Permalänk
Medlem

Mass Effect

Tja,
precist börjat lira Mass Effect nu innan släppet uatv 2:an.

Kan bara varmt rekommendera det, hela dagen blev helt uppslukad utav detta grymma spel!

Men ni som har lirat ut det, har ni några nybörjartips angående vapen och specs osv, finns det "gömda" items osv?

MvH

Visa signatur

7700K @ 4,8Ghz | EVGA 1080 SC @ 2021Mhz | Z270F | 16GB @ 3000Mhz | Acer XB270HU

Permalänk
Medlem

utforska så mkt du orkar, huvudstoryn är ganska kort.

Visa signatur

i5 10400f | asus b460-f | 2x8gb kingston 2666 | zotac 3060ti | corsair mp510 960gb (OS) + samsung 860 evo 1tb + 2x kingston a400 480gb | corsair vx450 | tr true black | fractal r3 | asus mg279q + lg w2363d | dt 880 | win 10 x64 | deathadder chroma | glorious 3xl | tb impact 600 | oculus quest 2

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av femkantig
utforska så mkt du orkar, huvudstoryn är ganska kort.

Exakt. Det är en väldigt bra stämmning när man utforskar tycker jag

Glöm bara inte att anteckna vilka system du har varit i så blir det lättare att inte åka till ställen i onödan.

Visa signatur

We are the Microsoft. Resistance is futile. You will be bluescreened!

Permalänk
Medlem

Hur många spel timmar är själva spelet på?

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Lejo
Exakt. Det är en väldigt bra stämmning när man utforskar tycker jag

Glöm bara inte att anteckna vilka system du har varit i så blir det lättare att inte åka till ställen i onödan.

Hoppas dom förbättrar planetkartan i nästa spel, skulle vara skönt att slippa ha en lång lista brevid sig för att se var nånstans man varit.

Visa signatur

1. MSI Z77A-GD65, Core i7-6700K, 16GB, GTX 1080.
2. Gigabyte EX58 Extreme, Core i7 920@4Ghz, 12GB 1300MHz Corsair, 4870X2.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av spatman
Hur många spel timmar är själva spelet på?

Tja, svårt att säga då alla spelstil är olika.. Min karaktär på svåraste svårighetsgraden som gått genom ~80% av mainstoryn och så gott som alla sidequests är uppe i 52 timmar. Vet folk som har kört genom det på en bråkdel av tiden dock men skippat allt omkring.

Visa signatur

The cookie goes *crumble*.

Permalänk
Entusiast

tips, maxa ut charm eller vad den heter så du kan följa vilka konversations spår som du vill. combat klarar man av ändå.

Visa signatur

PS5 :: Switch :: Steam :: StarCraft II

Permalänk
Medlem

Se till att köra med regenererande grejjer för slottarna på "armor", blir så väldigt mycket lättare då man slipper slösa med packs i onödan.

En annan sak som är bra att känna till är att när du möter robotfiender (vilket man gör ofta) kan man hacka dem. Tali kan hacka robotar utan att ens ha "line of sight" vilket kan vara mycket praktiskt.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Härliga tips, framförtallt det med Tali

Försöker lira så mycket sidequests som möjligt för att få en bättre upplevelse!

Just nu har jag varit i Sector 15, och innan det mördade jag någon ambassadörs syster pga. syskonrivalitet, haha. Gillar variationen och hoppas att nästa spel blir minst lika bra- och längre som ni säger

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Firkraag
tips, maxa ut charm eller vad den heter så du kan följa vilka konversations spår som du vill. combat klarar man av ändå.

Har maxat charm och intimidation, underbara sätt att klara av de där jobbiga reportrarna som kommer hela tiden hehe.

Visa signatur

7700K @ 4,8Ghz | EVGA 1080 SC @ 2021Mhz | Z270F | 16GB @ 3000Mhz | Acer XB270HU

Permalänk
Medlem

Om du tröttnar på att kantslicka varje planet med Mako´n kan du alltid kolla upp kartorna på Wikin, sparat mig oerhört mycket jobbig tid efter att ha sökt igenom varenda kvadratmeter i 5 genomgångar.

Som sagt investera i övertalningsförmågorna (Paragon/Renegade) tidigt om du vill hitta diplomatiska lösningar/få ut bättre rewards.

Samla på dig 1 000 000 credits så snabbt som möjligt, då låser du upp Spectre klassade vapen hos C-Sec snubben, enda vapnen du nånsin kommer använda.

Införskaffa Geth (Salarian - Lower Markets) och Serrice Council (Presidium Hanar) licenser så snart som möjligt (~lvl 30) för bästa armors för Krogan & Turian (Rage, Berserker, Battlemaster för Krogan & Phantom för Turian).

Bästa stock armor är Colossus & Predator H. Loot spawnar på måfå så det finns inga tips för vart man får vad. Savant serien från Serrice Council är bästa Bio-Amps / Omni-Tools utan tvekan.

Har du aktiverat Bring Down The Sky, så vänta tills du börjat få åtminstonde VII klassat loot (helst IX om det är din första playthrough) så kan du få Quarian Colossus som e jekligt svårt att få tag på och gör Tali överlägsen (om man inte skaffar Pinnacle Station 50kr EA Downloads)

För att hålla reda på vilka system du har besökt, skanna inte några planeter förrän du hittat planeten du ska landa på. Då kan du enkelt genom att bara kolla att det inte finns några mineraler/anomalies på några planeter för att se att det systemet är avklarat.

Visa signatur

I7-930 @3.6GHz | XFX 5870 XXX | OCZ Platinum DDR3 3x2GB | ASUS Rampage III | Lian-Li 343B | Corsair H5O 2x Scythe GT @1700RPM P&P |

Permalänk

Ett tips är att göra alla quests innan du ger dig på mainquestet, du kommer mosa det då XD

Permalänk
Medlem

Det finns 58 sidequests (exkl. DLC) så du har en hel del att göra.
Kom ihåg att dina val (inte alla) i ME1 får konsekvenser sen i 2:an.

Visa signatur

"Half-Life 2 is like Duracell of games. It just keeps owning and owning and owning."
i7 920@3.2 vCore 1.024 | Asus P6T Deluxe v2 | 6GB Corsair Dominator Twin3X 1600MHz (6-6-6-18) | Noctua NH-U12P SE2 | Asus DC2 Top V2@1000/1344 vGpu 1.025 | WD Raptor 1500ADFD | Corsair HX 750 | Vista Home Premium 64-bit|

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av mAster9
Det finns 58 sidequests (exkl. DLC) så du har en hel del att göra.
Kom ihåg att dina val (inte alla) i ME1 får konsekvenser sen i 2:an.

Hur då? Kommer 2an använda din savefil från 1an?
Men om jag inte har nån savefil då?

Visa signatur

.

Permalänk
Medlem

Det finns en ME2-tråd!

Du kommer kunna importera ditt endgame-save från ME1.

Läs
http://meforums.bioware.com/viewtopic.html?topic=714907&forum...

Visa signatur

"Half-Life 2 is like Duracell of games. It just keeps owning and owning and owning."
i7 920@3.2 vCore 1.024 | Asus P6T Deluxe v2 | 6GB Corsair Dominator Twin3X 1600MHz (6-6-6-18) | Noctua NH-U12P SE2 | Asus DC2 Top V2@1000/1344 vGpu 1.025 | WD Raptor 1500ADFD | Corsair HX 750 | Vista Home Premium 64-bit|

Permalänk
Medlem

Tänkte höra med er, klara precis av "asteroid x57" och tog han till fånga men nu undrar jag kan man inte landa "Terra Nova" ? För dom sa att dom skulle ta hand om brotslingen.

Permalänk
Medlem

Spatman, tror inte jag har gjort det uppdraget "/

Är klar nu däremot, synd att det var lite väl lätt på slutet, men lirade ju på normal svårighetsgrad så det finns mer till det antar jag

Sedan låter detta med att forsätta på sin save fr ME i ME2 högst intressant och spännande, ser fram emot det väldans nu

Väldigt bra tips Wollert, armorn till Tali kanske man kan skaffa i 2:an också, om alla merchands osv. ser likadant ut. För hon är den jag alltid vill ha med mig (plus Turian) men som alltid stupar först "/

Sedan en sak jag irriterade mig sjukt mycket på var Overheat buggen. Vapnen blir permanent överhettade om man inte re-loadar en save. Kul när man var tvungen och dra ner bossar med endast pistolen liksom -.-'

Visa signatur

7700K @ 4,8Ghz | EVGA 1080 SC @ 2021Mhz | Z270F | 16GB @ 3000Mhz | Acer XB270HU

Permalänk
Medlem

bandless

asteroid x57 är dlc:n Bring down the sky.

Visa signatur

"Half-Life 2 is like Duracell of games. It just keeps owning and owning and owning."
i7 920@3.2 vCore 1.024 | Asus P6T Deluxe v2 | 6GB Corsair Dominator Twin3X 1600MHz (6-6-6-18) | Noctua NH-U12P SE2 | Asus DC2 Top V2@1000/1344 vGpu 1.025 | WD Raptor 1500ADFD | Corsair HX 750 | Vista Home Premium 64-bit|

Permalänk
Medlem

Klara precis spelet, men jag vill spela vidare och utforska mer världar hur går man till vägar då? eller hur startar man ny playthrouh?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av spatman
Klara precis spelet, men jag vill spela vidare och utforska mer världar hur går man till vägar då? eller hur startar man ny playthrouh?

Tyvärr kan du inte utforska mer när du väl klarat spelet.
Men du kan starta ett nytt spel och välja att använda din gamla gubbe med tillhörande grejer. Minns inte exakt men du får något val när du skapar ett nytt spel.

Visa signatur

//Gelantious
I heard life sucks, that''s why I''m glad I don''t have one.

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

Håller på och lirar igenom det här innan jag kör tvåan. Jag funderar på vad det här med att scana planeter ger? Trycker på Survey på en planet och då kommer det en textruta, sen då?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Phalle
Håller på och lirar igenom det här innan jag kör tvåan. Jag funderar på vad det här med att scana planeter ger? Trycker på Survey på en planet och då kommer det en textruta, sen då?

Du kan hitta mineraler/ädelmetaller/gaser/reliker/stuff som ger exp och stålar.

Du skall hitta 20st av varje för att klara dom så kallade samlarquestsen du borde ha i din journal.

Visa signatur

För övrigt anser jag att Capitán General borde visa bilder på sina pellets...
Skippy R.I.P. 17/7 2006

Permalänk
Medlem

Jag började spela mass effect 1 nu eftersom 2an är här. Jag klarade nyss ut spelet i en session :S

Dragon age tog mig 42 timmar att klara ut, under loppet av tre dagar, och då följde jag enbart main-questet.

ME tog ~12 timmar.

JÄVLIGT bra spel dock

Visa signatur

Intel Core i5 13600K | RTX 4070 Ti | Kingston FURY Beast 32GB DDR5 6000MHz | Samsung 990 PRO M.2 NVMe SSD 2TB | Kingston A2000 SSD 1TB | Gigabyte Z790 Gaming X AX | Samsung 65" 4k 120Hz | LG 27" 27GP850 | 24" XL2411T | Be Quiet! Dark Power 12 1000W | Ducky One 3 SF | Logitech G Pro X Superlight

Permalänk
Medlem

Det var lite jämnare för mig: 75 timmar Dragon Age, 55 timmar Mass Effect och 59 timmar Mass Effect 2.

Dragon age var hyffsat, men Mass Effect spelen är überj-vligt braiga.

Visa signatur

För övrigt anser jag att Capitán General borde visa bilder på sina pellets...
Skippy R.I.P. 17/7 2006

Permalänk
Medlem

Har lirat lite ME nu och har precis fått rollen som Commander och har landat på nån liten planet bara för att kolla hur Makon funkar...
Men fågan är hur stiger jag hu bilen för att t.ex komma in i en
"stronghold"?

Går det att hoppa ur bilen för att klicka på "Entrance Stronghold" ?
Det går inte att klicka från bilen (inget händer),kanske inte är
meningen eller...

Edit : Det var visst H knappen (holster) som gjorde att man kunde hoppa ur bilen...