra recension/artikel utav kortet, utan att behöva känna press på att vara först ut med info =c) (teori)

Låter rimligt.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av SolidReactor
Nvidia lägger en veckas NDA för att journalister ska hinna skriva en riktigt bra recension/artikel utav kortet, utan att behöva känna press på att vara först ut med info =c) (teori)

Jo den tanken slog mig också, de behöver väl all hjälp de kan få så de kan lyfta fram alla andra saker så inte det blir en sån fokus på "bara" ren prestanda som för mig är det enda intressanta i förstaläget, allt annat är bara lull lull för mig.

Visa signatur

Is it "for fucks sake" or "for fuck sake"? Its for a work email so it has to sound professional.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av WeeMaan
Ati kom väl med fullt 3d stöd för några dagar sedan.?

Edit:

http://www.rage3d.com/board/showthread.php?p=1336131398

hehe lite smålustigt ändå

Nvidia tog fram en egen sorts eyefinity och ATI tog fram egen 3D

Visa signatur

i7 930 @ 2,8 Ghz - 6GB Corsair 1333 Mhz DDR3 - Asus P6X58D PREMIUM - XFX Radeon HD5870 - Corsair HX 850W 80+ - 80GB 2.5" SSD Intel X25-M G2 - 1TB Samsung Spinpoint F3 - InWin Maelstrom

Permalänk

Hur blir det med GDDR5 nudå? Kommer dom att introducera det på sina kort nu kanske?

Visa signatur

Asus P5e Pro ~ Intel E6300 @3ghz ~ 2x XFX 5750 ~ 4GB DDR2 ~ Corsair H50 ~ Corsair CX 400W ~ WD 320GB ~ CM Scout ~ Windows 7 Ultimate x64

Permalänk
Hedersmedlem

Även om de uppgifterna som skrivits här uppenbart inte stämmer så kan det ju vara så att gf100 har bättre prestanda och pris än 5870, men det är ju för att ati tar ut överpriser tills gf100 kommer. Stundar nog en rejäl prissänkning på 5xxx om inte nvidia totalt gjort bort sig denna gång (minns också 9xxx serien).

Permalänk
Medlem

Givetvis försöker AMD kräma ut så mycket pengar som möjligt för sina kretsar men samtidigt skall man betänka att utbytet från produktionen hos tsmc var lägre än förväntat vilket borde ha lett till ökade kostnader för AMD.

Visa signatur

/havoc

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Muerteheroica
hehe lite smålustigt ändå

Nvidia tog fram en egen sorts eyefinity och ATI tog fram egen 3D

Jo, men rätt logiskt. Matrox har ju ändå varit långt innan ATI med sin multiskärmlösning, fast nu får vi den på korten och deras nisch försvinner. Även om inte 3D Display är så stort idag så kommer det växa, speciellt med tanke på t.ex. filmer som Avatar och att 3D på bio verkar få ett fotfäste.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Muerteheroica
hehe lite smålustigt ändå

Nvidia tog fram en egen sorts eyefinity och ATI tog fram egen 3D

Snarare så att ATI kör med standardiserad 3D när det gäller anslutning.
http://www.semiaccurate.com/2010/01/05/bit-cauldron-has-stand...

Visa signatur

Vägra fx 3of4 Pi 1M 1.84 s Memory remapping
Minnen har ingen egen hastighet. Märkningen anger bara vilken hastighet minnena uppges klara

Permalänk
Medlem
Citat:

Deep Dive meeting has over, and we already know how powerful GF100 is, and IT IS! Performance is better then expected, most peoples here will search in own words and feel to shy for craps in thread. We can only laugh now, because Nvidia did it! Perf in Unigine DX11 benchmark is spectacular, Radeon HD 5870 is there like low-end toy for kids against GF100.

PS. Yeah, GF100 has 512 CC, and GPUs are in massproduction now, plenty of manufacturers have first GF100 inhouse.

http://www.xtremesystems.org/forums/showpost.php?p=4194402&po...

Visa signatur

i7 920 @ 4.4 Ghz - HT On | HD5870 | Vertex SSD | Thermochill 120.4 - Heatkiller 3.0 - EK5870 | Silverstone TJ07
TJ07 WeeMaan Edition :D

Permalänk
Medlem
Citat:

http://www.xtremesystems.org/forums/showthread.php?p=4194436

Sånt här får man ta med en nypa salt med tanke på att det inte är bekräftat på något sätt och språket är inte det bästa heller med tanke på att det nu ska vara någon form utav journalist bakom det som skrivs?!

Jaja, kul vore det ju om det är sant, men men...

Visa signatur

Is it "for fucks sake" or "for fuck sake"? Its for a work email so it has to sound professional.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av blade80
http://www.xtremesystems.org/forums/showthread.php?p=4194436

Sånt här får man ta med en nypa salt med tanke på att det inte är bekräftat på något sätt och språket är inte det bästa heller med tanke på att det nu ska vara någon form utav journalist bakom det som skrivs?!

Jaja, kul vore det ju om det är sant, men men...

Självklart ska man ta det med en näve salt.

Edit: Dock har han haft rätt om mycket hittills..

Visa signatur

i7 920 @ 4.4 Ghz - HT On | HD5870 | Vertex SSD | Thermochill 120.4 - Heatkiller 3.0 - EK5870 | Silverstone TJ07
TJ07 WeeMaan Edition :D

Permalänk
Inaktiv

Så om en vecka får vi se om det blir en ny G80 eller FX från Nvidia.

Personligen tror jag att det mest lutar mot en FX då jag inte svalt marknadsföringssnacket.

Permalänk

Vad underbart. Nu kan vi se framemot en vecka av hysteri och en våg av föruppfattade meningar och åsikter om en produkt som ingen vet något konkret om.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av anders.149
Personligen tror jag att det mest lutar mot en FX då jag inte svalt marknadsföringssnacket.

Vilken marknadsföring då?

Visa signatur

"The flames of freedom. How lovely. How just. Ahh, my precious anarchy.."

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av DataNusse
Vilken marknadsföring då?

Den icke-existerande.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av anders.149
Den icke-existerande.

Precis!

Visa signatur

"The flames of freedom. How lovely. How just. Ahh, my precious anarchy.."

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av WeeMaan
Självklart ska man ta det med en näve salt.

Edit: Dock har han haft rätt om mycket hittills..

Haft rätt? Det är inte en gissningstävling. Antingen var han där och vet till 100% vad de sa i alla fall och eventuellt visade upp eller så vet han inte ett skit.

Hans trovärdighet är dock inte så hög hos mig när hans engelska är så jäkla kass. Skriver man som jobb kan man skriva bättre även på engelska även om man inte har det som modersmål. Har inte personen varit där så är han bara en vanlig entusiast som gissar och tror eller så är han en nolla som bara vill skriva skit.

Det går ju inte ihop precis att kortet skulle vara så superbra med tanke på alla problem de har haft och med tanke på de fysisa begränsningar som även nvidia måste tampas med.

Stämmer det han skriver är jag mycket mycket imponerad av vad de har lyckats med.

Visa signatur

Is it "for fucks sake" or "for fuck sake"? Its for a work email so it has to sound professional.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Elgot
Det må vara påhittat, men jag tror jag läste det på xtremesystems eller liknande för någon dag sedan. Google vet förmodligen.

Jo, den infon fanns på xtremesystems redan innan Nvidias deep dive presskonferens. Var den kommer ifrån verkar ingen veta.

Visa signatur

Dator: i5-13600K, Asus Prime Z690-P, Noctua NH-D14, Kingston Fury Beast RGB 32GB DDR5-6000, Gigabyte RTX 4090 gaming OC, Seasonic Platinum SS-1000XP, Lian-Li Lancool 215, Samsung 980Pro 2TB M.2 NVME, Acer Predator XB323QKNV 4k 144Hz

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av cAWPer
Hoppas det visar sig att radeon 5970 äter upp kortet

Ja, 2st GPUer som slår 1st GPU från samma generation. Kolossal bedrift

Är GF100 ens i närheten av 5970 så hade det vart en djup skam för ATi.

Visa signatur

ASUS P5Q Pro | Core 2 Duo E8400 | 4GB Corsair XMS2 1066Mhz CL5 | XFX GeForce GTX 260 216SP 55nm | Corsair VX450W | Intel X25-M G2 80GB Retail | 500GB Samsung Spinpoint | DVD-RW | Dell U2311H | Benq FP241W | Philips 200WP7ES | Windows 7 RTM | Samsung ML-1640

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av sthlmskille82
Ja, 2st GPUer som slår 1st GPU från samma generation. Kolossal bedrift

Är GF100 ens i närheten av 5970 så hade det vart en djup skam för ATi.

Vadå samma generation? De är inte från samma generation på något sätt.
De kom inte ut nästan samtidigt heller och då skulle då jag bli mäkta förvånad om nVidia som oftast har en större, dyrare och snabbare gpu än vad AMD har.

Sen överdriver du också. Om nvidia inte får till en gpu som minst ligger mellan 5870 och 5970 i prestanda så har de misslyckats enligt mig med tanke på att den kommer betydligt senare och är mycket större och dyrare att tillverka.

Visa signatur

Is it "for fucks sake" or "for fuck sake"? Its for a work email so it has to sound professional.

Permalänk
Medlem
Citat:

Reggad december 2009.
Producera kretsar är inte som att baka bullar, färdigt efter 20 minuter i ugnen.
Tror då mer på Anandtech.

Citat:

We're hearing that the rumors of a March release are accurate, but despite the delay Fermi is supposed to be very competitive (at least 20% faster than 5870?). The GeForce GTX 265 and 275 will stick around for the first half of the year as Fermi isn't expected to reach such low price/high volume at the start of its life.

GTX265 feltryck av GTX295 ?!?

Visa signatur

Vägra fx 3of4 Pi 1M 1.84 s Memory remapping
Minnen har ingen egen hastighet. Märkningen anger bara vilken hastighet minnena uppges klara

Permalänk
Medlem

enligt rykten så är GF100 bättre än ati's bästa, isåfall va kommer det kosta tror ni?... 6-7000?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av BäckE
enligt rykten så är GF100 bättre än ati's bästa, isåfall va kommer det kosta tror ni?... 6-7000?

1. Enligt vilket av alla rykten?

2. Vad menar du med bättre än atis bästa? Deras bästa singelgpu-kort eller deras bästa kort över huvudtaget? Sen är det inte ATI längre, det har varit AMD väldigt länge nu.

Precisera gärna lite mer vad du menar tack.

Visa signatur

Is it "for fucks sake" or "for fuck sake"? Its for a work email so it has to sound professional.

Permalänk
Avstängd

Fermi verkar äga AMD rätt stort