Stöd för stereoskopisk 3D i nästa Catalyst

Trädvy Permalänk
Inhibitor
Registrerad
Dec 1999

Stöd för stereoskopisk 3D i nästa Catalyst

AMD hakar på trenden med 3D för både film och spel. Nästa version av drivrutinen Catalyst lägger till stöd för aktiva glasögon från företaget Bit Couldron.

Läs nyheten

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa leder till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Trädvy Permalänk
Hedersmedlem
Registrerad
Maj 2006

För oss som inte orkar söka reda på info, vad innebär "aktiva slutare"?

“Any sufficiently advanced technology is indistinguishable from magic.”
- Arthur C. Clarke

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Linköping
Registrerad
Mar 2006

Kan denna 3D effekt användas till vilket spel som helst (när det kommer fär ATi, alternativt om man ser på Nvidias version), eller är det något som måste fixas till spelet för att det ska fungera?

┻━┻ ︵ ヽ(°□°ヽ)
(╯°□°)╯︵ ┻━┻
┻━┻ ︵ \( °□° )/ ︵ ┻━┻

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Örebro
Registrerad
Dec 2008

dom där är ju inte direkt snygga :S

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Skåneland
Registrerad
Mar 2005

Jahupp. där försvann tanken på att uppgradera min HTPC med en coreI3.. Nu får man skaffa ett riktigt grafikkort och en riktig låda och en riktig TV..

Jippi!

"Om man arbetar tillräckligt länge med att förbättra ett föremål går det sönder. "

Hjälp oss göra världen lite snällare! www.upphittat.nu

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Maj 2006
Citat:

Ursprungligen inskrivet av widL
För oss som inte orkar söka reda på info, vad innebär "aktiva slutare"?

Jag gissar att det innebär att vartannat öga verkligen täcks för elektroniskt, och inte bara att man använder färg (röd och blå) för att separera eller polarisering eller så.

Det jag undrar är dock vad dom menar med "passande grafikkort"? Måste man ha ett speciellt grafikkort för detta? Tycks minnas nån bild med en 3D-Sync-port baki nån tv eller så, måste man ha det på grafikkortet också? Räcker alltså inte ett 58xx-kort utan man måste vänta på nåt nytt?

Trädvy Permalänk
SweClockers
Andreas Dimestam
Plats
Stockholm
Registrerad
Apr 2002
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ZecretW
Jahupp. där försvann tanken på att uppgradera min HTPC med en coreI3.. Nu får man skaffa ett riktigt grafikkort och en riktig låda och en riktig TV..

Jippi!

Tänk på att 3D kräver 2x fillrate också.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Sverige
Registrerad
Sep 2005

undrar lite om en 200hz tv skulle vara compatibel.. eller måste det vara exact 120 hz?

i5 3570K, Corsair H100, 16Gig Corsair Vengence, Gigabyte GTX 470, WD Caviar Black

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Sollentuna
Registrerad
Aug 2007

Melekai: Det bör funka. Anledningen till att man behöver ha hög skärmfrekvens är för att den delas med 2 för att uppnå 3d

Dator: Fractal Design 650w modulär - Piledriver FX8350 + Arctic Cooling Freezer Xtreme Rev 2 - 4x2 gb Corsair Dominator 1866 mhz 9-9-9-24 - 1x 500 gb sataII, 1x640 Western Black Caviar, 1x Crucial m4 128 GB SSD - Fireface UCX (ljudkort) - SAPPHIRE Radeon HD7870GHZ (överclockat) - ASUS någonting lite över medelklass, 3 st 120mm chassifläktar Windows 8.1 x64

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Sollentuna
Registrerad
Aug 2007

Väntar på vad glasögonen kommer att kosta. Jag älskar skräckspel och liknande, detta lär ju förstärka upplevelsen dramatiskt!

Dator: Fractal Design 650w modulär - Piledriver FX8350 + Arctic Cooling Freezer Xtreme Rev 2 - 4x2 gb Corsair Dominator 1866 mhz 9-9-9-24 - 1x 500 gb sataII, 1x640 Western Black Caviar, 1x Crucial m4 128 GB SSD - Fireface UCX (ljudkort) - SAPPHIRE Radeon HD7870GHZ (överclockat) - ASUS någonting lite över medelklass, 3 st 120mm chassifläktar Windows 8.1 x64

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Ålesund
Registrerad
Jun 2002

hmmm undra om spel behöver ändras för att se riktigt bra ut i 3D, kan dock bli en förvirrande marknadsföringskampanj. WOLFENSTIEN 3D NU I 3D!!

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Jkpg
Registrerad
Dec 2004
Citat:

Ursprungligen inskrivet av CTH
hmmm undra om spel behöver ändras för att se riktigt bra ut i 3D, kan dock bli en förvirrande marknadsföringskampanj. WOLFENSTIEN 3D NU I 3D!!

Lian Li 354B, 60A 12v, Amd x6 4.1ghz, (4.6ghz turbo), AMD 5850 oc, 8GB ram 1600 mhz, Asus evo, 3 TB, Bluray, Samsung 23" + 160" projektor,

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Mar 2007
Citat:

Ursprungligen inskrivet av apamedvapen
Kan denna 3D effekt användas till vilket spel som helst (när det kommer fär ATi, alternativt om man ser på Nvidias version), eller är det något som måste fixas till spelet för att det ska fungera?

Det behövs nog en liten ändring i mjukvaran (spelet). Jag har svårt att se hur AMD skulle kunna fulhacka runt det.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Sep 2003

Det behövs en massiv ändring i spelets mjukvara. I nästan alla fall måste spelens grafik byggas om från grunden. Finns endast ett fåtal spel som fungerar riktigt bra i 3d än så länge.

Avatar ska vara grymt snyggt i 3d både filmen och spelet. Synd att spelet är småsugigt.

Om man tittar på nvidias 3d som ju har ett redigt försprång så fungerar endast en handfull spel dugligt långt efter deras lansering. Även de som de skyltar med har redigt med buggar. Ati kör ju exakt samma teknik.

Sök på en review att nvidias det kom någon för bara nån vecka sedan.

dualsata2| A64 3500+ 2,7 ghz | Cruical ballistix 2 gig DDR 4000 | jag hatar Nvidia 8800GTS 100% buggar (nu 5% och gudomligt 660/1044)|Windows XP Pro | Proff deluxe - kungen av vattenkylning| 480 W Hiper typeR nätagg

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Skåneland
Registrerad
Mar 2005
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Tux0r
Det behövs nog en liten ändring i mjukvaran (spelet). Jag har svårt att se hur AMD skulle kunna fulhacka runt det.

Är det inte så att spelen bara anger Z positionen för objekten och så fixar grafikkorten resten.
Jag hade denna funktionen till mitt ultragamla geforce256 (inklusive aktiva glasögon med sladd) och det funkade med alla spel med djupfunktion, även om ögonen nästan tog livet av sig med den dåliga refreshraten man hade råd med för 10 år sedan..

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Andreas D
Tänk på att 3D kräver 2x fillrate också.

Vad menar du med fillrate?

FPS har väl inte med detta att göra, det är väl på "andra sidan" av grafikprocessorn? 3D är väl den sidan som bara skiftar ut datan till grafikportarna.. Den utför väl ingen beräkning mer än möjligen en simpel vinkeländring på hela volymen..

"Om man arbetar tillräckligt länge med att förbättra ett föremål går det sönder. "

Hjälp oss göra världen lite snällare! www.upphittat.nu

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Dvärred
Registrerad
Okt 2002

"Bit Cauldron".

"I maintain nonetheless that a yin-yang dualism can be overcome. With sufficient enlightenment we can give substance to any distinction: mind without body, north without south, pleasure without pain. Remember, enlightenment is a function of willpower, not of physical strength." - Chairman Sheng-ji Yang, Essays on Mind and Matter

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Sep 2003

Ett exempel på hur dåligt 3d fungerar. eller inte. han var väldigt nöjd. Verkar vara väldigt olika i tester. Dom borde verkligen testa fett med spel inte bara en handfull.

http://www.guru3d.com/article/nvidia-geforce-3d-vision-review...

För att köra 3d måste du rendera en frame till varje öga. Dvs halverad fps. Så det kräver lite att köra med.

dualsata2| A64 3500+ 2,7 ghz | Cruical ballistix 2 gig DDR 4000 | jag hatar Nvidia 8800GTS 100% buggar (nu 5% och gudomligt 660/1044)|Windows XP Pro | Proff deluxe - kungen av vattenkylning| 480 W Hiper typeR nätagg

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Malmö
Registrerad
Jun 2003

Varför kan man inte använda samma teknik som i 3D filmerna? Tex som filmen Avatar...tog man av glasögonen såg man att det var dubbelt precis som 3D spelen. Med filmglasögonen slipper man ju elektroniska slutare = innehåller batterier som behöver laddas/bytas. Billigare glasögon, kan användas till både spel och film osv.

Arbetsdator Antec Three Hundred | Core i7-860@stock | 16GB DDR3@1333 | Samsung 830 256GB SSD + 4TB HDD | GTX 460@900/1800/4200
HTPC/Speldator Lian Li PC-A05FNB | Core i5-3570K@4200 | 16GB DDR3@1600 | Samsung 850 EVO 250GB SSD + 4TB HDD | GTX 660@1098/1098/6008 | Xbox One Wireless Controller
Klocka GTX 460 med NiBiTor 5.8

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jan 2005
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Nyarlathotep
Det behövs en massiv ändring i spelets mjukvara. I nästan alla fall måste spelens grafik byggas om från grunden. Finns endast ett fåtal spel som fungerar riktigt bra i 3d än så länge.

Avatar ska vara grymt snyggt i 3d både filmen och spelet. Synd att spelet är småsugigt.

Om man tittar på nvidias 3d som ju har ett redigt försprång så fungerar endast en handfull spel dugligt långt efter deras lansering. Även de som de skyltar med har redigt med buggar. Ati kör ju exakt samma teknik.

Sök på en review att nvidias det kom någon för bara nån vecka sedan.

Well, för att få stereoskopi så behövs egentligen inte en enda ändring göras i spelen (förutsatt att de använder sig av DirectX/OpenGL).

För att få bra stereoskopi som inte leder till pannknack etc etc så krävs dock massiva ändringar då dagens spel består av en jä.. massa fusk som när det presenteras stereoskopiskt leder till att hjärnan slår frivolter.
En sån enkel grej som skuggor implementeras sällan "matematiskt" korrekt ,man tar short cuts som funkar OK så länge det presenteras i 2D, men som sagt får hjärnan att få spel när det presenteras i stereoskopi.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Sollentuna
Registrerad
Aug 2007

Nvidia verkar ju satsa stenhårt på det här. 3D har ju alltid vart lite "B", typ gjort halv-färdiga prototyper som man sålt osv, om man utvecklar 3D och tar det till nästa steg så kan det bli riktigt nice!

Dator: Fractal Design 650w modulär - Piledriver FX8350 + Arctic Cooling Freezer Xtreme Rev 2 - 4x2 gb Corsair Dominator 1866 mhz 9-9-9-24 - 1x 500 gb sataII, 1x640 Western Black Caviar, 1x Crucial m4 128 GB SSD - Fireface UCX (ljudkort) - SAPPHIRE Radeon HD7870GHZ (överclockat) - ASUS någonting lite över medelklass, 3 st 120mm chassifläktar Windows 8.1 x64

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Skåneland
Registrerad
Mar 2005

så rent krasst borde man kunna få exakt dubbel framerate med crossfire3D eftersom det är exakt samma bild men från 2 vinklar.. så varannan bild genereras av vartannat grafikkort.

Så köp ett likadant kort till och spela i 3D.

"Om man arbetar tillräckligt länge med att förbättra ett föremål går det sönder. "

Hjälp oss göra världen lite snällare! www.upphittat.nu

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Sep 2003

Ett exempel på hur dåligt 3d fungerar. eller inte. han var väldigt nöjd. Verkar vara väldigt olika i tester beroende på vilka spel som testas. Dom borde verkligen testa fett med spel inte bara en handfull. Men avatar och resident evil ska visst vara slipade för 3d. Verkar lovande. Såg att det börjat komma 3d projektorer... det vore nåt.

http://www.guru3d.com/article/nvidia-geforce-3d-vision-review...

http://www.firingsquad.com/hardware/nvidia_3d_vision_update/p...
Båda artikilarna var ganska positiva.

För att köra 3d måste du rendera en frame till varje öga. Dvs halverad fps. Så det kräver lite att köra med.

dualsata2| A64 3500+ 2,7 ghz | Cruical ballistix 2 gig DDR 4000 | jag hatar Nvidia 8800GTS 100% buggar (nu 5% och gudomligt 660/1044)|Windows XP Pro | Proff deluxe - kungen av vattenkylning| 480 W Hiper typeR nätagg

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Norrköping
Registrerad
Jul 2007

Catalyst 10.1 Beta

Citat:
  • ATI CrossFire X with PowerPlay for the Radeon 5x00s: reduced energy consumption of additional cards
    AMD Dual Graphics: Possibility of combining performances of the IGP of the RS880 with the forthcoming entry level GPUs from the Cedar and Park ranges.

  • Better GPU acceleration in Windows 7 Video Converter
    Support for DisplayPort Audio (already in the 9.12 hotfix)

Angående 3d, Nvidia kör sin egen version med bara stöd för sina 3-glasögon. ATI har lagt till stöd så vilken tredjepartstillverkare som helst kan använda industristandard 3d-glasögon med sina grafikkort. ATI bara la till så drivrutinen kan aktivera "3d" via standard calls.

Angående Bit Cauldron så kan vi se i BC5000 informations pdf följande saker.
3D Synchronization using Radio Frequency Technology

Citat:

A USB transmitter can attach the BC5000 shutter glasses to an Advanced Micro Devices’ GPU to create the word’s best 3D experience for 3D Blu-ray movie viewing and Gaming.

3D Synchronization using Radio Frequency Technology

  • Resists line-of-sight interference
    Resists infra-red remote control interference
    Resists florescent light and sunlight interference

Rechargeable Lithium Polymer battery

  • Simple micro USB Port charging
    60 hours continuous use per charge*
    Minimum 500 charges

Så dom kopplas inte till grafikkortet utan till usb, grafikkortet sköter bara att bilden visas 2 gånger och syncar med usb-sändaren så att glasögonen också flippar rätt. Alltså behöver man bara ett par Bit Cualdron BC5000 om man har ett ATI grafikkort och vill ha 3d-Bluray eller samma effekt till spel.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
127.0.0.1
Registrerad
Sep 2003
Citat:

Ursprungligen inskrivet av hwasser
Melekai: Det bör funka. Anledningen till att man behöver ha hög skärmfrekvens är för att den delas med 2 för att uppnå 3d

Det beror väll på om brillerna pallar den frekvensen skulle jag tro, kanske blir dyrare brillor om man vill köra 200hz +

Antagligen så blir prestandan halverad då vyn renderas från två vinklar, skulle också tro att alla spel behöver stöd för detta då man kan köra culling osv innan man skickar till grafikkorten...

Men iaf, skulle sitta fint om drivers kom i dag så man hinner testa över helgen...

Edit: undrar om fartränder kommer att påverka denna 3d effekt mycket, kanske gör sig bäst på plasma...

1: Intel i7-3930K | 32GB Corsair Dominator GT | Asus Rampage IV Extreme x79 | 2 x 1080 GameRock Premium 8GB | 2 x Samsung Pro 840 512GB | Corsair AX1200i | BenQ XL2411 24" / W1070 135" | Bose QC25 | Windows 10 Pro x64 | HTC Vive |
2: Intel Core i7-4700HQ | 32GB RAM | Intel HM87 Express | GTX 780M | 17" | Windows 10 x64 |

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Dec 2006

Kommer nog sätta lite fart på lanserandet av 120Hz skärmar specielt om man vill ha det till spel, film funkar ju någorlunda speciellt till TV som klarar 48Hz (24x2) man kommer nog hitta snart digital kameror med dubbel optik, kan ju vara kanske intressant att fota sin omgivning i 3D.

Och nej inga fördelar med dagens TV som har 100Hz eller 200Hz alla dessa matas med vanlig standard Hz, och högre än 60Hz sker med interpolerade bilder som skapas internt i TV, kommer antagligen bli sämre eller ingen 3D alls om man inte stänger av den funktionen.

För tillfället en sketen Acer gaming laptop

Trädvy Permalänk
Hjälpsam
Plats
Karlskoga
Registrerad
Jan 2007

Är det någon som vet om de nya rutinerna har stöd för Anaglyphisk 3D också?

Det har ATI i sin gamla 3D drivare.
http://game.amd.com/us-en/drivers_iZ3D.aspx

Funkar i de flesta Direct3D spel, även om resultatet kan bli lite konstigt i bland, så jag brukar köra utan 3D.

AMD Ryzen 7 1700 | Vega RX 64 | https://valid.x86.fr/fgqnte | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W | Corsair 600T Graphite vit.
AMD FX8350 | Polaris RX 460 4 GB | https://valid.x86.fr/0q5pkm | Cooler Master V 700W | 32 GB ECC-Minnen.
HTPC | https://valid.x86.fr/ez1zxw |

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Brisbane
Registrerad
Aug 2001

Jag testade att lira Left4dead i 3D på ett nyöppnat gamerkafé men helt nya maskiner med speciella 3d monitorer (120hz). Man använder samma sorts glasögon som på 3d biografer.

Jag kan säga att det var rätt coolt, men efter mindre än 50 minuter kom huvudvärken och jag var tvungen att stänga av spelet. Det var också väldigt bökigt att ställa in alla inställningar och man var tvungen att sitta med ett exakt avstånd ifrån skärmen annars blir det suddigt.

Även utan huvudvärk skulle jag aldrig få för mig att spela ett spel i 3d, coolt att testa en gång, men inte mer nej tack.

Man blir distraherad och det gick mycket sämre för mig än vad det brukar.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Nov 2002

Blev överaskad av hur Avatar såg ut i 3D på bio med RealD-teknologin. Allt annat jag prövat har varit skit, inklusive Nvidias senaste 3D-lösning. Antar att AMD inte lyckats bättre. (kanske svårt med spel och lättare med film?)

Trädvy Permalänk
Hjälpsam
Plats
Karlskoga
Registrerad
Jan 2007

Som sagt kul att testa, mindre kul att slänga ut ett par tusen på något man inte kommer att använda.
Kanske finns användning för detta i viss CAD och bildanalys.
Till Film verka det också funka.

AMD Ryzen 7 1700 | Vega RX 64 | https://valid.x86.fr/fgqnte | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W | Corsair 600T Graphite vit.
AMD FX8350 | Polaris RX 460 4 GB | https://valid.x86.fr/0q5pkm | Cooler Master V 700W | 32 GB ECC-Minnen.
HTPC | https://valid.x86.fr/ez1zxw |

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jul 2003
Citat:

Ursprungligen inskrivet av widL
För oss som inte orkar söka reda på info, vad innebär "aktiva slutare"?

Det betyder att du ser varannan fps med varannat öga och att varannan fps är svart (då slutaren på det ögat aktiveras). Du ser alltså bara med ett öga i taget, det är detta som kan ge upphov till huvudverk och epilepsi.

Det är en budgetlösning att sätta detta i glasögonen istället för att ha en bildskärm som stödjer det, men även här så alternerar bilderna mellan ögonen om du inte kör t.ex. en film med red/green eller visar upp 2 frames per fps.

Om du vill att jag ska se ditt svar så tryck på Citera.