Problem: Externt ljudkort - Firewire

Permalänk
Medlem

Problem: Externt ljudkort - Firewire

Hej!

Hoppas jag lägger tråden på rätt ställe. Då det är en laptop involverad så får den börja här i bärbara datorer, felsökning.

Drar hela historien..

Jag har köpt ett externt ljudkort, Terratec Phase X24 FW.
Kör med den externa AC-adaptern.

Kör Windows 7 på en Fujitsu-Siemens 6410 laptop med 4 pins firewireport.
(Firewirechippet på datorn är tillverkat av O2Micro om det har någon betydelse)

Första gången laddade jag ner de senaste drivrutinerna, installerade, kopplade in kortet när installationsprogrammet sa att jag skulle göra det. Det verkade fungera och det första jag gjorde var att försöka uppgradera firmwaren. Det verkade dock bli nåt fel för kortet "slocknade" mitt i proceduren.

Efter det dök kortet bara upp i några sekunder i enhetshanteraren under rubriken "61883 class bus device". Jag gjorde en installation av Windows XP SP3, men det blev samma sak där.

Testade att koppla in det hos en kompis som kör Mac. Där fungerade det och jag uppdaterade kortet till senaste firmwaren utan problem.

Men nu hittar datorn inte alls kortet, det kommer inte ens upp i nån sekund, varken i Windows 7 eller XP. Har dessutom testat att installera om XP en extra gång efter att ha uppdaterat datorns BIOS men där dyker det inte heller upp.

Har testat att ändra till firewiredrivrutinen till "ieee1394 (Legacy)" istället för bara "ieee1394". Men ingen skillnad.

Viktigt att nämna kan vara att det går hur bra som helst att koppla in en DV-kamera i firewireporten och lägga in film från den.

Hoppas jag inte har glömt något väsentligt i beskrivningen.

Tacksam för hjälp!