Ny styrkrets från AMD i april

Trädvy Permalänk
Inhibitor
Registrerad
Dec 1999

Ny styrkrets från AMD i april

Som bekant jobbar AMD på en ny styrkrets för sin stationära plattform. Ny information gör gällandes att lansering sker i april.

Läs nyheten

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa leder till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Helsingborg
Registrerad
Dec 2008

Varför gör man en ny krets som inte klarar fullt 16 läge på 2 PCI-E i crossfire?

Stationär " Annihilator" : i7 930 @ 4Ghz | EVGA GTX 1070 FTW
LAPTOP "Skyline" i7 6700HQ | GTX 950
Kamera : Canon 70D, Canon 550D och DJI Phantom 2 vision +

Bilen: V50 Classic
Lek bilen: SKYLINE R33

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Dec 2008
Citat:

Ursprungligen inskrivet av cat_fish_1
farför gör man en ny krets som inte klarar fullt 16 läge i crossfire?

För att då kan man göra den senare och ta ännu mer betalt än för denna krets;)
Nämen ja håller med, dåligt att dagens hårdvara i många fall inte stöder full bandbredd.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Vänersborg
Registrerad
Jan 2008

Synd att USB3,0 inte fanns med dock kanske det kommer i de kraftfullare kretsarna .

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Norrbotten
Registrerad
Dec 2003

Får hoppas att en 890FX kommer med det som saknas.. ;D

Citera mig så jag hittar tillbaks om du vill nått !
http://valid.canardpc.com/show_oc.php?id=2770981

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Jul 2007

Kommer man kunna ha 3 skärmar? För vad jag förstår brukar DVI och HDMI "dela" så att säga.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Göteborgsområdet
Registrerad
Okt 2003

Om nu fler av funktionerna "flyttar" in i processorn, varför rationaliserar de inte bort ena chipet och gör en nord-syd brygga kombination liknande de som Nvidia har gjort ett tag nu.
Mindre grejer på Moderkortet är alltid välkommet...

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Okt 2001
Citat:

Varför gör man en ny krets som inte klarar fullt 16 läge på 2 PCI-E i crossfire?

För att det sparas till Highendkretsen 890FX precis som intel gör med P55 vs X58.

ASUS ROG Crosshair VI Hero| AMD Ryzen 7 2700X @4300MHz| EK based custom watercooling| Samsung 950 PRO 512GB M.2 NVMe| G.Skill Trident Z RGB 3600 MHz 16GB @3466 MHz 16-16-16-36-81 1T| MSI RX VEGA 64| LG 34UC88-B Freesync| EVGA SuperNova P2 1600W| Lian-Li PC-O11| Windows 10 Pro

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Sjöbo
Registrerad
Jun 2009

Vad har molex-kontakten ovanför översta PCI-e porten för syfte? Ström till det inbyggda grafikkortet eller?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Sthlm
Registrerad
Jul 2004
Citat:

Ursprungligen inskrivet av pwntus
Vad har molex-kontakten ovanför översta PCI-e porten för syfte? Ström till det inbyggda grafikkortet eller?

Det är för att kunna ge mer/stabilare ström till PCI-E porterna.

"The flames of freedom. How lovely. How just. Ahh, my precious anarchy.."

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Osynliga Universitetet
Registrerad
Dec 2007

Någon som vet om denna styrkrets kommer vara bra på att klocka? Är inte så haj på AMD, men vet att 790-kretsarna klockar bättre(?).

+++ Divide By Cucumber Error. Please Reinstall Universe And Reboot +++

"Real stupidity beats artificial intelligence every time." - Terry Pratchett, Hogfather

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
i källarn
Registrerad
Sep 2008

det var ju annan info än den jag fått höra, där folk sa att det skulle vara 40 nm samt dx11 krets. har å andra sidan ingen länk, så det här verkar troligare. hade även för mig att den skulle stödja eyefinity, så att man kan ha 6 skärmar direkt på mobot, men det verkar ju faktiskt ännu mer osanolikt. men det blir till att vänta till april med nytt mobo då

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
127.0.0.1
Registrerad
Jan 2007

Återstår att se om vi får en förbättrad version av ACC samt om moderkorten kommer vara pinkompatibla med Bulldozer, vilket i så fall nuvarande AM3 moderkort bör vara.

[ AMD Ryzen 1700 @ 4.2GHz EK-Block // custom loop, 2 x 420mm radiatorer ][ ASUS X370 ROG Crosshair 6 Hero ][ G.Skill Trident Z DDR3600 CL15 @ DDR3333 CL12-12-12-12-28-1T ][ AMD RX Vega 64 EK-block @ 1764MHz core / 1175MHz HBM2 ][ Corsair 750D // Corsair RM1000X ][ 512GB Samsung 960 M.2 SSD ][ Win10 PRO x64 ][ Acer XG270HU ]

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Göteborg
Registrerad
Maj 2008

Ingen USB 3 då? Låter ju sådär =/

An expert is one who knows more and more about less and less until he knows everything about nothing.

Trädvy Permalänk
Avstängd
Registrerad
Mar 2005

Bara inte moderkorten blir för dyra, tycker at high end 890FX ska kosta 1800:- max, börjar de ta ut priser så som 2500-3000:- kan AMD slänga sig i väggen. Tycker fortfarande amd har höga priser, lixom ett i5 system kostar ju som ett likvärdigt 965 system, och i5 system är lite vassare ju...

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Okt 2001
Citat:

Ursprungligen inskrivet av kriggus
Ingen USB 3 då? Låter ju sådär =/

Både intel & AMD har sagt att de väntar tills 2011 innan de integrerar det i deras kretsar. Så vi får köra på NEC's kontroller så länge.

ASUS ROG Crosshair VI Hero| AMD Ryzen 7 2700X @4300MHz| EK based custom watercooling| Samsung 950 PRO 512GB M.2 NVMe| G.Skill Trident Z RGB 3600 MHz 16GB @3466 MHz 16-16-16-36-81 1T| MSI RX VEGA 64| LG 34UC88-B Freesync| EVGA SuperNova P2 1600W| Lian-Li PC-O11| Windows 10 Pro

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Göteborg
Registrerad
Maj 2008
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Gambit_2K
Både intel & AMD har sagt att de väntar tills 2011 innan de integrerar det i deras kretsar. Så vi får köra på NEC's kontroller så länge.

Ok, varför vänta så länge? Har de problem med att få fram en fungerande kontroller..

An expert is one who knows more and more about less and less until he knows everything about nothing.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Aug 2008
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Az1337
Bara inte moderkorten blir för dyra, tycker at high end 890FX ska kosta 1800:- max, börjar de ta ut priser så som 2500-3000:- kan AMD slänga sig i väggen. Tycker fortfarande amd har höga priser, lixom ett i5 system kostar ju som ett likvärdigt 965 system, och i5 system är lite vassare ju...

Så du t.ex. detta moderkort är dyrt? http://www.prisjakt.nu/produkt.php?e=409627 ca 1500 för detta moderkort är ju snarare rena rånet.

Spelriggen: Intel i7 3770K - GTX 1070 - 16GB Minne - ASRock P67 Professional - Samsung 840 240GB - be quiet! 730W - Corsair Carbide Air 540 - Eizo FG2421 - Custom vattenkylning.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Kungälv
Registrerad
Nov 2007

Bra att de börjar med sata III, även om det kanske hade varit bra med lite fler portar. Själv använder jag 5 portar av mina 8, och två av portarna blockeras av grafikkortet, så jag har bara en extra port som jag kan använda.

Asus Prime X470-pro | AMD Ryzen 7 2700X | Corsair H115i | MSI GTX 1070 Gaming X | G.Skill Ripjaws 32 GB 3200 MHz | Samsung 970 EVO 1TB | Corsair RM750x v2 | Fractal Design Define S

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Skåne
Registrerad
Mar 2007

Jag gillar inte designen på AMD's moderkort, för mycket färger...
T.ex. Intel's: EVGA, ASUS, XFX m.m har mycket bättre färgschema och ser bra mycket bättre designade ut.

Nu utesluter jag prestanda, utan bara talar om design.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Malmö
Registrerad
Sep 2008
Citat:

Ursprungligen inskrivet av matlo
T.ex. Intel's: EVGA, ASUS, XFX m.m har mycket bättre färgschema och ser bra mycket bättre designade ut.

Dock är moderkortet en del av datorn som ska sitta i en aluminiumlåda, helt omöjligt att se färgerna dvs.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Dec 2005

Undrar om dom här chippen kommer att bli fria från buggar? En korrekt implementering av AHCI och ett USB system som inte låser sig lite då och då hade inte varit fel.

Trädvy Permalänk
Testpilot
f.d. Dinoman
Plats
Älmhult
Registrerad
Jan 2002
Citat:

Håller med, trött på den stenhårda segmenteringen. Kostnaden lär vara försumbar i det stora hela att göra 2*16x-PCI-e lanes. De gör allt för att ge en extra guldkant på high price-produkterna.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Splinter Snake
Kommer man kunna ha 3 skärmar? För vad jag förstår brukar DVI och HDMI "dela" så att säga.

Det har och göra med att AMD har använt adaptrar från DVI-HDMI och inte en ren HDMI-utgång. Hur det är i detta fallet framgår inte.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av scienta
Någon som vet om denna styrkrets kommer vara bra på att klocka? Är inte så haj på AMD, men vet att 790-kretsarna klockar bättre(?).

Om detta moderkortet visades upp på CES med en helt ny styrkrets så är väl chanserna ganska små att någon har fått tag på ett sådant moderkort och testat hur det klockar. Du får helt enkelt hålla dig lite.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av matlo

Biter mig i läppen för att inte vara dryg. Hur kan det vara av något som helst intresse är för mig totalt främmande. Föklara gärna hur du resonerar.

Asus Maximus VII Hero - Intel Core i7 4770K @ 4,6Ghz - Corsair H110i - 16GB RAM - ASUS ROG STRIX 1080 Ti @ 2000/12 000MHz - Super Flower Leadex Gold 1000W - Phanteks Enthoo Pro - AOC u3477PQU 34" Ultra Wide (3440x1440p)

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Okt 2001
Citat:

Ursprungligen inskrivet av kriggus
Ok, varför vänta så länge? Har de problem med att få fram en fungerande kontroller..

Tror det beror på att det måste börja produceras lite mera USB3 produkter misstänker jag.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Göteborg (Hising island)
Registrerad
Nov 2005

Varför ha så enormt stora kylflänsar till mosfets?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Uppland
Registrerad
Maj 2006

Tja, det ser väl kraftigare ut? Eller så har de tänkt att moderkorten ska klara 200-watts processorer.

Det var enklare förr att skilja Asus moderkort åt:
Asus A7V -> Asus P5Q Pro -> Asus M4A88TD-V EVO/USB3

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
I baren
Registrerad
Jul 2008

Vilka fördelar/nackdelar är det som finns med att ha de flesta funktioner inbyggda i processorn mot att ha en vanlig syd/nordbrygga som AMD har?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Vänersborg
Registrerad
Jan 2008
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Maango
Vilka fördelar/nackdelar är det som finns med att ha de flesta funktioner inbyggda i processorn mot att ha en vanlig syd/nordbrygga som AMD har?

Har du mer i processorn så är ju risken att det blir varmare dock blir ju moderkorten billigare.
Men man vinner också lite prestanda i vissa fall när det sitter direkt i processorn.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Okt 2005

Som många andra ifrågasätter jag avsaknaden av USB 3.0. Verkar ju konstigt att en sprillans ny krets inte har stöd för det...

CPU: AMD Ryzen 7 1700X + Corsair H110i GT MB: ASUS PRIME X370-PRO Grafik: ASUS STRIX 1070 Ti A8G RAM: Corsair LPX 2x8GB 3000 MHz SSD: Samsung 960 EVO 500GB PSU: Corsair RM850x NAS: Synology DS212j HMD: Oculus Rift CV1 + Touch

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Göteborg (Hising island)
Registrerad
Nov 2005
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Arzei
Som många andra ifrågasätter jag avsaknaden av USB 3.0. Verkar ju konstigt att en sprillans ny krets inte har stöd för det...

Men det är ju för att det är budget varianten, läs själv!