Permalänk
Inaktiv

Btw, du kör 64-bitars OS? Inte sett att det ska vara ett krav men jag kör då med det iallafall. Och du startar med "-smp" alternativt har det inställt i config att det alltid ska startas?

Den heter client.cfg, i mitt fall ligger den i Foldklientmappen. Har man två olika mappar, en för klient och en för work så kan det hända att den ligger i work.

Permalänk
Inaktiv

Lite oftopic kanske men det är BIGADV-relaterat på sätt och vis.

Började lappa CPU för en timme sedan. Rätt nervöst att sätta igång men än så länge går det bra, men tid tar det. Fotar medans och än så länge har kopparn börjat synas i hörnen. Mätte innan och ja, ojämnare IHS får man leta en stund efter. Förhoppningsvis bör 4GHz vara möjligt med okej ljudnivå och temperaturer efteråt.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av anders.149
Rätt okej ändå isåfall. Själv skulle jag vilja skrämma ur 30k PPD ur min men det lär nog bli svårt på enbart CPU. Tack för påminnelsen om adapter till pushfläkten, hade eventuellt tänkt fixa det med. Med min radiator monterad i fronten så får jag plats med en adapter.

Kul att du gillar GT-fläktarna.
Vilken sort blev det? 1150RPM's?

Hehe, det är dig jag jagar nu, jag ligger på plats 38 just nu.

Får korrigera mig, det verkar som att tpf ligger på ganska exakt 34 min 0 sec med helt orört system. Kör på 3612 (172x21) med 7-7-7-24 på minnena.

Vet inte vad en distans gör men "pull-fläkten" låter ju nästan inget, det är pushen som låter så det borde funka (plus bli bättre verkningsgrad). Klippte sönder en gammal scythe som börjat låta för mycket. Köpte 1450 rpm, har dom ändå på steglös fläktkontroll. Dom låter dock så lite att jag faktiskt kör dom på max.

Jo, du kommer väl snart ikapp, planerar dock att eventuellt köra gpu folding när min andra burk anländer, allt för att småj-vlas lite med dig såklart.

Visa signatur

"What doesn't kill you makes you smaller" - Super Mario

Permalänk
Medlem

Windows 7 64 bitars, annars hade det ju varit dött att ha 8 GB RAM.

Hittade nu, den låg i klientens mapp även om det fanns en separat workmapp.

För SMP'n i windows:

[settings]
username=EoZ
team=37451
passkey= *Kontrollerad (rätt) i samband med detta inlägg*
asknet=no
machineid=14
bigpackets=big
extra_parms=-smp -verbosity 9
local=6

[http]
active=no
host=localhost
port=8080
usereg=no

[core]
priority=0
cpuusage=100
disableassembly=no
checkpoint=15
ignoredeadlines=no
nocpulock=0
addr=

[power]
battery=no

[clienttype]
memory=7500
type=0

BIGADV:

[settings]
username=EoZ
team=37451
passkey=*Kontrollerad (rätt) i samband med detta inlägg*
asknet=no
machineid=1
bigpackets=big
local=18

[http]
active=no
host=localhost
port=8080

Härligt, kör grövre papper i början om det går långsamt, avsluta med stegvis finare.

Funderar på om inte jag också skulle göra det, fast jag har inget minne av att den ska vara dålig i formen.

Temperaturer ligger runt 68-72 i skrivande stund med 20,9 c i rummet.
Vid 23-24 grader som jag föredrar ligger den runt 74-77, lite varmt kanske. Men den är riktigt tyst som jag gillar, väldigt känslig mot ljud.

Visa signatur

Intel i7 860 @ 3,8 GHz | Asus P7P55D | Corsair XMS3 (4x2 GB) 8-8-8-24 @ 1600MHz | Seagate 7200.8/11/12 - 2 TB | MSI Hydrogen GTX 480 | Corsair HX 750W | Creative Soundblaster X-fi ExtremeMusic | Silverstone LC 17 (HTPC)
Vattenkylning: Biloljekyl: 52x35x5,5 cm | Grunfos cirkulationspump för hus | EK Supreme HF Nickel för CPU | Galleri: http://sweclockers.com/album/?id=2053 Uppdaterat: 10-11-23

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av TheJerk
Får korrigera mig, det verkar som att tpf ligger på ganska exakt 34 min 0 sec med helt orört system. Kör på 3612 (172x21) med 7-7-7-24 på minnena.

Vet inte vad en distans gör men "pull-fläkten" låter ju nästan inget, det är pushen som låter så det borde funka (plus bli bättre verkningsgrad). Klippte sönder en gammal scythe som börjat låta för mycket. Köpte 1450 rpm, har dom ändå på steglös fläktkontroll. Dom låter dock så lite att jag faktiskt kör dom på max.

Jo, du kommer väl snart ikapp, planerar dock att eventuellt köra gpu folding när min andra burk anländer, allt för att småj-vlas lite med dig såklart.

34min låter bra. 1450RPM-fläktarna är fina. Vill man köra de som 1150RPM's fläktarna (som redan är i princip ljudlösa) så är det ju bara, som du säger, att dra ner spänningen till de. Fina fläktar, om än svåra att få tag i emellanåt. Gillade du det gigantiska navet? Jämfört med Scythe SlipStream med sina små nav så ser det rätt komiskt ut. Förstod jag dig rätt som att du körde med en adapter/tom fläkt med din kylning? Märker du någon skillnad med och utan denna isåfall?

Själv siktar jag på 4GHz nu, efter lappningen och visst bökande bör detta vara möjligt. Temperaturerna sjönk rejält vilket gör 3,8GHz med HT en lätt biff. Nu måste jag nog ändå satsa på 4,2GHz för att komma förbi dig om du tar till med grafikkort.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av EoZ
Windows 7 64 bitars, annars hade det ju varit dött att ha 8 GB RAM.

Hittade nu, den låg i klientens mapp även om det fanns en separat workmapp.

För SMP'n i windows:

[settings]
username=EoZ
team=37451
passkey= *Kontrollerad (rätt) i samband med detta inlägg*
asknet=no
machineid=14
bigpackets=big
extra_parms=-smp -verbosity 9
local=6

[http]
active=no
host=localhost
port=8080
usereg=no

[core]
priority=0
cpuusage=100
disableassembly=no
checkpoint=15
ignoredeadlines=no
nocpulock=0
addr=

[power]
battery=no

[clienttype]
memory=7500
type=0

BIGADV:

[settings]
username=EoZ
team=37451
passkey=*Kontrollerad (rätt) i samband med detta inlägg*
asknet=no
machineid=1
bigpackets=big
local=18

[http]
active=no
host=localhost
port=8080

Härligt, kör grövre papper i början om det går långsamt, avsluta med stegvis finare.

Funderar på om inte jag också skulle göra det, fast jag har inget minne av att den ska vara dålig i formen.

Temperaturer ligger runt 68-72 i skrivande stund med 20,9 c i rummet.
Vid 23-24 grader som jag föredrar ligger den runt 74-77, lite varmt kanske. Men den är riktigt tyst som jag gillar, väldigt känslig mot ljud.

Just ja, såklart. Du har ju dessutom kört bigadv. xD
Jag kan inte se något konstigt i dina konfigurationsfiler iallafall.

Så här ser min A3-config ut. Jag har färre rader av någon anledning:

[settings] username=anders190 team=37451 passkey=*censur* asknet=no machineid=1 bigpackets=big extra_parms=-smp local=5 [http] active=no host=localhost port=8080 usereg=no [clienttype] memory=2048 type=3

Lappningen gick iallafall bra, blev en skaplig temperaturminskning. Vid 3,8GHz med HT på, Turbo av så klarar jag nu av att ligga på 72 grader vid LinX-körning. Med gamla moderkortet och ickelappad CPU så kunde den gå upp till 81-82 grader ca. Foldningen ligger ett par grader under lyckligtvis.

Lite varmt för 24/7 körning i mitt tycke. Är det vid 4GHz?

Permalänk
Medlem
Citat:

Just ja, såklart. Du har ju dessutom kört bigadv. xD
Jag kan inte se något konstigt i dina konfigurationsfiler iallafall.

Så här ser min A3-config ut. Jag har färre rader av någon anledning:

[settings] username=anders190 team=37451 passkey=*censur* asknet=no machineid=1 bigpackets=big extra_parms=-smp local=5 [http] active=no host=localhost port=8080 usereg=no [clienttype] memory=2048 type=3

Lappningen gick iallafall bra, blev en skaplig temperaturminskning. Vid 3,8GHz med HT på, Turbo av så klarar jag nu av att ligga på 72 grader vid LinX-körning. Med gamla moderkortet och ickelappad CPU så kunde den gå upp till 81-82 grader ca. Foldningen ligger ett par grader under lyckligtvis.

Lite varmt för 24/7 körning i mitt tycke. Är det vid 4GHz?

Bara kört en i taget. Vilken klient är det ifrån?

Är detta bara för att du inte ska skriva in det själv?:

extra_parms=-smp

Vad innebär detta?

-smp -verbosity 9

Trevligt! Verkar värt att testa lappa, jag har inte hittat någon som har gjort det, får väl testa.

Det är vid 3,8 GHz HT, två steg över 1,3 v.

Jag kanske ska sprätta upp datorn imorgon och lappa CPU + kylare... Behöver ändå modda något för hårddiskarna så de suger kall luft, 44/47/47 grader är inte så kul. Har ju viktigt innehåll på dem.

Jobbigt med HTPC-chassi...

Visa signatur

Intel i7 860 @ 3,8 GHz | Asus P7P55D | Corsair XMS3 (4x2 GB) 8-8-8-24 @ 1600MHz | Seagate 7200.8/11/12 - 2 TB | MSI Hydrogen GTX 480 | Corsair HX 750W | Creative Soundblaster X-fi ExtremeMusic | Silverstone LC 17 (HTPC)
Vattenkylning: Biloljekyl: 52x35x5,5 cm | Grunfos cirkulationspump för hus | EK Supreme HF Nickel för CPU | Galleri: http://sweclockers.com/album/?id=2053 Uppdaterat: 10-11-23

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Bara kört en i taget. Vilken klient är det ifrån?

Är detta bara för att du inte ska skriva in det själv?:

extra_parms=-smp

Vad innebär detta?

-smp -verbosity 9

Trevligt! Verkar värt att testa lappa, jag har inte hittat någon som har gjort det, får väl testa.

Det är vid 3,8 GHz HT, två steg över 1,3 v.

Precis, -smp under extra parms för att slippa skriva in det. Egentligen har jag genvägar jag gjort för att starta klienten så det kvittar egentligen.

Verbosity 9 visar detaljerad information om vad som händer i klienten. Den kan vara bra att ha på, själv är jag van att köra utan och fortsätter att köra så.

Du riskerar garantin samt att CPU kan skadas under lappningen. Mitt ex var riktigt ojämnt och då jag fick en bra från fabrik så kände jag inte för att skicka in den heller. Rätt kul var det iaf.

Ganska högt då, förvisso går inte spänningen jämföras rakt av mellan våra då din Lynnfield brukar vilja ha högre spänning för samma klockfrekvens. Men tysthet är ju trevligt, kan inte direkt påstå att H50 pumpen är helt tyst heller så.

EDIT: Såg nu att du har uppdaterat ditt inlägg så uppdaterar mitt även jag då.

Läckra bilder! Jag gillar speciellt att du kör vatten även till grafikkortet.
Jag kan tänka mig att det blir varmt. Du har inte funderat på större chassi alternativt en separat filserver eller liknande?

Maffigt ändå med en i7 860 i ett HTPC-chassi, jag tycker det är varmt nog med min semi-passiva E5200-baserade HTPC i ett Antec Fusion Black.

Permalänk
Medlem
Citat:

Precis, -smp under extra parms för att slippa skriva in det. Egentligen har jag genvägar jag gjort för att starta klienten så det kvittar egentligen.

Verbosity 9 visar detaljerad information om vad som händer i klienten. Den kan vara bra att ha på, själv är jag van att köra utan och fortsätter att köra så.

Du riskerar garantin samt att CPU kan skadas under lappningen. Mitt ex var riktigt ojämnt och då jag fick en bra från fabrik så kände jag inte för att skicka in den heller. Rätt kul var det iaf.

Ganska högt då, förvisso går inte spänningen jämföras rakt av mellan våra då din Lynnfield brukar vilja ha högre spänning för samma klockfrekvens. Men tysthet är ju trevligt, kan inte direkt påstå att H50 pumpen är helt tyst heller så.

EDIT: Såg nu att du har uppdaterat ditt inlägg så uppdaterar mitt även jag då.

Läckra bilder! Jag gillar speciellt att du kör vatten även till grafikkortet.
Jag kan tänka mig att det blir varmt. Du har inte funderat på större chassi alternativt en separat filserver eller liknande?

Maffigt ändå med en i7 860 i ett HTPC-chassi, jag tycker det är varmt nog med min semi-passiva E5200-baserade HTPC i ett Antec Fusion Black.

Aha, inget som verkar påverka bonus eller ej då. Jag får se om jag får bonus denna gång av BIGADV'n. Om 10-11h är den klar.

Fabriksfel verkar det inte vara, så det känns rätt lugnt så sätt om jag förlorar garantin. Att jag skulle misslyckas känns det inte så stor risk för, jag har ju trots allt lyckas med min gamla p4:a med pinnar. Fattar inte hur jag bar mig åt att lyckas utan att paja dom. Har ett svagt minne av att fingertopparna blev rätt slipade för jag kunde inte få tag om den annars.

Hehe, kul att det blev bra i alla fall!

Hittade denna på sweklockers: http://www.sweclockers.com/imagebank/200909/IMG_1086001.jpg

Där ser man att min (mitten) av dessa stickprov verkar en aning planare än de andra i alla fall.

Hur min såg ut minns jag inte, men tror inte den var grovt sned i alla fall.

Min vattenpump är i alla fall tyst, det blev riktigt bra med mina 4 st Noctua NF-P12 1300 fläktar på kylet, mycket bättre än fractal design fläktar. Hörs ju inget nu och kyler något minimalt bättre.

Tack! Hehe, ja vattenkylt grafikkort är ju ett måste i min mening, det ska ju vara tyst, även under 24/7 full belastning. Krävdes många kylflänsar innan allt på kortet blev kallt, massa skit som blev varmt. Även sådant som inte var kylt alls från början.

Uppdatera galleriet någon gång kanske skulle vara något.

Jag har tänkt skaffa en webserver i garaget, som ska hålla upp en fotohemsida. Men vad för chassi vet jag inte vad jag ska ha. Lutar åt använda ett trächassi jag byggde i slöjden när jag gick i 6:an. Stoppar i gamla p4:an med 2600xt. Grafikkortet ger 700ppd, alltid nått.

Men min i7:a den kommer alltid vara i mitt rum i alla fall, jag använder den som primär dator. Jag tycker det är en fin lösning att ha den i TV-bänken, diskret och fint med 10 meter skärmsladd till skrivbordet och trådlöst för mus och tangentbord.

Lite fräckt med sådan prestanda i en HTPC kanske.:D
Lyfter man ur hårddiskburarna får man ju plats med värstingkort, 4 st 285'or vore käftigt i en HTPC!

Visa signatur

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Aha, inget som verkar påverka bonus eller ej då. Jag får se om jag får bonus denna gång av BIGADV'n. Om 10-11h är den klar.

Fabriksfel verkar det inte vara, så det känns rätt lugnt så sätt om jag förlorar garantin. Att jag skulle misslyckas känns det inte så stor risk för, jag har ju trots allt lyckas med min gamla p4:a med pinnar. Fattar inte hur jag bar mig åt att lyckas utan att paja dom. Har ett svagt minne av att fingertopparna blev rätt slipade för jag kunde inte få tag om den annars.

Hehe, kul att det blev bra i alla fall!

Hittade denna på sweklockers: http://www.sweclockers.com/imagebank/200909/IMG_1086001.jpg

Där ser man att min (mitten) av dessa stickprov verkar en aning planare än de andra i alla fall.

Hur min såg ut minns jag inte, men tror inte den var grovt sned i alla fall.

Min vattenpump är i alla fall tyst, det blev riktigt bra med mina 4 st Noctua NF-P12 1300 fläktar på kylet, mycket bättre än fractal design fläktar. Hörs ju inget nu och kyler något minimalt bättre.

Tack! Hehe, ja vattenkylt grafikkort är ju ett måste i min mening, det ska ju vara tyst, även under 24/7 full belastning. Krävdes många kylflänsar innan allt på kortet blev kallt, massa skit som blev varmt. Även sådant som inte var kylt alls från början.

Jag har tänkt skaffa en webserver i garaget, som ska hålla upp en fotohemsida. Men vad för chassi vet jag inte vad jag ska ha. Lutar åt använda ett trächassi jag byggde i slöjden när jag gick i 6:an. Stoppar i gamla p4:an med 2600xt. Grafikkortet ger 700ppd, alltid nått.

Men min i7:a den kommer alltid vara i mitt rum i alla fall, jag använder den som primär dator. Jag tycker det är en fin lösning att ha den i TV-bänken, diskret och fint med 10 meter skärmsladd och trådlöst för mus och tangentbord.

Lite fräckt med sådan prectanda i en HTPC kanske.:D
Lyfter man ur hårddiskburarna får man ju plats med värstingkort, 4 st 285'or vore käftigt i en HTPC!

Hoppas du får bonus denna gång.
Jag kan ha frågat innan, men klarar något program av att lasta alla trådar samtidigt? Typ OCCT, LinX eller liknande?

Hehe. Jo det bör vara relativt lugnt om CPU fungerar vid leverans. Värre med moderkort och annat som kan ha dolda fel vid mottagande. CPU'n märks ju relativt fort om den är defekt eller inte iallafall.

Jag slängde in ett inlägg med ett par bilder från lappningen i en annan tråd: http://www.sweclockers.com/forum/showthread.php?s=&postid=987...
De där hörnen har lyft upp många kylare.. Men nu är de borta iallafall. =D

Låter bra, men 1300RPM var lite högt i mitt tycke iofs. Fast du kanske kör de i nedsatt hastighet?

Sant det, om inte annat så är vattenkylt grafikkort av större intresse än CPU nästan. Bra CPU-kylare finns det som kan kyla även kraftiga processorer. Värre med grafikkort i mitt tycke. Det blir troligen riktigt vatten för mig något tag med, inget min ekonomi klarar för stunden dock.

Nice!

Permalänk
Medlem
Citat:

Hoppas du får bonus denna gång.
Jag kan ha frågat innan, men klarar något program av att lasta alla trådar samtidigt? Typ OCCT, LinX eller liknande?

Hehe. Jo det bör vara relativt lugnt om CPU fungerar vid leverans. Värre med moderkort och annat som kan ha dolda fel vid mottagande. CPU'n märks ju relativt fort om den är defekt eller inte iallafall.

Jag slängde in ett inlägg med ett par bilder från lappningen i en annan tråd: http://www.sweclockers.com/forum/showthread.php?s=&postid=987...
De där hörnen har lyft upp många kylare.. Men nu är de borta iallafall. =D

Låter bra, men 1300RPM var lite högt i mitt tycke iofs. Fast du kanske kör de i nedsatt hastighet?

Sant det, om inte annat så är vattenkylt grafikkort av större intresse än CPU nästan. Bra CPU-kylare finns det som kan kyla även kraftiga processorer. Värre med grafikkort i mitt tycke. Det blir troligen riktigt vatten för mig något tag med, inget min ekonomi klarar för stunden dock.

Nice!

Jodå, BIGADV:n via linux tar alla trådar så den ligger konstant på 100%. Intelburn test i windows tar också alla trådar.

Oj, jag trodde hörnen gick nedåt, inte uppåt. Ja då förstår jag verkligen att man kan tjäna lite där.

Nej jag kör båda motstånden på två av dem och bara det tystade på två av dem.
Ser ungefär samma ut i hela övriga burken. Här ska det vara tyst.

Jag vet inte om det är så dyrt egentligen, vattenblocket är något 4-5 år gammalt skräp från tiden då 6600GT och x800 användes. Det kyler inte så bra, men kallare än processorn i alla fall. Grafikkort känns ju som att de är byggda för att gå skollheta.

I övrigt så är det bara köpa lite kylflänsar för 100-200 kr.

...Juste, du har ju inte riktigt kyl eller pump, nu förstår jag vad kostnaden är.

Hmm, min burk verkar inte kommunicera längre, jag har inte fått något till grafikkortet på drygt 24 h. BIGADV'n försöker skickas utan att lyckas. Men internet fungerar ju.

Ska starta windows SMP:n och se om det går.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Anders.149: Vad får du för temps vid bigadv @3,8? Verkar ju helt galet om det blev så bra som det verkar med lappningen. Fråga 2: Har du kollat blocket på H50'n? Ska ändå plocka isär lite i burken i morgon och man kanske ska lappa då om det blir så bra.

Visa signatur

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Jodå, BIGADV:n via linux tar alla trådar så den ligger konstant på 100%. Intelburn test i windows tar också alla trådar.

Oj, jag trodde hörnen gick nedåt, inte uppåt. Ja då förstår jag verkligen att man kan tjäna lite där.

Nej jag kör båda motstånden på två av dem och bara det tystade på två av dem.
Ser ungefär samma ut i hela övriga burken. Här ska det vara tyst.

Jag vet inte om det är så dyrt egentligen, vattenblocket är något 4-5 år gammalt skräp från tiden då 6600GT och x800 användes. Det kyler inte så bra, men kallare än processorn i alla fall. Grafikkort känns ju som att de är byggda för att gå skollheta.

I övrigt så är det bara köpa lite kylflänsar för 100-200 kr.

...Juste, du har ju inte riktigt kyl eller pump, nu förstår jag vad kostnaden är.

Hmm, min burk verkar inte kommunicera längre, jag har inte fått något till grafikkortet på drygt 24 h. BIGADV'n försöker skickas utan att lyckas. Men internet fungerar ju.

Ska starta windows SMP:n och se om det går.

Hm.. ser ut som det ska gå att lasta på alla åtta trådarna. Vilka grejer du har.

Precis, hörnen går uppåt och lyfter då upp kylaren från CPU. På överklockade 130W-CPU'er så blir det en hel del skillnad.

Jodå, en simpel H50 här så inget nämnvärt avancerat.

Lycka till!

Citat:

Anders.149: Vad får du för temps vid bigadv @3,8? Verkar ju helt galet om det blev så bra som det verkar med lappningen. Fråga 2: Har du kollat blocket på H50'n? Ska ändå plocka isär lite i burken i morgon och man kanske ska lappa då om det blir så bra.

Borde bli kring ca 68 grader. Försökt starta en stund men jag får bara Core A1'or..... Wiee!

Glömt kolla blocket faktiskt, den är inte speciellt lappbar heller då vätskan åker ur ifall jag skruvar upp den. Det går iofs att fylla på nytt men så mycket känner jag inte för att pyssla.

Lappa bara om det är riktigt ojämnt. Eller du känner för det helt enkelt.

EDIT: Do'h! Jag har ju inte lagt in 6.29 i min VM, den släpptes efter jag slutade folda på burken. Bara jag slängt in den igen så borde det gå som det skall. Återkommer med temperaturer när jag hunnit tugga bigadv en stund iallafall.

EDIT2: 70 grader på varmaste kärnan, och då med BIGADV och GPU-foldning samtidigt. Då är också datorn tyst (förutom det förbannade nvidiakortet).

Permalänk
Medlem

Helvete, gick upp 3-7 grader efter lappningen...

Tror vattenblocket blev skit, inte lätt att göra det med glasskiva på knäskålen och dra blocket rakt.

Jag får la tömma ut vattnet och börja om...

Visa signatur

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Helvete, gick upp 3-7 grader efter lappningen...

Tror vattenblocket blev skit, inte lätt att göra det med glasskiva på knäskålen och dra blocket rakt.

Jag får la tömma ut vattnet och börja om...

Ajfan. =( Bara vattenblocket du lappade?
Hur pass plan är blocket efteråt?

Själv följde jag scientas guide med inspiration av någon video på youtube. Jag släpade inte direkt rakt heller men verkade inte göra alltför mycket iallafall.

Permalänk
Medlem

Kanske skulle ta isär min och kolla hur den ser ut. Har dock för mig den var rätt plan. Antingen det eller ladda på och se om den går sönder så man kan få en ny på garantin. Kanske en som klockar bättre. ^^

Permalänk
Inaktiv

Litet smakprov på min tappra lilla arbetsmyra:

Citat:

Ursprungligen inskrivet av era909
Kanske skulle ta isär min och kolla hur den ser ut. Har dock för mig den var rätt plan. Antingen det eller ladda på och se om den går sönder så man kan få en ny på garantin. Kanske en som klockar bättre. ^^

Det kan ju vara värt att kolla hur ojämn den är iallafall.

Permalänk
Medlem
Citat:

Litet smakprov på min tappra lilla arbetsmyra:
http://i529.photobucket.com/albums/dd332/DirtyAnders/Workstat...

Det kan ju vara värt att kolla hur ojämn den är iallafall.

Nice. Jag får ungefär liknande temperaturer om jag drar upp min i 3.8 men då får jag köra 1.275 i vcore och QPI/Dram volt för att få den stabil. Önskar min klockade med lika lite spänning som din.

Får se om jag tar isär och kollar. Tror inte jag kommer lappa den iaf då de pengar jag har kvar att lägga på systemet går till ett nytt gfx (om Nvidia kan få arslet ur vagnen) och eventuellt en ny skärm. Har ingen lust att ersätta i7an om jag skulle tabba mig.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ajfan. =( Bara vattenblocket du lappade?
Hur pass plan är blocket efteråt?

Själv följde jag scientas guide med inspiration av någon video på youtube. Jag släpade inte direkt rakt heller men verkade inte göra alltför mycket iallafall.

Nej jag körde på båda. Processorn var lite konkav.

Hackade ut två glasbitar så kunde jag köra om vattenblocket mot hårddiskboxen. Det blev bra.

Slipade om processorn också nu och torkade enbart rent med torrt papper. Någon icke perfekt kemikalie testade jag utan denna gång, nyslipat kan ju inte vara mer än rent tycker jag. Testade även gamla metoden för kylpastan, strök ut den på processorn i ett tunt lager.

Nu är jag i alla fall tillbaka på samma temperaturer, kanske en grad till. Kanske kylpastan som är kass, en två-tre år gammal AC5 12 g tub som precis tog slut. Jävligt seg var den, inte alls som när de är nya.

Men det kan ju också vara vattenblocket som är oeffektivt, vattnet är ju kallt.

Edit: Fick ingen bonus... Kollade loggen för windows SMP:n. Verkar som 7 WU's var gjorda. Får väl göra 12 st i alla fall, då borde det vara rätt. Tar sådan tid bara på 50%.

Visa signatur

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Nice. Jag får ungefär liknande temperaturer om jag drar upp min i 3.8 men då får jag köra 1.275 i vcore och QPI/Dram volt för att få den stabil. Önskar min klockade med lika lite spänning som din.

Får se om jag tar isär och kollar. Tror inte jag kommer lappa den iaf då de pengar jag har kvar att lägga på systemet går till ett nytt gfx (om Nvidia kan få arslet ur vagnen) och eventuellt en ny skärm. Har ingen lust att ersätta i7an om jag skulle tabba mig.

Hehe mm. Blir dock en "sommar-OC" på 3,2GHz och hoppas att bigadv hinner klart på det. Kör jag 3,2GHz nu hamnar jag under 60 grader vid foldning.

Precis, risken finns ju att komponenten går sönder och ja.. inte så kul att köpa en ny. Å andra sidan.. kan ju motivera till att lägga pengarna på en Hexacore.

Ska bli intressant att se om Nvidia får ut sina kort någongång. Varit rätt tyst ett tag nu vilket inte bådar alltför gott. =/

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Nej jag körde på båda. Processorn var lite konkav.

Hackade ut två glasbitar så kunde jag köra om vattenblocket mot hårddiskboxen. Det blev bra.

Slipade om processorn också nu och torkade enbart rent med torrt papper. Någon icke perfekt kemikalie testade jag utan denna gång, nyslipat kan ju inte vara mer än rent tycker jag. Testade även gamla metoden för kylpastan, strök ut den på processorn i ett tunt lager.

Nu är jag i alla fall tillbaka på samma temperaturer, kanske en grad till. Kanske kylpastan som är kass, en två-tre år gammal AC5 12 g tub som precis tog slut. Jävligt seg var den, inte alls som när de är nya.

Men det kan ju också vara vattenblocket som är oeffektivt, vattnet är ju kallt.

Förstår. Tråkigt att det inte blev något bättre resultat dock. =S
Pastan kan ju vara kass, speciellt om den är seg då det inte stämmer överens med konsistensen på färsk pasta.
Hur såg pastaspridningen ut mellan IHS och vattenblock förresten? Dvs med riskorns-appliceringen (vilken jag förstod det som att du använder normalt sett).

Permalänk
Medlem
Citat:

Hehe mm. Blir dock en "sommar-OC" på 3,2GHz och hoppas att bigadv hinner klart på det. Kör jag 3,2GHz nu hamnar jag under 60 grader vid foldning.

Precis, risken finns ju att komponenten går sönder och ja.. inte så kul att köpa en ny. Å andra sidan.. kan ju motivera till att lägga pengarna på en Hexacore.

Ska bli intressant att se om Nvidia får ut sina kort någongång. Varit rätt tyst ett tag nu vilket inte bådar alltför gott. =/

Jag ligger runt 59-61 med min i 3.6 med vcore 1.1875. Det känns mer lagom än 70 som 24/7 temp.

De ska ju släppas i Mars är det väl sagt så det är bara att vänta. Man hoppas ju på början av Mars men det lär väl snarare bli slutet. Sitter med ett blixtsnabbt Radeon 4350 just nu som jag var tvungen att köpa då jag sålde min gamla dator komplett. Alternativet var typ ett 260 och sen försöka sälja det men det känns som det kommer finnas ett överflöd på begagnade 260 när 470/480 släpps.

Permalänk
Medlem
Citat:

Förstår. Tråkigt att det inte blev något bättre resultat dock. =S
Pastan kan ju vara kass, speciellt om den är seg då det inte stämmer överens med konsistensen på färsk pasta.
Hur såg pastaspridningen ut mellan IHS och vattenblock förresten? Dvs med riskorns-appliceringen (vilken jag förstod det som att du använder normalt sett).

Hmm, får väl bli att slå till på en MX2 eller 3 eller vad de heter.

Ja, den metoden brukar jag köra. Såg rätt så bra ut, lite mer på andra sidan. Jag tycker trycket kanske är något undermåttigt för blocket, fast pastan har ju åk ut i alla fall.

Sugen på nytt vattenblock, men har ingen lust att lägga pengar på det.

Visa signatur

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Jag ligger runt 59-61 med min i 3.6 med vcore 1.1875. Det känns mer lagom än 70 som 24/7 temp.

De ska ju släppas i Mars är det väl sagt så det är bara att vänta. Man hoppas ju på början av Mars men det lär väl snarare bli slutet. Sitter med ett blixtsnabbt Radeon 4350 just nu som jag var tvungen att köpa då jag sålde min gamla dator komplett. Alternativet var typ ett 260 och sen försöka sälja det men det känns som det kommer finnas ett överflöd på begagnade 260 när 470/480 släpps.

70 känns lite mycket, det håller jag med om. Ska försöka få ner det till 65 grader, om jag så klarar av det med modifiering av kylning eller får backa min OC lite. Jag har för mig att 3,6GHz gick bra på 1,10V vilket bör klara kravet på 65 grader.
Ljudnivå är absolut viktigast, sover 4 meter från datorn så den kan inte vara annat än riktigt tyst. Enda som hörs är faktiskt ett lågt ljud från pumpen. Dagtid kommer GTX260 låta en del men det får jag försöka leva med..

Lika bra att vänta ut Fermit då nästan. Förhoppningsvis kommer den under mars iallafall.

Citat:

Hmm, får väl bli att slå till på en MX2 eller 3 eller vad de heter.

Ja, den metoden brukar jag köra. Såg rätt så bra ut, lite mer på andra sidan. Jag tycker trycket kanske är något undermåttigt för blocket, fast pastan har ju åk ut i alla fall.

Sugen på nytt vattenblock, men har ingen lust att lägga pengar på det.

Ska vara rätt bra pasta, troligen det jag kommer köpa med nästa gång.

Låter bra det iallafall.

Permalänk
Medlem
Citat:

Jag har för mig att 3,6GHz gick bra på 1,10V vilket bör klara kravet på 65 grader.

Skulle snarare tro 60 grader faktiskt. Ligger på ca 65 vid 3,6@1,19 vcore och radden som utblås.

Idag hoppas jag att min lilla söta i5 750 anländer. När den är färdigbyggt blir i7'an dedikerad bigadv-foldare. Kan behövas nu när vi tappar fart för varje vecka som går.

Visa signatur

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Skulle snarare tro 60 grader faktiskt. Ligger på ca 65 vid 3,6@1,19 vcore och radden som utblås.

Idag hoppas jag att min lilla söta i5 750 anländer. När den är färdigbyggt blir i7'an dedikerad bigadv-foldare. Kan behövas nu när vi tappar fart för varje vecka som går.

Kanske, jag har fortfarande lite höga temperaturer känns det som. Men ja, den är tyst iallafall.
Riktigt bra temperaturer du har då, du kyler ju med varm(are) luft trots allt. Min är monterad i fronten och drar in svalare luft.

Hoppas du får den idag då. Vad blir det för moderkort till? Riktigt fin CPU för pengarna faktiskt.

Permalänk
Medlem
Citat:

Hoppas du får den idag då. Vad blir det för moderkort till? Riktigt fin CPU för pengarna faktiskt.

P7P55d Pro. Kommer nog lägga klocken på max med bibehållen spänning, hoppas på ca 3,2-3,3. Möjligen att jag lägger vcore och vtt på 1,2 direkt och ser hur långt det räcker. Allt ska in i ett R2 med lågvarviga fläktar, är väldigt nyfiken på hur det kommer bli men hoppas på liten, tyst diskret och snabb.

Fick sms-avin nu när jag skrev så den kommer idag!

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

P7P55d Pro. Kommer nog lägga klocken på max med bibehållen spänning, hoppas på ca 3,2-3,3. Möjligen att jag lägger vcore och vtt på 1,2 direkt och ser hur långt det räcker. Allt ska in i ett R2 med lågvarviga fläktar, är väldigt nyfiken på hur det kommer bli men hoppas på liten, tyst diskret och snabb.

Kontrollera att kondensatorerna inte blir varma bara, vid min klock ser jag extra kylning som ett krav.

Visa signatur

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Härligt!
Mitt ex klarade 3GHz på 1,05V. Märkte att om jag skulle köra med Turbo måste jag köra i 1,17V för att klara av att hålla systemet stabilt. Sjuk skillnad och då det inte var värt det så slog jag av det. Hoppas ditt ex klarar av Turbon bättre.

R2 är inget jag räknar som litet direkt.

Permalänk
Medlem

Blir lite offtopic detta men jag missade en del i min beställnig så jag får vänta lite tills jag fått hem den. Lite surt men vad gör man.

Nja, inte jämfört med era dvärglådor, men det minsta jag någonsing kommer att köpa.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Kontrollera att kondensatorerna inte blir varma bara, vid min klock ser jag extra kylning som ett krav.

Jo, men bättre kylning är just en sådan sak som skiljer PRO från LE och andra varianter av P7P55D.

Visa signatur