Garanti hos komplett.se av beg.vara

Permalänk
Medlem

Garanti hos komplett.se av beg.vara

Jag köpte en begagnad projektor som har garanti kvar.
Kontaktade komplett.se angående en retur jag behöver göra på den på grund av ett fel som uppstått.

Nu till problemet, dom säger till mig att "Returärenden måste alltid upprättas av ursprungskund" och att "I våra köpvillkor så står det att garanti är något som är personligt och kan inte överlåtas utan vårt samtycke".

Dom menar alltså att man ska behöva kontakta säljaren för att kunna utnyttja garanti som finns kvar. Det låter helt osannolikt att behöva göra på detta viset.

Jag kan även meddela att jag har orginalkvittot som säljaren snällt delade med sig, men trots detta så går det inte. Tänk om jag hade köpt varan av någon som man inte längre kan få tag på?

Ska det verkligen gå till på detta sättet?

Har någon nån erfarenhet av detta hos komplett?

Permalänk
Medlem

Hade ett ärende ang köp av "använd hårdvara" dom ville börja trilska med de (def gpu)
Jag har 3ggr testat deras demo-försäljning (retur på alla 3) å kan med 99% säkerhet säga att dom kränger iväg def hårdvara för å få mest valuta
Iallafall, garanti går på vara/säljare inte kund/säljare
Men en beg produkt kan å brukar ofta säljas med begränsad garanti ex. 3mån

Visa signatur

Det du inte hinner idag hinner du inte imorgon med.

Permalänk
Medlem

Det är det jag reagerar på. "Varan", i mitt fall, har ju 2 års garanti. Skulle man då sälja den efter t.ex 1 månad då måste köparen kontakta säljaren för att kunna få varan reparerad TROTS att det ÄR garanti på den.

Jag blir inte klok på detta.

Permalänk
Medlem

Skicka ett mail (bara för å få en bekräftelse) sen skicka vidare till konsumentverket å låt dem ta en titt, det är nog dags för komplett å få sina sår saltade!

Visa signatur

Det du inte hinner idag hinner du inte imorgon med.

Permalänk

Komplett har helt rätt. Utdrag från konsumentverkets hemsida...

http://www.konsumentverket.se/Svar-fran-radgivarna/Sok-bland-...

Citat:

Fråga:

Jag har köpt en begagnad teve av en privatperson. Med teven fick jag ett garantibevis. Gäller garantin som följer med en vara som är köpt i andra hand?

Svar:

Nej, det gör den inte. En garanti gäller mellan säljaren och den ursprungliga ägaren av varan, om det inte framgår något annat av villkoren för garantin.

Finns säkert oxå diverse information att få tag på via Google om det här fenomenet, t.ex. här...

http://www.dn.se/ekonomi/din-ekonomi/se-upp-for-begagnad-gara...

Möjligtvis har du tillverkargaranti kvar (vad som menas med tillverkargaranti förklaras på länken ovan).

Permalänk
Medlem

ursprungliga ägaren - ska inte de tillfalla säljaren igen? Den tar ju ändå varan tillbaka i retur...
Annars så får du ett dillema
A:Köper tv, tv går sönder, köper en till tv av samma model, hävdar retur + RMA
B:Köper tv utan garanti... och?
Nä jag är inte alls inne på den linjen å tror verkligen inte konsumentverket är de heller.
Jag ids inte kolla lagar å paragrafer, men hoppas nån trillar ut raden.

Visa signatur

Det du inte hinner idag hinner du inte imorgon med.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Bloopy
ursprungliga ägaren - ska inte de tillfalla säljaren igen? Den tar ju ändå varan tillbaka i retur...
Annars så får du ett dillema
A:Köper tv, tv går sönder, köper en till tv av samma model, hävdar retur + RMA
B:Köper tv utan garanti... och?
Nä jag är inte alls inne på den linjen å tror verkligen inte konsumentverket är de heller.
Jag ids inte kolla lagar å paragrafer, men hoppas nån trillar ut raden.

Say what??? Det står ju klart och tydligt på konsumentverkets hemsida att "[en] garanti gäller mellan säljaren och den ursprungliga ägaren av varan, om det inte framgår något annat av villkoren för garantin".

Visa signatur

Bra, snabbt, billigt; välj två.

Ljud
PC → ODAC/O2 → Sennheiser HD650/Ultrasone PRO 900/...
PC → S.M.S.L SA300 → Bowers & Wilkins 607

Permalänk
Medlem

Därför man skrattar lite varje gång man läser en säljare som säljer prylar "med garanti kvar".

Finns bara 2 möjligheter:
1. Den ursprungliga köparen hjälper dig att reklamera produkten.
2. Kollar om du kan reklamera felet gentemot fabrikanten med hjälp av fabriksgarantin.

Visa signatur

AMD R7700/ASRock X670E/GSkill 32GB DDR5 6000cl32/XFX RX6800/Kingston Fury 2TB NVMe/Corsair RM850e
KIDS: i7 4790K/16GB/GF1070Ti/1TB NVMe #2: i7 4790K/16GB/GF970/1TB SSD
CLUB: i5 6600K/16GB/GF980/1TB SSD #2: i7 2600K/16GB/GF680/256GB SSD #3: Q9550/4GB/GF770/500GB SSD
HTPC: E8400/4GB/R4600/2TB HDD SONY VAIO: i3 2310M/6GB/R6470M/500GB SSD
AMIGA A4000/PPC, A4000/060, A1200/060, A600/030, A500/020, A1000 etc.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av BadArg
Därför man skrattar lite varje gång man läser en säljare som säljer prylar "med garanti kvar".

Finns bara 2 möjligheter:
1. Den ursprungliga köparen hjälper dig att reklamera produkten.
2. Kollar om du kan reklamera felet gentemot fabrikanten med hjälp av fabriksgarantin.

3. Varan är köpt i butik (utan köparens namnuppgifter)

Permalänk

De brukar vara schjyssta på komplett.

Jag hade ett likadant ärende med 9800gx2 för några veckor sedan och de var väldigt tillmötesgående och sade att de egentligen inte skulle ta det på garanti, men gör det ändå.
De fixade tillockmed så att de satte in pengar för varan på ett annat konto än köpkontot så vi fixade hela grejen utan att beblanda in orginalköparen.

Jag lämnade dock in kortet personligen på göteborgs hämtbutik, men kontaka dem och fråga=)

Visa signatur

Stationär: Ryzen 9 3900X | MSI B550 Tomahawk | EVGA GTX1080 SSC | Corsair Force MP600
Kamera: Sony A7 III |Zeiss 18mm 2.8 | Sigma 35mm 1.4 | Sony 85mm 1.8 | Tamron 28-75 2.8

Permalänk
Medlem

Ja där ser man, tänk om jag visste det när jag jobbade i datorbutik
Men som sagt, man är ju schysst, företaget har ju ändå garantin kvar mot leverantören. Men komplett.se hjälper mig inte, så jag får väl försöka fjäska med säljaren.

Detta är ju värt att tänka på när man köper begagnade varor.
Jag har även försökt att göra retur till Infocus, men dom är så svåra att få tag på.

Permalänk
Medlem

Ja så är det, komplett gör egentligen inget fel. Köp nästa gång nya saker om du vill ha garanti/service.

Permalänk
Hedersmedlem

jag undrar hur ofta en butik faktiskt jämför köparens kreditkortsnummer med namnet på den som lämnar in en vara för garantiärende. Man måste säkerligen lämna namn och så, men det innebär inte att de garanterat gör en koll mot köparens kortnummer och jämför kanske...

Och är varan köpt med cash så går det ju aldrig att bevisa att det är andrahandsköp inblandat.

Så det borde väl kunna gå att utnyttja garantiärenden i andra hand ändå i vissa fall så länge man inte nämner andrahandsköpet...

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Söderbäck
jag undrar hur ofta en butik faktiskt jämför köparens kreditkortsnummer med namnet på den som lämnar in en vara för garantiärende. Man måste säkerligen lämna namn och så, men det innebär inte att de garanterat gör en koll mot köparens kortnummer och jämför kanske...

Och är varan köpt med cash så går det ju aldrig att bevisa att det är andrahandsköp inblandat.

Så det borde väl kunna gå att utnyttja garantiärenden i andra hand ändå i vissa fall så länge man inte nämner andrahandsköpet...

De flesta butiker kör ju med namn på kvitton på dyrare saker med garanti. Då blir det nog svårare då de tar namn på personen som lämnar in och kollar namn på kvittot.

Visa signatur

Spel: Dell U2412M -:::- Intel i5 2500k, Corsair XMS3 16 GB 1600 MHz Ram, Samsung 830 256 GB, Asus P8P67-M B3, MSI GTX 660 Ti OC
Laptop: 2012 Macbook Air 13"

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Derox
De flesta butiker kör ju med namn på kvitton på dyrare saker med garanti. Då blir det nog svårare då de tar namn på personen som lämnar in och kollar namn på kvittot.

Ja kanske. Fast det är väl bara att säga att man heter det som står på kvittot då. Problem solved again. Har väldigt svårt att tänka mig att de skulle kräva IDhandling för ett garantiärende.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk

jag sålde en dator ifrån komplett för ett tag sedan 3 år sedan. efter 2.5 år fick jag ett mail att grafikkortet hade lagt av, han frågade om garanti, jag gick ut på komplett tog ut rma-grejjen och skickade det via mail tillbaka till honom. han skickade in varan och fick tillbaka ett helt nytt grafikkort=) han tackade så mycket.. och det var inga strul alls, han sa bara till dem att skicka vara till hans adress!

minimalt jobb från mig.. fast de krävde att jag plockade ut rma-grejjen från nätet, sen var de lugnt..

bara ett tips, vissa säljare är schyssta..

men se upp, om prylen inte är paj så kommer straff avgiften på dig (ursprunglig köpare)..

Visa signatur

Lian Li 354B, 60A 12v, Amd x6 4.1ghz, (4.6ghz turbo), AMD 5850 oc, 8GB ram 1600 mhz, Asus evo, 3 TB, Bluray, Samsung 23" + 160" projektor,

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Söderbäck
Ja kanske. Fast det är väl bara att säga att man heter det som står på kvittot då. Problem solved again. Har väldigt svårt att tänka mig att de skulle kräva IDhandling för ett garantiärende.

Vem vet, de kan ju t.ex. kräva ID för att hämta ut saken från service sen om det sker i butik, för att inte lämna ut till felaktig person, då är du ju rökt ;).

Visa signatur

Spel: Dell U2412M -:::- Intel i5 2500k, Corsair XMS3 16 GB 1600 MHz Ram, Samsung 830 256 GB, Asus P8P67-M B3, MSI GTX 660 Ti OC
Laptop: 2012 Macbook Air 13"

Permalänk
Medlem

Jag köpte en bärbar dator på Tradera som sedan gick sönder. Jag lämnade in den på Elgiganten och de var väldigt tillmötesgående och frågade t.o.m. i vilket namn reparationen skulle stå i, så det är nog väldigt olika med garantiärenden för olika företag.

Permalänk
Hedersmedlem

Tag också för vana att läsa avdelningens FAQ först (frågan är besvarad där): http://www.sweclockers.com/forum/showthread.php?s=&threadid=6...

*låst*