Permalänk
Inaktiv

Prova detta: Keyboard Problem with Ubuntu 10.04 Login Window on VMware

Problemet ska vara löst i senaste VMWare Player annars, jag är lite osäker på hur det ser ut med att köra åttatrådat bara, VMWare påstår att det fungerar men om det verkligen stämmer är en annan sak.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anders.149:

Prova detta: Keyboard Problem with Ubuntu 10.04 Login Window on VMware

Problemet ska vara löst i senaste VMWare Player annars, jag är lite osäker på hur det ser ut med att köra åttatrådat bara, VMWare påstår att det fungerar men om det verkligen stämmer är en annan sak.

Måste lära mig googla oftare, stort tack!

Ska se om jag får igång resten också.

Edit: Nepp, vet inte riktigt vad som kan vara fel:

Öppnat terminal:

To run a command as administrator (user "root"), use "sudo <command>".
See "man sudo_root" for details.

eoz@ubuntu:~$ mkdir ~/folding
eoz@ubuntu:~$ cd folding
eoz@ubuntu:~/folding$ wget http://www.stanford.edu/group/pandegroup/folding/release/FAH6...
--2010-06-27 17:13:19-- http://www.stanford.edu/group/pandegroup/folding/release/FAH6...
Resolving Stanford University... 171.67.216.18
Connecting to www.stanford.edu|171.67.216.18|:80... connected.
HTTP request sent, awaiting response... 200 OK
Length: 568939 (556K) [application/x-gzip]
Saving to: `FAH6.29-Linux.tgz'

100%[======================================>] 568,939 168K/s in 3.3s

2010-06-27 17:13:24 (168 KB/s) - `FAH6.29-Linux.tgz' saved [568939/568939]

eoz@ubuntu:~/folding$ tar xzf FAH6.29-Linux.tgz
eoz@ubuntu:~/folding$ chmod +x fah6
eoz@ubuntu:~/folding$ ./fah6 -configonly

Note: Please read the license agreement (fah6 -license). Further
use of this software requires that you have read and accepted this agreement.

Folding@Home User Configuration

--- Opening Log file [June 28 00:13:39 UTC]

# Linux Console Edition #######################################################
###############################################################################

Folding@Home Client Version 6.29

Folding@home - Main

Launch directory: /home/eoz/folding
Executable: ./fah6
Arguments: -configonly

[00:13:39] Configuring Folding@Home...

User name [Anonymous]? EoZ
Team Number [0]? 37451
Passkey []? *passkey*
Ask before fetching/sending work (no/yes) [no]?
Use proxy (yes/no) [no]?
Acceptable size of work assignment and work result packets (bigger units
may have large memory demands) -- 'small' is <5MB, 'normal' is <10MB, and
'big' is >10MB (small/normal/big) [normal]? big
Change advanced options (yes/no) [no]? yes
Core Priority (idle/low) [idle]?
Disable highly optimized assembly code (no/yes) [no]?
Interval, in minutes, between checkpoints (3-30) [15]?
Memory, in MB, to indicate (7186 available) [7186]?
Set -advmethods flag always, requesting new advanced
scientific cores and/or work units if available (no/yes) [no]?
Ignore any deadline information (mainly useful if
system clock frequently has errors) (no/yes) [no]? yes
Machine ID (1-16) [1]?
The following options require you to restart the client before they take effect
Disable CPU affinity lock (no/yes) [no]?
Additional client parameters []? -smp -verbosity 9
IP address to bind core to (for viewer) []?

[00:19:27] - Ask before connecting: No
[00:19:27] - User name: EoZ (Team 37451)
[00:19:27] - User ID not found locally
[00:19:27] + Requesting User ID from server
[00:19:27] - Getting ID from AS:
[00:19:27] Connecting to http://assign.stanford.edu:8080/
fah6: relocation error: /lib/libnss_files.so.2: symbol __rawmemchr, version GLIBC_2.2.5 not defined in file libc.so.6 with link time reference
eoz@ubuntu:~/folding$

Visa signatur

Intel i7 860 @ 3,8 GHz | Asus P7P55D | Corsair XMS3 (4x2 GB) 8-8-8-24 @ 1600MHz | Seagate 7200.8/11/12 - 2 TB | MSI Hydrogen GTX 480 | Corsair HX 750W | Creative Soundblaster X-fi ExtremeMusic | Silverstone LC 17 (HTPC)
Vattenkylning: Biloljekyl: 52x35x5,5 cm | Grunfos cirkulationspump för hus | EK Supreme HF Nickel för CPU | Galleri: http://sweclockers.com/album/?id=2053 Uppdaterat: 10-11-23

Permalänk
Medlem

Tänkte bara säga att detta funkar under win nu. Ta bara den vanliga smp-klienten, version 6.29 eller 6.30. Ta bort -advmethods och lägg till -bigadv istället (inte båda). Ange minne på ca 0,5gb per tråd. Låt -verbosity 9 stå kvar samt ange -smp [vad du nu vill]. Jag provad -smp 8 och hamnade på 35 000 ppd på första projektet. Minnesanvändningen är låååångt mindre än under wmware-körning.

Det negativa: fortfarande känslig för avstängning. Stängde av klienten vid 60% och förstörde därmed allt. Så jag kommer inte köra bigadv nu heller eftersom jag inte har en dedikerad maskin. Men för er andra så är det alltså inte svårare med bigadv än vanlig smp nu.

Visa signatur

"What doesn't kill you makes you smaller" - Super Mario

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av TheJerk:

Tänkte bara säga att detta funkar under win nu. Ta bara den vanliga smp-klienten, version 6.29 eller 6.30. Ta bort -advmethods och lägg till -bigadv istället (inte båda). Ange minne på ca 0,5gb per tråd. Låt -verbosity 9 stå kvar samt ange -smp [vad du nu vill]. Jag provad -smp 8 och hamnade på 35 000 ppd på första projektet. Minnesanvändningen är låååångt mindre än under wmware-körning.

Det negativa: fortfarande känslig för avstängning. Stängde av klienten vid 60% och förstörde därmed allt. Så jag kommer inte köra bigadv nu heller eftersom jag inte har en dedikerad maskin. Men för er andra så är det alltså inte svårare med bigadv än vanlig smp nu.

Pandegroup har isåfall lyckats bra med speciellt minnesoptimeringen, gamla klienten krävde en jäkla massa minne. Provar just nu att köra -bigadv med -smp 6. 3072MB minne provar jag med (512MB per kärna (antar jag).

Ser ut som att det är dags att skriva om guiden snart, den bör bli rätt jäkla kort i och med allt nytt i v6.30. =D

Fått tag i en WU (25403p), får se hur det går att bearbeta den.

Permalänk
Medlem

Jag har kollat runt lite och uutgångspunkten med bigadv är att det inte ens ska gå att lösa dessa med mindre än minst sex fysiska kärnor. Med en överklockad furkärning med HT så går det dock att "lura" klienten. Vissa wu´s går sjukt snabbt, fixade som sagt 35 000 ppd med min i7 920, poängen blev typ 76 000. Nackdelen är att vissa tyngre wu´s knappt går att dra runt med en sådan processor innan preferred deadline. Mycket positivt att minnet var så bra, det drog 42% av mina 6gb ram och då inkluderar det OS. Jag hade gladeligen gått över till bigadv om det inte var så att den var så instabil när man stänger ned den. Vanliga smp stänger jag ned dagligen utan problem. Stängde ned denna bigadv endast en gång och då sket den sig direkt. Så jag får nog tyvärr harva på med smp då jag inte kan spela exempelvis BFBC2 med bigadv-klienten igång.

Prova smp 8 och 4096 mb. Det ska vara 512 per tråd vad jag läst. Elelr har du skaffat en 980x utan att uppdatera signaturen? (och även då bör det vara smp 12)

Visa signatur

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av TheJerk:

Jag har kollat runt lite och uutgångspunkten med bigadv är att det inte ens ska gå att lösa dessa med mindre än minst sex fysiska kärnor. Med en överklockad furkärning med HT så går det dock att "lura" klienten. Vissa wu´s går sjukt snabbt, fixade som sagt 35 000 ppd med min i7 920, poängen blev typ 76 000. Nackdelen är att vissa tyngre wu´s knappt går att dra runt med en sådan processor innan preferred deadline. Mycket positivt att minnet var så bra, det drog 42% av mina 6gb ram och då inkluderar det OS. Jag hade gladeligen gått över till bigadv om det inte var så att den var så instabil när man stänger ned den. Vanliga smp stänger jag ned dagligen utan problem. Stängde ned denna bigadv endast en gång och då sket den sig direkt. Så jag får nog tyvärr harva på med smp då jag inte kan spela exempelvis BFBC2 med bigadv-klienten igång.

Prova smp 8 och 4096 mb. Det ska vara 512 per tråd vad jag läst. Elelr har du skaffat en 980x utan att uppdatera signaturen? (och även då bör det vara smp 12)

Jaha, de där WU'na är kvar? Var ena anledningen att jag slutade då jag enbart fick dessa och de, som du säger, knappt gick att slutföra och poängen blev usel.

Jag vill ha två trådar ledigt för annat, 6 trådar får räcka.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anders.149:

Jaha, de där WU'na är kvar? Var ena anledningen att jag slutade då jag enbart fick dessa och de, som du säger, knappt gick att slutföra och poängen blev usel.

Vet inte ärligt talat, jag fick ingen sådan och övrig info på nätet kanske inte var up to date, även om jag såg sådana wu´s kommenterade nu i juni i år.

Visa signatur

Permalänk
Inaktiv

Är inne på min andra BIGADV WU nu och har börjat fundera över hur guiden ska uppdateras. Den kommer troligen bli rejält kortad då alla steg med Virtual Machines och större delen av konfigureringen inte längre är relevant. Jag ska köra någon WU till innan jag uppdaterar.

Så som klienten är idag är jag iallafall riktigt nöjd, minnesanvändningen är låg mot för tidigare och poängen har ökat något, med lägre klock dessutom. Min förra WU fick jag 70k poäng för, de gamla gav ca 56k poäng om jag minns rätt.

EDIT:
Så länge är följande inlägg på foldingforum.org läsvärt: Folding Forum • View topic - Guide For Running bigadv On Windows Natively (A3 Core)

Permalänk

Låter lovande!!

Blir att investera i en snabbare processor sen mot hösten.

Visa signatur

I am Extrazz.

Permalänk
Medlem

Körde en wu och fick över 76000 poäng för den! Nästa blev tyvärr en sån där jäkel som skulle ta 75 timmar att göra klart, dvs tre timmar över preferred deadline. Så den gick bort.

Visa signatur

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av TheJerk:

Körde en wu och fick över 76000 poäng för den! Nästa blev tyvärr en sån där jäkel som skulle ta 75 timmar att göra klart, dvs tre timmar över preferred deadline. Så den gick bort.

Ah, de finns kvar alltså? Fått två av de kortare nu när jag testat och dessa är trevliga. De större är otroligt tråkiga just som du säger, att de orimligt kan klaras av.

Jag undrar om man kan ställa in klienten så man slipper de riktigt stora då de är omöjliga på dagens quadcores.

Permalänk
Medlem
Skrivet av TheJerk:

Härligt! Ska börja folda igen då, fryser som fan annars.
Tog hem den som fanns på sidan, 6.23 och förväntade mig att den skulle uppdateras automatiskt likt i linux, men det gjorde den inte. Hur får jag 6.29/6.30?

Anders, skriv gärna guide så kan jag vara testpilot som sist.

Edit: Hittade på länken till foldingforumet.

När den frågade om avdmethods så tryckte jag "no" och på extra flaggor lade jag till: "-verbosity 9 -bigadv - smp 8".

Verkar fel, har jag gjort fel? Den kör core 78.

Visa signatur

Intel i7 860 @ 3,8 GHz | Asus P7P55D | Corsair XMS3 (4x2 GB) 8-8-8-24 @ 1600MHz | Seagate 7200.8/11/12 - 2 TB | MSI Hydrogen GTX 480 | Corsair HX 750W | Creative Soundblaster X-fi ExtremeMusic | Silverstone LC 17 (HTPC)
Vattenkylning: Biloljekyl: 52x35x5,5 cm | Grunfos cirkulationspump för hus | EK Supreme HF Nickel för CPU | Galleri: http://sweclockers.com/album/?id=2053 Uppdaterat: 10-11-23

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av EoZ:

Härligt! Ska börja folda igen då, fryser som fan annars.
Tog hem den som fanns på sidan, 6.23 och förväntade mig att den skulle uppdateras automatiskt likt i linux, men det gjorde den inte. Hur får jag 6.29/6.30?

Anders, skriv gärna guide så kan jag vara testpilot som sist.

Edit: Hittade på länken till foldingforumet.

När den frågade om avdmethods så tryckte jag "no" och på extra flaggor lade jag till: "-verbosity 9 -bigadv - smp 8".

Verkar fel, har jag gjort fel? Den kör core 78.

"-verbosity 9 -bigadv - smp 8" Bör stå -smp 8. Vet inte om det bör påverka något dock.
Vad jag kan se så är inställningarna du nämner korrekta i övrigt. Jag har sett att man alltid ska ange -smp när man hanterar klienten idag då den annars går över till classic-läget för singletrådade WU's. Jag har själv inte tagit någon hänsyn till detta men sett att de nämner det en del på foldingforum.org. Ska man köra en configonly så bör man alltså starta denna med fah6.exe -smp -configonly

Du foldar fortfarande under Linux alltså? Kör du Linux nativt eller via virtualisering? När jag började använda v. 6.30 ganska nyligen så var det tydligen problem med BIGADV och Linux, medans det skulle fungera bra under Windows denna gång. Jag ska se om jag hittar någon information om det.

Jag kör för tillfället vanliga SMP-WU's då jag försöker hitta något sätt att specifiera vilka BIGADV-WU's jag kan och vill folda. Jag har själv lyckats avverka två BIGADV's med en OC på 3,6GHz på min i7 (med HT). Låg på ca 25-30k PPD under tiden. Sedan så finns det WU's som tar för lång tid med i7 quads som TheJerk nämner ovanför och de är praktiskt taget omöjliga. =(

Core78 har jag en fil i min work-mapp som heter; core78.sta. Antar att det inte är samma sak?

Uppdaterad guide kommer upp bara jag hittar hur man kan slippa undan dessa stora WU's då dessa bara kommer förstöra poäng och bonus som det är idag. Jag gissar på att den uppdaterade guiden kommer bli 1/5 av nuvarande.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anders.149:

"-verbosity 9 -bigadv - smp 8" Bör stå -smp 8. Vet inte om det bör påverka något dock.
Vad jag kan se så är inställningarna du nämner korrekta i övrigt. Jag har sett att man alltid ska ange -smp när man hanterar klienten idag då den annars går över till classic-läget för singletrådade WU's. Jag har själv inte tagit någon hänsyn till detta men sett att de nämner det en del på foldingforum.org. Ska man köra en configonly så bör man alltså starta denna med fah6.exe -smp -configonly

Du foldar fortfarande under Linux alltså? Kör du Linux nativt eller via virtualisering? När jag började använda v. 6.30 ganska nyligen så var det tydligen problem med BIGADV och Linux, medans det skulle fungera bra under Windows denna gång. Jag ska se om jag hittar någon information om det.

Jag kör för tillfället vanliga SMP-WU's då jag försöker hitta något sätt att specifiera vilka BIGADV-WU's jag kan och vill folda. Jag har själv lyckats avverka två BIGADV's med en OC på 3,6GHz på min i7 (med HT). Låg på ca 25-30k PPD under tiden. Sedan så finns det WU's som tar för lång tid med i7 quads som TheJerk nämner ovanför och de är praktiskt taget omöjliga. =(

Core78 har jag en fil i min work-mapp som heter; core78.sta. Antar att det inte är samma sak?

Uppdaterad guide kommer upp bara jag hittar hur man kan slippa undan dessa stora WU's då dessa bara kommer förstöra poäng och bonus som det är idag. Jag gissar på att den uppdaterade guiden kommer bli 1/5 av nuvarande.

"- smp 8" var bara ett skrivfel på forumet, inte i clienten. Sorry för det.

Tack!

Nej, jag slutade folda efter att kom viritualiserade linux 8.04 dog i samband med strömavbrott som försvann filer så det blev inget fungerande kvar. Men nu när jag kikade efter min passkey så fungerade det utan problem nu?
Höll dock på ett tag till tills mitt GTS 250 dog. Mer än 10 månader höll det inte. Fick tummen ur att reklamera förra veckan, hoppas det går igenom med en helt oanvänd luftkylare? Aldrig startat kortet med annat än vattenkylare hehe, så det finns inget damm i kylaren som de bör förvänta sig. Glömde även torka bort allt lim på voltregulatorerna m.m. under kylaren, hoppas de inte lyfter den. Men jag tänker nog inte folda mer på det ändå, om jag inte bygger specialkylare till strömförsörjningen eller bygger dedikerad foldingburk där någon extra fläkt kan ligga i fullvarv mot de små flänsarna jag tidigare hade.
Min bruksdator måste vara väldigt tyst, det är ett krav.

Man skulle ju gärna vilja trycka ned två st GTX 480 med sådana där svindyra vattenblock som kyler alla detaljer. Då får man sätta min stora radiator på prov hehe.

Aja, tänker köra bara på BIGADV i windows tills vidare.
Samma stora omöjliga WU's som ni nämner fick jag ju då med ibland. Undra om det finns något som klarar dem? Går det köra dubbla processorer på en klient? EVGA har väl någon sådan bräda tror jag?

Den klienten jag fixade igår natt hade jag glömt zippa upp och datorn krashade också, så klienten försvann. Tror jag får sätta mig och finjustera klockningen lite. Ska göra nytt försök nu.

Just det, när jag väl konfigurerat klienten så verkar det inte som att jag kan kontrollera den, är det något man måste trycka för att kunna skriva t ex: -configonly?

Edit: Den nya clienten verkar nu köra A3 i alla fall med 100 % CPU-användning, 34 %/2,77 GB minne, med linux var det runt 75 %. Core 78 gick med förra klienten, som jag tror är "vanliga" paket, gick på c:a 12 % användning.

Vilken core var BIGADV?

Visa signatur

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av EoZ:

"- smp 8" var bara ett skrivfel på forumet, inte i clienten. Sorry för det.

Tack!

Nej, jag slutade folda efter att kom viritualiserade linux 8.04 dog i samband med strömavbrott som försvann filer så det blev inget fungerande kvar. Men nu när jag kikade efter min passkey så fungerade det utan problem nu?
Höll dock på ett tag till tills mitt GTS 250 dog. Mer än 10 månader höll det inte. Fick tummen ur att reklamera förra veckan, hoppas det går igenom med en helt oanvänd luftkylare? Aldrig startat kortet med annat än vattenkylare hehe, så det finns inget damm i kylaren som de bör förvänta sig. Glömde även torka bort allt lim på voltregulatorerna m.m. under kylaren, hoppas de inte lyfter den. Men jag tänker nog inte folda mer på det ändå, om jag inte bygger specialkylare till strömförsörjningen eller bygger dedikerad foldingburk där någon extra fläkt kan ligga i fullvarv mot de små flänsarna jag tidigare hade.
Min bruksdator måste vara väldigt tyst, det är ett krav.

Äsch då, ville bara dubbelkolla så det inte var fel i konfigurationen.

Just ja, du fick lite problem med klienten ett tag. Var både det och EUE's va?

Körde du kortet 24/7 i foldning under den tiden? 10 månader var lite kort i vilket fall, speciellt om kortet även vattenkylts. Kylde du enbart GPU eller även minne och strömförsörjning?
Hehe, lycka till med RMA. =P

Citat:

Man skulle ju gärna vilja trycka ned två st GTX 480 med sådana där svindyra vattenblock som kyler alla detaljer. Då får man sätta min stora radiator på prov hehe.

Med vattenkylning så borde två GTX 480 vara rätt trevligt, vad gör de idag? 15k-20k PPD styck. Priserna verkar ha börjat röra sig neråt, är ju i nivå med HD5870 till och med. Annars ett par GTX 470? Dessa börjar ju närma sig 2000kr-strecket sjukt nog. GTX 465 under 2000kr. Fullcovers är som du säger rätt kostsamma dock. =/
Sedan är ju frågan hur GTX 460-korten står sig, jag har inte ens tänkt på att kolla det ännu. Bra priser på dessa trots allt, något bantad mot GF100-korten men borde ju fortfarande klara av 10 000PPD åtminstonde.

Citat:

Aja, tänker köra bara på BIGADV i windows tills vidare.
Samma stora omöjliga WU's som ni nämner fick jag ju då med ibland. Undra om det finns något som klarar dem? Går det köra dubbla processorer på en klient? EVGA har väl någon sådan bräda tror jag?

Rekommendationerna har ju alltid varit 8 cores för BIGADV, först nu på sistonde som det verkar som att det behövs kraftigare saker än våra Quads med HT. =( 8 kärnor, antingen via en enda CPU eller med ett dual-socket system verkar ju nästan vara vad som gäller för dessa stora. EVGA's kort bör fungera bra för detta, men man måste ha Xeons med dubbla QPI för att dessa ska kunna kommunicera mellan processorerna.

Något i stil med detta typ:
1x EVGA 5520 Classified Super Record 2 - Hitta lägsta pris, omdömen och information om Moderkort
2x Egenskaper för Intel Xeon E5620 2,40GHz Socket 1366 Box
sen ram och passande chassi.

Citat:

Den klienten jag fixade igår natt hade jag glömt zippa upp och datorn krashade också, så klienten försvann. Tror jag får sätta mig och finjustera klockningen lite. Ska göra nytt försök nu.

Just det, när jag väl konfigurerat klienten så verkar det inte som att jag kan kontrollera den, är det något man måste trycka för att kunna skriva t ex: -configonly?

Edit: Den nya clienten verkar nu köra A3 i alla fall med 100 % CPU-användning, 34 %/2,77 GB minne, med linux var det runt 75 %. Core 78 gick med förra klienten, som jag tror är "vanliga" paket, gick på c:a 12 % användning.

Vilken core var BIGADV?

Löste det sig med med klienten?

FahCore_a3.exe även för BIGADV? Enda jag har liggandes i min FAH-katalog och då har jag kört både SMP-A3 samt BIGADV-A3 med denna. HFM.net påstår att den den heter GRO-A3.

Minnesbehovet är riktigt trevligt iallafall. =D
Ingen höjdare tidigare med Linuxklienten och allt minne den ville ha, samt förluster i systemresurser av att hålla igång både Windows-OS samt Virtualiseringsmjukvaran samt Linuxklient i denna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anders.149:

Äsch då, ville bara dubbelkolla så det inte var fel i konfigurationen.

Just ja, du fick lite problem med klienten ett tag. Var både det och EUE's va?

Körde du kortet 24/7 i foldning under den tiden? 10 månader var lite kort i vilket fall, speciellt om kortet även vattenkylts. Kylde du enbart GPU eller även minne och strömförsörjning?
Hehe, lycka till med RMA. =P

EUE's?
Det gick väl närmaste 24/7 jag kunde komma. Det var bara GPU:n som fick vatten. Resten luftkylt med lite vinddrag från en fläkt bakom kortet. I de tomma hårddiskburarna sitter det kalluftsintag med en 92 mm fläkt i varje.

Lite gamla bilder som visar mest hur kylflänsarna satt, notera även på andra sidan, det blev faktiskt riktigt varmt där med:

Tror det bara var ett enda ställe som originalkylaren kylde utöver minne och GPU. Allt blir ju stekhett, så därför skaffade jag alla gröna flänsar. Men de vid voltregulatorn blev så varma att eloxeringen gulnade ändå, trots lite luftflöde osv. Tänkte att det kanske inte var någon fara när de faktiskt inte var kylde alls från början, dock tog väl fläkten in luft på undersidan där. Men känns inte som det skulle räcka som foldingkylning i vilket fall. XFX har inte tänkt rätt här i min mening.

RMA:n gick igenom! Trodde de i alla fall skulle knorra när en gallerpinne i utblåset saknades, drog senare ut en sladd där igenom så jag kunde ha en fläkt på utsidan av chassit vid voltregulatorerna till processorn. Fläkten fick inte plats på insidan så.

Aja, det blev ett Gainward istället såg jag i ett mail:

Komplett.se - Gainward GeForce GTS 250 512MB PhysX

Borde vara hemma till eftermiddagen då. Får se hur kylningen ser ut på det. Lättast hade det ju varit med heltäckande vattenkylare, men jag har aldrig hittat någon till GTS 250.

Skrivet av anders.149:

Med vattenkylning så borde två GTX 480 vara rätt trevligt, vad gör de idag? 15k-20k PPD styck. Priserna verkar ha börjat röra sig neråt, är ju i nivå med HD5870 till och med. Annars ett par GTX 470? Dessa börjar ju närma sig 2000kr-strecket sjukt nog. GTX 465 under 2000kr. Fullcovers är som du säger rätt kostsamma dock. =/
Sedan är ju frågan hur GTX 460-korten står sig, jag har inte ens tänkt på att kolla det ännu. Bra priser på dessa trots allt, något bantad mot GF100-korten men borde ju fortfarande klara av 10 000PPD åtminstonde.

Man blir ju lite sugen på trycka i GTX 480 SLI i min lilla HTPC med helteckande kylare!
Går inte 5870 folda på nämnvärt? Funderar på slå till på ett par sådana, i alla fall först ett. Sugen på kunna spela med tre skärmar.
Men allt sådant ligger i alla fall ett halvår bort.

Skrivet av anders.149:

Rekommendationerna har ju alltid varit 8 cores för BIGADV, först nu på sistonde som det verkar som att det behövs kraftigare saker än våra Quads med HT. =( 8 kärnor, antingen via en enda CPU eller med ett dual-socket system verkar ju nästan vara vad som gäller för dessa stora. EVGA's kort bör fungera bra för detta, men man måste ha Xeons med dubbla QPI för att dessa ska kunna kommunicera mellan processorerna.

Något i stil med detta typ:
1x EVGA 5520 Classified Super Record 2 - Hitta lägsta pris, omdömen och information om Moderkort
2x Egenskaper för Intel Xeon E5620 2,40GHz Socket 1366 Box
sen ram och passande chassi.

Hehe, precis!
Får man massa pengar över ska man bygga en sådan burk.
Kollade upp hur uppdelningen på alla PCI-E var:

6 st 8x + 1 st 16x
eller
4 st 16x

Bara att trycka i grafikkort då.

Skrivet av anders.149:

Löste det sig med med klienten?

FahCore_a3.exe även för BIGADV? Enda jag har liggandes i min FAH-katalog och då har jag kört både SMP-A3 samt BIGADV-A3 med denna. HFM.net påstår att den den heter GRO-A3.

Minnesbehovet är riktigt trevligt iallafall. =D
Ingen höjdare tidigare med Linuxklienten och allt minne den ville ha, samt förluster i systemresurser av att hålla igång både Windows-OS samt Virtualiseringsmjukvaran samt Linuxklient i denna.

Jo tror det, verkar rätt. 34 minuter per steg ungefär, så det måste vara rätt. Inga crasher hittills. 42% nu. Blir väl ingen rekordtid direkt, då jag stängt ned klienten några gånger. Men den har ju fortsatt varje gång, så inget arbete har ju gått förlorat, så detta verkar ju lovande.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Hmm, den vill inte köra annat än SMP nu, utan att jag gjort nått. Vad ska jag göra för att försöka få den gå på BIGADV igen?

Edit: Det var väl brist på paket, nu kör den BIGADV igen.

Visa signatur

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av EoZ:

EUE's?
Det gick väl närmaste 24/7 jag kunde komma. Det var bara GPU:n som fick vatten. Resten luftkylt med lite vinddrag från en fläkt bakom kortet. I de tomma hårddiskburarna sitter det kalluftsintag med en 92 mm fläkt i varje.

Lite gamla bilder som visar mest hur kylflänsarna satt, notera även på andra sidan, det blev faktiskt riktigt varmt där med:

http://img806.imageshack.us/img806/4097/img9124.jpg

http://img31.imageshack.us/img31/1549/img9119q.jpg

http://img163.imageshack.us/img163/774/img9125j.jpg

http://img191.imageshack.us/img191/7070/img9130q.jpg

Tror det bara var ett enda ställe som originalkylaren kylde utöver minne och GPU. Allt blir ju stekhett, så därför skaffade jag alla gröna flänsar. Men de vid voltregulatorn blev så varma att eloxeringen gulnade ändå, trots lite luftflöde osv. Tänkte att det kanske inte var någon fara när de faktiskt inte var kylde alls från början, dock tog väl fläkten in luft på undersidan där. Men känns inte som det skulle räcka som foldingkylning i vilket fall. XFX har inte tänkt rätt här i min mening.

RMA:n gick igenom! Trodde de i alla fall skulle knorra när en gallerpinne i utblåset saknades, drog senare ut en sladd där igenom så jag kunde ha en fläkt på utsidan av chassit vid voltregulatorerna till processorn. Fläkten fick inte plats på insidan så.

Aja, det blev ett Gainward istället såg jag i ett mail:

Komplett.se - Gainward GeForce GTS 250 512MB PhysX

Borde vara hemma till eftermiddagen då. Får se hur kylningen ser ut på det. Lättast hade det ju varit med heltäckande vattenkylare, men jag har aldrig hittat någon till GTS 250.

Man blir ju lite sugen på trycka i GTX 480 SLI i min lilla HTPC med helteckande kylare!
Går inte 5870 folda på nämnvärt? Funderar på slå till på ett par sådana, i alla fall först ett. Sugen på kunna spela med tre skärmar.
Men allt sådant ligger i alla fall ett halvår bort.

Hehe, precis!
Får man massa pengar över ska man bygga en sådan burk.
Kollade upp hur uppdelningen på alla PCI-E var:

6 st 8x + 1 st 16x
eller
4 st 16x

Bara att trycka i grafikkort då.

Jo tror det, verkar rätt. 34 minuter per steg ungefär, så det måste vara rätt. Inga crasher hittills. 42% nu. Blir väl ingen rekordtid direkt, då jag stängt ned klienten några gånger. Men den har ju fortsatt varje gång, så inget arbete har ju gått förlorat, så detta verkar ju lovande.

EUE = Early Unit End

Trevligt bygge!
Lycka till med ditt nya kort!

Det har fortfarande inte kommit någon vettig foldingklient för Radeon, senaste uppdateringen från Vijay Pande verkade antyda att öppna betatestningen skulle närma sig. Jag har ingen aning om vad som drar ut på tiden men troligen är det AMD och/eller Pande Group som krånglar. Lite knepigt med tanke på hur tidig ATI faktiskt var med att få ut en foldingklient redan 2006 för Radeon X1XXX-serien.
Idag är det lätt Nvidia som gäller om man ska folda, Radeon må vara rätt effektiv idag men PPD-mässigt så suger de.
Spela på flera skärmar ska gå bra med Nvidia idag också, dock måste du ha två kort.

Skrivet av EoZ:

Hmm, den vill inte köra annat än SMP nu, utan att jag gjort nått. Vad ska jag göra för att försöka få den gå på BIGADV igen?

Edit: Det var väl brist på paket, nu kör den BIGADV igen.

Bra att det löste sig, lycka till med BIGADV!

Permalänk
Medlem

Är det brist på BIGADV eller går det fixa lite med inställningarna så den tar en varje gång?
Får massa annan skit hela tiden, lite tröttsamt.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Vet inte om du kan göra något speciellt, får också bara en massa vanliga SMP-WU. Dock kom jag på att jag körde både -bigadv och -advmethods vilket vad jag förstått inte är att rekommendera då dom kan störa varandra. Tog bort -advmethods men får fortfarande vanliga WU.

Visa signatur

Intel i7 3770K@4,5GHz | EK-Supremacy | ASUS P8Z68-V| Samsung 30nm 1600 CL11@1866 CL9 4x4GB | Geforce GTX780 Ti | EK-FC Titan Plexi | Enermax Platimax 1500W | Ubuntu 20.04 & Windows 10

Permalänk
Medlem

Då är jag inte ensam alltså. Jag har inte med advmethods, bra att veta att det inte var någon skillnad med det i alla fall.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Detta kanske har besvarats i någon tråd jag missat; men hur står sig AMDs hexacores med dessa WUs ?
Utan att vara väldigt insatt så känns det som att 6st äkta kärnor borde klara av vad intels quads gör, trots HT..?
För det verkar ju vara många som klarar av dessa WUs med i7orna.

Visa signatur

WS: Asus P8Z77-I Deluxe mITX | Intel 3770K@4.6 | NH-U12P | Asus 780 GTX | Corsair 2x8GB 1600Mhz CL9 | Samsung 840 512GB | Ubuntu 16.04.3 x86_64 | Corsair AX750 | 2x Dell U2412M | Puppe.se | NAS: i7 860, 16GB DDR3, GA-P55M-UD4, FD Define R3, 8x2TB Samsung F4EG, Serveraid M1015, EVGA 750W G2 PSU, FreeBSD x64

Permalänk
Medlem

1055@3682MHz, DDR3@1407MHz, NB@2630Mhz (lite osäker på NB men tror den ligger där, hur kolla minnes- & NB frekvens under Ubuntu 10.04?)

TPF:
p2684: 50min39sek
p2685: 43min47sek
p2686: 40min37sek
p2692: 39min14sek

Som jag förstått ligger i7@3,5-3,8 också i den härraden.
Så med en relativt mild OC klaras WU av i tid. Alla förutom p2684 klaras av med cirka ett dygn kvar av deadline(4-dagars deadline). Observera även att ovanstående siffror handlar om avg. TPF under HFM.net och då räknar den alla WU jag vikat av det projektet. T.ex. så minskades p2684 från drygt 50min till att vara ungefär 49min(om jag kommer ihåg rätt) efter jag ökade minnet och NB ett snäpp.

Visa signatur

Intel i7 3770K@4,5GHz | EK-Supremacy | ASUS P8Z68-V| Samsung 30nm 1600 CL11@1866 CL9 4x4GB | Geforce GTX780 Ti | EK-FC Titan Plexi | Enermax Platimax 1500W | Ubuntu 20.04 & Windows 10

Permalänk
Medlem

Vet inte riktigt hur ni ser exakt vad ni får för slags WU men jag har slått på bigadv nu och fått min första wu, den heter bara 6900 (vad jag kan se)
och ser bara ut att ge kring 9kppd ?

Visa signatur

| i7 920 C0 @ 3,63| GTX 580 + EK CU| CM 690 | EK HF Acetal |Samsung 830 120+TG 120 | AX850 | Asus Rampage 3 Formula|12GB Corsair |
FoldingRig1: i5 2320, 8GB ram, Win7
FoldingRig2: i7 920, 12GB ram, Win7
http://folding.extremeoverclocking.com/user_summary.php?s=&u=530039

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laggboxx:

Vet inte riktigt hur ni ser exakt vad ni får för slags WU men jag har slått på bigadv nu och fått min första wu, den heter bara 6900 (vad jag kan se)

Man ser det när den börjar ta en ny WU. Min nuvarnade heter "project 2684". Sedan måste du ha passkey och kört 10 felfria inom rimlig tid innan du kan få bonus.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laggboxx:

6900 är en -bigadv och totala poängen(utan bonus) på dom är 8955, inte det du kollar på? Använder du HFM eller FahMon av senare snitt, kolla så bonus räknas med.
Kolla tex http://www.linuxforge.net/bonuscalc2.php och slå in TPF (time per frame) så kan man ju se om man borde klarar den i tid. Det långsammaste man kan folda och fortfarande få bonus är 57m37s(14088PPD) enligt den räknarn på en p6900 och då räknas inte ner- och uppladdning in i det. Klarar man inte att lämna in den i tid dyker det ner till löjliga 2,2kPPD

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rba:

6900 är en -bigadv och totala poängen(utan bonus) på dom är 8955, inte det du kollar på? Använder du HFM eller FahMon av senare snitt, kolla så bonus räknas med.
Kolla tex http://www.linuxforge.net/bonuscalc2.php och slå in TPF (time per frame) så kan man ju se om man borde klarar den i tid. Det långsammaste man kan folda och fortfarande få bonus är 57m37s(14088PPD) enligt den räknarn på en p6900 och då räknas inte ner- och uppladdning in i det. Klarar man inte att lämna in den i tid dyker det ner till löjliga 2,2kPPD

Upptäckte med att jag var försnabb med att posta!
Som sagt så var det WU'n utan bonus, och eftersom jag gjort några hundra A3 innan så har jag bonus sedan innan:)
Så jag kommer troligtvis få ut runt 71-68K för denna WU'n
Vilket blir ungefär 25Kppd

Visa signatur

| i7 920 C0 @ 3,63| GTX 580 + EK CU| CM 690 | EK HF Acetal |Samsung 830 120+TG 120 | AX850 | Asus Rampage 3 Formula|12GB Corsair |
FoldingRig1: i5 2320, 8GB ram, Win7
FoldingRig2: i7 920, 12GB ram, Win7
http://folding.extremeoverclocking.com/user_summary.php?s=&u=530039

Permalänk
Medlem

Härligt!

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Hej, jag har följt guiden, dock kört på ubuntu 10.10 istället och när jag försöker starta foldningen så får jag bara detta

zerxes@ubuntu:~/folding$ ./fah6 -smp 8 Note: Please read the license agreement (fah6 -license). Further use of this software requires that you have read and accepted this agreement. 8 cores detected --- Opening Log file [January 15 23:50:48 UTC] # Linux SMP Console Edition ################################################### ############################################################################### Folding@Home Client Version 6.29 http://folding.stanford.edu ############################################################################### ############################################################################### Launch directory: /home/zerxes/folding Executable: ./fah6 Arguments: -smp 8 [23:50:48] - Ask before connecting: No [23:50:48] - User name: ZerXes (Team 37451) [23:50:48] - User ID not found locally [23:50:48] + Requesting User ID from server fah6: relocation error: /lib/libnss_files.so.2: symbol __rawmemchr, version GLIBC_2.2.5 not defined in file libc.so.6 with link time reference

nån som har något aning om vad som är fel? :/

Visa signatur

Cisco-certifierad nätverksspecialist
Bygger globalt spelservernätverk på dathost.net

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av ZerxXxes:

Hej, jag har följt guiden, dock kört på ubuntu 10.10 istället och när jag försöker starta foldningen så får jag bara detta

zerxes@ubuntu:~/folding$ ./fah6 -smp 8 Note: Please read the license agreement (fah6 -license). Further use of this software requires that you have read and accepted this agreement. 8 cores detected --- Opening Log file [January 15 23:50:48 UTC] # Linux SMP Console Edition ################################################### ############################################################################### Folding@Home Client Version 6.29 http://folding.stanford.edu ############################################################################### ############################################################################### Launch directory: /home/zerxes/folding Executable: ./fah6 Arguments: -smp 8 [23:50:48] - Ask before connecting: No [23:50:48] - User name: ZerXes (Team 37451) [23:50:48] - User ID not found locally [23:50:48] + Requesting User ID from server fah6: relocation error: /lib/libnss_files.so.2: symbol __rawmemchr, version GLIBC_2.2.5 not defined in file libc.so.6 with link time reference

nån som har något aning om vad som är fel? :/

Guiden har tyvärr inte uppdaterats. I dagsläget så fungerar bigadv under windows. Senast jag såg något är bigadv inaktiverat under Linux (även om det ska gå bra att köra windows-klienten under wine med bigadv-switchen).

Jag ska försöka göra en ansträngning imorgon.