Intel jobbar på nästa generations SSD

Permalänk
Melding Plague

Intel jobbar på nästa generations SSD

Lagringsdivisionen hos Intel lyckades som bekant mycket bra med företagets SSD-enheter under 2009. Nu jobbas det för fullt med nästa generation.

Läs nyheten

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Kanon, då kan man ju vänta på dessa. Vill ha en 160Gb, men 4000kr är för mycket!

Visa signatur

intel i7 920 @ 4000Mhz / Asus P6T Deluxe V2 / Corsair 6GB DDR3 Dominator @ 1600Mhz / 2st Gigabyte 460 GTX 1GB @ 850/1700/4400Mhz SLI / HDD1: Corsair Force 120GB HDD2: WD Black 1TB / Antec Twelvehundred / Corsair 750W HX / Win7 64Bit SWE

Permalänk
Hedersmedlem

Gött, väntar nog iofs en gen till innan jag byter ut min g2:a men bra med ökad konkurrens och tekniska framsteg.

Permalänk
Medlem

Kan man får 80+ GB för ~1000:- så känns det lite mer värt än just nu.

Permalänk

I o.f.s. ganska självklart att de arbetar vidare på nästa generation.

Men jag väntar mycket, då jag för min egen del inte ser en sdd hårddisk ännu som prisvärd i sådana budget datorer som jag skulle bygga.

Runt 1000kr för 100GB är nog vad jag skulle kunna betala detta året,sedan kräver jag såklart mer utrymme för varje år. Det handlar om att jag inte vill lägga över 1000kr på en systemdisk, då denna då tar pengar från andra komponenter i mina lågprisdatorer.

Visa signatur

[Core i7-3930K med 32GB ram, 2*256GB SSD] & [Core i7 3770K med 16 GB RAM, 256GB SSD] som tillsammans har ett [HD 5850 1GB] och 3st 24".

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av bud_bundy
I o.f.s. ganska självklart att de arbetar vidare på nästa generation.

Men jag väntar mycket, då jag för min egen del inte ser en sdd hårddisk ännu som prisvärd i sådana budget datorer som jag skulle bygga.

Runt 1000kr för 100GB är nog vad jag skulle kunna betala detta året,sedan kräver jag såklart mer utrymme för varje år. Det handlar om att jag inte vill lägga över 1000kr på en systemdisk, då denna då tar pengar från andra komponenter i mina lågprisdatorer.

Finns ju 40GB modellen men den är ju lite begränsad samt är väl i minsta laget för en win installation, speciellt om man inte har tillräckligt med ram så man kan stänga av/minimera paging.

Permalänk
Medlem

Billigt är bra... Nuvarande x25 g2 har jag och den fungerar ju utmärkt.

Om de inte satsar på att få fram ssd till nästa generations sata, 6bg/s, så lär de dock falla efter på marknaden tror jag. Konkurrensen håller ju på att närma sig sata 3gbit/s maxgräns.

Visa signatur

Intel Core i7 8700K, MSI GeForce GTX 1080 Ti 11GB Gaming X, Samsung 960 EVO 1TB, MSI Z370 GAMING M5, Corsair 32GB (4x8GB) DDR4 3200MHz CL16 Vengeance, EVGA Supernova G3 850W

INTEL CORE I7 3930K 3.20GHZ 12MB S-2011, FRACTAL DESIGN MIDITOWER DEFINE R3, CORSAIR HX 1050W, ASUS RAMPAGE IV FORMULA, Asus STRIX GTX970, CORSAIR 16GB DDR3 DOMINATOR QUAD 1866MHZ CL9 (4X4GB) Ljud: ASUS Xonar D2X/XDT 7.1 | Elac 5.1 +förstärkare | Cambridge dacmagic plus | Astro gaming A40 | Sennheiser HD 650
You ask me if I have a god complex? Let me tell you something, I am god!

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Åsa-Nisse
Kan man får 80+ GB för ~1000:- så känns det lite mer värt än just nu.

Om det blir verklighet så köper jag utan att blinka

Permalänk
Medlem

Detta låter trevligt, jag är själv på jakt efter en nämligen.

Permalänk

Låter väldigt väldigt bra men vill ju veta lite mer om planerad lansering så man vet om man skall vänta eller köpa dagens generation SSD..

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av IceDread

Om de inte satsar på att få fram ssd till nästa generations sata, 6bg/s, så lär de dock falla efter på marknaden tror jag. Konkurrensen håller ju på att närma sig sata 3gbit/s maxgräns.

Jo, jag håller nog med dig. Nu är ju inte den sekventiella läs- och skrivhastigheten den viktigaste när det gäller SSD:er som systemdiskar (vilket är vad de i dagsläget oftast används till), något som Intel bevisat med sina SSD:er. Men även om Intel kanske inte behöver SATA 6 Gbit/s-hastigheter för att vara bäst så känns det ändå hade varit smart av Intel att använda SATA 6 Gbit/s, om inte annat för att vi ska slippa alla "men Intel använder ju bara SATA 3 Gbit/s, då måste de vara sämre än de SSD:er som använder SATA 6 Gbit/s va?" frågor här på sweclockers Det har ju dessutom spekulerats i att de redan nu begränsas av SATA 3 Gbit/s när det gäller sekventiell läs-hastighet.

Permalänk
Medlem

på tiden. skulle själv inte kunna tänka mig att betala mer än en femhundring för 80-100gb snabb ssd.

Visa signatur

Gilla min Guide till sweclockers tävlingen! :D : #12510535

Min Sweclockers-låt som aldrig deltog i Jultävlingen. Enjoy! https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=g7gof...

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av perost
Jo, jag håller nog med dig. Nu är ju inte den sekventiella läs- och skrivhastigheten den viktigaste när det gäller SSD:er som systemdiskar (vilket är vad de i dagsläget oftast används till), något som Intel bevisat med sina SSD:er. Men även om Intel kanske inte behöver SATA 6 Gbit/s-hastigheter för att vara bäst så känns det ändå hade varit smart av Intel att använda SATA 6 Gbit/s, om inte annat för att vi ska slippa alla "men Intel använder ju bara SATA 3 Gbit/s, då måste de vara sämre än de SSD:er som använder SATA 6 Gbit/s va?" frågor här på sweclockers Det har ju dessutom spekulerats i att de redan nu begränsas av SATA 3 Gbit/s när det gäller sekventiell läs-hastighet.

Dom kanske resonerar så för att det inte finns tillräckligt många som kommer utnyttja Sata 3 vid lansering, och då kanske dom tycker det är mer värt att lägga pengarna på att utveckla bättre prestanda än gränssnitt..

Vilket (vad vet jag) skulle höja tillverkningskostnaderna och då ge SSD en höjning i pris istället för sänkning.

Så dom gör nog rätt i att få ut SSD på marknaden till rätt pris innan dom utökar standarden och höjer priset!

Permalänk
Medlem

TRIM stöd för RAID vill vi ha.

Visa signatur

*.*

Permalänk
Medlem

G3 hoppas den har ca 5% bättre prestanda overall jämfört med G2 och 18-20 kr/GB vid lansering obs ingen fakta som styrker det jag skriver

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Medlem

intressant att det går så snabbt mellan 32 nm och någonting mellan 30 och 20 nm, borde ha tagit längre tid kan jag tycka.

Visa signatur

|| Surface GO 2 ||

|| NR200P, 12600K, Z690M-ITX, NH-U9S, RTX 3060 Phoenix, SKC2500 500GB, Fury 16GB, HX520 ||

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Gusko
TRIM stöd för RAID vill vi ha.

+1

Kanske kommer vara ungefär samma förhållande gällande sekventiella läs/skrivningar som i dagsläget, så generationen därpå med "sata 6" kanske kommer upp i samma som andra tillverkares 2010 modeller. Frågan är väl när de andra kommer upp i samma prestanda gällande de andra bitarna (och kanske då med högre sekventiell). Kommer nog bli väldigt intressant att följa utvecklingen under året.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Åsa-Nisse
Kan man får 80+ GB för ~1000:- så känns det lite mer värt än just nu.

¨

Håller med det är snuskigt dyrt nu!

Visa signatur

WS:/ASUS M4A78-E/Phenom 940BE/OCZ Reaper DDR2 PC8500 6Gb/CF Ati 4870 1GB//Server: AMD Phenom 9550/MSI K9A2 CF-F/OCZ Reaper PC8500 2Gb/XFX GTS 250 Nvidia
"En enskild människas död är en tragedi, en miljon döda är statistik" -Josef Stalin

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av judge
¨

Håller med det är snuskigt dyrt nu!

Nej, det är du som är snuskigt fattig eller har en snuskigt dålig förmåga att bedömma nyttan i inköp av en SSD

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av HMB
Nej, det är du som är snuskigt fattig eller har en snuskigt dålig förmåga att bedömma nyttan i inköp av en SSD

jo jag är en vanlig industri arbetare med hus! skulle vilja ha diskar i raid 0 det är lite väl häftigt pris just nu! kanske om par månader!

Visa signatur

WS:/ASUS M4A78-E/Phenom 940BE/OCZ Reaper DDR2 PC8500 6Gb/CF Ati 4870 1GB//Server: AMD Phenom 9550/MSI K9A2 CF-F/OCZ Reaper PC8500 2Gb/XFX GTS 250 Nvidia
"En enskild människas död är en tragedi, en miljon döda är statistik" -Josef Stalin

Permalänk
Medlem

1TB snabb SSD för 1500kr och jag slår till direkt. Vill ju att alla mina spel ska gå snabbare att ladda, det är där laddningstiden märks som mest!

Visa signatur

Sex kärnigt på modermodemet och ett gäng 680s i hårddisken

Permalänk
Medlem

köpte en intel x25m g2 80gb för mitt nästa datorbygge men stoppade in den i min gamla burk istället för en wd 7200 250gb och ersatte samtidigt win xp med win 7. det blev sjukt mkt snabbare! har man pengarna rekommenderar jag ssd uppgradering. men det är klart att 2000:- för 80gb är dyrt som fan..

intel ligger dock redan lägst med 70mb/s ls istället för de flesta andra som har över 100mb/s, vilket jag inte är helt säker på att jag förstår. tydligen är det deras valda implementation och inte en begränsning av deras teknik som bestämde hastigheten. med den inställningen är ju sata 3 inte en självklar bottleneck.

det känns spontant som helgalet att intel inte kan lägga fokus även på sata 6 redan nu istället för 2011. tick-tock säger jag bara...

Visa signatur

enthooEvolvTGlass; MSI-Z97Gaming9-ACK, 4790K, 32GbRAM, samsung840Evo, Intel520-240gb, Kraken-X61, evga980ti ACS2.0+, seasonic660Wplatinum. Sennheiser PC360, SiberiaV2. WACOMbambooA5. SaitekCyborgEVO. XboX1BTcontroller. NAD3020d + B&W 686 S2
+Lenovo thinkpad s540
World of Tanks, Elite:Dangerous (solo), Star Citizen, anything Co-op

Permalänk
Hedersmedlem

När nästa generations SSD:er kommer blir det nog svårt att motstå frestelsen längre!

Permalänk
Medlem

När en ny generation kommer, så blir den 'gamla' billigare

Visa signatur

ATX sys i micro-atx chassi -> Ace ecco-220 | Intel Q9550 @ 3,8 w/ 620 + GT 1850 | HIS 6970-Antec 620 mod w/ GT 1850 | 4x2gb OCZ reaper 1150mhz | Corsair 750tx | m4 128gb | W7 ulti 64

Laptop Acer 3820TG | i5 450m | 5650 | Intel G3 160gb

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Pimpim666
1TB snabb SSD för 1500kr och jag slår till direkt. Vill ju att alla mina spel ska gå snabbare att ladda, det är där laddningstiden märks som mest!

Jag köpte en WD 10000rpm 150Gb för 1500:-
För det priset skulle jag lätt köpa en 150gb SSD

Visa signatur

CPU I9 9900K@4,7Ghz |EVGA GTX 2070 Super 10365p Timespy 3DMark |Ram 32GB CorsAir DDR4 Vengence PRO |Define R6| ASUS Strix Z390F | M.2 SSD Evo 970 1TB |CorsAir 750W | Acer 27" Predator XB271HU | Win 10 Pro

Permalänk
Medlem

Inte många som har sata 6.0 nu ändå. Tror dom vill vänta med att utveckla svindyr teknik till dom få som har eller kommer skaffa nya sata'n under den närmaste tiden. Dessutom är dom redan "bäst" och säljer säkert riktigt bra, så att vänta till 2011 när fler har skaffat nya sata 6.0 och den förmodligen är mycket billigare att tillverka och utveckla ser jag inte som en nackdel.

Edit: lite småfel..

Visa signatur

intel i7 920 @ 4000Mhz / Asus P6T Deluxe V2 / Corsair 6GB DDR3 Dominator @ 1600Mhz / 2st Gigabyte 460 GTX 1GB @ 850/1700/4400Mhz SLI / HDD1: Corsair Force 120GB HDD2: WD Black 1TB / Antec Twelvehundred / Corsair 750W HX / Win7 64Bit SWE

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av judge
jo jag är en vanlig industri arbetare med hus! skulle vilja ha diskar i raid 0 det är lite väl häftigt pris just nu! kanske om par månader!

vänta isf på att trim ska funka i raid

Citat:

Ursprungligen inskrivet av ox4
köpte en intel x25m g2 80gb för mitt nästa datorbygge men stoppade in den i min gamla burk istället för en wd 7200 250gb och ersatte samtidigt win xp med win 7. det blev sjukt mkt snabbare! har man pengarna rekommenderar jag ssd uppgradering. men det är klart att 2000:- för 80gb är dyrt som fan..

intel ligger dock redan lägst med 70mb/s ls istället för de flesta andra som har över 100mb/s, vilket jag inte är helt säker på att jag förstår. tydligen är det deras valda implementation och inte en begränsning av deras teknik som bestämde hastigheten. med den inställningen är ju sata 3 inte en självklar bottleneck.

det känns spontant som helgalet att intel inte kan lägga fokus även på sata 6 redan nu istället för 2011. tick-tock säger jag bara...

tick-tock :), good one

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Pimpim666
1TB snabb SSD för 1500kr och jag slår till direkt. Vill ju att alla mina spel ska gå snabbare att ladda, det är där laddningstiden märks som mest!

Har du 1TB med spel installerade?

----

När Intel snackar om en ny generation av SSD så är det klart man läser.
Ruggigt intressant men jag måste säga att flertalet tillverkare har nu möjlighet att komma ifatt då vissa redan arbetar med SATA 6gbps-standarden. Detta är mycket trevligt, vi får bara hoppas att någon lyckas klå Intels G2:a på små skrivningar också.

Visa signatur

ηλί, ηλί, λαμά σαβαχθανί!?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Leedow
Har du 1TB med spel installerade?

----

När Intel snackar om en ny generation av SSD så är det klart man läser.
Ruggigt intressant men jag måste säga att flertalet tillverkare har nu möjlighet att komma ifatt då vissa redan arbetar med SATA 6gbps-standarden. Detta är mycket trevligt, vi får bara hoppas att någon lyckas klå Intels G2:a på små skrivningar också.

Nope. Men har omkring 500gb spel och nyttoprogram installerade. Räknar med att inom 2år-3år kommer spelen vara minst 3ggr så stora som idag och jag har inga planer på köpa ny disk varje år, speciellt när vanliga diskar är mycket bättre lagringsenheter för film osv. än en liten SSD är.

Visa signatur

Sex kärnigt på modermodemet och ett gäng 680s i hårddisken

Permalänk
Medlem

TRIM-stöd för raid?
Det är bara att klaga på kontrollerkortstillverkarna för det är ju där begränsningen sitter idag, det är inte mycket intel kan göra åt det (nåja, de kan ju skaffa TRIM-stöd för sina egna RAID-produkter). Visst, man skulle kunna göra en manuell TRIM men det känns lite fattigt.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Antzo
När en ny generation kommer, så blir den 'gamla' billigare

Mjovisst, men den nya generationen kommer ju fortfarande vara bättre och antagligen lika billig.

Som G2 vs. G1.
När G2 lanserades var den billigare än G1. G1 sänktes till samma nivåer som G2 hos många butiker bara för att man skulle kunna sälja dem men det var aldrig billigare än G2 (isf. en liten skillnad) så känns inte riktigt som det kommer vara någon poäng i att köpa G2 när G3 lanserats.

Och ang. avsaknad av SATA 6 Gb/s så är det ingen större förlust direkt, främst en PR-miss kanske men inte i praktiken. Gör det disken billigare så är det bara att tacka och ta emot.