Permalänk
Medlem

Vilken distribution?

Jag vill börja med Linux oxh har bara kört Windows hittils men vill testa.
Orsaken är att jag är mycket intresserad av datoreroch vill testa något nytt och få ett OS med helt andra möjligheter och egenskaper.
Men jag vet inte vilken distrubition jag ska använda om jag ska:

* Använda en distrubition som inte liknar Windows utan där jag får all makt i mina händer utan löjliga säkerhets och användarvänlighets-spärrar.

* En distrubition där man med god kunskap senare kan utveckla egna program samt en distrubition som ger dig goda möjligheter för hacking.

* Som även en nybörjare i Linux kan använda.

Har ni något tips? Jag är fullständigt förvirrad av alla olika sorters dists. Kan ni ge exempel på en bra dist för dessa tre huvudmål?

Sita punkten...jag vill börja använda Linux för att lära mig om datorsystem genom att använda ett annat OS istället för Windows som INTE är gjort för att vara användarvänligt utan som sätter all makt i mina fingrar med rätt kunskap. Jag är medveyen om att detta tar tid att lära sig.

Men snälla hjälp mig med tips på olika dists som ni föreslår och som funkar med en ny dator som har Windows 7 förtillfället. Kommentera även gärna varje dist om ni har någon viktig synpunkt på det!

Skicka (helst) ett PM till mig eller bara svara.

Tack i förväg =).

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Zerpent
vill testa

Gör det.
OS X - enklare än Windows och kompetentare än Linux.

Visa signatur

Me fail english, thats unpossible!

Permalänk
Hedersmedlem

Liknande frågor har ställts otaliga gånger och svaret är att om man inte vet bör man nog hålla sig till ubuntu.

*Trådar delade*
*Låst*