Köra eget hemifrån

Permalänk
Medlem

Köra eget hemifrån

Tjenare.

Satt idag på jobbet och kom på hur jävla tråkigt jag har det där, visst tjänar bra med pengar men fy fan, tråkiga arbetstider och tråkigt jobb

Satt där med några dator intresserade arbetskamrater och jag börja snacka om att man kanske skulle starta lite eget företag vid sidan om nuvarande jobbet.

Kan tex skräddarsy datorer till kunder osv, dom ger mig en budget och vad dom skall ha datorn till så kommer jag med förslag, går dom med på det så fixar jag hem sakerna och bygger ihop allt till dom. kan ju också ha lite felsökning och reperation av datorer här hemma eller dra ut till kunden och fixa det på plats om det bara är något mindre, eftersom jag redan har ett jobb där jag tjänar bra med pengar så gör det ju inget om det inte går bra, hade mer varit som en hobby sak, älskar ju att hålla på med hårdvara.

Vad jag undrar är om någon här har erfarenhet av sådant här.

Vad behöver man?
Svårt att fixa med företags anmälan (skatt/moms osv osv)

Vet inte kanske är en dum idé men har alltid varit en dröm jag haft att hålla på med datorer och teknik som jobb, eftersom jag tycker det är så jävla roligt.

Så snälla hjälp, hur skall jag få denna tanke att bli verklighet

Tack på förhand

Visa signatur

*Maximus III Formula * Noctua NH-D14- i7 860 @ 3700mhz * 4GB Dominator GT 2000mhz *Corsair HX 750W 80+ * XFX Radeon HD 5970

Permalänk
Medlem

Du får väl fundera vilket sorts företag det ska vara. Enskild firma, HB, KB, Ekonomisk förening eller AB. Dock som du säger så vill du köra hemma vid och då är det ju enskild firma vi snackar. Vet inte på rak arm så här vad allt som krävs men det är ju en F-skattesedel om du vill kunna fakturera, bolaget registreras på dig så företagets skulder = dina skulder. Ja du vet nog allt det där. Du blir momsregistrerad när du ansöker om F-skattesedel och det med skatt så när du startar din verksamhet får du skicka in en preliminärt besked om vad skatten kommer hamna på i slutet av året då med en försiktig uppskattning om din försäljning. Sen när året är slut så ser du om du betalat in för lite skatt eller för mycket beroende till försäljningen.

Men det jag funderar på är på vilket vis du ska hitta dina kunder om du ska bara köra i en "liten" skala. Jag som Mf-student är lite skadad och tänker på hur du ska synas å hur du vill uppfattas.. HEHE Några planer på vilken nivå du vill lägga dig?

Permalänk
Medlem

Skall ju vara enskild firma, skall ju bara vara något litet mest för skojs skull här hemma så man har något att pilla med, sedan tror jag ju aldrig att det kommer bli några skulder eftersom iaf vad jag tänkt mig inte kommer ha några fasta utgifter, kommer ju inte ha något lager eftersom jag beställer hem det kunden och jag kommit fram till är rätt för honom/henne, visst med tiden kan man ju ha lite av dom mindre icke prisfallande sakerna hemma

Jag tänkte typ slänge upp en liten notis i den lokala tidningen, så sitter dom där och äter frulle så ser dom den "Men gösta du sa ju att det var tid att köpa en snabbare dator" osv osv, folk är ju så dumma så dom drar till elgiganten eller onoff och skit och köper svindyra datorer, visst där kan man ju betala av och sådant men ändå.

Men alltså som sagt, jag tänkte bara ha något litet, hade ju inte varit fel heller att få in ett par tusen extra i månaden

Visa signatur

*Maximus III Formula * Noctua NH-D14- i7 860 @ 3700mhz * 4GB Dominator GT 2000mhz *Corsair HX 750W 80+ * XFX Radeon HD 5970

Permalänk
Medlem

Nä men tänk att det är ganska mycket jobb ändå. För en notis i en tidning ger ju inte direkt mycket till respons. Vet inte hur "passivt" ett företag kan vara. Alltså hur länge ett företag kan bara vara utan att det händer nå. För om det bara ska vara nå litet på sidan om och du bara skriven notis lite då och då så lär inte kunderna hopa sig. Krävs ju som sagt lite underhåll, planering och en strategi för hur du ska locka till dig kunder. Sen måste du ju tänka på vart du än vill synas att till vilka vill du vara attraktiv för? För om det ska funka så kan du ju inte liksom bara "skjuta med en hagelbössa och hoppas på det bästa". Men jaja, känner du att du har tänkt ut hur du vill och ska gå tillväga för att kanske få någon eller flera kunder i månaden och känner dig manad och motiverad så är det väl bara att försöka. För menar eftersom du inte hade tänkt ha några saftiga startkostnader så är det väl bara att testa för isf förlorar du ju bara pengar för notisen.

Permalänk

har själv ett litet sånt "företag" jag fixar med hjälp att konfiguera system och ger förslg samt lite reparationer och virus borttagning

mot att dom ger bidrag vad dom tyckte mitt arbete var värt kan vara allt från pengar till att dom bjuder på kaffe och tårta under arbetet så går inte direkt jätte + på det mer en hobby pga arbets brist

ända skillnade är att jag ger dom en utskrift/email med vad jag föreslår att dom ska köpa samt var delarna blir billigast så får dom själva beställa det och komma till mig så monterar jag det åt dom.

På så vis behöver jag inte ligga ute med några pengar och kanske blir sittandes med en dator för 15k:- för att pajsarn inte ville ha den när det väl kom till krita.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem
Citat:

Rouge of Darkness

Jag är helt i linje med dig...
Trådskaparen, byt jobb, de finns över 6% som gärna tar lön å jobbar på "tråkig tid å tråkigt jobb" än å vara hemma med tomt kylskåp! Vissa vet inte hur j*vla bekvämt dom har det helt enkelt.

Visa signatur

Det du inte hinner idag hinner du inte imorgon med.

Permalänk
Medlem

Det största problemet kanske kommer till hur seriös du anses och vara beroende på hur du kan svara i telefon osv. De borde framgå att du så fall är enskild firma och gör detta som ett arbete utöver ditt ordinariejobb, om du inte kan hålla uppe ett flåsande tempo (om de nu blir lyckat).

Du vet ju hur folk är idag, de ska gå snabbt, vara billigt och seriöst

Permalänk
Medlem

Tror de är mest kompis-skryt faktorn där

Visa signatur

Det du inte hinner idag hinner du inte imorgon med.

Permalänk
Medlem

Jag kan inget om sånt där byråkratiskt tjaffs, men är helt på din idé. Låter fruktansvärt roligt!
Se bara till att inte pajja nåt

Permalänk
Medlem

En annan lösning

Trevligt med företagsamma personer på forumet.
Tror att det rent administrativa kommer att sätta käppar i hjulet för någon som bara är entusiastisk nog för ett "hobby-företag". Det finns många butiker att vända sig som man som okunnig vill ha lite datahjälp. En lösning för din del, om du ändå skulle vilja småpyssla lite med andras hårdvara och kanske tjäna en liten hacka. Sök till en lokal databutik och fråga om de behöver hjälp. Kanske kan hitta ett extrajobb där, inte nog att leva på, men som hobby/extrajobb. Annars är det nog gråzonen som gäller.

// God fortsättning.

Visa signatur

DATOR, har jag ingen, för då måste man betala TV -licens till RADIO -tjänst...

Permalänk
Medlem

Har hört/läst att det är tillåtet att tjäna pengar på sin hobby, förutsatt att man får in under 10000kr/månad på det. Skulle dock vara bra om någon kunde bekräfta eller dementera om detta stämmer. Fick reda på det för 2-3 år sedan när jag gick i samma tankar som TS, dvs. att skapa ett hobbyföretag och konfigurera datorer.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Chamezz
Har hört/läst att det är tillåtet att tjäna pengar på sin hobby, förutsatt att man får in under 10000kr/månad på det. Skulle dock vara bra om någon kunde bekräfta eller dementera om detta stämmer. Fick reda på det för 2-3 år sedan när jag gick i samma tankar som TS, dvs. att skapa ett hobbyföretag och konfigurera datorer.

Då handlar det om hobbyverksamhet och det skall redovisas och ev. skattas där med. Se http://www.skatteverket.se/download/18.76a43be412206334b89800... för mer information.

Det ska bl.a. betalas skatt på eventuellt överskott. Om du omsätter mer än 30 000 så skall du även betala moms.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av N!klas
Då handlar det om hobbyverksamhet och det skall redovisas och ev. skattas där med. Se http://www.skatteverket.se/download/18.76a43be412206334b89800... för mer information.

Det ska bl.a. betalas skatt på eventuellt överskott. Om du omsätter mer än 30 000 så skall du även betala moms.

Precis det jag syftade på, och förmodligen TS med, då det är en hobbyverksamhet vid sidan om hans befintliga jobb.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Bloopy
Jag är helt i linje med dig...
Trådskaparen, byt jobb, de finns över 6% som gärna tar lön å jobbar på "tråkig tid å tråkigt jobb" än å vara hemma med tomt kylskåp! Vissa vet inte hur j*vla bekvämt dom har det helt enkelt.

Ja precis jag säger ju nog upp mig bara för att jag tycker det är tråkigt, inte direkt rätt tid att säga upp sig och försöka hitta ett nytt jobb

Att ha ett litet företag hemma, kanske kan hjälpa 4-5 personer i månaden med dator problem/köp så är jag nöjd lixom, då har jag något att göra och jag kanske får lite extra cash i fickan som kan gå till att köpa verktyg felsöknings hårdvara och lite sådant, men om jag nu vill göra detta, skall man bara ringa skatteverket och säga hur man hade tänkt, sedan bara testa lite, kan ju inte gå minus på ett företag som inte har utgifter

tack för alla svar

Visa signatur

*Maximus III Formula * Noctua NH-D14- i7 860 @ 3700mhz * 4GB Dominator GT 2000mhz *Corsair HX 750W 80+ * XFX Radeon HD 5970

Permalänk
Medlem

Glöm som sagt inte att du måste skatta om du gör vinst vilket du troligen kommer göra.

Permalänk
Medlem

Hade inte jag varit så förbaskat ung så hade jag dragit igång direkt! Skitkul att hålla på med datorer ju!

Vill se resultatet om det blir något!

Visa signatur

O2+ODAC - Denon AH-D2000
MiniDSP SHD - Emotiva UPA1 - Had Oy högtalare

Permalänk
Medlem

Är också i banan på att fixa en enskild firma, då jag har vet ett företag som vill ha lite hjälp med sina datorer.
Fast jag tror skatt & egenavgifter äter upp en ganska stor del av kakan

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av SteFFoo
Är också i banan på att fixa en enskild firma, då jag har vet ett företag som vill ha lite hjälp med sina datorer.
Fast jag tror skatt & egenavgifter äter upp en ganska stor del av kakan

Dra bort ca 60% av priset du tar från kunden inkl. moms.
Är det inte underbart?

Man kan ju ha turen att få tillbaka momspengar på utlägg man har gjort också så då kan ju procenten ev. minskas lite.

Det blir ju rätt mycket mindre om man hamnar under 30 000 per år också eftersom att moms inte ska betalas då.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av N!klas
Dra bort ca 60% av priset du tar från kunden inkl. moms.
Är det inte underbart?

Man kan ju ha turen att få tillbaka momspengar på utlägg man har gjort också så då kan ju procenten ev. minskas lite.

Det blir ju rätt mycket mindre om man hamnar under 30 000 per år också eftersom att moms inte ska betalas då.

Mjo, det var som min lärare sa idag.
100kr in, 40kr kvar åt dig

30 tusen lär man ju hålla sig inom om man bara har en kund som behöver hjälp med mailen lite då och då

Permalänk
Medlem

Någon som vet om hur det funkar men annan inkomst, får ju ca 340.000 innan skatt från annat jobb, beror den inkomsten alls vinst osv från företaget ?

Visa signatur

*Maximus III Formula * Noctua NH-D14- i7 860 @ 3700mhz * 4GB Dominator GT 2000mhz *Corsair HX 750W 80+ * XFX Radeon HD 5970

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Swie
Någon som vet om hur det funkar men annan inkomst, får ju ca 340.000 innan skatt från annat jobb, beror den inkomsten alls vinst osv från företaget ?

Din inkomst har inget med företagets eventuella vinst att göra.

Permalänk
Medlem

Jag har en bolag redan

lista då dessa saker jag gör

## PRIVAT ##

Reparation
Virusrensning
Uppgradering
Felsökning
Inköpsförslag
Hårddiskräddning
Tysta ner din dator
Backuplösningar
Problemlösning
Säkerhetsinstallation
Föräldrakontroll
Ominstallation
Windows optimering av slö dator
Programinstallation
Skrivarinstallation
Hårddiskreparation
Minnesuppgradering
Värdering

## FÖRETAG ##

Reparation
Virusrensning
Uppgradering
Felsökning
Hårddiskräddning
Tysta ner din dator
Backuplösningar
Säkerhetskoll
Offertgranskning
Behovsanalys
Problemlösning
Säkerhetsinstallation
Skrivarinstallation
Nätverksinstallation
Hårddiskreparation
Uppgradering

Idag så har jag många andra saker till som har tillkommit !

Fick du mitt PM

Visa signatur

:D