Byta ut systemdisk in ett zfs system?

Permalänk

Byta ut systemdisk in ett zfs system?

Kort fråga,

Visst är det möjligt att byta ut systemdisken som kör opensolaris och sedan ladda tillbaka poolen och allt är frid och fröjd igen?

Dvs om jag får för mig att byta systemdisk eller den kraschar så är det lätt att installera opensolaris på en ny disk och ladda in poolen igen?

Permalänk
Medlem

Ja man kan importera en pool med "zpool import" kommandot.

Permalänk
Avstängd

Det är precis som Letrix säger.

Du kan även importera samma zpool i olika OS, såsom t.ex. FreeBSD eller Solaris 10 på SPARC (som kör big-endian(?)) och Solaris 10 på x86 (kör little-endian(?) - endianness är vanligtvis en källa till bekymmer. Eller om det var tvärtom med endian.

Permalänk

Du kan som sagt importera din icke systempool med hjälp av "zpool import". Du kan också använda "zpool export" och sen "zpool import" för att byta namn på din pool. Men åter till det att byta systemdisk/pool.

Om det är så att du vill byta ut din systemdisk/pool så är det rekommenderat att köra "zpool export <lagrings-poolens-namn>" först och sen använda "zpool import" när den nya systemdisken/poolen är igång. Skulle det dock vara så att din systemdisk/pool krashar så har du ju inte direkt möjlighet att göra en export för utan då kommer du vara tvungen att använda "zpool import" med flaggan -f (vilken står för "force").

Ett tipps är att ladda ner och kolla i "ZFS Administration Guide" som finns på sidan ZFS Documentation. Väldigt bra "bok" som täcker det mesta!

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av rastersize
Du kan som sagt importera din icke systempool med hjälp av "zpool import". Du kan också använda "zpool export" och sen "zpool import" för att byta namn på din pool. Men åter till det att byta systemdisk/pool.

Om det är så att du vill byta ut din systemdisk/pool så är det rekommenderat att köra "zpool export <lagrings-poolens-namn>" först och sen använda "zpool import" när den nya systemdisken/poolen är igång. Skulle det dock vara så att din systemdisk/pool krashar så har du ju inte direkt möjlighet att göra en export för utan då kommer du vara tvungen att använda "zpool import" med flaggan -f (vilken står för "force").

Ett tipps är att ladda ner och kolla i "ZFS Administration Guide" som finns på sidan ZFS Documentation. Väldigt bra "bok" som täcker det mesta!

Måste bara ge en stor eloge till SUN där. Mycket bra skriven guide som går direkt på konkreta exempel osv. Jämför man med IBM's redbooks, ojoj, de är fan giftigt tråkiga och inte speciellt bra...

Visa signatur

Datorer - M1 MacBook Pro 14"
Hörlurssystem - Scarlett 4i4 / Objective2 / Beyerdynamic DT 770
Ljudsystem - NAD C356BEE > DALI Mentor 6
Bilpark - Porsche 718 Spyder

Permalänk

Tack så mycket för svaren och denna guide!

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Jilted82
Måste bara ge en stor eloge till SUN där. Mycket bra skriven guide som går direkt på konkreta exempel osv. Jämför man med IBM's redbooks, ojoj, de är fan giftigt tråkiga och inte speciellt bra...

Det är en annan av Solaris styrkor tycker jag. Dokumentationen är omfattande och uppdaterad. Jag har hört att t.ex. Linux dokumentation inte är vidare bra, utan man får typ läsa i källkoden. Men jag har hört att även FreeBSD har bra dokumentation. Bra dokumentation är mycket viktigt och det är något som ofta förbises. Det finns hur mycket bra böcker som helst där. Även dokumentation och tutorials om andra SUN produkter såsom t.ex. Java, etc. "bigadmin" har också väldigt mycket bra SUN dokument.
http://www.sun.com/bigadmin/home/index.jsp

Permalänk
Medlem

Vill man ha ett visst skydd mot kraschade systemdiskar så kan man köra zfs mirror på systemdisken, alltså köra två speglade diskar.

Men man kan även använda zfs mirror för att byta ut systemdisken. Om man kör en singeldisk så kopplar man in sin nya hårddisk (ersättaren) och speglar den som en zfs mirror tillsammans med originaldisken. Det funkar bra även om den nya hårddisken är större än den gamla men mindre funkar inte tror jag. Finns guider för hur man skapar en speglad systemdisk (står nog bra beskrivet i ZFS administration guiden). Man får inte glömma att göra den nya disken bootbar samt installera grub. Sedan ändrar man i bios så att datorn bootar på nya disken och verifierar att det funkar bra innan man slutligen kopplar från sin gamla disk från zfs-mirrorn och slutligen gör det till en singeldisk igen. Om den nya disken var större har man nu även fått större utrymme.

Jag använde själv denna teknik när laborerade med hårddiskar, partitionering och slices och det funkar riktigt smidigt så länge man har tungan rätt i mun. Detta funkar förstås inte om gamla systemdisken redan har kraschat men för att ersätta en fungerande hårddisk är det ett mycket bra alternativ. För min del så kom jag på att det inte var så dumt att köra mirror så jag återskapade sedan en ny mirror utifrån den nya disken och en annan ny disk. Rekommenderas att man tränar lite i virtualbox på virtuella hårddiskar innan man gör det i verkligheten så man förstår hur det funkar.

Permalänk
Avstängd

Hmmm... Jag har för mig att jag läst nån artikel om nån som gjorde "zfs send" på sin systemdisk till en annan disk och fixade i GRUB så fick han en exakt kopia av sin systemdisk - helt utan mirror? Eller kommer jag ihåg fel?

Permalänk
Medlem

Jovisst man kan även använda zfs send så som du beskriver saddam. Det blir väl i princip som en snapshot som man exporterar till sin lagringspool eller till en annan server. Det kan man i och för sig köra som en bra backupmetod på systemdisken. Har systemdisken kraschat får man ju ändå återställa från en backup och då är det ju vettigt att ha haft som vana att köra zfs send från systemdisken med jämna intervall.

Ja det visar väl på att zfs är flexibelt när det finns flera metoder att byta systemdisken. Själv tycker jag att metoden med en tillfällig mirror är väldigt smidig förutsatt att man har möjlighet att koppla in en extra hårddisk till datorn (men det bör väl kunna funka att spegla mot en USB-disk tillfälligt om man vill). Fördelen med mirror är att systemdisken speglas även under nedstängningen av datorn, till skillnad mot zfs send som är en snapshot på ett körande system som kan befinna sig i något konstigt läge. Det blir som att slå av strömmen utan att stänga ner snyggt, kopiera disken och sedan slå på strömmen igen känns det som.