Permalänk
Medlem

Linux Mint hjälp

Ja som sagt jag vill få igång Linuxmint som jag tankade på http://www.linuxmint.com/download.php jag tog Main Edition iso-fil. när jag fick ner den använda jag mig av CDburnerXP och brände av iso-fil till CD-skiva. sen när den var klar satte jag in den och ut den och då kom det fram alternativ som en hårddisk gör, öppna innehållet etc, ska det inte köras igång ett program? sedan brände jag till en DvD skiva och samma sak hände, vad ska jag göra eller måste jag starta den med cd skiva i?

Permalänk
Medlem

Hej!

Du ska boota med cd. Alltså starta datorn med CD:n i. Viktgt är att ändra om boot-ordningen så att cd-läsaren ligger före hårddisken (brukar vara så standard på datorer)

/jejja

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jejja
Hej!

Du ska boota med cd. Alltså starta datorn med CD:n i. Viktgt är att ändra om boot-ordningen så att cd-läsaren ligger före hårddisken (brukar vara så standard på datorer)

/jejja

Hur gör jag så den bootar med CD då? inte så kunnig med BIOS

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av topfuel
Hur gör jag så den bootar med CD då? inte så kunnig med BIOS

Du kan ju testa att bara boota om med skivan i läsaren. Det finns ju en möjlighet att BIOS redan är inställt för att boota från CD-/DVD-läsaren. Annars kan du ju kolla i din moderkortsmanual. Om du saknar manual brukar den finnas på moderkortstillverkarens hemsida att ta hem som PDF-fil.