Permalänk
Medlem

Överklockning för nybörjare

Nu vill jag kräva lite mer prestanda ur min 720BE (stockkylare) Så här ser mina orginalinställningar ut:

Notera att jag inte ändrat någon inställning i BIOS. Att den visar 803.7MHz beror nog på att Cool"N"Quiet är aktiverat.

Jag har läst överklockningsguiden men den låter väldigt avancerat för mig, jag vill ha någon enkel guide att börja med.

Resten av hårdvaran ser ni i sign och i min profil. Så hur ska man börja?

Permalänk
Hedersmedlem

Det du lätt kan göra är att höja multipeln, till låt säga 16X, själv har jag inte behövt ändra något annat, när jag körde med den konfigurationen, så det kan du ju testa. Kolla din temp under tiden.
Jag har förresten en Arctic Cooling Freezer 64 Pro på min, så det blir inga problem för mig värmemässigt.

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Medlem

Aavaktivera cool´n quet i bios.
Sen är det bara höja multipeln till typ x16 och sen köra prime 95 small FFT sen höja lite i taget, det funkar bra för mig
Håll bara koll på tempen.

Kör på stock volten så länge du kan, när det inte går att klocka mer så är det vara höja CPU volten lite.

Visa signatur

ASRock Z97M OC Formula / Intel Pentium Anniversary Edition G3258 3,2GHz 1.09v @ 4.5Ghz 1.26v / Corsair Hydro H110i GT / Sapphire HD7750 1GB Ultimate / Kingston HyperX Savage (2x4GB) 2400Mhz / Fractal Design Tesla R2 500W 80+ Gold / Fractlal Define S

Permalänk
Avstängd
Permalänk
Medlem

Körde några tester med Prime95, men det blev inga fel där.

Är allt som det ska här?

Permalänk
Hedersmedlem

Det ser helt ok ut, så testa att sätta den på 17X eller 18X.

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Medlem

Höjde från 16X till 17X så jag tror att jag stannar där. Tack så mycket för hjälpen.

Permalänk
Medlem

Ursäkta för bump. Bara en sista fråga: Vad betyder "Bus Speed" och "HT Link". Ska man låta dessa vara kvar som default?

Permalänk
Hedersmedlem

Ja dessa kan du låta vara, de gör inget extra rent hastighetsmässigt.

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)