Byta abonemangsform, Telia mobilt bredband

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Kalmar
Registrerad
Apr 2007

Byta abonemangsform, Telia mobilt bredband

Nu sitter jag här och är lite smått upprörd och behöver höra vad ni säger om den här saken.

I augusti för 1,5 år sedan så slog jag till på ett erbjudande från telia. En bärbar dator med mobilt bredband bundet på 2år. Enligt avtalet så skulle det mobila bredbandet kosta 199kr per månad under 2års tid + 300kr per månad för datorn.

Till en början använde jag bredbandet ganska mycket och fick då reda på att om man tankar mer än ca 5GB/månad så blir man i stort sätt avstängt eller får hastigheten nedställd till så låg hastighet att det inte går göra annat än kolla mail och msn. Inte ens surfa gick att göra om man inte hade ett grymt tålamod.

Då fick jag tipset om att byta mitt privatabonnemang till ett företagsabonnemang. Samma pris per månad, men +25% moms så det blev lite extra pengar per månad, men då utan begränsning i nedladdning.

Nu ringde jag telia idag och ville ändra tillbaka till privatabonnemanget, men det får jag tydligen inte. Jag kunde byta till att annat dyrare privatabonnemang, men inte till samma som jag hade från början som kostade 199kr. Varför i helvete inte då undrade jag. Därför att man får inte byta till ett billigare abonnemang under bindningstiden sa han.

Det kunde jag visserligen hålla med om om det inte vart så att jag faktiskt hade bundit upp mig på det billigare privatabonnemanget och det var något jag satt och tjafsade om med killen. Han satt mig också på hold för att gå och snacka med en kollega, men kom tillbaka med samma svar.

Har dom rätt att göra så här? Jag vet att det var mitt eget val att byta upp mig till Företagsvarianten, men då borde jag också få byta tillbaka till ursprungsvarianten. Som det är nu så har dom låst mig på denna tjänst utan att meddela mig att jag inte får byta tillbaka.

En massa gamla jävla hårddiskar som som fyller upp datorn och får den att i kombination med processorn och grafikkortet även fungera som element när man fryser

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Jul 2001

Finns väl ingen lag som säger att Telia inte får neka en kund att byta till ett billigare abbonemang under bindningstiden? Vad säger villkoren du gick med på?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
1:a
Registrerad
Dec 2008

Lånar tråden då jag har ett liknande problem med TELENOR...

-Säljaren sa att jag kunde byta både upp och ner i abb-form efter 6 mån (499kr/mån)

- Står i mina villkor som bifogades med kontraktet att jag kan på begäran byta abonnemangsform hos telenor efter 6 mån dock bara 2 gånger under en 12 månaders period

-Kundtjänsten säger nu att jag bara kan byta uppåt och att det står på mina Almänna Villkor som jag fick med mitt kontrakt.

-Hävdar då tillbaka och läser högt för henne vad som står där och då säger hon att jag inte kan gå efter dom almänna vilkoren och att man bara kan byta uppåt för det har marknads avdelningen bestämmt.

ur: ALLMÄNNA VILLKOR
" 4. Byte mellan abonemangsformer.
På begäran skall telenor byta abbonemangsform. Byte av abonemangsform ska ske tidigast efter sex månader efter avtalet tecknades och högst 2 gånger per 12 månads period. Vid byte av abbonemangsform äger telenor rätt att ta ut en avgift (se prislista)"

Denna tjänsten finns ej med i deras prislista på hemsidan.

Hur ska jag se till att få ut mitt rätt i denna frågan?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Jul 2001

Chila, tycker nog du har rätten på din sida. Dom villkoren säger ju ingenting om vilket "håll" du måste gå ut vid abbonemangsbyte.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Kalmar
Registrerad
Apr 2007

Har sökt och sökt efter mina papper med villkoren, men kan tyvärr inte finna dom. OK, då går jag ut på deras sida och kollar villkoren då tänkte jag, men tyvärr är det så att deras abonnemang nu heter helt annorlunda jämfört med då jag beställde. Jag minns tyvärr inte exakt vad min abonnemangsform hade för namn, men jag är ganska säker på att det inte är någon av de som nu finns att välja på deras sida.

Jag får helt enkelt leta vidare.

En massa gamla jävla hårddiskar som som fyller upp datorn och får den att i kombination med processorn och grafikkortet även fungera som element när man fryser

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
1:a
Registrerad
Dec 2008
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Bejje
Jag får helt enkelt leta vidare.

Ring till telia och säg att du inte hittar ditt kontrakt eller liknande å be dom skicka det på nytt.

Gjorde jag med mitt mobila bredband och fungerade utan problem, dock var det inte telia jag hade.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Kalmar
Registrerad
Apr 2007
Citat:

Ursprungligen inskrivet av chila
Ring till telia och säg att du inte hittar ditt kontrakt eller liknande å be dom skicka det på nytt.

Gjorde jag med mitt mobila bredband och fungerade utan problem, dock var det inte telia jag hade.

Ja jag får nog göra så, för även om det inte handlar om mycket pengar, så är det pengar som är onödiga att slösa bort. Jag använder ju i princip nästan aldrig det mobila bredbandet längre, så ju lägre kostnad desto bättre för mig.

En massa gamla jävla hårddiskar som som fyller upp datorn och får den att i kombination med processorn och grafikkortet även fungera som element när man fryser

Trädvy Permalänk
Frilansskribent
Plats
Boden
Registrerad
Dec 2002

Jag är rätt säker på att Telia har bakat in detta i sina villkor. Jag försökte byta till Max25 då jag har Mobil199 fram till oktober men det går inte byta till ett abb som är billigare, bara dyrare.

“More Human than Human”

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Kalmar
Registrerad
Apr 2007
Citat:

Ursprungligen inskrivet av KniFF
Jag är rätt säker på att Telia har bakat in detta i sina villkor. Jag försökte byta till Max25 då jag har Mobil199 fram till oktober men det går inte byta till ett abb som är billigare, bara dyrare.

men jag tror att du och alla andra missförstår mig. Jag försöker inte byta till ett billigare abonnemang. Jag försöker att byta tillbaka till det abonnemang som jag tecknade mig för på 2år. Jag teckande mig inte för det abonnemang jag har nu, därför borde jag få byta tillbaka.

En massa gamla jävla hårddiskar som som fyller upp datorn och får den att i kombination med processorn och grafikkortet även fungera som element när man fryser

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Hörby
Registrerad
Mar 2004

Men det du har nu kostar mer än det du hade innan. Alltså... är bytet du vill göra till ett billigare abb?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Kalmar
Registrerad
Apr 2007

Hurvida det jag har nu är dyrare eller inte går att diskutera. Båda kostar 199kr per månad, men det första abonnemanget var tänkt för hemanvändare och var inkl. moms medans det andra är tänkt för företag och är därför exkl. moms. Eftersom jag inte har något företag så kommer jag dock få betala moms.

Om det verkligen är så att jag inte får byta tillbaka till mitt gamla abonnemang. Är det då i avtalsvillkoren för mitt nuvarande abonnemang jag ska kolla eller för det jag tecknade upp mig på i 24mån?

En massa gamla jävla hårddiskar som som fyller upp datorn och får den att i kombination med processorn och grafikkortet även fungera som element när man fryser

Trädvy Permalänk
Telia
Plats
Sverige
Registrerad
Apr 2009

Hej!

Jag heter Peter Wälimaa och jobbar på Telias Kundservice.

Vid bindningstid så har vi, som nämnt ovan, en riktlinje som säger att man kan byta upp sig vid bindningstid. Däremot inte till ett abonnemang med lägre kostad. Detta har att göra med subventioner på telefoner, modem och liknande.

I ditt fall, såvida jag förstått dig rätt, har du ett avtal på ett privat mobilt bredband. Såvida du inte ingått i ett nytt avtal utan bara bytt själva abonnemanget, så är det vad avtalet säger man tar hänsyn till.

Du får gärna återkomma till mig via PM med dina uppgifter och kontaktinformation, så kan jag hjälpa dig kika på detta.

Med Vänliga Hälsningar
Peter Wälimaa
Telia Kundservice

Vi har nu en kundundersökning som vi skulle vilja att ni svarar på. Den går att nå här
Tack på förhand.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Kalmar
Registrerad
Apr 2007

Jag vill här passa på att tacka Peter på Telia kundservice för den hjälp han har gett mig. Mycket trevligt att Telia finns här i forumet och hjälper till. Han har nu löst mitt problem och det är jag tacksam för. Fortsätt i den här stilen Telia.

Jag har sett många här i forumet som har blivit besvarade av "TeliaKundservice" och fått bra hjälp. Annat är det med Comhem har jag hört, som enligt vad man kan läsa sig till, har sveriges sämsta kundtjänst.

En massa gamla jävla hårddiskar som som fyller upp datorn och får den att i kombination med processorn och grafikkortet även fungera som element när man fryser